duntelco1
مشاوره تحصيلي

روش صحيح مطالعه دين و زندگي

بسياري از دانش‌آموزان با وجود آنكه زمان كافي را براي درس دين و زندگي صرف مي‌كنند اما موفق به كسب درصد بالا نمي‌شوند و دليل اصلي اين موضوع، عدم اطلاع از نحوه مطالعه صحيح است. اهميت دين و زندگي در كنكور به اين دليل است كه اكثر داوطلبان درصد بالايي را در اين درس كسب مي‌كنند و پايين تر بودن نمره و تراز شما نسبت به ميانگين كل درصد دروس داوطلبان، تاثير بسيار منفي بر روي رتبه و تراز شما خواهد داشت پس بايد هم مطالعه داشته باشيد و هم تست بزنيد تا به مرور در تست زني نيز به تسلط برسيد.

اختصاص زمان كافي به دين و زندگي

دين و زندگي جزو دروسي است كه بايد به مرور خوانده شود و هرگز نبايد مطالعه آن را به ماه‌هاي پاياني و نزديك به كنكور موكول كنيد. از همان ابتدا براي كنكور برنامه ريزي مي‌كنيد، حداقل يك روز درميان وهر دفعه حدود 45 دقيقه را به درس دين و زندگي اختصاص دهيد و دست كم هفته اي 3 ساعت در اين درس مطالعه داشته باشيد.

مجدد تاكيد مي‌كنيم كه نخواندن درس ديني به بهانه اهميت به دروس اختصاصي و مهم‌تر و موكول كردن به ماه هاي پاياني به هيچ وجه توصيه نمي‌شود چرا كه اين درس پرحجم و پر از نكات ريزي است كه بايد به مرور آنها را ياد بگيريد و قطعا با صرف زمان يك يا دو ماه به اين درس نتيجه مطلوبي را به دست نمي‌آوريد.

روش صحيح مطالعه ديني | بودجه بندي

از دين و زندگي 25 سوال در كنكور سراسري مطرح مي‌شود كه داوطلبان بايد در مدت زمان 17 دقيقه تمام سوالات را پاسخ دهند. حدود 32 درصد سوالات دين و زندگي كنكور را ديني دهم، 36 درصد ديني يازدهم و 32 درصد را نيز ديني دوازدهم تشكيل داده است.

اگر بخواهيم به صورت مبحثي پراهميت ترين مباحث را نام ببريم، مبحث آيات و روايات كه نقطه ضعف اصلي بيشتر داوطلبان نيز هست، 44 درصد از كل سوالات ديني كنكور را به خود اختصاص داده است پس بايد در اين بخش تمركز بيشتري داشته باشيد و سعي كنيد با حل تست‌هاي متنوع، با تيپ بندي سوالات آشنا شويد و به محض ديدن يك سوال سريع راه حل آن را بيابيد.

با توجه به سوالات 10 سال اخير فرهنگ و معارف اسلامي، از فصل‌هاي زير نيز تعداد سوالات بيشتري چه در بخش آيات و چه در بخش روايات مورد توجه طراحان كنكور سراسري است:

  • درس 3، 5 ،6 ،8 و 11 ديني دهم
  • درس 1، 2، 4، 5، 8 و 10 ديني يازدهم
  • درس 3، 4 ، 5 و 8 ديني دوازدهم

روخواني كردن كتاب درسي

براي شروع مطالعه دين و زندگي اول بايد يك دور روخواني كامل از متن كتاب درسي داشته باشيد تا بدانيد آن درس در ارتباط با چيست. آيات و روايات را با دقت بخوانيد و سعي داشته باشيد كه خودتان آنها را معنا كنيد. بخش‌هايي را كه به نظرتان مهم‌تر است هايلايت كنيد و اگر با خواندن آيات نكته جديدي را پيدا كرديد حتما آن را در حاشيه كتاب درسي بنويسيد.

نوشتن تاثير بسيار زيادي در افزايش يادگيري شما دارد البته اين كار كمي زمانبر است اما با نوشتن هرآنچه كه ياد گرفته ايد، هيچ نكته اي از ديدتان پنهان نمي‌ماند و تاثير آن دقيقا مثل اين است كه براي كسي تدريس كنيد.

براي روخواني كردن كتاب درسي حتي اگر لازم باشد تا 3، 4 بار نيز اين كار را تكرار كنيد، با هربار مطالعه كتاب نكات جديدي را ياد مي‌گيريد و موضوع درس را بهتر متوجه مي‌شويد.

روش صحيح مطالعه ديني | نحوه يادگيري آيات دين و زندگي

بيشتر داوطلبان در تحليل آيات ديني مشكل دارند كه البته كتاب‌هاي كمك آموزشي با بررسي مفهوم آيات اين مشكل را حل كرده اند. اما اگر مي‌خواهيد خودتان و بدون كمك گرفتن از هيچ منبعي، آيات را تحليل كنيد مي‌توانيد از روش زير استفاده كنيد:

  • موضوع اصلي آيه را بيابيد (از طريق عنوان درس يا پاراگرف مربوط)
  • آيه توسط چه كسي يا چه كساني گفته شده است ؟
  • آيه درباره چه كسي صحبت مي كند ؟
  • آيه خطاب به كيست ؟
  • آيه مربوط به كدام زمان است ؟
  • كلمات كليدي آيه را پيدا كنيد
  • آيا اين آيه با آيات ديگر يا اشعار و احاديث داخل كتاب درسي ارتباط معنايي دارد ؟
  • بررسي كنيد كه ارتباط آيه با متن و پاراگراف قبل و بعد خودش چيست
  • آيه با چه كلماتي شروع و با چه كلماتي خاتمه يافته است ؟
  • معناي دقيق آيه چيست؟

با پاسخ دادن به اين مراحل مفهوم كلي آيه را بدست آوريد و با حل تست‌هاي مربوط به آن نيز مي‌توانيد نكات بيشتري را پيدا كنيد.

مطالعه درسنامه كتاب كمك آموزشي

پس از بررسي كتاب درسي، نوبت آن رسيده است كه از كتب كمك آموزشي استفاده كنيد. براي درس دين و زندگي فرقي نمي‌كند از كدام انتشارات كتاب كمك آموزشي تهيه كنيد زيرا اكثر آنها كتاب‌هاي خوبي تاليف كرده اند اما دو كتاب ميكروطلايي گاج و دين و زندگي خيلي سبز بيشترين طرفداران را دارند.

درسنامه هاي اين دو كتاب كمك آموزشي، آيات و روايات كتاب درسي را ريز به ريز بررسي مي‌كنند و براي مطالعه هر درسنامه تقريبا نيمساعت زمان لازم داريد. پاراگراف به پاراگراف درسنامه را با دقت بررسي كنيد و اگر نكته مهمي را ديديد حتما آن را هايلايت يا زير آن خط بكشيد تا دفعات بعدي كه كتاب را ورق مي زنيد با ديدن مطالب مهم آنها را به ياد آوريد.

روش صحيح مطالعه ديني | تست زني 

با مطالعه كتب درسي و درسنامه آموزشي، يادگيري شما هنوز كامل نشده و لازم است كه يك مجموعه تست آموزشي كه تمام جزئيات آن مبحث را پوشش مي‌دهد نيز حل كنيد. در كتابهاي خيلي سبز و گاج پس از هر درسنامه تعدادي تست كنكوري و تاليفي در ارتباط با آن مبحث قرار داده شده است اما بيشتر سعي بر حل تست‌هاي كنكوري داشته باشيد تا با شيوه طراحي سوالات آشنا شويد.

زمان حل تست‌هاي آموزشي درس دين و زندگي با توجه به آنكه اكثر مباحث اين درس حفظي است، بعد از گذشت مدتي از مطالعه است. بنابراين بايد حداقل 24 ساعت پس از مطالعه تست بزنيد. پس از تست زني هر نكته جديدي را كه يافتيد، حتما در كتاب درسي خود حاشيه نويسي كنيد تا از يادتان نرود. تست‌هاي آموزشي جنبه يادگيري دارند و فقط بايد سعي كنيد كه سريع ترين و بهترين راه حل را پيدا كنيد.

در هنگام تست زدن؛ تست‌هاي غلط، شك دار و نزده را نشان‌دار كنيد و با مطالعه پاسخنامه تشريحي نكات مربوط به اين تست ها را بيابيد. پاسخنامه تشريحي تمام تست‌ها حتي آنهايي كه درست حل كرده ايد را با دقت مطالعه كنيد، شايد براي حل تست روش‌هاي ساده تر و سريعتري وجود دارد كه شما نمي‌دانيد و با خواندن درسنامه اين نكات را ياد مي‌گيريد.

روش صحيح مطالعه ديني | مرور و جمع بندي كردن

بطور كلي مرور و جمع بندي يكي از مهم‌ترين مراحل مطالعه دروس كنكور سراسري است. مطالعه كامل دروس براي چندين بار خسته كننده است. از اين‌رو مشاورين تحصيلي توصيه مي‌كنند از روش‌هاي مرور و جمع بندي استفاده نماييد.

دين و زندگي جزو دروس فرار است. پس بايد به اندازه كافي مرور شود. اگر از مهرماه شروع به مطالعه كرده باشيد و سرعت مطالعه‌تان نيز خوب باشد تا خردادماه مي‌توانيد دو الي سه بار كل كتاب درسي را به طور كامل مطالعه كنيد. در برنامه ريزي درسي خود روز و ساعت دقيق خواندن ديني دقيق مشخص كنيد و هميشه منظم باشيد. مثلا روزهاي فرد هر شب ساعت 10 تا 11 شب قبل از خواب را به اين درس اختصاص دهيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه روش صحيح مطالعه دين و زندگي كنكور سراسري 1400 مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02126295595 تماس بگيريد.

منبع: روش صحيح مطالعه دين و زندگي كنكور سراسري 1400

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۵:۰۳ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی