duntelco1
مشاوره تحصيلي

شرايط و قوانين ايست خدمت از تسهيلاتي است كه براي دسته اي از مشمولان كه در حين خدمت سربازي هستند و قصد ادامه تحصيل دارند، يا دچار بيماري شده اند، در نظر گرفته شده است. شرايط ايست خدمت سربازي شامل نداشتن غيبت، نداشتن سابقه فرار در حين خدمت و … است. ضمن اينكه تحصيل همزمان با خدمت سربازي امكان پذير نيست و دانشجويان مي توانند در صورت برخورداري از شرايط لازم، ايست خدمت‌سربازي را در يكي از مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و يا دكتري دريافت كنند. در ادامه به قوانين و شرايط ايست خدمت پرداخته ايم.

منبع: شرايط ايست خدمت

ايست خدمت سربازي چيست؟

در كشور ما بسياري از افراد تصور مي كنند كه با رفتن به خدمت سربازي، نمي توانند ادامه تحصيل دهند. به همين دليل بسياري با رفتن به خدمت سربازي، سعي مي كنند ابتدا اين دوره را به پايان برسانند و سپس براي ادامه تحصيل تصميم گيري كنند. اما لازم است بدانيد كه خدمت سربازي نيز داراي قوانين خاص ايست خدمت سربازي مي باشد و بر اساس قانون نظام وظيفه، مشمولان حتي در حين خدمت سربازي نيز مجاز به دريافت معافيت تحصيلي خواهند بود.

مشمولان نظام وظيفه عمومي تا زمان رسيدن به سن 18 سالگي تمام، تا يك سال فرصت دارند كه وضعيت نظام وظيفه عمومي خود را مشخص كنند. برخي از مشمولان قصد ادامه تحصيل دارند اما نمي توانند در اين فرصت يكساله در دانشگاه قبول شوند، براي اينكه غيبت نخورند، محبورند به خدمت سربازي اعزام شوند.

ادامه تحصيل به صورت همزمان با سربازي امكان پذير نيست، اما اگر سربازي كه درحال گذراندن خدمت سربازي است و به طور همزمان در يكي از مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و يا دكتر در دانشگاه پذيرفته مي شود، مي تواند با دريافت ايست خدمت سربازي، به طور موقتي از خدمت سربازي ترخيص شود و ادامه تحصيل دهد.

ايست خدمت سربازي اغلب براي ادامه تحصيل استفاده مي شود اما به اين معني نيست كه براي زمينه هاي ديگري كاربردي ندارد. براي دسته اي ديگر از مشمولان در حين خدمت سربازي كه دچار بيماري خاصي مي شوند نيز فراهم است. افرادي كه مبتلا به بيماري خاصي هستند به گونه اي كه قادر به ادامه خدمت سربازي نمي باشند، به صورت دائم است و در واقع به معناي معافيت دائم سربازي خواهد بود. اما اگر مشمول به بيماري قابل درماني مبتلا شود، مي تواند براي چند ماه و به صورت موقت دريافت كند و پس از بهبودي مجدد به خدمت نظام وظيفه عمومي اعزام گردد.

 

 

قوانين و شرايط ايست خدمت

مشمولان خدمت سربازي مي توانند به جاي گذراندن خدمت سربازي، معافيت تحصيلي دريافت كنند و اينگونه ادامه تحصيل دهند. اما اگر مشمولان به خدمت سربازي اعزام شوند و پس از اعزام قصد ادامه تحصيل داشته باشند و يا به علت بيمار شدن نتوانند ادامه خدمت خود را بگذرانند، مي توانند ايست خدمت نظام وظيفه دريافت كنند. اين دسته از افراد تا زماني كه در دانشگاه در حال تحصيل هستند، از معافيت تحصيلي حين خدمت سربازي برخوردار هستند و از گذراندن خدمت سربازي ترخيص مي شوند.

بسياري از مشمولان سربازي از اين موضوع بي اطلاع هستند و نمي دانند كه حتي در طول گذراندن خدمت سربازي نيز مجاز به دريافت ايست خدمت و ادامه تحصيل هستند. از همين رو در ادامه قصد داريم جزئيات بيشتري از اين موضوع را ارائه دهيم.

شرايط دريافت ايست خدمت سربازي براي تحصيل

دريافت ايست خدمت سربازي براي ادامه تحصيل، داراي شرايط خاصي مي باشد و در واقع تمامي سربازان نمي توانند به راحتي از اين تسهيلات كه سازمان نظام وظيفه عمومي ناجا در اختيار آن ها قرار داده است، استفاده كنند. در ادامه به شرايط لازم اشاره كرده ايم:

1. نداشتن غيبت سربازي

تنها مشمولاني كه در حين خدمت سربازي مي توانند ايست خدمت سربازي دريافت كنند كه غيبت نداشته باشند. بنابراين اگر قصد ادامه تحصيل و دريافت معافيت نظام وظيفه را داريد، نبايد غيبت داشته باشيد. افرادي كه داراي غيبت سربازي هستند، نمي توانند معافيت تحصيلي دريافت كنند.

2. نداشتن سابقه فرار حين خدمت

از اصلي ترين شروط دريافت ايست خدمت سربازي، نداشتن سابقه فرار در حين خدمت سربازي است. به عبارتي ديگر اگر مشمولاني فاقد غيبت سربازي نيز باشند اما در طول خدمت سابقه فرار حين خدمت را داشته باشند، نمي توانند ايست خدمت سربازي را دريافت كنند.

3. ممنوعيت تحصيل همزمان با خدمت سربازي

امكان تحصيل همزمان با سربازي وجود ندارد و اگر مشمولي قصد ادامه تحصيل در حين خدمت را داشته باشد، لازم است كه تا زمان اتمام تحصيل موقت خود، سربازي خود را متوقف كند.

4. صدور ايست سربازي براي مقاطع تحصيلي كارشناسي، ارشد و دكتري

دريافت ايست خدمت سربازي و يا معافيت تحصيلي در طول خدمت سربازي فقط براي مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري امكان پذير است. بنابراين دسته از مشمولان كه در مقطع كارداني پذيرفته شده اند، مجاز به استفاده از اين طرح و قانون نخواهند بود.

از سويي ديگر مشمولان پس از اتمام مدت زمان ايست سربازي، بايد به خدمت سربازي بروند. از سويي ديگر براي راحتي اين دسته از متقاضيان نيز فرصت يك ساله اي پس از فارغ التحصيلي و يا انصراف از دانشگاه براي مشمولان در نظر گرفته شده است. همينطور لازم به ذكر است كه مشمولان مي توانند براي سه مقطع تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري، ايست خدمت سربازي دريافت كنند و به عبارت بهتر امكان دريافت معافيت تحصيلي حين خدمت براي سه دفعه وجود خواهد داشت.

 

 

شرايط دريافت ايست خدمت سربازي براي معالجه و درمان بيماري

دسته از از مشمولان كه داراي بيماري هستند، مي توانند با استفاده از معافيت پزشكي يا ترخيص موقت، ايست خدمت سربازي دريافت كنند. نوع بيماري متقاضي تعيين كننده معافيت دائم و يا موقت براي فرد خواهد بود. متقاضيان اين معافيت بر اساس تشخيص شوراي پزشكي بايد داراي يكي از شرايط زير باشند:

  • عدم رشد و نمو عضلاني، جسمي و ناتواني در انجام تكاليف نظامي
  • افت احشاء همراه با اختلال هاي عملي 
  • ابتلا به بيماري هاي قابل درمان و يا نياز به عمل جراحي 
  • ابتلا به بيماري هاي پوستي
  • ابتلا به بيماري هاي غدد مترشحه داخلي
  • ابتلا به بيماري هاي داخلي اعصاب و مغز
  • ابتلا به بيماري هاي روانپزشكي
  • ابتلا به بيماري هاي ريه
  • ابتلا به بيماري هاي اسكلتي
  • ابتلا به بيماري هاي دستگاه تناسلي ادراري

مراحل دريافت ايست خدمت سربازي

افرادي كه داراي شرايط ايست خدمت سربازي باشند و بخواهند معافيت تحصيلي موقت حين خدمت سربازي را دريافت كنند، لازم است مطابق مراحل دريافت ايست خدمت اقدام كنند. در ادامه به منظور راهنمايي شما مراحل دريافت دريافت معافيت تحصيلي را آورده ايم.

ابتدا مشمول بايد به دانشگاهي كه در آن قبول شده است، مراجعه نمايد و سپس برگه درخواست معافيت تحصيلي خود را دريافت كند. اين برگه بايد به طور كامل توسط مشمول تكميل گردد. سپس لازم است كه برگه تكميل شده درخواست معافيت تحصيلي، توسط مشمول به قسمت وظيفه عمومي محل خدمت تحويل داده شود.

طي اين مرحله، وظيفه عمومي شرايط سرباز را براي دريافت معافيت تحصيلي بررسي مي كند كه به عنوان مثال داراي غيبت و يا سوء سابقه فرار از خدمت نباشد. در صورتي كه متقاضي داراي شرايط لازم باشد، وظيفه عمومي مشمول را به يگان خدمت جهت ترخيص از خدمت سربازي معرفي مي كند.

طي اين مرحله لازم است كه مشمول از طريق يگان خدمتي تسويه حساب مربوطه را پشت سر بگذارد و سپس به وظيفه عمومي محل خدمت خود مراجعه نمايد. وظيفه عمومي محل خدمت نيز معافيت تحصيلي حين خدمت سربازي فرد را تائيد و صادر خواهد كرد.

مشمولين پس از دريافت برگه معافيت تحصيلي، لازم است مجدد به دانشگاهي كه قصد ادامه تحصيل در آن را دارند، مراجعه كنند و اينگونه ثبت نام خود را قطعي كنند.

نكته مهمي كه در اين زمينه وجود دارد، اين است كه بر اساس قوانين، امكان ادامه تحصيل همزمان با خدمت سربازي وجود ندارد و مشمولاني كه به علت بيماري قصد دريافت معافيت را دارند، لازم است از طريق معاينات پزشكي سربازي اقدام كنند و مراحلي كه براي معاينه و اثبات بيماري را پشت سربگذارند تا بتوانند ايست خدمت سربازي را دريافت كنند.

 

بخوانيد: معافيت سربازي

 

مشاوره شرايط و قوانين ايست خدمت

دسته اي از افراد كه قصد دريافت ايست خدمت سربازي و معافيت تحصيلي را دارند، لازم است به اين موضوع توجه كنند كه اين معافيت از نوع موقت است و افراد پس از اتمام تحصيل بايد براي انجام خدمت سربازي اعزام شوند. 

در صورتي كه در رابطه با شرايط و قوانين ايست خدمت ابهاماتي برايتان وجود دارد، مي توانيد از خدمات مشاوره تحصيلي تلفني مركز مشاوره تحصيلي دانتل استفاده كنيد و برترين مشاوران تحصيلي در كشور در ارتباط باشيد و راهنمايي هاي لازم را دريافت كنيد.

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه شرايط و قوانين ايست خدمت مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

ايست خدمت سربازي به چه معناست ؟

از تسهيلاتي است كه به مشمولان واجد الشرايط براي ادامه تحصيل كه در حين گذراندن سربازي هستند، تعلق مي گيرد.

شرايط و قوانين ايست‌خدمت شامل چه مواردي است ؟

در متن مقاله فوق شرايط و قوانينبه طور كامل شرح داده شده است.

مدت زمان دريافت ايست خدمت سربازي چقدر است ؟

در نظر داشته باشيد با توجه به مقطعي كه متقاضي قصد تحصيل در آن را دارد، مدت زمان ايست خدمت نيز متقاوت مي باشد.

منبع: شرايط ايست خدمت

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۳۶:۰۶ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی