duntelco1
مشاوره تحصيلي

اعتياد چيست و علل به وجود آمدن اعتياد به مواد مخدر

شايد بارها اين جمله را كه اعتياد بلاي خانمان سوزاست را شنيده باشيد، اما وقتي سخن از اعتياد به ميان مي‌آيد، منظور اعتياد به مواد مخدر است. درحالي كه تعريف اعتياد ابعاد وسيع‌تري دارد. اعتياد به مواد مخدر، اعتياد به الكل، اعتياد به سيگار، اعتياد به بازي، اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي از جمله شايع‌ترين اعتياد‌ها در دنياي امروز است.

اعتياد يك نوع اختلال رفتاري است و به زبان ساده مي‌توان آن را عادت كردن، خو گرفتن و وابستگي به چيزي مخصوصا مواد مخدر تعريف كرد كه به دليل افراط در استفاده به وجود مي‌آيد. شايع‌ترين مواد مخدري كه در ميان جوانان مصرف بالايي دارند مي‌توان به  ماده مخدر گل، حشيش، هروئين، مورفين، ترياك، شيره، شيشه، متادون، ترامادول و... اشاره داشت. براي اطلاع بيشتر از ماده مخدر گل كليك كنيد.

تاكنون دلايل بسياري براي اعتياد ذكر شده است، اما سوال اصلي اين است كه چرا با وجود اينكه همه از مضرات اعتياد اطلاع دارند، باز هم به اعتياد رو مي‌آورند‌؟ چرا با وجود اين همه تبليغات منفي باز شاهد افزايش گرايش به سيگار هستيم؟ اين سوالات نشان مي‌دهند كه بايد ابتدا ريشه و عوامل اصلي گرايش به اعتياد را پيدا كنيم و سپس از طريق مشاوره اعتياد به درمان اعتياد بپردازيم. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه علل گرايش به اعتياد كليك كنيد.


ارتباط پيشينه رواني و اعتياد

اغلب بيماران مبتلا به اعتياد از سابقه رواني نامناسبي برخوردار هستند به طوري كه اكثر آن ها با ورود به دنياي مواد، به صورت ناآگاهانه اقدام به تشديد علائم خود مي كنند. بيماري هاي رواني مانند اضطراب، افسردگي، سرخوردگي و مشكلات رواني در موارد بسياري باعث اعتياد مي شود. زندگي قبل از اعتياد مراجعين از دو جهت با مسائل رواني ارتباط دارد يكي خود فرد و ديگري محيط اطراف او. اكثر معتادان افرادي زودرنج و حساس، متوقع و پوچ گرا هستند.

علائم اعتياد

اعتياد به مواد مخدر يكسري علائم را در فرد به وجود مي آورد. آگاهي به اين علائم مي تواند ما را در شناخت فرد معتاد كمك كند:
_گشاد شدن مردمك چشم
_پر انرژي و پرحرف بودن
_تغييرات در خلق و خو مانند عصبانيت، ناراحتي يا خستگي
_دردهاي عضلاني
_اسهال يا يبوست
_بي خوابي يا خواب آلودگي
_ناتواني جنسي
_تعريق زياد
_بي تفاوتي نسبت به ظاهر و عوامل محيطي


عوامل به وجود آورنده اعتياد

ريشه و علت اصلي اعتياد از هر شخص به شخص ديگر متفاوت است. بعضي از افراد به دليل داشتن روحيه خاص و درون گرايي و بعضي نيز به دليل روحيه‌هاي ساختار شكن و علاقه به نقض قوانين به اعتياد روي مي‌آورند. براي بعضي ها اين مسئله تنها يك ماجراجويي ساده است در حالي كه اصلا فكر نمي‌كردند كه ماجراجويي مواد مخدر زندگيشان را دستخوش ماجراي اعتياد كند. در مشاوره ترك اعتياد ابتدا عوامل گرايش به اعتياد مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا با حذف يا كاهش آن‌ها به فرد مصرف كننده كمك شود.

در اغلب موارد اعتياد زماني اتفاق مي‌افتد كه فرد دچار استرس، افسردگي، غم و اندوه مي‌باشد يا در شرايط بحران جسمي يا بحراني روحي و رواني قرار دارد. اما زمان‌هايي هم وجود دارد كه فرد تحت تاثير شرايط محيطي ( دوستان، خانواده، محله و....) دچار اعتياد مي شود. در اين شرايط احساسات ناپايداري مانند غم و اندوه در تشديد گرايش به مواد مخدر تاثير مستقيم دارند. براي اطلاع بيشتر از نشانه هاي غم كليك كنيد.

اما نكته مشترك در تمامي عوامل اعتياد  لغزش و عدم توانايي فرد در مديريت خود در مقابل مواد مخدر است. از عوامل اعتياد مي‌توان به ژنتيك، محيط اجتماعي، جنسيت، ضعف در مهارت‌هاي اجتماعي، شرايط روحي و رواني – بيماري‌هاي رواني، روابط نابسامان خانوادگي، فشار دوستان اشاره داشت. توصيه مي‌شود در مواجهه با مشكلات زندگي استرس‌ها و افسردگي قبل از اين كه خود را در موقعيت خطرناك اعتياد قرار دهيد از مشاوره كنترل استرس و مشاوره افسردگي استفاده كنيد.

تاثير محرك ها در اعتياد به مواد مخدر

اعتياد به مواد اعتيادآوري همانند هروئين و شيشه كه اثرات مخرب فراواني دارند، يك مسئله بسيار جدي قلمداد مي‌شود، اما خطرناك تر از آن اين تصور است كه بعد از اعتياد به مواد مخدر، فرد با اين ديدگاه جلو برود كه با استفاده از مواد مخدر هيچ اتفاق خاصي براي او نمي‌افتد و ترسي از مصرف نداشته باشد. بدون توجه به مخالفت‌ها و اعتراضات خانواده، دوستان و اطرافيانش به مصرف مواد مخدر ادامه دهد. بهتر است هر چه زودتر براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترك هروئين ، ترك شيشه و راه هاي ترك حشيش  اقدام كنيد.

عواقب مبتلا شدن به اعتياد

كساني كه به اعتياد مبتلا مي‌شوند در روز‌هاي اول به نظرشان چيزي بدي به نظر نمي‌رسد. براي بسياري از افراد يك تفريح تلقي مي‌شود. اما با پيشروي در اعتياد كم كم اين تفريح تبديل به يك نياز و نهايتا به يك بيماري مي‌شود. اعتياد به مواد مخدر به مرور سبب به وجود آمدن بسياري از بيماري‌ها از جمله بيماري‌هاي ريوي، بيماري‌هاي رواني و بيماري‌هاي پوستي و قلبي و... مي‌شود.
علاوه بر آسيب‌هاي جسمي و روحي كه اعتياد به خود شما وارد مي‌كند، سبب مي‌شود كه به مرور زمان اثرات مخربي‌تري بر خانواده خود داشته باشيد و كم كم از خانواده و جامعه خود طرد شويد. هزينه بالا اعتياد در صورتي كه وضعيت مالي نامساعدي نداشته باشيد، خانواده شما را نابود مي‌كند، طبق مشاهدات حتي كساني كه قبل از اعتياد افرادي بسيار موجهي بوده‌اند، بعد از اعتياد دست به دزدي از اطرافيان و فروش وسايل خانه نيز زده‌اند و گاه كار‌هاي مخرب‌تري كرده‌اند.

چرا مشاوره اعتياد و درمان اعتياد بايد جدي گرفته شود؟

طبق آخرين گزارش‌هاي معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر مصرف كنندگان مستمر مواد مخدر در طي يك سال دو ميليون و هشتصد و هشت هزار نفر هستند كه به صورت رسمي توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است. بر اساس همين آمار شايع‌ترين مواد مخدري كه مصرف مي‌شود ترياك و مشتقات آن ( ترامادول و ... ) 66.8 درصد، حشيش و تركيبات آن شامل علف، مارجوانا ( ماده مخدر گل) 12 درصد به ترتيب پرمصرف‌ترين مواد مصرفي در جامعه ايران مي‌باشد و هروئين، متادون و كراك با 11 درصد در رده سوم قرار دارد. براي كسب اطلاع از نحوه ترك متادون و ترك ترامادول كليك كنيد.

سن مصرف دخانيات به 13 سال رسيده است. مشتري سيگار نخي بيشتر جوانان و نوجوانان هستند. سالانه 10 هزار ميليارد تومان توسط افراد سيگاري دود مي‌شود. مصرف قيليان روز به روز در حال همه گير شدن مي‌باشد. افزايش 3 برابري مصرف دخانيات در فيلم‌ها اين قضيه را روشن‌تر بيان مي‌كند. دخانيات عامل اصلي 12 درصد از بيماري‌ها‌ي غير واگير داري مي‌باشد.

آمار نشان مي‌دهد 2.5 درصد افراد كشور به مواد مخدر (به غير از سيگار) اعتياد دارند. با توجه به اينكه هيچ عزمي براي كنترل مصرف دخانيات و اعتياد وجود ندارد، پس بهتر است كه كنترل را از خودمان شروع كنيم. مشاوره اعتياد و كسب آگاهي لازم در خصوص اعتياد يكي از بهترين روش‌هاي كنترل پيشگيري از اعتياد است. شما مي‌توانيد از خدمات مشاوره حضوري و مشاوره تلفني ترك اعتياد مركز مشاوره هنر زندگي بهره‌مند شويد.

نقش مشاوره در فرايند ترك اعتياد و درمان اعتياد

مشاور اعتياد سعي در آموزش خانواده و شخص معتاد با استفاده از به كارگيري مهارت‌ها و شيوه‌هاي صحيح ارتباطي و انگيزشي دارد تا در ابتدا انگيزه ترك مواد مخدر را در فرد معتاد به وجود بياورد تا احتمال بازگشت به مصرف مواد مخدر را در طول درمان و هم بعد از درمان كاهش دهد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله درمان اعتياد را نيز بخوانيد.
_افزايش انگيزه در بيمار
_افزايش اعتماد به نفس بيمار
_كمك به بيمار براي حل مسائل ايجاد كننده اعتياد
_مهارت آموزي براي مقابله با وسوسه ها
_رفع افسردگي ناشي از اعتياد
_كمك به بيمار براي بازگشت سالم
_خانواده درماني و مشاوره خانواده

مشاوره اعتياد و درمان اعتياد فرد معتاد را از كجا بايد شروع كرد؟

گام اول براي ترك اعتياد اين است كه بيمار بپذيرد كه معتاد است. شايد شما هم با اين جمله از سوي معتادان روبرو شده باشيد كه: "من معتاد نيستم، فقط براي تفنن مصرف مي كنم و هر وقت كه بخواهم آن را كنار مي گذارم". اولين قدم در مشاوره اعتياد اين است كه فرد قبول كند كه معتاد است. بيمار شما تا زماني كه اعتياد خود را قبول نكرده است، احساس خطر نمي كند و نمي تواند درمان اعتياد به مواد مخدر را آغاز كند.

گام دوم براي ترك اعتياد اين است كه فرد معتاد را از عواقب اعتياد و افكار وسوسه كننده‌اش به سمت مواد مخدر و وضعيت نامناسبي كه در آن قرار دارد، آگاه كنيم. تا انگيزه لازم را در وي براي شروع درمان اعتياد و عدم بازگشت به سمت مواد مخدر ايجاد كنيم.

گام سوم اين است كه فرد معتاد، اطرافيانش را همراه و دلسوز خود بداند و به اين نتيجه برسد كه آن‌ها مي‌خواهند او را ياري كنند تا اعتيادش را كنار بگذارند و قصد آزار و اذيت او را ندارند.

گام آخر شروع مشاوره اعتياد و درمان است كه بايد آبرو و شأن انساني بيمار معتاد حفظ گردد، به هيچ وجه نبايد توهين، تهديد يا تحقير شود؛ چرا كه با چنين واكنش‌هاي منفي بيمار از مشاوره اعتياد و درمان منصرف شده و روند درماني او به طور كلي متوقف مي‌گردد.

اهميت مراجعه به مراكز مشاوره اعتياد براي درمان اعتياد

همانطور كه در قسمت عوامل محرك اعتياد به مواد مخدر هم توضيح داديم، افراد به خصوص قشر جوان و نوجوان و خانواده‌ها بايستي آموزش ببينند. داشتن ارتباط موثر و مستمر با مراكز مشاوره ترك اعتياد و استفاده از راهنمايي‌هاي آن‌ها به شما ياري مي‌كند تا فرد از هم از لحاظ فكري و هم از لحاظ جسمي بتواند خود را در برابر اعتياد ايمن كند و از به دام افتادن در تله اعتياد پيشگيري كند. هميشه پيشگيري بهتر از درمان است.

ولي كاربرد اصلي مشاوره اعتياد مربوط به افراد و خانواده‌هايي است كه به دنبال ترك اعتياد و درمان اعتياد مي‌باشند. همانطور كه گفتيم تا روزي كه فرد معتاد، اعتياد خود را قبول نكند و به نتيجه نرسيده باشد كه بايد اعتياد خود را ترك كند، درمان خيلي سخت است. معمولا معتادان به علت دخالت‌ها و توهين‌هايي كه اطرافيان كرده‌اند، در مقابل درمان اعتياد موضع مي‌گيرند و همواره موفق به ترك اعتياد نمي‌شوند.

جلسه مشاوره اعتياد و صحبت كردن با متخصص مي‌تواند نتيجه مثبت به دنبال داشته باشد. بيمار در هنگام صحبت با مشاور اعتياد، مشكلات و مسائلي را كه با آن‌ها درگير است را بيان مي‌كند و از مشاوره و راهنمايي اصولي و لازم را دريافت مي‌كند.

مزيت مشاوره تلفني ترك اعتياد به مشاوره حضوري ترك اعتياد

متاسفانه ديدگاه كلي مردم نسبت به مشاوره اعتياد حضوري چندان مطلوب نيست، به همين دليل مراجعه به مراكز مشاوره ترك اعتياد زماني انجام مي‌شود كه كار از كار گذشته است. يكي از مسائل اصلي مشاوره ترك اعتياد حضوري، مقاومت فرد معتاد در برابر حضور در مركز مشاوره است و زماني كه به مشاوره حضوري مراجعه مي‌كنند، مشكلات و مسائل خود را به درستي بيان نمي‌كنند.
بيمار معتاد زماني كه در مشاوره حضوري با يك فرد ناآشنا روبرو مي‌شود واكنش منفي از خود نشان مي‌دهد و بسياري از مشكلات و مسائل خود را نمي‌تواند به راحتي بيان كند. مراكز مشاوره تلفني ترك اعتياد در سال‌هاي اخير يك بستر مناسب را فراهم كرده تا كساني كه نياز به مشاوره ترك اعتياد دارند با مشكلات نام برده روبرو نشوند.

چرا مشاوره تلفني ترك اعتياد

از طريق مشاوره تلفني ترك اعتياد به مواد مخدر، در كوتاه‌ترين زمان ممكن افراد مي‌توانند به راحتي به مشاوران متخصص در زمينه‌هاي مختلف اعتياد دسترسي پيدا كنند. مشاوره ترك اعتياد تلفني اين امكان را فراهم كرده تا تنها با يك تلفن در هر ساعت از شبانه روز بدون نياز به مراجعه حضوري مشاوران اعتياد در دسترس باشند.

در مشاوره ترك اعتياد به مواد مخدر تلفني افراد مي‌توانند بدون سانسور، مشكلات و مسائل خود را مطرح نمايند تا راه حل مناسبي بسته به شرايط خود براي ترك اعتياد دريافت نمايند. همچنين به وسيله آموزش‌هايي كه دريافت مي‌كنند از اعتياد پيشگيري نمايند. با استفاده از مشاوره تلفني اعتياد هزينه شما نسبت به مشاوره حضوري ترك اعتياد بسيار كاهش پيدا مي‌كند و اين در حالي است كه همان كيفيت مشاوره‌اي را دريافت مي‌كنيد كه در مشاوره ترك اعتياد حضوري دريافت مي‌كرديد.
با توجه به اينكه در خيلي از شهر‌ها و روستا‌ها مراكز مشاوره اعتياد وجود ندارد، شما مي‌توانيد از هر نقطه‌اي از كشور تماس بگيريد، نگراني‌ها، مشكلات و دغدغه‌هاي خود را مطرح كنيد و از خدمات مشاوره تلفني بهره‌مند شويد.

مركز مشاوره تلفني ترك اعتياد به مواد مخدر هنر زندگي

مركز مشاوره تلفني هنر زندگي تنها سامانه مشاوره تلفني مورد تأييد خانه روانشناسان است كه خدمات مشاوره تلفني ترك اعتياد به مواد مخدر را انجام مي‌دهد. اكثر مشاوران مركز مشاوره اعتياد به مواد مخدر تلفني هنر زندگي اساتيد دانشگاه‌هاي تهران و روانشناسان مطرح كشور هستند. مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي  خدمات خود را در زمينه‌هاي مشاوره تلفني طلاق ، مشاوره تلفني جنسي، مشاوره روانشناسي تلفني ، مشاوره زناشويي، مشاوره زندگي مشترك و البته به صورت تخصصي در زمينه اعتياد ارائه مي‌دهد. براي عضويت در كانال مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

 

منبع: مشاوره ترك اعتياد به مواد مخدر 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره ترك اعتياد به مواد مخدر  مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۰۸:۰۷ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی