duntelco1
مشاوره تحصيلي

آغاز نگاه تجربي به درون‌گرايي و برون‌گرايي

اگر به دنبال منشأ بحث در مورد درون‌گرايي و برون‌گرايي باشيم، ناگزيريم تا يونان باستان و نظريه بقراط به عقب برگرديم. احتمالاً با نظريه عمومي او در مورد شخصيت افراد آشنايي داريد. ازنظر بقراط شيوه رفتار و تفكر ما توسط يكي از عناصر چهارگانه درون بدن تعيين مي‌شود. در زير اين چهار سبك شخصيتي برگرفته از عناصر چهارگانه را به‌صورت خلاصه مرور مي‌كنيم.

صفراوي مزاج‌ها: كساني هستند كه طبع آن‌ها گرم و خشك است و افرادي خوش‌بين، فعال، باهوش اما پيش‌بيني‌ناپذير و عصبي هستند. در روان‌شناسي امروز به اين افراد برون‌گراي بدون ثبات هيجاني گفته مي‌شود.

سودايي مزاج‌ها: افرادي هستند كه طبع آن‌ها سرد و خشك است. اين افراد گوشه‌گير، منزوي، دورانديش اما مضطرب هستند و در روان‌شناسي امروز به آن‌ها درون‌گراي بدون ثبات هيجاني گفته مي‌شود.

بلغمي مزاج‌ها: كساني هستند كه طبع آن‌ها سرد و تر است. معمولاً صبور و آرام هستند و خيلي كم عصبي مي‌شوند، محتاط، ميانه‌رو و منظم هستند و در روان‌شناسي امروز به آن‌ها درون‌گراي باثبات هيجاني گفته مي‌شود.

دموي مزاج‌ها: اين اصطلاح معمولاً در زبان روزمره نيز كاربرد دارد كه به آن‌ها خونگرم گفته مي‌شود. طبع اين گروه گرم و تر است. اين گروه افرادي شجاع، معاشرتي، سرزنده و خوش‌مشرب هستند و دير عصبي مي‌شوند. در روان‌شناسي امروز به آن‌ها برون‌گراي باثبات هيجاني گفته مي‌شود.

نظريه يونگ درباره درون‌گرايي برون‌گرايي

بي‌شك براي فهم دقيق درون‌گرايي و برون‌گرايي بايد به سراغ نظريه يونگ برويم زيرا او اولين كسي است كه اين دو مفهوم را وارد بحث‌هاي شخصيت شناسي كرد و تعاريف دقيق و مفصلي براي آن‌ها فراهم كرده است. يونگ نظريه جامعي در اين زمينه ترتيب داده است و افراد منطبق با نگرش‌هاي مختلف دروني گرايي و برون‌گرايي را مشخص كرده و مهم‌ترين تست شخصيت مبتني بر اين مفاهيم بر اساس نظرات و ديدگاه‌هاي او شكل‌ گرفته است.


آيا درون‌گرايي و برون‌گرايي دو الگوي شخصيتي كاملا مجزا هستند؟

ابتدا بايد اين موضوع را مشخص كرد كه آيا افراد فقط مي‌توانند درون يكي از طبقات درون‌گرايي يا برون‌گرايي قرار بگيرند يا نه؟ آيا اين دو صفت كاملاً از يكديگر جدا هستند و يا بايد آن‌ها را به‌صورت يك پيوستار در نظر گرفت كه اكثر انسان‌ها در ميانه آن هستند و تعداد كمتري در دو طرف آن قرار دارند؟

همه ما در طول زندگي گاهي تنهايي را بيشتر ترجيح مي‌دهيم و گاهي اوقات در كنار ديگران بودن را. حتي در طول روز نيز اين نوسانات طبيعي است. بعضي از ساعات دوست داريم در كنار خانواده و دوستان مان باشيم و بعد از چند ساعت فعاليت تمايل داريم كمي براي خودمان وقت بزاريم و براي برنامه‌ هاي روزانه خودمان برنامه‌ريزي كنيم.

مهم‌ترين نكته‌اي كه يونگ در مورد اين دو الگوي شخصيتي به ما آموخت اين بود كه نشان داد افراد معمولاً از هر دو الگو برخوردار هستند و بنا بر نياز موقعيت از هر دو سود خواهند برد اما آنچه سبك شخصيتي افراد را مشخص مي‌كند تمايل آن‌ها به استفاده بيشتر از يك الگو در طول زندگي است. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه كارل يونگ كليك كنيد.


تعاريف درون‌گرايي و برون‌گرايي از ديدگاه يونگ

نظريات يونگ در مورد درون‌گرايي و برون‌گرايي كمي با برداشت رايج ما درباره اين موضوع تفاوت دارد و بينش‌هاي تازه و دقيقي درباره اين دو نگرش شخصيتي به ما نشان مي‌دهد. در زير تعريف اين اصطلاحات به‌صورت مختصر مطرح‌شده است:

1. تست درونگرا برونگرا بودن | دروني گرايي

مشخصه اصلي افراد درون گرا با شيوه نگرش ذهني يا دروني به مسائل و موضوعات مشخص مي‌ شود. افراد درون‌ گرا تمايل دارند بيش تر به درون خود توجه كنند و موضوعات و رويداد هاي محيطي را با توجه به افكار دروني خود تفسير مي‌ كنند.

2. برون‌گرايي

ديدگاه‌هاي افراد برون گرا درباره دنيا به واقعيت‌ هاي عيني و غير شخصي اشاره دارد. توجه آن‌ ها متمركز بر دنياي بيرون و واقعيت‌ هاي زندگي روزمره است. آن‌ ها موضوعات و رويداد هاي محيطي را با توجه شيوه عمل‌ گرايانه و بيروني تفسير مي‌ كنند.


كاركردهاي درون‌گرايي و برون‌گرايي

اين دو الگو هنگامي‌ كه با چهار كاركرد خاص مطرح‌شده توسط يونگ تركيب مي‌شوند باعث به وجود آمدن تيپ‌هاي شخصيتي متنوعي درون افراد مي‌گردند. به‌عبارت‌ديگر، بر طبق نظر يونگ ما درون‌گراي محض و يا برون‌گراي محض نداريم و هميشه اين دو الگو با يك يا تعداد بيشتري از چهار كاركرد تركيب مي‌شوند و باعث شكل‌گيري يكي از هشت تيپ شخصيتي مي‌گردند. چهار كاركرد به شرح زير است:

حس كردن، تفكر، احساس و شهود؛ اين چهار كاركرد به‌صورت خلاصه اين‌گونه تعريف مي‌شوند: حس كردن به معناي فهم اين است كه چيزي وجود دارد، تفكر باعث معنا بخشي به آن چيزي مي‌شود كه درك كرده‌ايم، احساس باعث ارزش‌گذاري براي موضوعات مي‌شود و نهايتاً شهود امكان شناخت موضوعات را بي‌ آنكه دقيقاً منبع و چگونگي شناخت مشخص باشد فراهم مي‌كند.

تست درونگرا برونگرا بودن | تركيب تفكر و درون‌گرايي برون‌گرايي

تفكر به‌ عنوان فعاليتي عقلاني است كه باعث درك و فهم موضوعات مي‌شود. در تفكر ما به‌ وسيله‌ي مقدمات شروع مي‌كنيم و بر اساس مقدمات به نتيجه‌گيري مي‌رسيم. هنگامي‌كه اين مفهوم با دو الگوي شخصيت تركيب شود باعث ايجاد شخصيت‌هاي مختلف مي‌شود.

1. برون‌گراي متفكر

اين دسته از افراد تمايل دارند به‌وسيله افكار عيني هدايت شوند؛ يعني از واقعيت‌هاي بيروني براي نتيجه‌گيري و معنا دهي به اطلاعات استفاده مي‌كنند. درصورتي‌كه نياز باشد مي‌توانند از افكار انتزاعي و ذهني نيز كمك بگيرند. بيشتر افراد موجود در اين دسته رياضي‌دانان و مهندسان هستند.

2. درون‌گراي متفكر

افراد اين گروه رويدادهاي محيطي را بيشتر تحت تأثير افكار ذهني و معنايي كه خود شخص برايشان مي‌سازد تفسير مي‌كنند. افراد موجود در اين دسته مخترعان و فيلسوفان هستند، يعني افرادي كه با توجه به ملاك‌هاي دروني و متفكرانه عمل مي‌كنند.

تركيب احساس و درون‌گرايي برون‌گرايي

احساس در نظريه يونگ به معناي ارزيابي فرد از رويدادهاي محيطي است. بعدازاينكه ارزيابي صورت مي‌گيرد فرد يا رويداد را خوشايند مي‌داند و يا ناخوشايند. تقسيم‌بندي رويدادها به خوشايند و ناخوشايند مبناي ارزش‌گذاري ما از رويدادهاست. تركيب احساس با دو الگوي شخصيت، مبناي ديگر شكل‌گيري شخصيت است.

1. تست درون‌گرا برون‌گرا بودن | برون‌گراي احساسي

اين افراد در طول فرآيند ارزيابي و ارزش‌گذاري از اطلاعات عيني استفاده مي‌كنند. مبناي آن‌ها براي ارزش‌گذاري، معيارهاي بيروني پذيرفته‌ شده توسط اكثريت افراد جامعه است. اين افراد به سياست و بازرگاني تمايل دارند.

2. درون‌گراي احساسي

اين گروه در فرآيند ارزش‌گذاري براي موضوعات، از شناخت‌هاي ذهني و فردي استفاده مي‌كنند و تمايل آن‌ها به نقد هنري و ارزيابي هنري بيشتر است.

تركيب حس كردن با درون‌گرايي برون‌گرايي

حس كردن به معناي ادراك آگاهانه و كامل رويدادهاي محيطي است. اين افراد تمايل دارند هر كاري كه انجام مي‌دهند را تا حد امكان درك كنند. تركيب اين كاركرد با دو الگوي شخصيتي نيز طبقات متفاوتي از افراد را تشكيل مي‌دهد.

1. برون‌گراي حسي

اين افراد تمايل دارند رويدادهاي محيطي را با توجه به واقعيت عيني و قابل‌ مشاهده درك كنند. برون‌گرايان حسي در كارهاي مثل نقاشي ساختمان و نمونه‌ خواني خيلي خوب عمل مي‌كنند.

2. تست درونگرا برونگرا بودن | درون‌گراي حسي

درك و حس اين گروه از رويدادهاي محيطي متكي به تأثيري است كه بر خودشان دارد. در واقع آن‌ ها رويداد هاي محيطي را درك مي‌كنند و سپس تأثير آن را بر درون خود نيز تماشا مي‌ كنند. موسيقي‌ دان‌هاي كلاسيك و نقاشان در اين طبقه جاي مي‌گيرند.

تركيب شهود و درون‌گرايي برون‌گرايي

همه ما دركي از شهود داريم ولي تعريف آن خيلي سخت است. شهود يعني دركي كه از واقعيت‌هاي روزمره و آگاهانه ما فراتر است. شهود يعني معنا بخشي به اطلاعات بدون آگاهي از اينكه چه چيزي باعث ايجاد آن معنا در ذهن ما شده است. تفاوت آن با حس كردن در اين است كه علاوه بر دريافت و درك رويدادها، عناصري را به آن‌ها اضافه يا از آن‌ها كم مي‌كند و به‌صورت خلاقانه با موضوعات روبه‌رو مي‌شود.

1. برون‌گراي شهودي

اين گروه توسط محرك‌هاي محيطي هدايت مي‌شوند اما آن‌گونه كه در حس كردن مشاهده شد با آن‌ها يكي نمي‌شوند و به‌صورت كلي اطلاعات را پردازش مي‌كنند. آن‌ها براي فهم و معنا بخشي به اطلاعات حسي از حدس و گمان استفاده مي‌كنند. برخي از مخترعان و مصلحان ديني در اين طبقه جاي مي‌گيرند.

2. درون‌گراي شهودي

توسط واقعيت‌هاي ذهني هدايت مي‌شوند و به اطلاعات بيروني توجه كمي نشان مي‌دهند. اين افراد معمولاً ديدگاه‌هاي غريب و نامعمولي را خلق مي‌كنند و به دليل پيش‌بيني‌ناپذيري توجه ديگران را به خود جلب مي‌كنند. افراد اين گروه عرفا، پيامبران، آدم‌هاي متعصب و متفكرين سورئاليست هستند.

تست درونگرا برونگرا بودن | افراط در درون‌گرايي و برون‌گرايي

همان‌گونه كه گفته شد معمولاً در هر فردي مقداري از درون‌گرايي و برون‌گرايي باهم وجود دارد؛ اما اگر يكي از اين دو نگرش به‌صورت افراطي كنترل شخصيت را به دست بگيرد، تعادل شخصيت فرد را به هم بريزد. افرادي كه در برون‌گرايي افراط مي‌كنند معمولاً تبديل به افراد مقلدي مي‌شوند كه هيچ نظر و ايده‌اي از خود ندارند و بازيچه دست ديگران و حوادث مي‌شوند. افرادي كه در درون‌گرايي افراط مي‌كنند، ارتباط خود را با واقعيت و ديگران از دست مي‌دهند و ممكن است حتي دچار توهم و هذيان گردند. از ديدگاه يونگ ايجاد تعادل بين اين دو نگرش شخصيتي يكي از توانايي‌هاي مهمي است كه افراد با شناخت بيشتر خود به آن دست پيدا مي‌كنند. براي اطلاع از اختلالات هذياني كليك كنيد.

تست درون‌گرا برون‌گرا بودن؛ آزمون شخصيت مايرز-بريگز (MBTI)

اين آزمون توسط مايرز و بريگز در آمريكا طراحي شد. آن‌ها متوجه شدند كه ديدگاه‌هاي يونگ با مشاهدات خودشان يكسان است. آن‌ها سعي كردند با طراحي اين پرسشنامه به افراد كمك كنند تا شناخت بهتري از ويژگي‌هاي خودشان به دست بياورند. مايرز و بريگز دو كاركرد ديگر به گفته‌هاي يونگ اضافه كردند؛ كاركرد ادراكي و قضاوتي. كاركرد ادراكي افرادي را توصيف مي‌كند كه در مواجهه با رويدادها انعطاف و پذيرش بيشتري دارند و تفكر آن‌ها روشن‌فكرانه‌تر است و كاركرد قضاوتي افرادي را توصيف مي‌كند كه ساختار زندگي آن‌ها استوار و محكم است و سعي مي‌كنند تصميمات روشن و واضحي بگيرند.

اين تست به شما كمك مي‌كند كه درون‌گرا يا برون‌گرا بودن خود را متوجه شويد و همچنين كاركردهاي غالب شخصيتتان را بهتر بشناسيد. همچنين به شما كمك مي‌كند تا افراد مشابه خود را بهتر تشخيص دهيد و بتوانيد با افراد ديگر ارتباط بهتري برقرار كنيد. موضوع ديگر شناخت توانايي فردي و اجتماعي شماست. شايد در پيدا كردن شغل مناسب براي خود مشكل داشته باشيد. اين تست در يافتن زمينه‌هايي كه در آن‌ها بيشتر تسلط و توانايي داريد به شما كمك خواهد كرد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره شغلي كليك كنيد.

نظريه آيزنك درباره درون‌گرايي و برون‌گرايي

آيزنك يكي ديگر از افرادي است كه در درك ما از اين دو الگوي شخصيتي تأثير فرواني گذاشته است. ديدگاه او با نگرش غالب ما هماهنگ‌تر از يونگ است. او نيز همچون يونگ اين دو الگو را به‌صورت يك طيف در نظر گرفت كه اكثر افراد در ميانه آن قرار دارند. برون‌گرايان ازنظر آيزنك معاشرتي، شوخ‌طبع، سرزنده، حاضرجواب، خوش‌بين و تحريك‌پذير هستند و در مقابل درون‌گرايان آرام، نافعال، غير معاشرتي، محتاط، خوددار، فكور، بدبين، صلح‌جو، هوشيار و مقيد هستند.

تست درونگرا برونگرا بودن | دليل درون‌گرايي و برون‌گرايي از نگاه آيزنك

آيزنك از نگاه زيست‌شناختي مغز افراد درون‌گرا و برون‌گرا را با يكديگر مقايسه كرد و به اين نتيجه رسيد كه افراد برون‌گرا سطح تحريك مغزي پايين‌تري دارند و به همين دليل براي رسيدن به سطح تحريك مغزي مطلوب و رسيدن به بهترين شرايط كارايي هوشي نياز به هيجان و فعاليت دارند. افراد برون‌گرا به فعاليت‌هاي هيجاني و اجتماعي و پرخطر بيشتر تمايل دارند زيرا در اين شرايط احساس لذت بيشتري مي‌كنند.

برعكس اين قضيه در افراد درون‌گرا وجود دارد يعني اين افراد سطح تحريك مغزي بالاتري را تجربه مي‌كنند و به همين دليل با كمترين تحريك موجود در محيط مغز آن‌ها به نهايت كاركرد و بازدهي خود مي‌رسد و در آن‌ها احساس لذت ايجاد مي‌كند؛ به همين دليل اين افراد از مهماني‌ها و شغل‌هايي كه به روابط اجتماعي بالا نياز دارند و يا مدام در حال فعاليت و تحريك هستند اجتناب مي‌كنند.

تست درون‌گرا برون‌گرا بودن | پرسشنامه شخصيت آيزنك

او بر اساس نظريات و يافته‌هاي خود چندين پرسشنامه طراحي كرد كه در كنار ويژگي‌هاي ديگر، درون‌گرايي و برون‌گرايي را نيز موردسنجش قرار مي‌دهد. پرسشنامه شخصيت مادزلي(MPI)، پرسشنامه شخصيت آيزنك(EPI) و آزمون شخصيت آيزنك(EPQ) از مهم‌ترين آن‌ها هستند و موارد استفاده فراواني دارند. براي اطلاع بيش تر در زمينه تست شخصيت شناسي كليك كنيد.

آزمون پنج عاملي شخصيت مك كري و كاستا

آزمون پنج عاملي شخصيت يا نئو (NEO)، معروف‌ترين و پركاربردترين تست شخصيت شناسي مورداستفاده در تمام دنيا است. يكي از عواملي كه اين پرسشنامه اندازه‌گيري مي‌كند، ميزان درون‌گرايي و برون‌گرايي افراد است. اين آزمون نيز درون‌گرايي و برون‌گرايي را به‌عنوان يك طيف در نظر مي‌گيرد كه اكثر افراد در ميانه آن قرار دارند. كساني كه در برون‌گرايي نمرات بالاتري مي‌گيرند افرادي مهربان، خوش‌رو، پرحرف، معاشرتي و خوش‌گذران هستند افرادي كه در برون‌گرايي نمرات پايين‌تري كسب مي‌كنند افرادي خوددار، ساكت، گوشه‌گير، منفعل و فاقد توانايي ابراز هيجان نيرومند هستند. براي اطلاع بيش تر از تست نئو كليك كنيد.

نظريات تكاملي در مورد درون‌گرايي و برون‌گرايي

اين نظريات با كارهاي ديويد باس در زمينه روان‌شناسي تكاملي شروع‌شده است. اين ديدگاه بيشتر تمايل بر يافتن علل گرايش افراد در استفاده از ابزارهاي روان‌شناختي مختلف در طول تاريخ دارد. آن‌ها به دنبال يافتن فوايد و مضرات ويژگي‌هاي مختلف انساني هستند كه شانس ما را براي زنده ماندن افزايش داده است.

ازنظر آن‌ها انسان‌ها ويژگي‌هايي را به ارث مي‌برند كه شانسشان را براي زنده ماندن در طول تاريخ افزايش داده است. به‌عنوان‌مثال اين ديدگاه اعتقاد دارد دليل اينكه اضطراب در طول تاريخ همراه با انسان‌ها باقي‌مانده به اين موضوع برمي‌گردد كه اضطراب شانس ما را براي زنده ماندن افزايش داده است. افراد نياز داشتند تا از خود در برابر حيوانات وحشي و رويدادهاي طبيعي مثل سيل و طوفان محافظت كنند و افرادي كه اضطراب بيشتري در اين زمينه‌ها داشته‌اند احتمال زنده ماندن خود را افزايش داده‌اند.

در همين زمينه، آن‌ها معتقدند كه برون‌گرايي منافع زيادي را براي نسل بشر به همراه داشته است از قبيل موفقيت در يافتن همسر، اتحاد اجتماعي و جست‌وجوي محيط براي به دست آوردن نيازهاي خود. همچنين برون‌گرايي زيان‌هايي را نيز با خود به همراه داشته كه باعث به وجود آمدن بعد درون‌گرايي در انسان‌ها شده است. مثلاً افراد برون‌گرا احتمال بيشتري داشت كه در معرض خطر قرار بگيرند و يا خانواده‌هاي آن‌ها ثبات كمتري داشته باشد.

تست درونگرا برونگرا بودن | سخن آخر

همان‌گونه كه گفته شد درون‌گرايي و برون‌گرايي دو سر يك طيف هستند. معمولاً ما به همراه درون‌گرايي و برون‌گرايي كاركردهاي ديگري مثل متفكر و احساسي را نيز به همراه خود داريم و تشخيص اينكه شخصيت ما دقيقاً در كجاي اين طيف قرار دارد به تخصص و تجربه و مهارت بالايي نياز دارد. اگر بعد از مرور اين مطالب تصميم گرفته‌ايد كه از شخصيت خود و بعد درون‌گرايي و برون‌گرايي يا ديگر كاركردهاي خود اطلاعات دقيق‌تري كسب كنيد مي‌توانيد از متخصصين اين حوزه كه به انواع آزمون و شيوه تفسير و نمره‌گذاري آن‌ها اطلاعات كامل دارند كمك بگيريد. متخصصان حامي هنر زندگي مي توانند در اين زمينه شما را ياري كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر و دريافت مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: تست درونگرا برونگرا بودن

براي دريافت مشاوره در زمينه تست درونگرا برونگرا بودن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۰۳:۲۲ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی