duntelco1
مشاوره تحصيلي

كارشناسي ارشد| پژوهش محور و آموزش محور

تا سال 1389، تمامي دانشجويان پذيرفته شده در مقطع كارشناسي ارشد، تحصيل خود را به صورت پژوهش محور و با گذراندن واحد پايان نامه، به پايان مي رساندند. اما از اين تاريخ به بعد، شيوه جديدي به نام دوره هاي آموزش محور، به وجود آمده است، كه در برخي مسائل با روش قبلي متفاوت است.

كارشناسي ارشد| روش هاي پژوهش محور

در اين شيوه كه رايج ترين حالت تحصيل در دوره كارشناسي ارشد است، دانشجويان پس از گذراندن واحدهاي درسي مشخص در طول چهار نيم سال تحصيلي، زير نظر يكي از اساتيد، به انجام يك پژوهش در قالب پايان نامه مي پردازند. هدف اصلي از اين روش اين است كه دانشجويان علاوه بر آشنايي با  مباني علمي و تحصيلي، با كار پژوهشي و عملي در رشته خود نيز، آشنا شوند.

كارشناسي ارشد| روش هاي آموزش محور

در روش آموزش محور، الزام به انجاك فعاليت هاي پژوهشي و ارائه پايان نامه كنار گذاشته شده است. دانشجوياني كه در دوره هاي آموزش محور تحصيل مي كنند، به جاي واحد پايان نامه م يبايست بين 2 تا 4 واحد را در درس هايي مثل سمينارها بگذرانند

هدف از ايجاد گرايش هاي اموزش محور، افزايش ظرفيت دانشگاه ها مي باشد. با ايجاد اين گرايش جديد در دانشگاه هاي كشور، ميزان پذيرفته شدگان در آزمون كارشناسي ارشد، در حدود 20 در صد افزايش پيدا كرده است.

كارشناسي ارشد| مقايسه شيوه هاي آموزش محور و پژوهش محور

قبولي در مقطع دكتري

جدي ترين سوالي كه در اين زمينه پيش مي آيد اين است كه آيا ميان اين دو شيوه براي قبولي در مقطع دكتري تفاوتي وجود دارد؟ درپاسخ به اين سوال بايد گفت كه تمامي دانشجوياني كه تحصيلات خود را در مقطع كارشناسي ارشد به پايان رسانده اند، مي توانند در آزمون دكتري شركت كنند. در نتيجه منعي از نظر ادامه تحصيل براي اين دانشجويان وجود ندارد. اما ممكن است فارع التحصيلان آموزش محور، در جلسه مصاحبه پذيرش دانشگاه ها، دچار مشكل شوند. زيرا احتمال دارد اساتيد دانشگاه، ديدگاه مثبتي نسبت به روش هاي آموزش محور نداشته باشند و در ذهن خود براي فارغ التحصيلان پژوهش محور، اولويت بالاتري در نظر بگيرند. همچنين دانشجوياني كه واحد پايان نامه را گذرانده اند، به لحاظ رزومه پژوهشي، در وضعيت بهتري قرار دارند و احتمالا تعداد مقالات بيشتري را به ثبت رسانده اند.

اعتبار مدرك كارشناسي ارشد

دو شيوه آموزش محور و پژوهش محور به لحاظ مدرك دريافتي تفاوتي با يكديگر ندارند. هر دو مدرك مورد تاييد وزارت علوم بوده و براساس بخشنامه هاي منتشر شده، هيچ تفاوتي از نظر اعتبار با يكديگر ندارند. اما به اين نكته توجه داشته باشيد كه در مدرك تحصيلي شما، عبارت آموزش محور يا پژوهش محور درج خواهد شد.

كيفيت آموزشي

كيفيت آموزشي به لحاظ نوع دانشگاه و اساتيدي كه دروس را تدريس مي كنند، تفاوتي با شيوه پژوهش محور ندارد. اما با توجه به اينكه اين گروه از دانشجويان،واحد پايان نامه را نمي گذرانند، ممكن است تا حدودي در كارهاي عملي و آشنايي با شيوه هاي انجام پژوهش متفاوت از دانشجويان پژوهش محور باشند.

ادامه تحصيل در خارج از كشور

در ارتباط با تحصيل خارج از كشور، درست مثل آزمون دكتري، تفاوت چنداني ميان  اين دو شيوه آموزشي وجود ندارد. اما به نظر مي رسد كه انجام فعاليت هاي پژوهشي مثل پايان نامه، باعث مي شود كه نگاه مثبت تري از سوي دانشگاه هاي مقصد نسبت به فرد وجود داشته باشد. اگر شما مدرك كارشناسي ارشد آموزش محور داريد اما به لحاظ نمره آزمون زبان و فعاليت هاي پژوهشي در وضعيت مناسبي قرار داريد، جاي نگراني وجود ندارد.

كارشناسي ارشد| اولويت انتخاب با كدام گرايش است؟

يك سوال نسبتا رايج در ميان داوطلبان اين است كه انتخاب كدام گرايش، بهتر خواهد بود. براي پاسخ به اين سوال بهتر است به اهداف و شرايط زندگي خود توجه داشته باشيد. تگر قصد ادامه تحصيل در داخل يا خارج از كشور را داريد، بهتر است در شيوه پژوهش محور ادامه تحصيل بدهيد. اما اگر صرفا براي ارتقا شغلي يا هر رهدف ديگري مي خواهيد مدرك كارشناسي ارشد را دريافت كنيد و قصد ادامه تحصيل نداريد، روش هاي آموزش محور مي تواند گزينه مناسبي باشد. فراموش نكنيد كه فارغ التحصيلان رشته آموزش محور، در صورت داشتن رزومه علمي مناسب، تفاوتي با فارغ التحصيلان گرايش پژوهش محور ندارند.

كارشناسي ارشد| تبديل دوره ها به يكديگر

دركنار تمامي مزيت هاي شيوه پژوهش محور، براي شاغلين و افرادي كه زمان كافي براي انجام پايان نامه ندارند، روش هاي اموزش محور، گزينه مناسب تري هستند. اين موضوع باعث مي شود تا داوطلبان بسياري بخواهند از شيوه پژوهش محور وارد آموزش محور شوند و يا بالعكس.

خوشبختانه امكان اين جا به جايي براي هر دو گروه وجود دارد. براي اين كار مي بايست درخواست خودر را به واحد آموزش دانشگاه اطلاع داده و در صورت موافقت آنها، جا به جايي را انجام دهيد. با توجه به اينكه دستور العمل انجام اين جابه جايي در دانشگاه هاي مختلف با يكديگر تفاوت دارد، بهتر است اطلاعات تكميلي در اين زمينه را از دانشگاه مورد نظر خود پيگيري نماييد.

كارشناسي ارشد| سوالات متداول

1.آيا عبارت آموزش محور، در مدرك كارشناسي ارشد درج مي شود؟

بله

2.آيا با مدرك آموزش محور مي توان براي ارتقا شغلي اقدام كرد؟

براساس بخشنامه ها و اطلاعات منتشر شده، منعي در اين زمينه وجود ندارد. اما بهتر است قوانين ارتقا شغلي، در محل كار خود را نيز بررسي كنيد. ممكن است در برخي مجموعه ها تبصره هايي در اين زمينه وجود داشته باشد.

3.درصورتي كه رتبه لازم براي قبولي در هر دو گرايش را داشته باشيم، اولويت انتخاب با كدام رشته است؟

اگر زمان كافي در اختيار داريد و قصد ادامه تحصيل نيز داريد، بهتر است در گرايش هاي پژوهش محور ادامه تحصيل دهيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تفاوت شيوه پژوهش محور و آموزش محور مقطع كارشناسي ارشد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02126295595 تماس بگيريد.

منبع: تفاوت شيوه پژوهش محور و آموزش محور مقطع كارشناسي ارشد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۶:۲۳ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی