duntelco1
مشاوره تحصيلي

تفاوت افراد درونگرا و برونگرا

در جامعه، زوج هاي بسياري را مي بينيم كه از اين اختلافات شخصيتي خود و همسرشان رنج مي برند. با اينكه ساليان درازي است كه در كنار هم زندگي مي كنند، اما هنوز هيچ راهكاري براي حل مشكلات خود ندارند.ما سعي مي كنيم در اين نوشته كمي دقيق تر به اين مقوله بپردازيم و راهكارهايي را ارائه دهيم. به همين منظور ابتدا لازم است به طور اجمالي به مقايسه ساختار رفتار افراد درونگرا و برونگرا بپردازيم:

_افراد درونگرا بيشتر روي احساسات و دنياي دروني خود تمركز دارند در حالي كه افراد برونگرا بيشتر توجه خود را معطوف دنياي بيرون مي كنند.

_افراد درونگرا، اصولا كم حرف و ساكت هستند و در درون خود به تجزيه و تحليل مسائل پيرامون مي پردازند. اما افراد برونگرا غالبا با صداي بلند حرف مي زنند و عملگرا هستند.

_درونگراها از جمعيت و شلوغي دوري مي كنند و از تنهايي بيشتر لذت مي برند. اما برونگراها بيش تر اوقات خود را در دورهمي ها و جمع هاي دوستانه مي گذرانند و تنهايي را دوست ندارند.

_افراد درونگرا غير از تعداد محدودي دوست صميمي ونزديكان درجه اول، كس ديگري را در ليست معاشرت خود ندارند. اما افراد برونگرا هميشه در حال معاشرت با تعداد زيادي دوست و آشنا و همكار و همسايه و… هستند.

_درونگراها قبل از انجام كارهايشان تحقيق مي كنند و چندان ريسك پذير نيستند. اما افراد برونگرا خيلي سريع دست به كار مي شوند و اصلا به دنبال دليل و منطق نمي گردند.

_افراد درونگرا كارهاي مستقل را بر كار گروهي ترجيح مي دهند و براي تصميم گيري مستقل عمل مي كنند. اما افراد برونگرا كار تيمي را ارجح مي دانند و معمولا ديگران را از تصميمات خود باخبر مي كنند. براي اطلاع بيش تر از درون گرايي و برون گرايي كليك كنيد.



نظريات مختلف در مورد ازدواج افراد درونگرا و برونگرا

با توجه به تفاوت هاي فردي و شخصيتي عنوان شده، مي بينيم كه فرد درونگرا درست نقطه مقابل فرد برونگرا است و هردو مخالف هم عمل مي كنند. حالا اين سوال پيش مي آيد كه آيا ازدواج فرد درونگرا با يك فرد برونگرا به مصلحت طرفين است يا خير. در اين مورد دو نظريه وجود دارد:

نظريه اول

گروهي معتقد به جذب نقطه مخالف هستند. اين گروه باور دارند كه انسان، ناخودآگاه به دنياي ناشناخته و متضاد خود كشش دارد. همين امر باعث مي شود افراد به تيپ شخصيتي مخالف خود علاقمند شوند. اعتقاد طرفداران اين نظريه اين است كه در چنين شرايطي تعادل برقرار مي شود. چون دنيا با همين تضادها تكامل يافته است.

اين گروه مي گويند در اين نوع ازدواج افراد مي توانند به هم كمك كنند. بوسيله نقاط قوت طرف مقابل، نقاط ضعف خود را از بين ببرند. از لحاظ هيجاني نيز معتقدند كه زندگي اين افراد از حالت يكنواختي خارج مي شود زيرا اگر دو درونگرا و يا دو برونگرا باهم ازدواج كنند گذشته از يكنواختي زندگي، نقاط ضعف اين دو گروه بيشتر مي شود و همين امر مي تواند دردسر ساز شود.

نظريه دوم

اما نظريه دوم از زاويه ديگري به اين موضوع نگاه مي كند. اين نظريه مي گويد ازدواج افراد درونگرا و برونگرا زندگي را تبديل به ميدان مين مي كند كه هر لحظه امكان انفجار دارد. اين نظريه عنوان مي كند كه زندگي مشترك افراد درونگرا و برونگرا به دليل عدم درك متقابل، محكوم به جدايي است.

طبق اين نظريه، زندگي مسالمت آميز افراد درونگرا و برونگرا فقط در صورتي امكان پذير است كه طرفين درك بالايي از تفاوت شخصيت يكديگر داشته باشند و براي اختلافات خود راه حل هاي منطقي و اساسي به كار ببرند. داشتن چنين انتظاري از افرادي كه ممكن است كمترين اطلاعات روان شناختي نداشته باشند، بسيار خوش باورانه است.


مشكلات ازدواج افراد درونگرا و برونگرا

چند درصد از ازدواج افراد درونگرا و برونگرا موفق بوده و چند درصد با شكست مواجه شده است؟ به طور قطع آمار دقيقي وجود ندارد. اما با نگاهي به زندگي مشترك اطرافيان خود مي توانيم يك آمار غير رسمي مبني بر مشاهدات خود داشته باشيم. حتي اگر زندگي اين افراد ساليان سال پابرجا بوده باشد، باز هم شاهد مشكلات فراواني خواهيم بود. وقتي پاي صحبت هايشان بنشينيد، بي شك گلايه ها و حرف هاي زيادي از دعواها و مشاجرات خود دارند و اين كاملا طبيعي است. مانند برخورد امواج خروشان و پرتلاطم اقيانوس با صخره هاي سخت و سنگي!

با دقت درتفاوت هاي فردي افراد درونگرا و برونگرا مي توان حدس زد كه چه مشكلاتي در زندگي اين افراد به وجود مي آيد. يك نمونه كوچك اين است كه فرد درونگرا داراي حس قوي رازداري است و اصلا دوست ندارد ديگران از مسائل شخصي و خصوصي زندگي او مطلع شوند. در مقابل اين فرد، همسري را تصور كنيد كه يك برونگراي كامل است. از اينكه مشكلات زندگي خود را براي اطرافيانش بازگو كند حس خوبي پيدا مي كند و با مشورت و مشاركت ديگران سعي مي كند مشكلاتش را حل كند. مسلما اين كار همسر برونگرا، دلخوري و عدم رضايت فرد درونگرا را در پي خواهد داشت. براي اطلاع در زمينه دعواي بين زوجين كليك كنيد.

ازدواج افراد درونگرا و برونگرا؛ يك جنگ تمام عيار يا يك آتش بس عاشقانه؟

انتخاب با خود افراد است. با دانستن تفاوت هاي فردي ميان اين دو تيپ شخصيتي متفاوت، كاملا مشخص است كه موانع بسياري مي تواند بر سر راه اين افراد در امر ازدواج و زندگي مشترك باشد. اما آيا به راستي اگر دو فرد با اين خصوصيات متضاد به يكديگر علاقمند شدند، بايد احساس قلبي خود را ناديده بگيرند و هر دوي آن ها به سويي بروند؟ قطعا اين طور نيست. فاكتورهاي زيادي در بهبود روند زندگي مشترك اين افراد موثر هستند. از جمله آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:
_ميزان شدت درونگرا و برونگرا بودن افراد
_ميزان شناخت آن ها از خود و ميزان شناخت آن ها از تيپ شخصيت مخالف خود
_و اينكه آيا خواستار تغيير در شخصيت خود هستند يا خير



راه حل مشكلات زوج هاي درونگرا وبرونگرا

در ادامه به چند تكنيك روان شناختي جهت حل مشكلات ناشي از ازدواج افراد درونگرا و برونگرا مي پردازيم.

1. رسيدن به بلوغ فكري

بلوغ فكري نوعي تكامل ذهني و فكري است كه فرد بتواند مسائل را به خوبي تحليل كرده و واقعيت موضوع را درك كند و اصلا به سن و سال افراد مرتبط نيست. چه بسا كساني كه د رسنين ميانسالي به سر مي برند اما مانند يك نوجوان خام و كم تجربه رفتار مي كنند. عكس اين قضيه هم صادق است. وقتي افراد در زندگي مشترك به بلوغ فكري رسيده باشند، مطمئنا با ديد بازتري به مشكلات نگاه خواهند كرد و با بروز اختلافات، سعي در رفع آن ها خواهند داشت. براي آگاهي بيش تر توصيه مي شود مقاله چگونه بالغ شويم را مطالعه فرماييد.

2. شناخت كامل از روحيات و شخصيت خود و همسر

شايد در بسياري از موارد، مشكل از آن جايي شروع مي شود كه فرد برداشت درست و آگاهانه اي از خود ندارد. يعني حتي تكليفش با خودش هم مشخص نيست. در اين مورد بايد گفت خانه از پاي بست ويران است چرا كه خود آگاهي، سنگ بناي يك زندگي مشترك سالم و ماندگار است. وقتي فرد مهارت خودشناسي نداشته باشد، مسلم است كه از مهارت شناخت ديگران هم بي بهره است. اما وقتي زوجين از خود و همسر خود شناخت كافي داشته باشند و به تفاوت ها و اختلافات يكديگر واقف باشند، در مواقع بروز اختلافات دچار تنش نخواهند شد و آگاهانه رفتار خواهند كرد.

3. ازدواج افراد درونگرا و برونگرا | پذيرش تفاوت ها و درك متقابل

بعد از اينكه زوجين به تفاوت هاي شخصيتي يكديگر پي بردند، بايد سعي كنند كه آن تفاوت ها را به عنوان بخش جدايي ناپذيري از زندگي مشتركشان بپذيرند. به عنوان مثال وقتي مرد داراي شخصيت برونگرا است و دوست دارد همراه با همسرش معاشرت بيشتري با ديگران داشته باشد،بايد اين مسئله را در نظربگيرد كه معاشرت زياد مي تواند همسر درونگراي او را آزاد دهد. پس لازم است در اين مورد مراعات حال همسر خود را بكند و هر دو بايد به يك توافق درستي رسيده باشند. به طوري كه هيچ يك باعث آزار ديگري نشود.

4. برنامه ريزي براي سازگاري بيشتر با هم

داشتن يك برنامه با در نظر گرفتن علاقه ها و خواسته هاي هر دو طرف مي تواند بسياري از سوءتفاهم ها را برطرف كرده و دلخوري ها و مشاجرات همسران درونگرا و برونگرا با اين روش به حداقل مي رسد.

5. تلاش براي متحول شدن و رسيدن به تعادل

اين اصل در واقع در تمام موردهاي ازدواج صدق مي كند. تمام افراد جامعه با هر تيپ شخصيتي و در هر مقام و مرتبه اي كه باشند، داراي نقاط ضعفي هستند. اين را بايد به خاطر داشته باشيد كه هيچ كس كامل نيست. اساسا يكي از اهداف ازدواج به تكامل رسيدن افراد است و اين مسئله در ازدواج فرد درونگرا و برونگرا بيش تر تاكيد مي شود. اين افراد بايد بكوشند تا براي ايجاد تعادل در شخصيت يكديگر تلاش كنند.

6. ازدواج افراد درونگرا و برونگرا | دانستني هاي ازدواج

ازدواج يكي از بزرگترين و مهمترين اتفاقات زندگي است كه مي تواند پله صعود و تكامل و خوشبختي باشد. يا بالعكس ممكن است زندگي را متلاشي كرده و سعادت و آرامش را از انسان سلب كند. پس در وهله اول براي يك انتخاب درست و در مرحله بعدي براي حفظ و نگهداري آن بايد كوشيد. به شيوه اي كه عزت نفس و احترام طرفين محفوظ باشد.

در حالت معمولي ازدواج يك نوع شراكت همه جانبه است. در كنار هم قرار گرفتن دو فرهنگ و دونوع شيوه تربيت و دو مزاج كاملا مجزا و متفاوت. اما در مورد ازدواج افراد درونگرا و برونگرا بحث به همين جا ختم نمي شود. در اين ازدواج ما شاهد دو جهان بيني متفاوت هستيم. افراد درونگرا و برونگرا در جزئي ترين مسائل زندگي هم با يكديگر اختلاف نظر دارند. اين اختلافات از شلوغي خانه و معاشرت با دوستان و همسايه گرفته تا تصميمات بزرگ تر و جدي تر زندگي وسعت دارند. براي اطلاع از ازدواج موفق كليك كنيد.

7. مشاوره درماني

در زندگي شتابزده و پرسرعت امروز، افراد جامعه عموما خيلي احساسي تصميم مي گيرند. نمي توان انتظار داشت كه انسان ها هميشه خط كش به دست باشند يا درحال اندازه گيري پارامترهاي خوب و بد و درست و غلط پيشامدهاي زندگي باشند. در بسياري از مواقع بدون اينكه خود افراد متوجه باشند درگير مسائل و مشكلات زندگي مشترك مي شوند. زندگي همواره در حال سورپرايز كردن آدم ها است. بر اين اساس تعداد زوج هايي كه با وجود تيپ شخصيتي متفاوت همچنان كنارهم زندگي مي كنند و دچارمشكلات فراواني مي شوند، كم نيستند. اما براي حل مشكل بايد راه حلي جستجو كرد.


بيشتر افراد هيچ آگاهي و تخصصي در اين زمينه ندارند. عليرغم ميل شديد به ايجاد تغيير در خود و رسيدن به يك زندگي ايده آل در كنار كسي كه دوستش دارند، صرفا به دليل تضاد تيپ شخصيتيشان، با شكست مواجه مي شوند. در چنين مواقعي است كه حضور يك متخصص بهداشت روان و روانشناس مي تواند نجات دهنده باشد. مي توان با ياري گرفتن از متخصصان روانشناس به انجام تمرين هاي اصولي بپردازيد. بدون اينكه زندگي را به كام خود و اطرافيان تلخ كنيد تحولات عظيمي در زندگي خود ايجاد نماييد. اين گونه طعم شيرين آرامش و خوشبختي را دركنار عزيزانتان يقينا خواهيد چشيد. متخصصان حامي مي توانند در اين زمينه ياري تان كنند. براي اطلاع از مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: ازدواج افراد درونگرا و برونگرا

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج افراد درونگرا و برونگرا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۴۸:۳۹ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی