duntelco1
مشاوره تحصيلي

گرسنگي و تشنگي از علت هاي بي خوابي نوزاد

گرسنگي به عنوان مهم‌ترين و اصلي‌ترين علت بي خوابي نوزاد در بيدار شدن‌هاي شبانه است. حتي اگر نوزادتان را مرتب با شير خودتان تغذيه كنيد، باز هم در طول شب و يا قبل از خواب ممكن است گرسنه شود. نوزاد شما بايد هرچند ساعت يكبار غذا بخورد. كودك در 6 ماه اول تا زماني كه غذاهاي كمكي نمي‌خورد، بيشتر در طول شب بيدار مي‌شود. اين بدين خاطر است كه شير مادر هضم راحتي دارد. نوزاد شما در ۷ تا ۱۰ روزگي، ۳ هفته، ۶ هفته، ۳ ماه، ۶ ماه و ۹ ماهگي در سن رشد است و در اين زمان بيشتر از حد معمول احساس گرسنگي خواهد كرد.


نياز به خواب عميق

نوزاد يكي دوبار در طول شب بيدار مي‌شود، اما بيشتر بچه‌ها مي‌دانند چگونه خود را به خواب بزنند و دوباره بخواب بروند. ممكن است نوزاد شما براي خوابيدن عادت به چيزهاي خاصي مانند شير خوردن با مادر، شيشه شير يا پستانك داشته باشد و بعد از بيدار شدن، خودش به خواب نرود. اين مشكل از رايج ترين اتفاقاتي است كه پدر مادرها با آن روبرو هستند. شما براي حل اين مشكل بايد در طول روز با كودك خود تمرين كنيد و به او بياموزد تا وقتي در حال چرت زدن بيدار مي‌شود، بدون نياز به تغذيه يا شيشه شير و پستانك به خواب برود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خواباندن نوزاد كليك كنيد.

تغيير در نظم ساعات خواب هميشگي

نوزاد تازه متولد شده به تازگي با ريتم شبانه روزي روبرو شده‌است و هرگونه تغيير در زمان عادي و روزانه خوابيدن، مي‌تواند خواب خوب را از او دريغ كند. در اين زمان چرخه هورموني و ساعت دروني بدن در حال تنظيم شدن است. اين مسئله به كودك كمك مي‌كند تا در زمان مشخص خواب آلود شود و بخوابد. شما بايد سعي كنيد هرگز كودك خود را زود تر از موعد (وقتي هنوز خسته نيست) يا خيلي دير (وقتي كه مدت زيادي از خستگيش گذشته) در رختخواب بگذاريد. براي تنظيم بهتر اين چرخه مي‌توانيد بعد از ظهر و غروب كودك را نخوابانيد. زيرا خوابيدن، وقتي تازه از خواب بيدار شده است، سخت است.


خستگي يا هيجان زياد از علت هاي بي خوابي نوزاد

نوزادان نيز مانند ما بزرگسالان، وقتي كه زيادي خسته باشند يا افكار مختلفي ذهنشان را درگير كرده باشد، سخت به خواب مي‌روند. خستگي بيش از حد كودك، او را بهانه گير و بداخلاق كرده و باعث مي‌شود بيشتر از خواب بپرد. محيط پر سر و صدا، اسباب بازي‌ها، آدم‌هاي زياد، صفحه نمايش‌هاي الكترونيكي نيز با ايجاد هيجان بيش از حد، ممكن است خواب كودك را با مشكل مواجه كند.

شما مي‌توانيد ماساژ، در آغوش گرفتن و نوازش، حمام گرم، به خود چسباندن و... در نوزادتان ايجاد آرامش كنيد. پس از چنين آرامشي معمولا كودك تمام طول شب را مي‌خوابد و صبح با انرژي از خواب بيدار مي‌شود.

بيماري (كوليك، دندان و غيره) از علت هاي بي خوابي نوزاد

بعضي بي خوابي‌هاي نوزاد، مي‌تواند علائم مشكلاتي را در سلامتي او نشان بدهد. كودك در صورتي كه كوچك ترين مشكلي در رابطه با گاز، رفلاكس، كوليك، سرماخوردگي، دندان درد و سرفه داشته باشد، در بي‌خوابي خود را نشان مي‌دهد. نوزادي كه كوچك ترين سرماخوردگي يا عفونت تنفسي داشته باشد، به علت احتقان يا سرفه از خواب بيدار مي‌شود. در چنين وضعيتي مي‌توانيد از يك مرطوب كننده هوا مانند بخور در اتاق استفاده نمائيد. ناراحتي‌هاي ديگر مانند درد معده يا درد بخاطر نفخ كردن، ماليدن  آب گياه آنغوزه مي‌تواند مفيد باشد.

اضطراب جدايي را تجربه مي‌كند

در طي ماه‌هاي 6 تا 8 ماهگي اضطراب جدايي از والدين شروع مي‌شود و مي‌تواند تا 5 سالگي ادامه داشته باشد. در اين وضعيت نوزاد در طول شب چندبار بيدار شده، گريه مي‌كند و حاضر نيست دوباره بخوابد. وقتي از خواب بيدار مي‌شود و مادر يا پدر خود را پيش خود نمي‌بيند، وحشت زده مي‌شود. در چنين وضعيتي او فقط مي‌خواهد نزديك شما باشد. در چنين وضعيتي شما بايد در ايجاد ارتباط خود با نوزاد به يك نقطه مشترك برسيد. شما بايد كودكتان را تشويق كنيد تا خودش بعد از بيدار شدن آرام شود. وقتي نوزادتان در شب بيدار شده و گريه مي‌كند، كمي در اتاق بمانيد و به تدريج اتاق را ترك كنيد.

سعي كنيد به كودكتان اطمينان بدهيد كه دوباره به او سر خواهيد زد. اضطراب جدايي و وابستگي بيش از حد به مادر در صورتي كه درمان نشود تا سنين بالاتر كودكي ادامه مي‌يابد و مشكلات بيشتري را به خصوص هنگام مدرسه رفتن براي والد و كودك ايجاد مي‌شود. جهت درمان اضطراب جدايي بهتر است با يك روانشناس كودك مشورت كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از مشاوره كودك كليك كنيد.

 محيط براي نوزاد، ناخوشايند و ناراحت كننده است 

محيط ناآرام و پر سرو صدا مي‌تواند علت بي خوابي نوزاد باشد. تغيير محيط معمولا براي نوزاد به بي خوابي منجر مي‌گردد. وقتي نوزاد از خواب بيدار شود و خود را در محيط تازه‌اي بيابد، گيج و به احتمال زياد دچار وحشت زدگي مي‌شود. نوزادتان را در يك جاي مشخص بخوابانيد يا در صورت جابه جايي، سعي كنيد شرايط مشابه مانند دما، نور، صدا و غيره را مهيا كنيد. پوشك مرطوب نيز مي‌تواند نوزاد شما را در اواسط شب بيدار كند.

مصرف داروها از علت هاي بي خوابي نوزاد

برخي از داروهاي ضد حساسيت و گاهي داروهايي كه براي كودكان بيش فعال مصرف مي شود مي تواند برنامه خواب و بيداري كودكان را تغيير دهد. برخي افراد استفاده از قرص خواب را تجويز مي كنند كه خطرات و عوارض زيادي براي كودكان دارد. كودكاني كه دارو استفاده مي كنند با تغييرات ميزان دوز آن ممكن است در برنامه خواب و بيداري شان بي نظمي ايجاد شود كه بهتر است با پزشك متخصص خود مشورت كنند.


بي خوابي بر اثر استفاده از تلويزيون و موبايل

استفاده از موبايل و بازي هاي رايانه اي ضمن اين كه براي رشد كودكان مناسب نيست و گاهي باعث ايجاد تيك هاي عصبي مي شود، زمينه بي خوابي را هم فراهم مي كند. بازي هاي فضاي مجازي ذهن بچه ها را مشغول خود مي كند و بهتر است استفاده از آن ها را قبل خواب محدود كنيد. هم چنين لازم است تلويزيون و رايانه را بيرون از اتاق خواب قرار دهيد.


بي خوابي به دليل كابوس

كابوس يا خواب هايي با محتواي منفي و ترسناك از علل شايع بي خوابي در كودكان است. هر كودكي بنا به دلايل اضطرابي يا ترس هاي روزانه اش ممكن است دچار وحشت شبانه يا كابوس شود. اگر كودك ناگهان با صداي جيغ از خواب بلند شد بهتر است خونسردي خود را حفظ كنيد و دقايقي را كنار او بمانيد. در صورت ادامه دار شدن اين مسئله به پزشك متخصص اطفال مراجعه كنيد.

بي خوابي بر اثر راه رفتن در خواب

برخي از كودكان با چشمان حتي باز در خواب قدم ميزنند، صحبت مي كنند و كارهاي ديگر خود را انجام مي دهند. اين اتفاق مربوط به زماني است كه خواب كودك هنوز عميق نشده است و امكان دارد تا نوجواني هم ادامه پيدا كند. بهتر است كودك را از خواب بيدار كنيد و به آرامي او را به محل رختخوابش ببريد. از مكان هاي پرخطر مثل پله و ارتفاعات كودك خود را دور كنيد.

 
نخوابيدن در طول روز

نخوابيدن در طول روز مي‌تواند به بي خوابي شبانه منجر شود. همانطور كه گفته شد نوزاد در صورتي كه بيش از حد خسته باشد نيز نمي‌تواند بخوابد. لذا مهم است نوزاد در زمان‌هاي مناسب بخوابد تا بيش از حد خسته نباشد. همچنين اگر غروب يا عصر اورا بخوابانيد، شب به سختي به خواب مي‌رود. بنابر اين وقتي صبح يا ظهر در حال چرت زدن است، او را بخوابانيد.

 يادگيري مهارت‌هاي جديد

 

ممكن است نوزاد شما پس از يادگيري سينه خيز، لگد زدن، غلت زدن، نشستن يا ايستادن هيجان زده باشد و حتي در هنگام خواب در حالت امتحان كردن و تمرين باشد. شما مي‌توانيد در چنين شرايطي در طول زور زماني را براي تمرين كردن و خالي كردن هيجانش به او بدهيد و به تشويق او بپردازيد. شب ممكن است براي كمك خواستن شما را صدا بزند يا گريه كند، چون به احتمال زياد به حالتي گرفتار شده و نمي‌داند چطور از آن خلاص شود. براي كسب اطلاعات بيشتر از علل و درمان‌هاي بي خوابي كودكان كليك كنيد.

نكاتي براي درمان بي خوابي نوزاد

  • پيش از هر چيز بهتر است علت بي خوابي نوزاد خود را پيدا كنيد.
  • برخي از نوزادان با صداهاي متناوب كه شبيه به صداهاي داخل رحم است بهتر به خواب مي‌روند. بنابراين مي‌توانيد اين روش را براي به خواب رفتن فرزند خود امتحان كنيد و صداهاي متناوب ايجاد كنيد.
  • ارتباط چشمي طولاني مدت با نوزاد او را هيجان زده مي‌كند. بنابراين هرگز پيش از خواب با نوزاد ارتباط چشمي طولاني برقرار نكنيد.
  • كودك را قبل از خواب خوب سير كنيد و به او شير بدهيد تا در طول شب كمتر بيدار شود.
  • بهتر است تخت كودك خلوت باشد. اسباب‌بازي‌ها و بالش و ملحفه‌هاي اضافي علاوه بر اين كه براي نوزاد خطرناك است و احتمال خفگي را بالا مي‌برد، باعث ناآرامي و آشفتكي كودك قبل از خواب مي‌شود.
  • حمام بردن نوزاد قبل از خواب و دوش آب گرم به آرام شدن او و خواب راحت كمك مي‌كند.
  • از خوشبو كننده‌هاي طبيعي براي اتاق كودك استفاده كنيد. مي‌توانيد چند قطره  روغن طبيعي و يا گلاب را بر روي دستمال ريخته و كنار تخت كودك قرار دهيد.
  • كودك خود را قبل از خواب نوازش كنيد و دستتان را روي شكم، بازوها و سر كودك به آرامي و يا مهرباني حركت دهيد.

سخن آخر

بي خوابي در كودكان علاوه بر موارد ذكر شده، مي تواند ناشي از ساير دلايل هم باشد. گاهي اضطراب، افسردگي يا ديگر اختلالات در كودكان و نوزادان مي تواند برنامه خواب و بيداري او را به هم بريزد. بنابراين علاوه بر مشكلات جسماني و تغذيه، بي خوابي دلايل روحي و رواني هم دارد. لذا نياز است براي درمان آن به مشاور و روان شناس مراجعه كنيد. روان شناسان مركز ما در حامي هنر زندگي مي توانند در اين زمينه به شما كمك كنند.

 

منبع: علت بي خوابي نوزاد

براي دريافت مشاوره در زمينه علت بي خوابي نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: علت بي خوابي نوزاد،
موضوع:
[ ۲۴ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۴۳:۱۹ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی