duntelco1
مشاوره تحصيلي

تفاوت مشاوره و روان درماني

اصطلاح مشاوره و روان‌درماني ممكن است در بعضي مواقع به جاي يكديگر استفاده شوند. بهتر است بدانيد مشاوره و روان‌درماني از جهات مختلفي مانند برگزاري جلسات، اهداف، زمان و تعداد برگزاري جلسات با هم تفاوت‌هايي داشته باشند. براي اطلاع از نحوه برگزاري روان درماني كليك كنيد.

 

مشاوره و روان درماني چيست؟

درمان روان‌شناختي يا همان روان‌درماني، فرايندي است كه توسط درمانگر دوره ديده برگزار مي‌شود و هدف آن ايجاد تغيير رفتار يا بهبود در مشكلات و وضعيت فرد است. روان‌درماني، روشي آگاهانه و عمدي است كه فرد با كمك اين فرايند مي تواند مشكلاتش در رفتار، شخصيت، افكار و شناخت‌هايش را بهبود ببخشد.

در تعريفي از روان‌درماني اشاره به فرايندي مي‌شود كه در آن به معالجه مشكلاتي با ماهيت عاطفي افراد پرداخته مي شود و اين فرايند با برقراري رابطه همدلانه مراجع و روان‌درمانگر انجام مي‌پذيرد. درمانگر شخصي دوره ديده است كه آگاهانه و هدفمند، وارد رابطه مراجع‌درمانگر مي‌شود و هدفش تعديل و كند كردن نشانه‌هاي آشفتگي  و همچنين رشد و تعالي و ايجاد تغييرات مثبت در شخصيت مراجع است.

مراجع معمولابه دلايل مختلفي مثل افسردگي، وسواس، اضطراب‌هاي قطعي همانند اضطراب امتحان، انواع ترس و فوبيا، احساس غم و اندوه زياد، كنترل خشم و مواردي مثل اين‌ ها به روان‌درمانگر مراجعه مي كند و تحت درمان قرار مي گيرد. 

اما مشاوره يك رابطه دو طرفه  كه با هدف يادگيري ايجاد مي شود. در اين جريان، مشاور با داشتن مهارت‌‌ها و صلاحيت ‌هاي علمي و حرفه‌اي، تلاش مي كند كه با روش‌هايي مطابق با نيازهاي مراجع، به او كمك كند تا خودش را بيشتر بشناسد و آگاهي مورد نيازش را كه از مشاور مي‌گيرد، در زمينه هدف ‌هاي معين خويش به طور مؤثر استفاده كند. هدف از برگزاري جلسه مشاوره، پيشنهاد راهكار يا كمك به مراجع است و مراجع در انجام آن مختار است. جلسه مشاوره ممكن است يك جلسه بيشتر به طول نينجامد.

براي آگاهي بيشتر درباره مشاوره روانشناسي كليك كنيد.

 

انواع روان‌درماني

1. درمان شناختي رفتاري يا سي بي تي 

در اين نوع درمان، درمانگر به مراجع كمك مي كند نگرش غير واقعي اش نسبت به خود، دنيا و آينده را بشناسد. پس از درمان شناختي رفتاري، مراجع الگوهاي رفتاري و فكري جديدي پيدا مي‌كند و درمانگر او را به سمت زندگي  بهترهدايت مي كند.

2. تفاوت مشاوره و روان درماني : روانكاوي

در روانكاوي، هدف درمانگر يا روانكاو كشف  تجربه‌ها و احساسات نيمه هشياري كه مربوط به دوره كودكي است مي‌باشد. هدف روانكاوي، انتقال نيمه هشيار و ناهشيار به هشيار و درمان مشكلات است. در زمان روانكاوي، مراجع بايد درمانگرش را هر هفته چهار بار يا بيشتر ملاقات كند. البته اين روش، هزينه زيادي دارد و درماني زمان بر است. براي كسب اطلاعات بيشتر درباره روانكاوي كليك كنيد.

3. درمان مراجع محور (متمركز بر مراجع)

در اين روش، درمانگر وظيفه دارد به حرف ‌هاي مراجع گوش ‌دهد و به او كمك كند تا احساساتش را بهتر و دقيق تر بشناسيد.

4. تفاوت مشاوره و روان درماني : درمان روان پويشي

درمانگردر اين روش بدون استفاده از روانكاوي تعارضات ناهشيار مراجع را به قسمت هشيار آورده و به تعبير و تفسير آن مي پردازد. در اين نوع درمان، مراجع هر چه كه به زبانش مي‌آيد را بيان و چيزي را سانسور نمي كند.

5. نقش گذاري رواني يا پسيكودرام

اين نوع درمان براي بيان تعارضات پنهان مراجع كاربرد دارد. از فرد خواسته مي‌شود كه نقش اشخاص مختلف زندگي شان را بازي كنند و خود شان را به جاي آن ها قرار دهند. اين روش به صورت گروهي يا دو نفره انجام مي‌شود.

لازم است بدانيد كه روان‌درماني ممكن است جلسات محدودي داشته باشد و يا طي سال هاي زيادي برگزار شود. اين مسئله به وسعت مشكلات شما بستگي دارد. مراجع بايد به طور جدي درباره اين‌ كه چه مدت زماني بايد تحت درمان باشد، اطلاع داشته  و تصميم بگيرد.

 

انواع مشاوره

مشاوره انواع مختلفي دارد كه به شرح زير هستند:

1. تفاوت مشاوره و روان درماني : مشاوره فردي 

مشاوره فردي از نظر نحوه برگزاري به سه دسته تقسيم مي شود؛ مستقيم؛ غير مستقيم و انتخابي.

2. مشاوره گروهي 

در بين همه انواع مشاوره، ‌مشاوره گروهي از اهميت زيادي برخوردار است. مشاوره گروهي به چند دسته تقسيم مي شود:

چند مشاور و يك مراجع 

چند نفر مشاور وظيفه دارند در حل مشكل به يك مراجع كمك ‌كنند. اين نوع مشاوره اغلب در كارهاي اداري، اجتماعي و سياسي استفاده مي‌شود. مشاوره ‌هاي مديران شركت‌ هاي مختلف يا رئيس‌جمهورها در امور كاري مهم  جزء اين دسته محسوب مي‌شود.

يك مشاور و چند مراجع

در اين نوع مشاوره، چند مراجع كه داراي مشكل يا مسائل شبيه به هم هستند، توسط يك مشاور مورد مشاوره قرار مي‌گيرند.

چند مشاور و چند مراجع

اين نوع از انواع مشاوره، كاربرد كمتري دارد اما درباره مشكلات حاد اتفاق مي ‌افتد. براي مثال، وضعيتي را در نظر بگيريد كه پدر، مادر و تعدادي از اعضاي خانواده، در برابر ناسازگاري فرزند خود، از مجموعه‌اي از متخصصان رواني و تعليم و تربيت كمك گرفته  و نظر جمعي آن‌ها را مي خواهند. اعضاي اين گروه با هم مشورت مي كنند تا براي سازگار كردن كودك به اعضاي خانواده او كمك كنند.

در اينجا مي‌توانيد با گروه درماني و كاربرد آن آشنايي كامل پيدا كنيد.

 

اصلي‌ترين تفاوت‌هاي مشاوره و روان درماني

  • يكي از اصلي‌ترين تفاوت‌هاي مشاوره و روان‌درماني، از جهت موضوع است. افرادي كه تحصيلات در زمينه مشاوره و روانشناسي دارند مي توانند مشاوره بدهند اما فقط كساني كه تحصيلاتي در زمينه روانشناسي دارند كار روان‌درماني را مي‌توانند انجام دهند.
  • هدف در مشاوره، پيش گيري است ولي هدف روان‌درماني، درمان و معالجه است.
  • خدمات مشاوره اغلب در مدرسه ها و سازمان هاي تربيتي-اجتماعي داده مي شود ولي معمولاً سروكار روان‌درماني با مشكلات رواني است و اين كار در بيمارستان ها انجام مي شود.
  • مشاوره، تعداد جلسات و زمان صرف شده كمتري نسبت به روان‌درماني دارد.
  • در مشاوره، مسائل هشيار مراجع مورد بررسي قرار مي گيريد اما در روان‌درماني، به ناهشيار مراجع توجه مي شود.
  • مشاوره درباره مسائل عادي است و روان‌درماني درباره مسائل غيرعادي، مرضي، درگيري‌ها و ناسازگاري‌هاي شخصيتي و به صورت عميق توجه دارد.
  • مشاوره درباره تصميمات و آينده فرد مي‌باشد ولي روان‌درماني درباره تعارضات و گذشته مراجع است.
  • كمك‌هاي خلاقانه، در حيطه كاري مشاوران است  و درمان اختلال‌هاي رواني، حوزه كار روان‌درمانگر است.
  • در روان‌درماني  براي ارزيابي و تشخيص معمولا از مصاحبه باليني استفاده مي كنند اما مشاور خيلي كمتر از تست و وسايل روان سنجي استفاده مي كند.
  • مشاوره بيشتر از روان‌درماني، سعي در شناخت مراجع دارد و بر خلاف روان درماني، تعارضات عاطفي شديد را كمتر مورد بررسي قرار مي دهد.
  • روان‌درماني در پي دستيابي به هدف هاي بازسازي مي‌باشد اما مشاوره در تلاش براي رسيدن به هدف‌هاي بازپروري است.

 

تفاوت مشاوره و روان درماني | سخن آخر

و در آخر بايد گفت كه هم مشاوره و هم روان درماني در جهت افزايش سلامت روان انسان فعاليت مي كنند. امروزه مي توان گفت كه اكثر افراد جامعه به استفاده از خدمات روانشناسي نياز ضروري دارند. توجه داشته باشيد كه تنها افراد مبتلا به اختلالات حاد رواني نبايد از روانشناسان كمك بگيرند و افراد عادي و سالم نيز براي افزايش سلامت روحي و رواني خود بايد از اين خدمات بهره مند شوند. اما امروزه افراد به دليل درگيري هاي شغلي، زمان كافي براي شركت در جلسات حضوري را ندارند و يا مشكلات اقتصادي اين اجازه را به آن ها نمي دهد.

هم چنين بسياري از افراد تنها به دليل شرم از صحبت در حضوري يك فرد غريبه، از دريافت خدمات روانشناسي پشيمان مي شوند. براي همين منظور مركز حامي هنر زندگي اين امكان را فراهم كرده تا در هر كجا كه هستيد بتوانيد از خدمات مشاوره تلفني اين مركز بهره مند شويد و با متخصصان و مشاوران با تجربه صحبت نماييد. هزينه مشاوره تلفني نسبت به مشاوره حضوري بسيار اقتصادي تر و به صرفه تر است و از سوي ديگر كيفيت جلسات نيز به هيچ عنوان كاهش نمي يابد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: تفاوت مشاوره و روان درماني

براي دريافت مشاوره در زمينه تفاوت مشاوره و روان درماني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۴۲:۳۵ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی