duntelco1
مشاوره تحصيلي

برنامه برنامه 12 قدم ترك اعتياد چيست؟

برنامه ترك اعتياد 12 قدمي روشي با جهت گيري معنوي قوي است. اين روش بر اساس اقرار به عجز فرد و ياري گرفتن از قدرت برتر شكل گرفته است. گروه دوازده قدم يك محيط امن، سالم و حمايتي است و از افراد معتادي كه مصرف مواد يا رفتار اعتيادي‌شان را كنار گذاشته‌اند، تشكيل مي‌شود. در اين گروه‌ها اصلي به عنوان گمنامي رعايت مي‌گردد؛ يعني حرف‌هاي تمام افراد حاضر در گروه در همان جا باقي مانده و كسي در محيط بيرون رازهاي هم‌گروه‌هايش را فاش نمي‌كند. برنامه ترك اعتياد 12 قدمي در ترك اعتياد به انواع مواد مورد استفاده قرار مي گيرد. حتي تجربيات نشان داده كه در ترك سيگار نيز موثر خواهد بود. براي اطلاع بيشتر از روش‌هاي ترك سيگار كليك كنيد.

اصول گروه هاي برنامه 12 قدم ترك اعتياد

اصول دوازده قدم ترك اعتياد كه به مرور زمان و با شركت در جلسات گروه به صورت گام به گام پيش مي‌رود به اين ترتيب است:

1- ما پذيرفتيم كه در برابر اعتياد ناتوان بوده‌ايم و مواد كنترل زندگي‌مان را از دست ما خارج كرده است.

2- به اين باور رسيديم كه يك قدرت بالاتر از خود ما مي‌تواند ما را به عقلانيت بازگرداند.

3- تصميم گرفتيم اراده و زندگي را به سوي توجه به خدا سوق دهيم به طريقي كه او را درك كرده‌ايم.

4- جسورانه عادت‌هاي اخلاقي خود را جست و جو و فهرست كرديم.

5- به رنجش‌ها و خطاها نسبت به خدا، خودمان و هر انسان ديگر اعتراف كرديم.

6- براي پذيرفتن اين حقيقت ‌كه خداوند تمام نقائص را از ما دور مي‌كند آمادگي كامل پيدا كرديم.

7- از خداوند براي رفع تمام كمبودهايمان عاجزانه درخواست كرديم.

8- از تمام افرادي كه به آن‌ها آسيب رسانديم ليستي تهيه كرديم و با كمال ميل تصميم بر اصلاح و جبران خطاهاي خود گرفتيم.

9- درصورت امكان، به‌طور مستقيم اقدام به جبران آسيب‌هايي كه به برخي وارد آورديم، كرديم مگر در شرايطي كه اين كار موجب آسيب رساندن به آن‌ها شود.

10- به جست و جوي عادت‌هاي رفتاري شخصي خود ادامه داديم و هر زمان كه اشتباه كرديم به آن اقرار نموديم.

11- ارتباط خود را با خداوند به صورت آگاهانه با مناجات و مراقبه بهبود بخشيديم و از اراده و قدرت خداوند كمك خواستيم.

12- از طريق برنامه 12 قدم ترك اعتياد به بيداري معنوي دست يافتيم و اين پيام را به معتادان ديگر انتقال داديم.

آيا گروه دوازده قدمي روشي است براي ترك كردن؟

گروه دوازده قدمي مي‌تواند به عنوان يك روش كمكي در كنار گذاشتن مواد و مراقبت‌هاي بعد از ترك مورد استفاده قرار بگيرد. اما شركت در اين گروه براي ترك اعتياد كافي نيست. شما در آغاز بايد با مراجعه به يك متخصص از طريق روش‌هايي مانند ترك تدريجي، ترك خانگي يا مراكز اقامتي و خانه‌هاي بهبودي به پاكسازي جسمي بپردازيد و در قدم بعدي با شركت در جلسات 12 قدم به درمان اعتياد و تداوم پاكي خود ادامه دهيد. براي آگاهي بيشتر از مراقبت هاي بعد از ترك كليك كنيد.

آيا برنامه 12 قدم ترك اعتياد براي همه مناسب است؟

امروزه براي ترك اعتياد روش‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود. اينكه هر فرد از چه روشي مي‌تواند استفاده كند به عوامل مختلفي نظير ويژگي‌هاي جسمي و رواني او بستگي دارد. شما بايد از اين ميان گزينه‌اي را انتخاب كنيد كه متناسب با شرايط خودتان باشد. ممكن است روشي كه براي شما پاسخگو است در فرد ديگري تاثير چنداني نداشته باشد. براي اينكه بتوانيد بهترين انتخاب را داشته باشيد حتما به يك روانشناس متخصص در حوزه اعتياد مراجعه كرده و از او مشاوره بگيريد.

اعتياد از منظر گروه 12 قدمي ترك اعتياد

از نظر گروه 12 قدمي، معتاد يك بيمار است كه بيماري او به سه جنبه رواني، جسمي و روحانيش آسيب رسانده. بيماري اعتياد باعث مي‌شود تا ذهن و جسم فرد در حالت غير عادي قرار بگيرد و براي تغيير و درمان لازم است كه فرد از لحاظ روحاني و رواني نيز رشد كرده و درمان شود.

در برنامه 12 قدم ترك اعتياد رهجو و راهنما كيست؟

در اين گروه‌ها افراد باتجربه گروه كه سابقه پاكي طولاني‌تري دارند، مسئوليت راهنمايي افراد تازه‌ وارد را بر عهده مي‌گيرند. در اصل يك عضو تازه‌ وارد بايد پس از مدتي يك راهنما براي خود انتخاب كند. رابطه بين راهنما و رهجو، رابطه‌اي مقدس و معنوي است كه باعث رشد روحاني طرفين مي‌شود.

انواع گروه‌ها و برنامه 12 قدم ترك اعتياد براي معتادان

افيوني‌هاي گمنام (NA): شامل افرادي است كه مواد مصرفي اصلي آن‌ها، مواد مخدري مانند ترياك و مشتقات آن نظير هروئين بوده است. اين گروه گسترده‌ترين جلسات را در ايران دارد و تقريبا در تمام شهرها و محله‌ها در دسترس است.

الكلي‌هاي گمنام (AA): شامل افرادي است كه اجبار به مصرف الكل داشته‌اند. اين گروه قديمي‌ترين گروه خودياري است اما در ايران شيوع كمتري دارد و تنها در شهرهاي بزرگ در دسترس است.

نيكوتيني‌هاي گمنام (NicA): از افرادي تشكيل شده كه به نيكوتين مانند سيگار، پيپ، نسوار و قليان اعتياد داشته‌اند.

معتادان جنسي گمنام (SA): از افرادي تشكيل شده كه به برقرار رابطه جنسي و يا خودارضايي اعتياد پيدا كرده‌اند و بدون هدف لذت جنسي سالم تنها براي تنظيم ذهن و احساسات خود اجبار به برقراري رابطه جنسي دارند.

پرخوران گمنام (OA): اين برنامه 12 قدم ترك اعتياد از افرادي شكل گرفته كه به پرخوري‌هاي هيجاني اعتياد دارند و در برابر وسوسه پرخوري نمي‌توانند مقابله كنند.

گروه‌هايي مانند قماربازان گمنام (GA)، شيشه‌اي‌هاي گمنام (CMA)، ماريجوانايي‌هاي گمنام (MA) و حتي معتادان به بازي‌هاي آنلاين گمنام (OLGA) شكل گرفته كه به خاطر شيوع كمتر و يا ناشناخته بودن در ايران در دسترس نيستند.

انواع گروه‌هاي دوازده قدمي براي خانواده و اطرافيان معتادان

گروه‌هاي 12 قدمي براي خانواده و اطرافيان فرد معتاد نيز وجود دارند و در دسترس هستند و دو نوع دارند:

1. گروه خانواده و اطرافيان افيوني‌ها (Nar-Anon)

تشكيل شده از اطرافيان و اعضاي خانواده افرادي كه از مواد مخدري مانند ترياك و مشتقات آن نظير هروئين استفاده مي‌كنند. اعضاي نوجوان اين خانواده‌ها به صورت مجزا در گروه‌هاي Narateen شركت مي‌كنند.

2. گروه خانواده و اطرافيان الكلي‌ها (Al-Anon)

تشكيل شده از اطرافيان و اعضاي خانواده افرادي كه مشروبات الكلي استفاده مي‌كنند. اعضاي نوجوان اين خانواده‌ها به صورت مجزا در گروه‌هاي Alateen شركت مي‌كنند. براي كسب اطلاع بيشتر از اعتياد به الكل كليك كنيد. 

سخن آخر

اعتياد يكي از آسيب زا ترين و مخرب ترين پديده هاي حال حاضر است كه افراد بسياري را درگير خود كرده و سلامت خانواده ها و جوامع را نيز به خطر انداخته است. بسياري از افراد پس از مدتي درگيري با اعتياد متوجه مي شوند كه اعتياد آن چيزي نيست كه به نظر مي رسيده و زندگي شان به طور كل تغيير كرده است. در نتيجه در جهت ترك اعتياد و بازگشت مجدد به زندگي سالم خود گام بر مي دارند. اما ترس از فرايند ترك اعتياد و مشكلات جسمي مانعي بزرگ بر سر راه اين افراد است.

از سوي ديگر در صورت ترك جسماني نيز اكثر افراد فرايند ترك رواني را به درستي طي نمي كنند و در نتيجه پس از مدتي دوباره به اعتياد باز مي گردند. در اين شرايط لازم است كه براي ترك جسماني و كاهش مشكلات جسمي ناشي از ترك، از يك فرد متخصص كمك بگيريد و تحت نظر يك روانشناس متخصص در حوزه اعتياد، اعتياد رواني خود را نيز ترك كنيد تا به طور كامل با اين مساله خداحافظي كرده و به زندگي سالم گذشته خود بازگرديد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي

ترك اعتياد به دليل وابستگي رواني بسيار زياد، به تنهايي ميسر نيست و بايد از يك فرد متخصص در اين زمينه كمك گرفت. همچنين بسياري از افراد به دليل عدم ترك رواني موفقيت آميز، پس از مدتي دچار بازگشت به اعتياد مي‌شوند. بسياري از افراد به دليل مسائلي همچون كمبود زمان، مسائل مالي و يا معذب شدن در حضور روانشناس، در جلسات مشاوره حضوري شركت نمي‌كنند. مركز مشاوره حامي هنر زندگي اين امكان را مهيا كرده تا در هر كجا كه هستيد با متخصصان و روانشناسان اين مركز تماس بگيريد و بهترين خدمات مشاوره روانشناسي را از طريق تلفن دريافت نماييد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: برنامه 12 قدم ترك اعتياد

براي دريافت مشاوره در زمينه برنامه 12 قدم ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: برنامه 12 قدم ترك اعتياد،
موضوع:
[ ۲۱ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۱۴:۲۳ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی