duntelco1
مشاوره تحصيلي

ازدواج سفيد چيست؟

به زبان ساده مي‌توان ازدواج سفيد را چنين تعريف كرد؛ زن و مرد بدون ثبت رسمي، قانوني و حقوقي، در زير يك سقف زندگي مشترك خود را شروع مي‌كنند. در ازدواج‌هاي سفيد بيشتر افراد نه تنها از نظر حقوقي و قانوني، بلكه به صورت غير رسمي نيز به يكديگر تعهدي ندارند. پايان اين نوع ازدواج‌ها نامشخص بوده و هر كدام از طرفين هر زمان كه بخواهند، از رابطه خارج مي‌شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع ازدواج كليك كنيد. 


تاريخچه ازدواج سفيد ازدواج سفيد از كجا آغاز شده است؟

شروع زندگي مشترك بدون دنباله روي از قوانين قضايي و رسومات دولتي با توافق طرفين، در غرب امري عادي به شمار مي‌رود. اين فرهنگ در ادامه حركت‌هاي "جنبش آزادي زنان" در ايالات متحده آمريكا پديدار شد. اين جنبش با هدف ايجاد يك تحول در نظام اقتصادي، اجتماعي و سياسي آمريكا شروع به كار كرده بود تا بتواند يك شرايط عادلانه و برابر را براي زنان در جامعه ايجاد كند. در نهايت اين جنبش موجب پديداري "انقلاب جنسي" شد. انقلاب جنسي پديده اي ضد فرهنگي بود كه رفتارهاي ناهنجار و نامتعارف جنسي زيادي با نام آزادي زنان را رواج داد.

آمارهاي ازدواج سفيد

طبق آنچه سايت‌هاي خارجي نشان مي‌دهند، بيش از دو سوم از زوج‌هاي آمريكايي ابتدا مدتي را با هم در زير يك سقف زندگي مي‌كنند و سپس ازدواج خود را رسمي مي‌نمايند. تا پيش از سال 1970، زندگي مشترك دو فرد در زير يك سقف بدون ازدواج رسمي غير قانوني بود. اين در حالي است كه در حال حاضر، زندگي مشترك بدون ازدواج، به عنوان روند آشنايي دو فرد از يكديگر شناخته مي‌شود كه با هيچ مشكل قانوني روبرو نيست. آمريكا در سال 1994، حدود 3/7 ميليون زوج و در اواخر دهه 1990، حداقل 50 تا 60 درصد زوجي داشته كه قبل از ازدواج رسمي، با هم زندگي كرده اند.

ازدواج سفيد مسئله اي غير قابل قبول در فرهنگ و خانواده ايراني

در ايران با توجه به فرهنگ حاضر و نقش پر رنگ مذهب در خانواده‌ها، روال رايج و مطلوب بين زوج‌ها و خانواده‌ها، ازدواج رسمي و سنتي است. در نتيجه بيشتر افراد در بيشتر مناطق از آداب و رسوم سنتي و رسمي پيروي مي‌كنند و هرگونه عدم همخواني با اين شيوه، از نظر ديگران و جامعه ايراني نادرست و گناه به شمار مي‌رود. به زبان ساده‌تر در ايران، فردي كه ازدواج سفيد انجام مي‌دهد، مورد شماتت و سرزنش خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

دلايل گسترش ازدواج سفيد در ايران

شيوع ازدواج سفيد در ايران نسبت به ساير كشورهاي اروپايي كمتر است اما با اين‌حال ميزان شيوع كم آن نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد. در ديدگاه فردي كه تصميم به ازدواج سفيد گرفته است، نگاه ديگران مهم نيست. اين افراد براي حل مشكلاتي كه در زندگي سنتي جريان دارد، به ازدواج سفيد تمايل پيدا مي‌كنند. برخي از دلايل گسترش ازدواج سفيد بين جوانان ايراني به شرح زير است:

1. مشكلات مالي و اقتصادي

مسائل مالي تأثير بسيار زياد و مهمي بر تمام ابعاد زندگي انسان مي‌گذارد. ازدواج نيز يكي از مسائلي است كه براي شروع و پايه گذاري به هزينه و درآمد حداقلي نياز دارد. اما متاسفانه امروزه با مشكلات اقتصادي فراوان در زمينه شغل، مسكن و درآمد توان افراد براي ازدواج سالم و معمول كاهش يافته است. در نتيجه جوانان براي ارضاي نيازهاي جنسي و عاطفي خود به ازدواج سفيد روي مي‌‌آورند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دلايل ازدواج كليك كنيد.

2. بالا رفتن سن ازدواج در جوانان

براي ازدواج موفق لازم است دو طرف به سن مناسبي رسيده باشند و در صورت بالا رفتن سن مشكلات زيادي در مسير ازدواج به وجود مي‌آيد. اين امر منجر به سردرگمي افراد در ازدواج صحيح و تمايل آن‌ها به سوي ازدواج سفيد مي‌شود. بالا رفتن سن ازدواج نيز تحت تاثير عوامل متعددي است كه بايد مورد بررسي قرار گيرند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بالا رفتن سن ازدواج كليك كنيد.

3. افزايش آمار طلاق

متاسفانه امروزه آمار طلاق تحت تاثير عوامل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به صورت چشمگيري بالا رفته و جوانان با مشاهده اين وضعيت علاقه خود را نسبت به ازدواج رسمي از دست داده و از احتمال شكست در انتخاب فرد مورد نظر خود مي‌ترسند.

4. اطمينان از درستي رابطه و محك زدن آن

با توجه به آمار بالاي طلاق، جوانان براي اطمينان از انتخاب همسر آينده خود به رابطه بدون تعهد و مسئوليت روي مي‌آورند. آن‌ها طي دوره ازدواج سفيد سعي مي‌كنند كه از اخلاقيات طرف مقابل خود شناخت پيدا كرده و ميزان تفاهم خود را بسنجند. در اين صورت اگر به تفاهم نرسند رابطه خود را به پايان مي‌رسانند.

5. اعتقاد به اشتباه بودن ازدواج

امروزه بسياري از جوانان تحت تاثير آموزه‌هاي فرهنگي و رسانه‌هاي اجتماعي، ازدواج و تعهد رسمي را يك اشتباه مي‌دانند. ناتواني در قبول مسئوليت و ترس از تعهد نيز مي‌تواند يكي از دلايل اشتباه بودن ازدواج در نظر جوانان باشد. در نتيجه براي ارضاي نيازهاي جنسي و عاطفي خود ازدواج سفيد را مناسب ديده و به آن روي مي‌آورند.

6. عدم مسئوليت پذيري و پذيرش قوانين ازدواج رسمي

برخي از افراد به دليل تربيت نادرست، توانايي پذيرش مسئوليت را ندارند و در نتيجه از مسئوليت ها و قواعد ازدواج رسمي فرار مي كنند. اين افراد به شدت در تلاش هستند تا نيازهاي عاطفي و جنسي خود را بر طرف سازند اما نمي خواهند كه مسئوليت هايشان را قبول كنند. آنان فكر مي كنند كه با ازدواج سفيد مي توانند همه چيز را برطرف سازند اما در واقع عدم مسئوليت پذيري را در خود تقويت مي كنند و با مشكلات جدي مواجه مي شوند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه افزايش مسئوليت پذيري كليك كنيد.

آمار ازدواج سفيد در ايران

ازدواج سفيد اتفاقي غير رسمي است كه نمي‌توان آمار دقيقي از آن به دست آورد. آمارهاي رسمي در اين زمينه منتشر نشده اما آنچه در آمارهاي غير رسمي و شنيده‌ها وجود دارد، حاكي از آن است كه ازدواج سفيد در مناطقي از تهران به ويژه شمال شهر رواج پيدا كرده و افزايش آن از دهه نود بوده است. امروزه ازدواج غير رسمي به يكي از گزينه‌هاي رايج براي افرادي كه باورهاي مذهبي ندارند، تبديل شده است.

معايب و پيامدهاي ازدواج سفيد

ازدواج سفيد معايب و مشكلاتي با خود به همراه دارد كه برخي از آن‌ها عبارتند از:

1. فقدان وفاداري و تعهد در رابطه

2. افزايش احتمال خيانت جنسي و عاطفي زوجين

3. مشكل با خانواده‌ها (چرا كه معمولا ازدواج سفيد از طرف خانواده‌ها مورد قبول واقع نمي‌شود)

4. قطع حمايت مالي و عاطفي از طرف خانواده‌ها

5. بروز استرس و اضطراب در زوجين به دليل ترس از اتمام ناگهاني رابطه از طرف ديگري

6. افزايش سقط جنين

احتمال جدايي در ازدواج سفيد

آمارهاي اعلام شده در سايت‌هاي خارجي نشان داده است كه عمر ازدواج‌هاي سفيد در كشورهاي غربي حدود يكسال يا كمي بيشتر است. ازدواج‌هاي سفيد اكثرا به جدايي ختم مي‌شوند. بنابراين احتمال بر هم خوردن اين ازدواج‌ها بالاتر از ازدواج‌هاي رسمي است.  البته شايان توجه است بيشتر افرادي كه به ازدواج‌هاي سفيد رو مي‌آورند، يكي از دلايلشان از اين انتخاب، عدم وابستگي و سادگي جدايي در اين ازدواج است. تكرار شكست عشقي، فرد را در برابر اختلالات رواني آسيب پذير‌تر خواهد كرد. جدايي در ازدواج‌هاي غير رسمي نيز پيامدهايي مشابه آسيب‌هاي طلاق را براي طرفين در پي دارد.  براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آسيب هاي طلاق كليك كنيد.

تفاوت ازدواج سفيد در ايران و كشورهاي غربي

امروزه بسياري از جواناني كه به ازدواج سفيد و روابط آزاد روي مي آورند اين سوال را مي پرسند كه چرا ازدواج سفيد در كشورهاي ديگر آزاد است اما در كشور ما تابو و حتي جرم محسوب مي شود. ازدواج سفيد در ايران و كشورهاي غربي تفاوت زيادي دارد. طبق بررسي هاي انجام شده، در كشورهاي غربي هم خانه شدن و ازدواج سفيد پيش زمينه اي براي ازدواج رسمي است تا زوجين شناخت بيش تري از هم داشته باشند. در كشور ايران نيز مي تواند اين مساله صدق كند اما توجه داشته باشيد كه رابطه جنسي قبل ازدواج در فرهنگ ايراني يك مساله غيرقابل هضم براي خانواده ها و جامعه است.

در صورتي كه ازدواج سفيد در كشور هاي غربي با موفقيت پيش نرود و زوجين جدا شوند، نگاه منفي نسبت به طرفين توسط جامعه به وجود نمي آيد اما در كشور ايران اگر رابطه به جدايي ختم شود و مساله ازدواح سفيد مشخص شود، زوجين با نگاه بسيار تند و منفي جامعه و مشكلات متعدد مواجه مي شوند. از سوي ديگر مساله بكارت نيز براي دختران مطرح است كه مي تواند مشكلات زيادي را در روابط بعدي شان ايجاد كند.

مشكلات ازدواج سفيد نسبت به ازدواج رسمي

بيشترين مشكلاتي كه افراد در ازدواج سفيد گزارش مي‌كند شامل احساس عدم امنيت از رابطه، عدم تعهد و وفاداري، خيانت جنسي، وقت گذراني و تفريحات مجردي، عدم پذيرش و حمايت عاطفي و مالي از طرف خانواده‌ها و بروز ديگر مشكلات در روابط خانوادگي است. فرد در ازدواج سفيد نمي‌تواند آينده منسجمي را براي خود ترسيم نمايد. آزمايشي و موقت بودن اين ازدواج مانع از ورود فرد به يك زندگي جدي و واقعي مي‌گردد.

روانشناسان زيادي بر اين عقيده‌اند كه ثبات و طول عمر رابطه، به فرد ياري مي‌دهد تا بتواند راجع به زندگي نگاه بالغانه تري داشته باشند و در زمينه‌هاي متفاوت سرمايه گذاري‌هاي رواني داشته باشند. همچنين زندگي كردن با يك نفر به جاي ازدواج كردن با او، جذابيت و دلايل ازدواج را تباه مي‌كند. در نهايت روابط زوجين در اين ازدواج ها نيز دچار مشكلاتي مي شود كه مشاوره ازدواج و زوج درماني به آن ها كمك مي كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

آسيب ازدواج سفيد براي زنان

در تمام رابطه‌ها زنان به دليل روحيات خاص خود بيش از مردان وابسته شده و در صورت شكست با آسيب بيشتري نيز نسب به مردان مواجه مي‌شوند. مهم ترين دغدغه يك زن در رابطه عاطفي نياز به داشتن يك تكيه‌گاه محكم است. در ازدواج سفيد حتي اگر مرد تمام نيازهاي روحي و عاطفي زن را برآورده كند، باز هم ترس از اتمام رابطه فكر زن را مشغول كرده و استرس و فشار رواني زيادي به او وارد مي‌كند. مشكل ديگري كه وجود دارد امكان بارداري ناخواسته زن است كه در اين صورت منجر به طرد شدن از طرف خانواده و اجتماع خواهد شد.

آيا ازدواج سفيد در كشور ايران جرم محسوب مي شود؟

ازدواج سفيد پديده اي است كه جديد و نوظهور مي باشد و به همين دليل در قانون كشور ما اشاره مستقيمي به عبارت ازدواج سفيد نشده است. اما اين ازدواج جرم محسوب مي شود و در صورتي كه مشخص شود، طبق قانون زنا، با طرفين برخورد خواهد شد. براي كسب اطلاعات بيش تر، توصيه مي شود مقاله رابطه نامشروع تا چه مدت قابل تشخيص است را مطالعه فرماييد.

 

منبع: ازدواج سفيد

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج سفيد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ازدواج سفيد،
موضوع:
[ ۲۲ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۵۳:۵۹ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی