duntelco1
مشاوره تحصيلي

بررسي تأثير سبك غذايي سالم بر شروع مصرف مواد

افراد به دلايل متعددي به مصرف مواد دچار مي‌گردند كه يكي از اين موارد كمبود در مواد غذايي موردنياز بدن است. سوءتغذيه فرآيند پروتئين‌سازي مغز را با مشكل مواجه مي‌كند و اشكال در فرآيند پروتئين‌سازي موجب كمبود در انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مثل سروتونين، نوراپي نفرين، استيل كولين، دوپامين و… در مغز مي‌گردد. كمبود هركدام از اين مواد باعث بروز حالات اضطرابي يا افسردگي در زندگي مي‌شود و مقدمه‌اي براي شروع مصرف مواد است.

افرادي كه به مصرف مواد روي مي‌آورند يا اضطراب زيادي را تجربه كرده‌اند و به دليل فرار از اين اضطراب، تصميم به مصرف مواد مخدر براي تسكين موقت گرفته‌اند و يا در ايجاد هيجانات مثبت در درون خود ضعف داشته‌اند و براي كسب هيجان كاذب و زودگذر به مصرف مواد روي آورده‌اند. در هر دو مورد مصرف غذاهاي مناسب و همچنين مولتي‌ويتامين‌ها مي‌تواند مؤثر باشد. به‌عنوان‌مثال، مصرف ويتامين‌هايي كه سروتونين را در مغز افزايش مي‌دهد باعث كاهش سطح كلي اضطراب مي‌گردد و همين امر موجب مي‌شود تا فرد به‌احتمال كمتري سراغ مواد اعتيادي برود.

در مقابل اگر افراد به مصرف ويتامين‌هايي بپردازند كه هيجانات خوشايند و شادي‌آور در آن‌ها ايجاد كند، ديگر لازم نيست براي ايجاد هيجانات زودگذر در خود به مصرف مواد اعتيادي بپردازند. نكته ديگر اينكه مصرف ويتامين‌ها باعث تغيير كلي در سبك تغذيه افراد مي‌گردد و عاملي محافظتي در برابر ابتلا به اعتياد محسوب مي‌شود. حالا كه تأثير مواد غذايي و مولتي‌ويتامين‌ها را در فرآيند شروع مصرف مواد بررسي كرديم به تأثير مواد غذايي و مولتي‌ويتامين‌ها در فرآيند ترك مي‌پردازيم. براي اطلاع از تغذيه سالم كليك كنيد.

 

تأثير قرص جوشان مولتي‌ويتامين در فرآيند ترك

يكي از عوارض اعتياد، ناتواني بدن در جذب مواد غذايي موردنياز است. پس براي اينكه بتوانيم مواد موردنياز بدن را تأمين كنيم مولتي‌ويتامين‌ها مي‌تواند كمك‌كننده باشد. استفاده از مولتي‌ويتامين‌ها مي‌تواند اثرات ترك مصرف را نيز كاهش دهد زيرا بعضي از ويتامين‌ها جايگزين اثرات مصرف مواد در بدن مي‌شوند و ميل به مصرف مواد را كاهش مي‌دهند. مولتي‌ويتامين‌ها مي‌توانند با به تعادل رساندن بدن، ميل به مصرف هرگونه مواد اعتيادي را در بدن كاهش دهند به اين دليل كه افراد معتاد معمولاً به مشكلات جسماني خاصي مبتلا مي‌گردند و همين موضوع مي‌تواند فرآيند ترك را با مشكل بيشتري مواجه كند.

از طرف ديگر خود كمبود مواد غذايي مي‌تواند باعث ايجاد ضعف و استرس در فرد گردد كه به‌نوبه خود دليلي براي ناكام گذاشتن فرآيند ترك مي‌شود. در زير به‌صورت جداگانه و خلاصه به تأثير مصرف هركدام از ويتامين‌ها براي سلامتي بدن و كمك به فرآيند ترك اعتياد مي‌پردازيم.

1. مزاياي مصرف ويتامين C

اين ويتامين تأثير زيادي بر عوارض ترك مواد دارد. دليل تأثيرگذاري بسيار زياد اين است كه باعث افزايش انتقال‌دهنده‌هاي دوپامين و گلوتامات در مغز مي‌گردد. افزايش دوپامين موجب ايجاد سرخوشي و لذت در انسان‌ها مي‌گردد و دقيقاً مشابه همان كاري را انجام مي‌دهد كه مواد اعتيادي در مغز انجام مي‌دهند. درواقع مواد اعتيادي نيز باعث افزايش ترشح دوپامين و ايجاد سرخوشي و لذت مي‌شوند. به همين دليل است كه مي‌گوييم مصرف ويتامين C منجر به پيشگيري از عوارض ترك مواد مي‌گردد؛ زيرا ويتامين C مي‌تواند همان سرخوشي ناشي از مصرف را هرچند با شدت كمتر ايجاد كند.

افزايش گلوتامات اثر تحريكي بر مغز دارد و باعث سرعت عمل بيشتر و همچنين بهبود عملكرد حافظه مي‌گردد. گلوتامات ماده‌اي است كه مهم‌ترين انتقال‌دهنده ضد اضطرابي يعني گابا از آن به وجود مي‌آيد. وقتي سطح گابا در مغز بالا باشد ما احساس اضطراب زيادي را تجربه نمي‌كنيم و احتمال اينكه به سراغ مواد برويم خيلي كمتر است.

درواقع ويتامين C هم در مورد افرادي كه به دليل اضطراب به سراغ مواد مي‌روند و هم كساني كه به دليل هيجان خواهي به مصرف مواد مي‌پردازند كمك‌كننده است. به همين دليل هم اكثر شركت‌هاي توليدي قرص جوشان روي ويتامين C تمركز بيشتري دارند و در كل مصرف آن بيشتر از ويتامين‌هاي ديگر كاربرد دارد. از طرف ديگر، ترك مواد مخدر موجب حس درد در عضلات بدن مي‌گردد كه يكي از عوارض خماري است. ويتامين C در كنترل و كم كردن درد عضلات تأثير دارد و به افراد كمك مي‌كند تا بهتر بتوانند عوارض جسماني ناشي از ترك را تحمل كنند.

2. مزاياي مصرف ويتامين B

ويتامين B جزو آنتي اكسيد‌هاي بسيار قوي به‌حساب مي‌آيد و باعث پاك‌سازي بدن از مواد سمي موجود در بدن مي‌گردد. ويتامين B در بهبود عملكرد دستگاه گوارش تأثير دارد، باعث بهبود حافظه و فراموشي مي‌گردد و به‌صورت كلي در سلامت مغز تأثير به سزايي دارد.

به دليل اينكه مصرف مواد مخدر موجب اختلال در جذب و هضم غذا مي‌گردد، اين ويتامين مي‌تواند به بهبود جذب مواد غذايي و تبديل مواد قندي به انرژي كمك كند. مصرف بيش‌ازحد الكل موجب كمبود يكي از ويتامين‌هاي گروه B به نام تيامين مي‌گردد. در صورت كمبود اين ويتامين افراد مبتلابه اختلال در حافظه مربوط به گذشته مي‌گردند. مصرف اين ويتامين مي‌تواند تا حدودي اين مشكل را برطرف كند.

3. مزاياي مصرف ويتامين E

اين ويتامين باعث محافظت از سلول‌ها در برابر راديكال‌هاي آزاد مي‌گردد و باعث بهبود سلامتي بدن مي‌گردد. خاصيت ديگر آن ترميم بافت‌هاي پوستي است كه مي‌تواند خشكي پوستي ناشي از مصرف مواد را بهبود بخشد. همچنين اين ويتامين باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌گردد و براي افراد معتاد كه معمولاً بدن آن‌ها به دليل آسيب‌هاي ناشي از مصرف مواد دچار ضعف شده مفيد است.

4. قرص جوشان براي ترك اعتياد | مزاياي مصرف ويتامين D

منبع اصلي تأمين اين ويتامين نور خورشيد است. مهم‌ترين تأثير نور خورشيد ايجاد احساس نشاط و شادي در افراد است به حدي كه براي بعضي از افراد افسرده، نوردرماني توصيه مي‌گردد. به اين صورت كه از آن‌ها خواسته مي‌شود اول صبح چشمان خود را برابر نور يك چراغ قرار دهند و مدت‌زماني را در اين حالت بگذرانند.

در بين عموم فرض براين است كه اين ويتامين صرفاً براي توليد كلسيم و جلوگيري از پوكي استخوان مفيد است اما تحقيقات بسيار زيادي تائيد كرده كه اين ويتامين باعث توليد سروتونين در مغز مي‌گردد. سروتونين مهم‌ترين انتقال‌دهنده براي ايجاد آرامش در بدن است و باعث ثبت خلق‌وخو و جلوگيري از پرخاشگري مي‌گردد.

تحقيقات نشان داده است كه كمبود ويتامين D موجب بروز اضطراب در افراد مي‌گردد و احتمال ابتلا به اختلالات اعتيادي را افزايش خواهد داد. دليل اين امر به سلامت روحي و رواني افراد برمي‌گردد. معمولاً اختلالات اعتيادي همراه با اختلالات اضطرابي بروز مي‌كنند و اگر بتوانيم با مصرف ويتامين D اضطراب افراد را كاهش دهيم به‌صورت خودكار احتمال ابتلاي افراد به اعتياد را نيز كاهش خواهيم داد. براي اطلاع از درمان اضطراب كليك كنيد.

 

عوارض مصرف بيش‌ از حد قرص جوشان مولتي‌ويتامين

مصرف ويتامين‌ها به‌صورت طبيعي و از طريق مواد مختلف عوارض جسماني ايجاد نمي‌كند اما مصرف بيش‌ازاندازه مولتي‌ويتامين‌هايي كه به‌صورت پودر، قرص و… هستند مي‌تواند عوارض جسماني به همراه خود داشته باشد. در اينجا سعي مي‌كنيم عوارض مصرف هركدام از قرص ويتامين‌ها را به‌صورت جداگانه بررسي كنيم.

1. عوارض مصرف قرص ويتامين C

درصورتي‌كه اين قرص‌ها بيشتر از 2000 ميلي‌گرم در روز مصرف گردند، مي‌تواند منجر به مشكلاتي از قبيل حالت تهوع، كم‌خوابي، سردرد، گرفتگي عضلاني، ترشح بيش‌ازاندازه اسيد معده و… گردد. براي مصرف قرص جوشان ويتامين C حتماً بايد با يك پزشك مشورت كنيد زيرا مي‌تواند با داروهاي ديگر دچار تداخل گردد و عوارض مسموميت ايجاد كند.

از طرف ديگر اين ويتامين مي‌تواند در صورت داشتن بيماري‌هاي خاصي از قبيل هموكروماتوزيس مشكل‌ساز گردد. در اين بيماري مقدار آهن موجود در بدن زياد است و اگر كنترل نشود، مي‌تواند موجب ضعف و بي‌حالي، اختلال در كبد، نارسايي قلبي و… گردد. پس در هنگام مصرف اين ويتامين براي ترك اعتياد بايد مراقب باشيد.

2. قرص جوشان براي ترك اعتياد | عوارض مصرف قرص ويتامين B

مصرف قرص‌هاي ويتامين گروه B معمولاً مشكل خاصي را ايجاد نمي‌كند اما اگر در دوز خيلي بالا مصرف شود، مي‌تواند منجر به مشكلاتي از قبيل نارسايي كبد، حالت تهوع، افزايش قند خون، حساسيت به نور و ضعف در اعصاب گردد. مصرف قرص ويتامين B موجب زرد شدن رنگ ادرار مي‌گردد كه البته اين عارضه بي‌خطر است و نگراني خاصي ندارد اما اگر به هر يك از عوارض بالا يا مورد مشكوك ديگري بعد از مصرف قرص ويتامين برخورديد حتماً به پزشك مراجعه كنيد. در زمان بارداري تا حد امكان از اين قرص استفاده نكنيد.

3. عوارض مصرف قرص ويتامين E

يكي از مزاياي مصرف ويتامين E باز شدن رگ‌هاي خوني و جلوگيري از تصلب شرايين است اما در صورت مصرف بيش‌ازاندازه اين ماده، خون شما رقيق مي‌شود و منجر به خونريزي مهلك مي‌گردد. همچنين مصرف بيش‌ازحد اين ويتامين مي‌تواند منجر به خونريزي مغزي و سكته گردد.

دوز مصرفي قرص اين ويتامين نبايد بيش از 1000 ميلي‌گرم در روز باشد زيرا مي‌تواند منجر به عوارض ذكرشده در بالا گردد. تداخل دارويي خاصي در اين ويتامين وجود ندارد مگر با رقيق‌كننده‌هاي خون مثل آسپرين و وفارين كه باعث نيرومندي اثر آن‌ها مي‌گردد و مي‌تواند مشكل‌آفرين باشد.

4. قرص جوشان براي ترك اعتياد | عوارض مصرف قرص ويتامين D

مصرف بيش‌ازاندازه ويتامين D مي‌تواند باعث ايجاد مازاد اين ويتامين در خون گردد و افزايش كلسيم را به همراه داشته باشد. افزايش كلسيم موجب احساس ضعف و بي‌حالي و سرگيجه مي‌گردد و باعث ابتلا به تكرر ادرار مي‌گردد. از ديگر عوارض آن مي‌توان به نارسايي كليوي و بي‌اشتهايي اشاره كرد.

نكته جالب اينكه مهم‌ترين مزيت ويتامين به استحكام استخوان مربوط مي‌شود اما در صورت مصرف بيش‌ازاندازه اين ماده ممكن است رسوب كلسيم در بدن منجر به پوسيدگي استخوان گردد. پس حتماً در مصرف قرص ويتامين D مراقب باشيد تا بيش‌ازاندازه مصرف نكنيد.

 

شيوه استفاده از قرص جوشان مولتي‌ويتامين در ترك اعتياد

همان‌طور كه مي‌دانيد اين قرص‌ها به‌عنوان مكمل‌هاي غذايي مصرف مي‌شوند و به‌هيچ‌عنوان نبايد از آن‌ها به‌عنوان جايگزين مواد غذايي استفاده گردد. در بالا به عوارض مصرف بيش‌ازحد اين مولتي‌ويتامين‌ها اشاره كرديم و به همين دليل در ادامه شيوه سبك تغذيه‌اي سالم در هنگام ترك اعتياد را بررسي مي‌كنيم.

1. قرص جوشان براي ترك اعتياد | افزايش وعده‌هاي غذايي

مهم‌ترين نكته در مورد سبك تغذيه در هنگام ترك اعتياد اين است كه بايد وعده‌هاي غذايي خود را افزايش دهيد. يكي از عواملي كه مي‌تواند مصرف مواد را افزايش دهد و در فرآيند ترك تداخل ايجاد كند، افزايش يا كاهش زياد در قند خون است. براي جلوگيري از اين اتفاق بايد سعي كنيد مرتب ميزان قند خون بدن خود را با افزايش تعداد وعده‌هاي غذايي و سبك كردن مقدار آن‌ها تعديل كنيد.

بهترين سبك مصرف در اين موارد اضافه كردن دو ميان وعده به وعده‌هاي غذايي اصلي است. به اين صورت كه بعد از صبحانه و قبل از نهار يك ميان وعده مصرف كنيد و بعد از نهار در هنگام عصر نيز يك ميان وعده ديگر ميل كنيد تا قند خون شما در طول روز متعادل بماند.

2. پرهيز از مصرف بيش‌ازاندازه چربي و قند و كافئين

از مصرف بيش‌ازاندازه چربي‌ها پرهيز كنيد. مصرف چربي‌ها مي‌تواند منجر به تحريك‌پذيري و خستگي در افراد گردد و فرآيند ترك را با مشكل مواجه كند. همچنين از مصرف شيريني و قند تا حد امكان اجتناب كنيد زيرا آن‌ها باعث افزايش قند خون مي‌شوند. افزايش قند خون مي‌تواند منجر به افزايش ضربان قلب و اضطراب در افراد گردد. كافئين و قهوه نيز به دليل ايجاد ميل به مصرف مواد و تغييرات رفتاري ديگر از قبيل پرخاشگري و تحريك‌پذيري بهتر است در مراحل اوليه درمان مصرف نشود.

3. استفاده از فيبرها مثل ميوه‌ها و سبزيجات تازه

يكي از عوارض مصرف مواد ايجاد يبوست مزمن است. در اين زمينه از فيبرها غافل نشويد. ميوه‌ها و سبزيجات مي‌تواند باعث كمك به هضم و جذب غذا شود و از ايجاد يبوست جلوگيري كند. حتماً از دم‌نوش‌هاي طبيعي استفاده كنيد زيرا باعث آرامش در روح و روان مي‌شوند و مي‌توانند در فرآيند ترك مؤثر باشند. براي اطلاع بيش تر در زمينه غذاهاي مفيد براي ترك اعتياد كليك كنيد.


4. قرص جوشان براي ترك اعتياد | مصرف منظم آب

مصرف آب حداقل بايد هشت ليوان در روز باشد. آب باعث پاك‌سازي بدن از سموم مي‌شود. مي‌توانيد از آب‌ميوه‌ها در اين زمينه كمك بگيريد. آب هندوانه براي پاك‌سازي سموم ناشي از مصرف مواد بسيار مفيد است. آب انار سرشار از ويتامين‌هاي گروه B و C است كه باعث جلوگيري از آسيب به سلول‌ها در حين فرآيند ترك و ترميم بدن مي‌گردد.

مصرف شير نيز براي پاك‌سازي بدن از سموم بسيار مفيد است. دليل اينكه هنگام آلودگي هوا مصرف شير توصيه مي‌شود نيز همين است. براي افرادي كه در فرآيند ترك هستند مصرف شير مي‌تواند مفيد باشد. البته توجه داشته باشيد كه شير جزو مواد ديرهضم به‌حساب مي‌آيد به همين دليل توصيه مي‌گردد كه در مواقعي مصرف كنيد كه معده‌تان توانايي هضم و جذب آن را داشته باشد. به‌عنوان‌مثال در هنگام صبح و بعد از مصرف صبحانه زمان مناسبي براي مصرف شير است. براي اطلاع از شير براي ترك اعتياد كليك كنيد.

5. خوردن غذاهاي تهيه‌شده از غلات و حبوبات

خوردن محصولات تهيه‌شده از غلات، نخودفرنگي، لوبيا توصيه مي‌شود؛ اما به دليل آسيب‌هاي ناشي از مصرف مواد كه منجر به اختلال در دستگاه گوارش مي‌شود بهتر است غذاهاي ديرهضم مثل گوشت قرمز مصرف نكنيد. مصرف غذاهاي حاوي امگا 3 مثل ماهي، ميگو و تخم‌مرغ به دليل كمبود مواد تشكيل‌دهنده آن‌ها در بدن براي هر فردي ضروري هستند. ويژگي مهم آن‌ها آرامش بخشي و كاهش اضطراب در زندگي است كه مي‌تواند به فرآيند ترك كمك زيادي بكند. براي اطلاع از كاهش اضطراب كليك كنيد.

سخن آخر

فرآيند ترك اعتياد فرآيندي پيچيده و زمان‌بر است و خوش‌خيالي است اگر فرض كنيم كه مصرف يك مولتي‌ويتامين يا ديگري مي‌تواند در اين فرآيند تأثير زيادي برجاي بگذارد. توصيه ما اين است كه در كنار استفاده از رژيم غذايي مناسب و مكمل‌هاي غذايي حتماً با يك روان‌شناس متخصص در زمينه اختلالات اعتيادي در ارتباط باشيد. متخصصان حامي مي توانند در اين زمينه شما را ياري كنند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: قرص جوشان براي ترك اعتياد

براي دريافت مشاوره در زمينه قرص جوشان براي ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۲۰:۰۸ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی