duntelco1
مشاوره تحصيلي

انتخاب رشته بدون كنكور | شرايط و مدارك لازم

  • مدرك پيش دانشگاهي
  • ديپلم نظام قديم
  • مدرك كارداني (فوق ديپلم) دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني و حرفه اي
  • دانش آموزاني هم كه در سال آخر دوره متوسطه نظام جديد آموزشي در حال تحصيل هستند هم مي‌توانند در اين مرحله از پذيرش ثبت نام كنند، به شرط آن كه بعد از پايان امتحانات نهايي و دريافت كارنامه از آموزش و پرورش، معدل كتبي خود را درج كنند.
  • آن دسته از داوطلباني هم كه ديپلم فني و حرفه اي و يا كاردانش نظام قديم هنرستان كه مدرك پيش دانشگاهي و يا مدرك كارداني ندارند، حق ثبت نام و انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصيلي را ندارند.

حال اگر داوطلباني شرايط گفته شده در فوق را دارا بودند، بايستي جهت ثبت نام و انتخاب رشته بدون كنكور اين مدارك را آماده نمايد.

  • با تهيه كارت اعتباري (پرداخت هزينه) شماره سريالي براي داوطلب صادر مي گردد، كه جهت ثبت نام به اين شماره سريال نياز خواهد بود.
  • عكس داوطلب كه در قالب يك فايل بايد ارائه گردد.
  • كد دانش آموزي به همراه معدل كتبي ديپلم كه پذيرش بر اساس همين معدل صورت ميگيرد.
  • كد پستي محل سكونت
  • كد پيگيري ۱۲ رقمي: اين كد در صورتي نياز است كه داوطلب از سهميه رزمندگان بهره مند باشد.
  • كد ۱۳ رقمي: اين كد متعلق به اتباع خارجي است كه جهت ثبت نام بايد آن را ارائه دهند.

 

انتخاب رشته بدون كنكور | ليست رشته ها

اولين نكته اي كه  داوطلباني كه قصد ثبت نام و انتخاب رشته بدون كنكور را دارند، بايد بدانند اين است كه رشته اي كه به آن علاقه دارند، در كدام يك از دانشگاه ها و موسسات آموزشي ارائه مي شود و يا دانشگاهي كه قصد تحصيل در  آن را دارند، چه رشته هايي را ارائه داده است. بنابر اين هر داوطلب موظف است، پيش از اقدام به ثبت نام براي پذيرش بر اساس سوابق تحصيلي اطلاعات كاملي از رشته هاي ارائه شده در دانشگاه هاي مختلف كسب كند.

به اين منظور داوطلبان براي آن كه بتوانند از ليست كامل رشته هاي بدون آزمون دانشگاه ها و هم چنين دانشگاه هاي ارائه دهنده آن ها اطلاع پيدا كنند، بايد به سايت سنجش مراجعه نموده و دفترچه انتخاب رشته را از طريق آن سايت دانلود كرده و تمامي اين موارد را بررسي نمايند.

كدام رشته ها جزو رشته هاي بدون كنكور نيستند؟

با مشاهده و بررسي ليست رشته‌هاي بدون آزمون ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته  به اين نتيجه خواهيد رسيد، كه رشته هاي زيادي در هر يك از گروه هاي آموزشي بدون كنكور هستند، البته به‌ جز رشته  هاي  پرطرفدار گروه پزشكي و پيراپزشكي نظير پزشكي، پرستاري و…

اين بدان معناست كه  داوطلبان متقاضي اين قبيل رشته ها فقط از طريق كنكور سراسري مي‌توانند، وارد دانشگاه شوند و تحصيل نمايند. البته لازم به ذكر است كه ساير رشته‌هاي گروه تجربي به صورت صرفا براساس سوابق تحصيلي يا با انتخاب رشته بدون كنكور ارائه مي‌شوند.

مراحل انتخاب رشته بدون كنكور

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصيلي در دو زمان يعني ورودي مهر و ورودي بهمن برگزار مي شود و در اين زمان كه تاريخ دقيق آن از طريق اطلاعيه هاي سازمان سنجش اعلام مي شود، داوطلبان مي توانند با مراجعه به سايت سنجش دفترچه انتخاب رشته بدون كنكور را دريافت نمايند.اين دفترچه كه شامل راهنماي ثبت نام و جدول كدرشته محل هاي مربوط به رشته هاي تحصيلي كه پذيرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي مي باشد، بر روي پايگاه اطلاع رساني اين سازمان قرار خواهد گرفت.

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصيلي قبل از سال 98 به اين صورت بود كه داوطلبان فقط مي توانستند رشته هايي را در ليست انتخاب رشته خود وارد كنند كه در زير مجموعه رشته هاي گروه آموزشي خود باشند. به عنوان مثال داوطلبان رشته رياضي نمي توانستند كد رشته هايي را در انتخاب رشته بدون كنكور خود وارد كنند كه در دفترچه انتخاب رشته مربوط به رشته ي انساني آمده بود، اما از سال 98 قوانين تغيير كرد و بنا شد كه دانش آموزان گروه هاي آموزشي مختلف بتوانند، در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصيلي خود، رشته هاي گروه هاي آزمايشي ديگر را هم انتخاب كنند.

براين اساس داوطلبان رشته هاي رياضي نيز مي توانند از رشته هاي انساني و تجربي انتخاب كنند. البته احتمال قبولي بسيار كم و يا بعيد است، چرا كه اولويت پذيرش دانشگاه ها بر اساس معدل افرادي است كه رشته ي خود را طبق گروه آموزشيشان انتخاب كرده اند.

تذكر

توجه داشته باشيد،  پس از  پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام و انتخاب رشته بايد شماره پرونده 7 رقمي و كد رهگيري 16 رقمي از طرف سيستم  به شما تعلق گيرد.بديهي است در صورتي كه  شماره پرونده و كد رهگيري ذكر شده توسط سيستم به شما اختصاص نگيرد، بدين معناست كه ثبت نام و انتخاب رشته كامل نمي باشد و بايستي كليه مراحل ثبت نام و انتخاب رشته از ابتدا تكرار شوند.

نحوه پذيرش بر اساس سوابق تحصيلي

سازمان سنجش شيوه نامه اجرايي مصوب شوراي سنجش و پذيرش دانشجو را در اختيار دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي قرار مي دهد. و دانشگاه هايي كه براساس انتخاب رشته بدون كنكور دانشجو ميپذيرند موظف هستند در برنامه زماني تعيين شده  داوطلبان را از بيشترين معدل به كمترين معدل با توجه به نوع ديپلم و رشته انتخابي تا سقف ظرفيت پذيرش در هر يك از سهميه‌ها، پذيرش كنند و در زمان مقرر نتايج را به داوطلبان اعلام نمايند.داوطلبان بايد توجه داشته باشند، كه معدل كل و يا معدل كتبي واقعي با معدل كل و يا معدل كتبي اعلام شده در تقاضانامه ثبت نامي هيچ گونه مغايرتي نداشته باشد، چرا كه در اين صورت از ثبت نام پذيرفته شدگان ممانعت بعمل آمده و قبولي آنها لغو مي گردد.

جدول تاثير معدل

انتخاب رشته بدون كنكور يا صرفا براساس سوابق تحصيلي براساس معدل ديپلم مي باشد. بنابراين داوطلبان با كمك جدول زير مي توانند، از ضريب تاثير معدل كتبي ديپلم با توجه به گروه تحصيلي و نوع ديپلم خود اطلاع پيدا كنند.

نوع ديپلم –>>>
گروه آزمايشي
رياضي تجربي انساني علوم و معارف ساير ديپلم ها
علوم رياضي و فني 100 100 57.1 57.1 51.4
علوم تجربي 100 100 57.1 57.1 51.4
علوم انساني 57.1 57.1 100 100 51.4
هنر 100 100 100 100 100
زبان هاي خارجه 100 100 100 100 100

پس از اعلام نتايج انتخاب رشته بدون كنكور از طرف دانشگاه،  داوطلب در اولين قدم بايد به دانشگاه پذيرش شده مراجعه نمايد و مدارك مورد نظر براي ثبت نام، وجه پرداختي و تعهدنامه كتبي مبني بر علاقه به تحصيل در كد رشته محل انتخابي در دانشگاه يا موسسه پذيرش شده را ارائه نمايد. درست است، كه دانشگاه‌ها براي پذيرش، سهميه‌ها و ساير شرايط و مقررات را در نظر مي‌ گيرند اما تاييد نهايي را سازمان سنجش انجام مي دهد.

كلام آخر

چنانچه با مطالعه اين مقاله باز هم سوالي در خصوص انتخاب رشته بدون كنكور داشتيد، مي توانيد براي دريافت مشاوره در اين زمينه با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02126295595 در ارتباط باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته بدون كنكور مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02126295595 تماس بگيريد.

منبع: انتخاب رشته بدون كنكور

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انتخاب رشته بدون كنكور،
موضوع:
[ ۵ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۱۹:۲۹ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی