duntelco1
مشاوره تحصيلي

تغيير رشته ارشد | آيين نامه ها و مقررات

به طور كلي شما براي تغيير رشته در مقطع ارشد، با مشكل و يا منع قانوني جدي مواجه نيستيد و مي توانيد در كنكور كارشناسي ارشد هر رشته اي شركت كنيد و يا در جريان تحصيل در مقطع ارشد، وارد رشته ديگري شويد. اما اگر در حين تحصيل كارشناسي ارشد، مي خواهيد رشته خود را تغيير دهيد بايد به اين نكات توجه داشته باشيد.

حداقل واحدهاي گذرانده در رشته مبدا

شما مي بايست پيش از تقاضاي تغيير رشته حداقل دو ترم در رشته مبدا تحصيل كرده باشيد و در طي اين دو ترم بين يك ششم تا يك سوم واحدهاي درس مربوطه را گذرانده باشيد.

حدنصاب نمره و معدل در رشته مبدا

در صورتيكه ادامه تحصيل شما در رشته مبدا به دليل مشكلاتي نظير مشروط شدن در دو ترم متوالي با مشكل مواجه شده باشد، امكان تغيير رشته وجود نخواهد داشت. شما مي بايست در تمامي دروس حداقل نمره قبولي را كسب كرده باشيد و معدل شما بالاتر از (12) باشد.

تعداد دفعات مجاز براي تغيير رشته

هر دانشجو در طول دوران تحصيل خود در مقطع كارشناسي ارشد، صرفا يك بار مي تواند تغيير رشته بدهد.

بالاتر بودن رشته مقصد

اگر رشته اي كه مي خواهيد به تازگي وارد آن شويد بالاتر از رشته مبدا است يا به عبارتي شما رتبه قبولي در آن رشته نداريد مي توانيد براي پذيرش در نوبت دوم اين رشته درخواست بدهيد و در صورت پذيرفته شدن مي بايست هزينه دوره شبانه را پرداخت نماييد.

مصاحبه حضوري

درصورتي كه پذيرش در رشته مقصد، نياز به مصاحبه حضوري يا هر شرط ديگري علاوه بر قبولي آزمون سراسري داشته باشد پذيرش شما در رشته مقصد منوط به گذراندن اين شرايط است.

زمان ارائه مدارك

دانشجو موظف است حداكثر يك ماه و نيم پيش از شروع ترم تحصيلي جديد، مدارك خود را تحويل آموزش و شواراي مورد نظر دهد.

تغيير رشته ارشد | مراحل انجام تغيير رشته

براي ثبت و پيگيري درخواست تغيير رشته خود مي بايست مراحل زير را به ترتيب طي كنيد.

  1. گذراندن حداقل دو ترم تحصيلي در رشته مبدا، گذراندن امتحانات پايان ترم و تاييد شدن نمرات از سوي استاد مربوطه
  2. مراجعه به مدير گروه در رشته مبدا و دريافت موافقت وي
  3. مراجعه به معاونت آموزشي دانشگاه و تقديم درخواست تغيير رشته به صورت كتبي
  4. درصورتيكه تغيير رشته شما بلامانع باشد، مي بايست حداكثر تا 6 هفته پيش از شروع ترم تحصيلي جديد مدارك خود را تحويل آموزش و شوراي بررسي مربوطه دهيد.
  5. در آخرين مرحله مي بايست براي تطبيق واحدهاي درسي گذرانده در رشته اوليه با رشته مقصد اقدام نماييد. توجه داشته باشيد كه ممكن است برخي از اين واحدها از نظر دانشكده جديد پذيرفتني نباشد و الزامي براي قوبل تمامي واحدهاي گذرانده وجود ندارد.

تغيير رشته ارشد | نكاتي كه بايد به آنها توجه داشته باشيد

با توجه به اينكه شما در طول دوران كارشناسي ارشد صرفا يك بار اجازه تغيير رشته داريد، بهتر است در اين زمينه با دقت بسياري گام برداريد. معمولا توصيه مي شود براي آگاهي بيشتر از ابعاد مختلف اين تصميم، با يك مشاور تحصيلي مطمئن مشورت نماييد.

با رشته جديد آشنا شويد

بهتر است پيش از اقدام براي تغيير رشته به خوبي با رشته مقصد آشنا شويد. براي اين منظور مي توانيد با دانشجويان و اساتيد اين رشته صحبت كنيد، كتاب هاي درسي آنها را بررسي كنيد و يا راجع به آينده شغلي و ميزان درآمد با فارغ التحصيلان اين رشته صحبت كنيد. سعي كنيد تا جايي كه برايتان ممكن است اطلاعات خود را در رشته مورد نظر كامل كنيد.

آگاهانه تصميم بگيريد

علاوه بر دريافت اطلاعات راجع به رشته مقصد به خوبي درمورد اهداف و انگيزه هاي خود از تغيير رشته، فكر كنيد. زماني كه در اين راه از دست مي دهيد، وضعيت خانوادگي و ساير جنبه هاي زندگي شخصي خود را با دقت بررسي كنيد تا در آينده راجع به تصميم فعلي خود پشيمان نشويد.

تناسب رشته جديد با توانايي ها و استعدادها

يكي از نكات مهمي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه علاوه بر علاقه به رشته جديد، توانايي لازم براي تحصيل و فعاليت در آن را نيز داشته باشيد. ناتواني در فعاليت در يك زمينه يا شكست تحصيلي مي تواند تاثير نامناسبي روي اعتماد به نفس و باور شما از خودتان داشته باشد. به علاوه شما يك بازه زماني نسبتا طولاني را در اين مسير از بين برده ايد كه شايد جبران آن لطمات بسياري را به شما وارد كند.

تغيير رشته ارشد | سوالات متداول

۱. اگر در كارنامه نهايي سازمان سنجش، رتبه لازم براي ورود به رشته جديد كسب نشده باشد، مي توانيم درخواست تغيير رشته داشته باشيم؟

شما مي توانيد براي ادامه تحصيل در دوره شبانه يا نوبت دوم تقاضا نماييد.

2. آيا ممكن است واحدهاي گذرانده در رشته مبدا مورد تاييد و تطبيق نباشد؟

بله. تناسب اين واحدها با دروس رشته جديد و همين طور نمره شما در اين دروس ملاك هايي هستد كه مورد بررسي قرار خواهند گرفت.

براي دريافت مشاوره در زمينه شرايط تغيير رشته در مقطع كارشناسي ارشد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02126295595 تماس بگيريد.

منبع: تغيير رشته ارشد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تغيير رشته ارشد،
موضوع:
[ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۴۲:۰۰ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی