duntelco1
مشاوره تحصيلي

ترك اعتياد به روش ماتريكس

مدل ماتريكس روشي التقاطي است به طوري كه از درمان‌هاي مختلف در كنار يكديگر استفاده مي‌كنند. روش ماتريكس به حضور چند روز در هفته و صرف چند ساعت بيمار در مركز درماني نياز دارد. در اين درمان حضور دائم و بستري در مركز درماني لزومي نداشته و فرد مي‌تواند زندگي عادي خود را ادامه دهد. اين برنامه درماني در سطح بالايي از ساختارمندي قرار دارد و براي هر جلسه و هر مرحله از درمان مباحث و اقدامات مشخصي تعيين شده است. روش ماتريكس براي 16 هفته برنامه ريزي شده است اما بسته به وضعيت بيمار مي‌تواند تا يك سال طول بكشد. اين روش بيشتر براي ترك ريتالين، ترك اعتياد به شيشه و ترك اعتياد به كوكائين مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي آگاهي بيشتر درباره ترك ريتالين ، ترك اعتياد به شيشه و ترك اعتياد به كوكائين كليك كنيد.

تأثير روش ماتريكس

ترك اعتياد به روش ماتريكس در درمان اعتياد به شيشه و مواد ديگري مثل كوكائين موفقيت زيادي داشته است. مطالعات، سطح بالايي از اثرگذاري و ماندگاري در ترك را به كمك اين روش نشان مي‌دهند. بسياري از كمپ هاي ترك اعتياد، مراكز ترك اعتياد و سازمان‌ها در سراسر دنيا اين روش را به عنوان مؤثرترين روش ترك اعتياد به مواد محرك معرفي مي‌كنند. براي آشنايي بيشتر درباره ترك اعتياد به مواد محرك كليك كنيد.

روش ماتريكس در افرادي كه در ترك اعتياد به روش‌هاي ديگر شكست خورده‌اند اثرگذاري بالايي نشان داده است. البته بايد در نظر گرفت عوامل ديگري نيز در اثرگذاري ترك تاثير دارند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به نقش خانواده در ترك اعتياد اشاره كرد. براي شناخت بيشتر درباره كمپ ترك اعتياد و نقش خانواده در ترك اعتياد كليك كنيد. 

پايه هاي درماني روش ماتريكس

هر روش درماني براي اثرگذاري به پايه‌هاي علمي مستحكمي نياز دارد. روش ماتريكس به عنوان يك روش التقاطي از رويكردهاي مختلفي بهره مي‌برد كه به آن‌ها مي‌پردازيم. هر كدام از اين روش‌ها به تنهايي نيز موفقيت و اثرگذاري بالايي دارند كه باعث مي‌شود ترك اعتياد به روش ماتريكس به عنوان تركيبي از اين روش‌ها تاثيرگذاري بسياري داشته باشد.  پايه‌هاي درمان در روش درمان ماتريكس موارد زير را شامل مي‌شود.

  • درمان شناختي رفتاري (CBT)
  • درمان فردمحور و حمايتي
  • مشاوره خانواده و زوج درماني
  • گروه درماني
  • گروه‌هاي NA
  • رفتار درماني
  • مصاحبه انگيزشي
  • ارتقاء مهارت‌هاي اجتماعي

براي آگاهي بيشتر درباره گروه درماني و رفتار درماني كليك كنيد.

ساختار ترك اعتياد به روش ماتريكس

روش ماتريكس معمولا در هر روز هفته برنامه‌اي براي انجام دارد. جلسات درماني سه روز در هفته برگزار مي‌شوند و ساير روزها روش‌هاي ديگر مورد استفاده در اين درمان پيگيري مي‌شوند. در طي دوره درمان به روش ماتريكس جلسات درمان فردي به صورت منظم برگزار مي‌گردد. درمانگر در اين جلسات با استفاده از تكنيك‌هاي شناختي رفتاري و مصاحبه انگيزشي به فرد در مقابله با تعارضات خود كمك مي‌كند.

در جلسات خانواده درماني، درمانگر با خانواده و افراد مهم در زندگي بيمار نيز جلساتي را برگزار مي‌كند. طي اين جلسات درباره نقش خانواده در بهبودي فرد، مشكل بيمار، اعتياد و سير درمان آموزش‌هايي به خانواده داده مي‌شود. در ترك اعتياد به شيوه ماتريكس 8 جلسه گروهي دارد كه به منظور آموزش مهارت‌هاي بازپروري برگزار مي‌شوند. اين جلسات توسط درمانگر هدايت شده و معمولا تا يك ماه بعد از شروع درمان به اتمام مي‌رسند. اين جلسات بيشتر از آنكه درماني باشند آموزشي هستند.

براي آشنايي بيشتر درباره روند دريافت مشاوره خانواده كليك كنيد.

جلب حمايت و آموزش خانواده

جلسات گروهي آموزش خانوادگي در ترك اعتياد به روش ماتريكس با مشاركت افراد اثرگذار در زندگي بيمار به ويژه خانواده بر تسريع روند درمان اثرگذار است. اين جلسات به صورت هفتگي با حضور بيمار و خانواده به صورت همزمان برگزار مي‌شود. مطالب جلسات خانواده درماني در اين جلسات به طور گسترده‌تري مطرح مي‌شوند. روند درمان، علائم ترك و علائم بازگشت نيز به بيمار و خانواده آموزش داده مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با علائم ترك اعتياد كليك كنيد.

پيشگيري از بازگشت

گروه پيشگيري از بازگشت در طول درمان ماتريكس ابتدا و انتهاي هر هفته برگزار مي‌شوند. اين گروه در قالب جلسات 90 دقيقه‌اي و با هدف آموزش بيمار و شناسايي نشانه‌هاي بازگشت براي پيشگيري از آن است. بسياري از افراد در زمان مصرف موادي مثل شيشه توانايي ارتباط مؤثر با ديگران را از دست مي‌دهند.

جلسات گروهي حمايت اجتماعي به افراد كمك مي‌كند كه برخي مهارت‌هاي لازم براي ارتباط با ديگران را بياموزند. در اين گروه‌ها افراد به سمت زندگي سالم و به دور از مواد سوق داده مي‌شوند. اين جلسات در سه ماه نخست درمان آغاز مي‌شوند و به مدت 36 هفته ادامه پيدا مي‌كنند. آزمايش ادرار و تست تنفسي معمولا به صورت هفتگي در روش ماتريكس انجام مي‌گيرد. هدف از اين كار زير نظر گرفتن مصرف هر ماده اعتياد آور است. جواب مثبت تست باعث قطع يا خلل در فرايند درمان نمي‌شود بلكه در جلسات درمان اين نكته لحاظ مي‌گردد. براي اطلاع بيشتر درباره روند ترك اعتياد كليك كنيد.

اصول اساسي ترك اعتياد به روش ماتريكس

براي ترك اعتياد به روش ماتريكس 8 اصل نوشته شده است كه روند درمان را پيش مي‌برند و به آن كمك مي‌كنند.

  1. رابطه قوي و محترمانه بين درمانگر و بيمار
  2. دنبال كردن دقيق ساختار درمان و توجه به ويژگي‌هاي خاص بيمار
  3. آموزش درباره اطلاعات دقيق ماده مصرفي به بيمار
  4. استفاده از روش‌هاي اثرگذار در روان درماني از سوي درمانگر
  5. پاداش و ترغيب رفتارهاي صحيح بيمار و خاموشي رفتارهاي منفي
  6. مشاركت دادن و آموزش خانواده درباره اعتياد و فرايند درمان
  7. ايجاد انگيزه و ترغيب بيمار به شركت در برنامه‌هاي مفيد اجتماعي و فردي ديگري خارج از فرايند درمان ماتريكس
  8. پايش مصرف مواد با آزمايش ادرار

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

اهميت انتخاب درمانگر مناسب

براي آنكه بتوانيد از روش‌هايي نظير روش ماتريكس در درمان اعتياد بيشترين بهره را ببريد لازم است كه در قدم اول درمانگر مناسبي را انتخاب كنيد. درمانگردر روش ماتريكس وظيفه مديريت جلسات درماني فردي، خانوادگي و گروهي را برعهده دارد. تشويق بيمار در شرايط پيشرفت و ترغيب او به شركت در فعاليت‌هاي اجتماعي و حضور در گروه‌هاي خودياري نيز از ديگر وظايف درمانگر است. درمانگر همچنين مسئوليت آموزش فردي بيمار و ايجاد انگيزه در او را بر عهده دارد. در واقع او در روش ماتريكس به عنوان مربي رفتار مي‌كند و با ايجاد فضايي امن و همدلانه به بيمار در جهت بهبودي و رفع نيازها كمك مي‌نمايد. براي ترك اعتياد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي تماس بگيريد تا از خدمات مشاوره تلفني و حضوري اين مركز بهره مند گرديد. براي اطلاع بيش تر درباره روند دريافت مشاوره حضوري كليك كنيد.

سخن آخر

ترك اعتياد يك فرايند نسبتا سخت است كه به اراده و انگيزه بسيار زياد نياز دارد. اما علاوه بر اين موارد لازم است كه از روش صحيح نيز براي ترك اعتياد استفاده شود و در عين حال توسط يك فرد متخصص و با نظارت مستقيم او انجام گيرد. ترك اعتياد به تنهايي و خودسرانه به هيچ عنوان توصيه نمي شود و مي تواند مشكلات جدي را به وجود بياورد. اما بسياري از افراد از مراكز ترك اعتياد مي ترسند و يا به دلايل متعددي همچون ترس از آبرو به اين مراكز مراجعه نمي كنند. در اين شرايط توصيه مي شود كه از خدمات مشاوره تلفني استفاده نماييد.
مركز حامي هنر زندگي اين امكان را مهيا كرده تا شما عزيزان در هر كجا كه هستيد به صورت تلفني تماس بگيريد و با روانشناسان و متخصصان با تجربه در حوزه ترك اعتياد صحبت نماييد. تمام فرايند ترك اعتياد را مي توانيد به صورت تلفني پيش ببريد و به هيچ عنوان كيفيت خدمات كاهش پيدا نمي كند. از سوي ديگر هزينه مشاوره تلفني بسيار كم تر و مقرون به صرفه مي باشد. متخصصان حامي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

روش ماتريكس براي ترك اعتياد به چه موادي كاربرد دارد؟

اين روش بيشتر براي ترك ريتالين، ترك اعتياد به شيشه و ترك اعتياد به كوكائين مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي اطلاعات بيش تر درباره اعتياد به كوكائين و اعتياد به شيشه كليك كنيد.

روش ماتريكس چگونه در ترك اعتياد موثر است؟

اين روش از درمان‌هاي مختلف در كنار يكديگر استفاده مي‌كند و به حضور چند روز در هفته و صرف چند ساعت بيمار در مركز درماني نياز دارد. در اين درمان حضور دائم و بستري در مركز درماني لزومي ندارد و فرد مي‌تواند زندگي عادي خود را ادامه دهد و براي انواع مواد اعتياد آور نيز به كاربرد مي‌رود. براي آگاهي بيش تر درباره انواع مواد اعتياد آور كليك كنيد.

 

منبع: ترك اعتياد به روش ماتريكس

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد به روش ماتريكس مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۴۹:۳۱ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی