duntelco1
مشاوره تحصيلي

انتخاب رشته مامايي يكي از گزينه‌هاي پيش روي داوطلبان كنكور تجربي است كه مي‌توانند آن را در فرم انتخاب رشته خود وارد كنند. رشته مامايي مانند ساير رشته‌هاي تحصيلي نيازمند توانايي‌ها و استعدادهاي ذاتي است كه اگر افراد آن‌ها را نداشته باشند در اين رشته موفق نمي‌شوند و يا مجبور به تحمل رنج زيادي در اين مسير خواهند شد. انتخاب رشته يكي از مهم‌ترين تصميم‌ها در زندگي افراد است و با توجه به اين مساله ضروري است كه قبل از هرگونه تصميم‌گيري آگاهي كامل در اين زمينه كسب نماييد. به همين منظور توصيه ما به شما اين است كه اين مطلب را تا انتها بخوانيد و يا با مشاوران تحصيلي به صورت تلفني صحبت كنيد.

 منبع: معرفي و انتخاب رشته مامايي

معرفي رشته مامايي

مامايي يكي از رشته‌هاي زير مجموعه پزشكي است كه حوزه فعاليت آن بسيار گسترده مي‌باشد. مهم‌ترين فعاليت ماما مربوط به بارداري و زايمان است اما تنها وظيفه آن‌ها نيست. ماماها مي‌توانند در زمينه آموزش تنظيم خانواده، مراقبت‌هاي قبل و حين بارداري، زايمان طبيعي و سزارين، آموزش بهداشت بلوغ به نوجوانان و به طور كلي سلامت مادر و كودك فعاليت كنند. مامايي در حالت سنتي يكي از رشته‌هاي بسيار قديمي است اما امروزه جز علومي است كه بر پايه تحقيقات و آموزش علمي حرف زيادي براي گفتن دارد.

انتخاب رشته مامايي

در صورتي كه داوطلبان كنكور تجربي موفق به كسب رتبه قابل قبول و مجاز به انتخاب رشته مامايي شوند، مي‌توانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته كنكور تجربي و آگاهي از كدرشته محل‌ها اقدام به انتخاب رشته از طريق سايت سنجش نمايند. داوطلبان دانشگاه آزاد نيز بايد با استفاده از كد دسترسي خود وارد سايت سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد شده و فرم انتخاب رشته را تكميل نمايند.

توجه داشته باشيد كه اولويت بندي صحيح نقش اساسي در قبولي نهايي شما در رشته مامايي و دانشگاه‌هاي خوب خواهد داشت. توصيه ما به شما اين است كه براي انتخاب رشته مامايي با مشاوران و متخصصان تحصيلي مشورت نماييد. براي اين منظور مي‌توانيد از كمك متخصصان مركز مشاوره دانتل كو بهره‌مند شويد.

دروس رشته مامايي در دانشگاه

آگاهي از دروس پايه و تخصصي در هنگام انتخاب رشته مامايي بسيار مهم است چراكه ممكن است افراد ماهيت اين رشته را دوست داشته باشند اما درس‌ها برايشان جذاب نباشد و همين امر سبب شود كه مدتي پس از شروع از ادامه تحصيل منصرف شوند. رشته مامايي در مقطع كارشناسي 4 سال طول مي‌كشد و داوطلبان بايد 135 واحد درسي را در اين 8 ترم پاس كنند. دروس رشته مامايي در دانشگاه به شرح زير هستند.

دروس پايه: فيزيولوژي، بيوشيمي، تشريح، ميكروب شناسي و انگل شناسي، سلول شناسي و بافت شناسي، ايمني شناسي،

درس‌هاي تخصصي: جنين شناسي، اصول تغذيه مادر و كودك، اخلاق و مقررات پزشكي، فيزيوپاتولوژي بيماري هاي داخلي جراحي و عفوني، مقررات پزشكي قانوني، ژنتيك، روانپزشكي در مامايي، تغذيه درماني مادر و كودك، بارداري و زايمان، كاراموزي بارداري و زايمان، آزمايش‌هاي كاربردي در مامايي، نوزادان، كارآموزي نوزادان، بيماري‌هاي كودكان،

سونوگرافي و الكتروفيزيولوژي در مامايي و زنان، اختلال عمل جنسي و آموزش مشاوره آن، بهداشت مادر و كودك و خانواده، نشانه‌شناسي و معاينات فيزيكي، كارآموزي بيماري‌هاي داخلي و جراحي، كارآموزي بهداشت مادر و كودك و خانواده، راديولوژي، بيماري‌هاي زنان و ناباروري، اصول مديريت و كاربردهاي آن در مامايي، بي حسي و بيهوشي و احيا در مامايي، كارآموزي بيماري‌هاي زنان و پايان نامه

دروس اصلي انتخاب رشته مامايي: زبان تخصصي، روانشناسي، داروشناسي، ، آمار حياتي و روش تحقيق، آسيب شناسي اختصاصي و عمومي، اصول خدمات بهداشتي جامعه و آموزش بهداشت و مبارزه با بيماري‌ها، اصول و فنون پرستاري و مامايي، روش اتاق عمل و زايمان اصول اپيدميولوژي

براي اطلاع از آخرين رتبه قبولي تمامي رشته ها كنكور سراسري بر روي مقاله زير كلي كنيد.

‌رتبه قبولي رشته مامايي

داوطلبان پيش از انتخاب رشته مامايي بايد از آخرين رتبه هاي قبولي در سال هاي گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زير آخرين رتبه قبولي در دو سال گذشته در دانشگاه هاي سراسري و دانشگاه آزاد را قرار داده ايم. داوطلبان گرامي براي مشاهد آخرين رتبه هاي قبولي بر روي لينك هاي زير كليك كنيد.

توانايي هاي لازم براي موفقيت در رشته مامايي

در هنگام انتخاب رشته مامايي توجه به توانايي‌هاي مورد نياز امري بسيار حائز اهميت است چراكه با توجه به سختي‌هاي اين رشته اگر مهارت‌ها و استعدادهاي لازم را نداشته باشيد، در اين رشته موفق نخواهيد شد و يا مجبورا مدتي پس از شروع تحصيل مجبور به انصرف مي‌شود. ماماها بايد صبر و حوصله زيادي داشته باشند چراكه فرايند زايمان طولاني و طاقت فرسا است و زنان در حال زايمان شرايط روحي بدي دارند و ممكن است حرف‌هايي بزنند كه دست خودشان نيست.

از سوي ديگر شيفت‌هاي طولاني و بعضا سخت و شلوغ نيز از مواردي است كه ماماها بارها با آن روبرو خواهند شد. تحمل ديدن خون و انجام كارهاي عملي از ديگر توانمندي‌هاي مورد نياز در رشته مامايي است. اگر در مورد توانايي‌ها و استعدادهاي دروني خود مطمئن نيستيد، به هيچ عنوان در هنگام انتخاب رشته ريسك نكنيد و قبل از انتخاب رشته مامايي با مشاوران تحصيلي مشورت كنيد تا به شما كمك كنند توانايي‌هاي خود را بشناسيد.

انتخاب رشته مامايي | شرح وظايف

همانطور كه گفته شد ماماها وظايف زيادي دارند كه به طور كلي مي‌توان مراقبت‌هاي قبل و حين بارداري، زايمان، و آموزش‌هاي بهداشتي را بيان كرد. اما براي اطلاع دقيق‌تر از وظايف مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

_شرح حال گيري و انجام معاينات فيزيكي زنان در طول بارداري

_مشاوره در زمينه مشكلات احتمالي دوران بارداري

_ تجويز دارو براي استفاده در دوران بارداري

_بررسي و شناسايي حاملگي پر ريسك

_كنترل وضعيت جسمي مادر و نوزاد قبل و بعد زايمان

_مشخص كردن زمان تولد

_تشخيص و درمان عفونت‌هاي مختلف

_كنترل وضعيت و انجام آزمايش‌هاي غربالگري

_ارجاع به پزشك زنان و زايمان در مواقع ضروري

مسئوليت‌هاي متخصصان مامايي

ماماها نيز مانند ساير متخصصان مسئوليت‌هايي در شغل خود دارند كه بايد آن‌ها را رعايت كنند. آگاهي از مسئوليت‌هاي رشته مامايي از ديگر مواردي است كه به شما كمك مي‌كند تا در هنگام انتخاب رشته مامايي دقت بيش‌تري داشته باشيد. برخي از مسئوليت‌هاي متخصصان مامايي به شرح زير مي‌باشد.

مسئوليت حرفه‌اي: ماماها بايد از نظر دانش علمي همواره خود را به روز كنند تا از اطلاعات جديد و معتبر و قوانين حرفه‌اي مطلع شوند تا بتوانند به بهترين نحو از بيماران خود مراقبت كنند.

رازداري: در اكثر موارد خانواده‌هايي كه براي درمان مراجعه مي‌كنند مسائلي را با ماما در ميان مي‌گذارند كه بسيار شخصي و محرمانه است و ماما بايد بدون هيچ گونه قضاوت كار تخصصي خود را انجام دهد و اطلاعات بيماران را نزد خود حفظ كند.

مسئوليت در مقابل جامعه: ماماها موظفند در هر شرايطي وظيفه خود را بهترين نحو انجام دهند و حتي در برخي شرايط ممكن است با مسائلي همچون خشونت، محروميت، تعصب و شيوع بيماري مواجه شوند و در اين شرايط بايد بتوانند بهترين تدابير را بيندشيند و راهكار مناسبي پيدا كنند.

حفط و نگهداري مدارك: ماماها و پزشكان معمولا با هم كار مي‌كنند اما هردو ملزم به نوشتن گزارش‌هاي جداگانه‌اي هستند و ماما بايد گزارش‌ها و اسناد پزشكي بيماران خود را به خوبي نگه دارد و امكان دسترسي به آن‌ها داشته باشد.

بازار كار و آينده شغلي مامايي

بازار كار و ميزان درآمد از مهم‌ترين فاكتورها در هنگام تصميم‌گيري براي انتخاب رشته مامايي است. مامايي جز رشته‌هايي است كه بازار كار خوبي دارد و اكثر فارغ التحصيلان مي‌توانند در مراكز مختلف مثل بيمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراكز بهداشت وغيره شروع به فعاليت كنند. حقوق و درآمد ماماها به موارد مختلفي مثل سطح تحصيلات و مهارت بستگي دارد اما به طور كلي مي‌توان گفت كه اين متخصصان از درآمد خوبي برخوردار هستند. از برخي حوزه‌هاي فعاليت ماماها مي‌توان به پزشك خانواده، مربي خدمات بهداشتي، سرپرست بخش‌هاي درماني، كارشناس بهداشت و غيره اشاره كرد.

تحصيل در مقاطع بالاتر مامايي

انتخاب رشته مامايي در مقاطع بالاتر نيز امكان تحصيل دارد و داوطلبان مي‌توانند در مقطع ارشد و دكتري گرايش خود را انتخاب كرده و مشغول به تحصيل شوند. از گرايش‌هاي ارشد مامايي مي‌توان به مشاوره در مامايي، ژورناليسم پزشكي، آموزش بهداشت، رفاه اجتماعي، ژنتيك انساني، علوم تغذيه، انفورماتيك پزشكي، اقتصاد بهداشت، اپيدميولوژي، مهندسي پزشكي، فناوري سلامت، كتابداري و اطلاع رساني پزشكي وغيره اشاره كرد.

مهاجرت با انتخاب رشته مامايي

با توجه به علاقه روزافزون افراد به مهاجرت، يكي از مهم‌ترين موارد در انتخاب رشته مامايي آگاهي از وضعيت مهاجرت تحصيلي و دريافت بورسيه است. مامايي جز رشته‌هايي است كه در كشورهاي خارحي استقبال زيادي از آن مي‌شود و در نتيجه افراد مي‌توانند با داشتن نمرات بالا و مدارك مورد نياز اقدام به مهاجرت نمايند. لازم به ذكر است كه براي مهاجرت با رشته مامايي زبان انگليسي‌تان در سطح خوبي باشد چرا كه در كشور مقصد بايد به طور مستقيم با افراد ارتباط برقرار كنيد.

مشاوره در انتخاب رشته مامايي

در طول زندگي افراد مجبور به گرفتن تصميم‌هايي مي‌شوند كه تاثير مستقيمي بر زندگي آن‌ها مي‌گذارد. انتخاب رشته تحصيلي نيز يكي از اين تصميم‌هاست كه آينده شغلي فرد را تعيين خواهد كرد. به همين دليل لازم است قبل از تصميم گيري نهايي با افراد متخصص در اين زمينه مشورت نماييد تا به شما كمك كنند تمام جوانب امر را بسنجيد. مشاوران و متخصصان مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در زمينه انتخاب رشته ياري‌تان كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته مامايي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

سوالات متداول

گذراندن طرح براي رشته مامايي نيز اجباري است؟

دوسال طرح براي رشته مامايي وجود دارد اما برعكس بسياري از رشته‌هاي ديگر پزشكي اجباري نيست و دانشجويان مي‌توانند به صورت اختياري اين طرح بگذرانند و حقوق نيز دريافت كنند.

براي انتخاب رشته مامايي چه بايد كرد؟

براي انتخاب رشته مامايي مي‌توانيد پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته با آگاهي از كدرشته محل‌ها به سايت سنجش و يا سايت دانشگاه آزاد مراجعه كرده و فرم را تكميل كنيد.

بازار كار رشته مامايي چطور است؟

رشته مامايي به طور كلي از بازار كار خوبي برخوردار است و متخصصان مامايي حقوق خوبي دريافت مي‌كنند.

منبع: معرفي و انتخاب رشته مامايي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۲۳:۴۷ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی