duntelco1
مشاوره تحصيلي

پريود يا عادت ماهيانه

دختران پس از رسيدن به بلوغ يعني سن بين 9 تا 13 سال با تجربه تازه اي در زندگي به عنوان پريود رو به رو مي شوند. نحوه آموزش در مورد پريود و طبيعي جلوه دادن آن و حمايت هاي اوليه مادر و يا اطرافيان بزرگسال او درمورد اين تجربه مشترك به اينكه فرد چطور با اين تجربه برخورد كند و نيز تاثيرات آن بر جسم و روان او تاثير به سزايي دارد. در ابتدا تاكيد مي شود كه آموزش ها قبل از شروع اين دوران باشد تا فرد آمادگي لازم براي رويارويي مناسب با اين تجربه را داشته باشد.

آموزش هاي لازم در زمينه قاعدگي

در طي تحقيقات انجام گرفته مهم ترين تاكيد هاي آموزشي در حوزه بهداشت سلامت و روان در مورد پريود موارد زير هستند كه دانستن آن ها براي تمام بانوان مفيد است و براي آموزش هاي اوليه به هر فرد در نظر گرفته شده اند:

1. اين يك تجربه همگاني است و آگاهي فرد به آن يعني او مي تواند حمايت هاي خيلي زيادي دريافت كند و بداند كه نزديكان او امن ترين كساني هستند كه مي تواند ابهامات خودش را از آن ها بپرسد.

2.خون ريزي داشتن و درد داشتن طبيعي است و ميزان ان ها براي بدن هاي مختلف به علت تاثير ژن يا تغذيه و شرايط روحي رواني مختلف متفاوت است.

3.خونريزي كردن به معناي نقص داشتن نيست بلكه نشان از سلامت بدني اوست و البته قطع خونريزي و يا نبود آن دليل بر نقص است و بهتر است كه درمان شود.

4.در اين دوره به علت بهم ريختگي هاي هورموني، خلق و خو ثابت نيست و بنابر اين گاهي روزها خوشبينانه و پرانرژي و گاهي غمگين بودن اشكالي ندارد.

5.به خاطر از دست رفتن خون و مقدار زيادي از آهن بدن، بي حالي يكي از عادي ترين حالت هاي بدني است و خوب است كه خوراكي هاي مقوي و خون سازي مثل جگر و گوجه و سبزيجات به رنگ سبز تيره مانند كاهو و بروكلي و ميوه هاي مقوي مانند موز و آجيل ها و غذاهاي گرم و پروتئيني مصرف شود.

6.با ثبت زمان دقيق دوره ماهيانه خود در هرماه، تاريخ نگار درستي داشته باشد تا بتواند كارهاي شخصي را طوري تنظيم كند كه در اين روزها فرد بتواند به استراحت بيش تري بپردازد و كارهاي ضروري را قبل از روزهاي پريود انجام داده باشد.

رايج ترين تغييرات خون ريزي ماهانه

حال كه با مهم ترين آموزش هاي پيش مراقبتي و آموزشي پريود آشنا شديم، لازم است به تعدادي از رايج ترين نگراني هاي دوران پريودي اشاراتي داشته باشيم، آگاهي به اين شرايط شما را در مورد استفاده هرچه بهتر لوازم بهداشتي راهنمايي مي كند.

1. تامپون استخري | بي نظمي قاعدگي

بي نظمي قاعدگي نشان از منظم نبودن تخمك گذاري ها و عدم سلامت بدني است كه منجر به بهم ريختگي سيكل هورموني و پريودي مي شود. ناآگاهي نسبت به مدت زمان تخمك گذاري و پريودي مي تواند زندگي عادي يك خانم را مختل كند و خود باعث درد هاي پريودي باشد.

2. استفاده از آي يو دي

آي يو دي يك ابزارك كوچك T مانند است كه در رحم جاي گذاري مي شود كه مانع از چسبندگي تخمك هاي بارور شده به ديواره رحم و ايجاد جنين مي شود. از آن جايي كه اين ابزار دقيقا با رحم در تماس است، هرنوع عفونت و تغييرات آن مي تواند بر سيكل قاعدگي تاثيرگذار باشد. بنابراين هر چند ماه يك بار بهتر است كه به چكاب آي يو دي رفته و از هر نوع عوارض احتمالي آن جلوگيري كنيد. براي اطلاع بيش تر از آي يو دي كليك كنيد.


3. تامپون استخري | تغيير قرص هاي ضد بارداري

تنوع اين نوع قرص ها بسيار زياد است و متاسفانه گاهي بدون نسخه پزشك و عدم توجه به شرايط بدني و هورموني تهيه و مصرف مي شوند. از آن جايي كه اين قرص ها تاثيرات مستقيمي بر هورمون ها دارند، مي توانند سيكل پريودي را بسيار تغيير داده و عوارض ناخوشايندي داشته باشند. بنابراين بهتر است هر نوع استفاده از قرص ها و موارد ضد بارداري با مشورت پزشك و براساس سيستم بدني شما تهيه شود. براي اطلاع از قرص هاي ضد بارداري كليك كنيد.

4. بارداري و شيردهي

بدن براي توليد شير ماده اي به نام پرولاكتين را از خود توليد مي كند. از آن جايي كه پرولاكتين نيز يك ماده هورموني است، مي تواند بر ميزان پريودي تاثير گذار بوده و تاثيرات آن معمولا به اين حالت است كه خانم هاي شيرده پريودي هاي لكه مانند و خفيف و يا گاهي قطع پريودي را تجربه مي كنند. تغيير وزن، ورزش شديد، استرس هاي دوره اي، مشكلات تيروئيد، پوليپ رحم و فيبروم رحم كه از جمله بيماري هاي رحمي اند همگي مي توانند بر پريودي تاثير گذار باشند.


راهكار هاي كاهش بي نظمي قاعدگي

انجام دادن فعاليت هاي آرامش بخش مانند يوگا و حركات كششي مي تواند استرس شما را كاهش دهد. همين كاهش استرس تا ميزان زيادي بر نظم پريودي شما تاثير گذار است. مصرف تعدادي از مواد غذايي نيز براي تنظيم پريودي توصيه شده است: زنجبيل براي نظم پريود و كاهش درد، دارچين براي گرم شدن بدن و نظم پريودي، سركه سيب توصيه مي شود كه دو قاشق از آن را در آب حل نموده و روزانه دمصرف كنيد، زيره را به مدت يك شب بخيسانيد و روز بعد آب آن را ميل كنيد. هويج، پيازچه و كنجد نيز در انواع طب گياهي و سنتي براي بهبود دوران پريودي توصيه شده اند. براي اطلاع از علت پريود نشدن كليك كنيد.

تامپون استخري | آمنوره يا قطع پريودي

همانطور كه قبل تر هم ذكر شد، پريودي ماهيانه نشان از سلامت بدني است و قطع آن بيماري است كه بايد درمان شود. اين بيماري به نام آمنوره شناخته مي شود كه در دو نوع وجود دارد:

1. آمنوره اوليه: زماني كه يك دختر تا سن 15 سالگي دوره قاعدگي را تجربه نكرده است.

2. آمنوره ثانويه: زماني كه فرد تجربه قاعدگي را داشته اما به صورت ناگهاني به مدت سه ماه يا بيش تر قاعدگي را تجربه نكرده و حاملگي نيز اتفاق نيفتاده و صرفا پديده قطع قاعدگي است. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه آمنوره كليك كنيد.

درمان آمنوره

_ استفاده از دارو هاي كنترل سطح غير طبيعي هورمون ها

_ جراحي تومور هاي هيپوفيز و تخمدان يا غدد آدرنال

_ تجويز رژيم هاي غذايي متعادل و سالم براي داشتن وزن بهتر و نيز كاهش استرس

_ تجويز دارو هاي استروژني براي از بين رفتن گرگرفتگي و خشكي واژني و نيز استفاده از كپسول هاي ويتامينه مانند كلسيم و ويتامين D همراه با تمرينات منظم كه همگي به بهبود بدني و كاهش استرس و نظم بهتر قاعدگي و رفع قطع آن مي پردازند.

نكته مهم: يادتان باشد كه قطع پريودي نشان از بيماري است و اگر پريودي شما بيشتر از 3 ماه تاخير داشته حتما بايد به پزشك متخصص مراجعه كنيد. براي دريافت راه كار هاي كاهش استرس و اضطراب كه تاثير مستقيمي بر پريودي دارد، مي توانيد از كمك متخصصان حامي هنر زندگي بهره مند شويد.


انواع محصولات بهداشتي قاعدگي

محصولات بهداشتي براي دوران قاعدگي انواع مختلف دارد كه شايع ترين و مهم ترين است محصولات به شرح زير هستند:

1. پد بهداشتي

پد ها از قديمي ترين لوازم مورد استفاده براي قاعدگي هستند كه در انواع مختلف پنبه اي، مشبك، ساده و سايز هاي مختلفي موجودند. از مهم ترين مزاياي آن ها كاربرد بسيار راحتي است كه دارند. فقط كافيست كه نوار هاي چسبي آن ها را جدا كرده و به لباس زير خود بچسبانيد. از معياب نيز مي توان به اين اشاره كرد كه از آنجايي كه در بيشتر پد ها از مواد پلاستيكي استفاده شده و يكبار مصرف هستند، پد ها امروزه به يكي از آلودگي هاي بزرگ زيست محيطي تبديل شده كه نگراني دوستداران محيط زيست را افزايش داده و به دنبال راهكار هايي براي كاهش استفاده از پدها، تامپون و كاپ قاعدكي توليد شده است.

از معايب ديگر آن ايست كه چون بسياري از محصولات بهداشتي به كار رفته در پد هاي بهداشتي بعد از مدتي قرار گرفتن در معرض ترشحات تاثيرات نامناسبي بر بافت واژن داشته و عفونت زا هستند تعدادي از افراد بعد از يك بار استفاده از آن ها دچار حساسيت هاي خفيفي در ناحيه تناسلي شده كه به آن ها پيشنهاداتي از جمله پد هاي پارچه اي و تامپون و كاپ ها مي شود.

2. تامپون استخري | پد هاي پارچه اي

مزايا: اين پد ها قابليت استفاده براي مدت بسيار طولاني مدت را دارند و كافيست پس از هر بار استفاده آن ها را به خوبي بشوييد و بعد از چند مدت آن ها را كاملا ضد عفوني كنيد. با قرار دادن اين پد ها در معرض آفتاب، ميكروب هاي احتمالي باقي مانده آن ها هم از بين خواهد رفت و جايگزين مناسبي براي پد هاي پلاستيكي هستند.

معايب: استفاده از اين پد ها براي كساني كه خونريزي هاي سنگين تري داشته كمي مشكل آفرين است. همينطور اگر ضدعفوني كردن آن ها به درستي انجام نشود، مي توانند زمينه ساز بيماري هاي عفوني خفيفي باشند.


3. كاپ قاعدگي

كاپ ها نسل جديدي از محصولات بهداشت قاعدگي اند كه از سيليكون پزشكي توليد شده اند. اين محصول اولين بار در سال 1932 توليد شد. با رفع نقص هاي توليد آن در سال 2001 به حالت فراگيري در دنيا قابيلت استفاده پيدا كرد. كاپ ها خون پريودي را جمع آوري كرده وبايد هر 8 ساعت يكبار تخليه شوند.

مزايا: كاپ ها قابليت اسستفاده بين 3 تا 10 سال را دارند بنابراين بسيار كمتر از پد ها آلودگي زيست محيطي توليد كرده و به همين دليل طرفداران بسيار زيادي در دنيا پيدا كرده است. استفاده از آن بسيار راحت بوده و به اين دليل كه در درون واژن قرار مي گيرند احساس نمي شوند و فرد احساس راحتي زيادي را با استفاده از آن ها دارد. حساسيت زا نيستند و باعث التهاب و عفونت و خشكي واژن نمي شوند. هيچ بويي ايجاد نمي كنند و شما حتي در استخر ها نيز مي توانيد از آن ها استفاده كنيد.

معايب: براي دختران باكره قابليت استفاده را ندارد.

4. تامپون

يكي از نمونه هاي پيشرفته نوار بهداشتي است با اين تفاوت كه بجاي اينكه پهن باشد به حالت استوانه و لوله مانندي است كه در داخل واژن قرار مي گيرد. جنس آن معمولا پنبه اي و ابريشم مصنوعي است و با استفاده از اپليكاتور فروكننده در سايز هاي مختلف با قدرت جذب هاي متفاوتي وجود دارد.

مزايا: با وجود اينكه تامپون نوعي پد بهداشتي است اما نسبت به پد ها مزاياي بسيار بيشتري دارد. احساس بدي كه در جذب خون توسط انواع پد هاي بهداشتي داريد با استفاده از تامپون به طور كلي رفع مي شود. سايز آن بسيار كوچك و ظريف است بنابر اين در بسياري از مواقع به طور كلي وجود آن را در واژن خود احساس نمي كنيد.

اگر زمان قاعدگي مي خواهيد ورزش داشته باشيد تامپون گزينه بسيار خوبي است چراكه راحتي استفاده از آن به شما امكان تمام تحركات ورزشي را مي دهد. براي انجام دادن فعاليت هاي روزانه بسيار راحت تر از پدها هستند و حتي شما مي توانيد با وجود تامپون به استخر برويد چراكه تامپون در داخل واژن تمام راه خروجي خون را بسته و مانع از هر گونه خروج خون مي شود. از معايب آن نيز مي توان به اين مساله اشاره كرد كه براي دختران باكره قابليت استفاده را ندارد. براي اطلاع بيش تر از تامپون كليك كنيد.

تامپون استخري انواع تامپون

تامپون ها انواع مختلفي دارند كه به شرح زير هستند:

تامپون انگشتي: تامپون هايي هستند كه بدون استفاده از اپليكاتور و فقط با استفاده از انگشت وارد واژن مي شوند.

تامپون اپليكانوري: تامپون هايي كه به كمك يك وارد كننده در دسترس اند و استفاده از آن ها بسيار بهداشتي تر است.

تامپون استخري: تامپون هايي با قدرت جذب بسيار بالا اند كه براي شنا و ورزش هاي آبي قابليت استفاده خوبي دارند. براي اطلاع بيش تر مي توانيد از خدمات مشاوره تلفني بهره مند شويد. براي كسب اطلاع در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: تامپون استخري

براي دريافت مشاوره در زمينه تامپون استخري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تامپون استخري،
موضوع:
[ ۲۹ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۲۸:۵۳ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی