duntelco1
مشاوره تحصيلي

كد ضريب در كنكور ارشد چيست ؟ اگر در كنكور كارشناسي ارشد شركت كرده ايد و يا قصد داريد در مرحله انتخاب رشته كنكور كارشناسي ارشد، اقدام به الويت بندي كدرشته محل هاي مورد علاقه خود نماييد، حتما با عبارت كد ضريب مواجه شده ايد. كد ضريب كنكور كارشناسي ارشد در يك رشته، اشاره به گرايش هايي دارد كه داراي ضريب امتحاني يكساني مي باشند و همينطور در يك مجموعه امتحاني قرار دارند. از مواردي كه داوطلبان كنكور ارشد در زمان انتخاب رشته بايد به آن توجه داشته باشند، كد ضريب گرايش هاي مجموعه امتحاني شان مي باشد. در ادامه پاسخ سوال كد ضريب ارشد چيست، را برايتان به طور جامع تري توضيح داده ايم.

 منبع: كد ضريب در كنكور ارشد چيست

كد ضريب در كنكور ارشد چيست؟

پس از انتشار دفترچه راهنماي ثبت نام كنكور كارشناسي ارشد، تمامي متقاضيان تحصيل در مقطع ارشد دانشگاه هاي سراسري و آزاد، مي توانند بدون در نظر گرفتن عنوان مدرك كارشناسي خود، در يكي از مجموعه هاي امتحاني اصلي به همراه يك مجموعه امتحاني شناور نام نويسي نمايند.

از مندرجات مهم دفترچه راهنماي ثبت نام كنكور ارشد، انواع مجموعه هاي امتحاني و گرايش هاي موجود در هر مجموعه است كه در برابر هر گرايش عددي درج شده است كه كد ضريب ارشد نام دارد.

كاربرد كد ضريب كنكور ارشد در زمان انتشار كارنامه اوليه كنكور ارشد را مي توان بهتر درك كرد. به عبارتي در كارنامه اوليه داوطلبان كنكور ارشد، رتبه داوطلب، وضعيت مجاز بودن او براي انتخاب رشته و … در هر كد ضريب مجموعه امتحاني او مشخص شده است. افراد مي توانند متناسب با علاقه مندي خود اقدام به انتخاب كد ضريب هاي مجموعه امتحاني كه در آن شركت كرده اند، نمايند. همانطور كه اشاره شد، كد ضريب در كارنامه اوليه كنكور سراسري در قالب يك عدد مي باشد كه معنا و مفهوم آن بر اساس ليست كد هاي موجود در دفترچه ثبت نام آزمون ارشد مشخص مي شود 

 

مثالي براي درك بهتر كد ضريب ارشد 

همانطور كه توضيح داده شد از كد ضريب ارشد براي اشاره به گرايش هاي يك مجموعه امتحاني در كنكور ارشد استفاده مي شود و آن ها را از طريق دفترچه راهنماي ثبت نام كنكور كارشناسي ارشد، در اختيار داوطلبان قرار مي دهند. به گرايش هايي از يك مجموعه امتحاني كه داراي ضريب تاثير دروس امتحاني مشتركي هستند، يك كد ضريب نسبت داده مي شود.

براي درك بهتر اين موضوع لازم است رشته حقوق  كه يكي از مجموعه هاي امتحاني در كنكور ارشد است را در نظر بگيريد. اين رشته داراي 33 گرايش است كه در 12 كد ضريب تقسيم شده اند. به عبارتي چندين گرايش از مجموعه امتحاني حقوق به دليل يكسان بودن ضرايب دروس امتحاني در آن ها، داراي كد ضريب هاي مشابهي مي باشند. به عنوان مثال هشت گرايش رشته حقوق داراي كد ضريب يك است، يعني ضرايب سرفصل هاي امتحاني براي اين هشت گرايش يكسان است و رتبه داوطلب براي قبولي داوطلب در اين 8 گرايش از مجموعه حقوق يك عدد مي باشد.

به عبارتي ديگر، كد ضريب معرف نام گرايش هاي يك مجموعه امتحاني است تا تفسير رتبه و تراز اكتسابي داوطلب در كارنامه كارشناسي ارشد راحت تر انجام شود.

 

تاثير كد ضريب در كنكور كارشناسي ارشد

داوطلبان زماني كه مي خواهند در كنكور كارشناسي ارشد نام نويسي كنند، لازم است ابتدا دفترچه ثبت نام كنكور كارشناسي ارشد را بررسي كنند و از تعداد گرايش هاي رشته مورد نظر و كد ضرايب آن مطلع گردند. 

در واقع متقاضيان با اطلاع از كد ضريب ارشد گرايش مورد علاقه خود در مجموعه امتحاني كه قصد شركت در آن را دارند، مي توانند متناسب با ضرايب سرفصل هاي امتحاني و اهميت آن ها، منابع خود را تهيه كرده و با برنامه ريزي اصولي تر اقدام به مطالعه نمايد.

براي درك بهتر اين موضوع به رشته روانشناسي توجه كنيد؛ اگر داوطلبي مايل است در گرايش روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي تحصيل كند، بايد به ضرايب دروس امتحاني در كد ضريب 5 توجه داشته باشد و دروس مختص به اين گرايش را مطالعه كنند.

ممكن است داوطلبي تمايل داشته باشد چندين گرايش يك رشته را انتخاب كند، در اين صورت مي تواند متناسب با كد ضرايب گرايش ها، منابع دروس مشترك آن ها را تهيه كرده و مطالعه نمايد.

 

كد ضريب در كارنامه اوليه ارشد

پس از برگزاري كنكور كارشناسي ارشد 1401 براي تمامي حاضرين در جلسه كنكور ارشد، كارنامه اي با عنوان كارنامه اوليه منتشر مي شود. در كارنامه اوليه شركت كنندگان در اين آزمون، ضمن اينكه درصد دروس داوطلبان به همراه رتبه و تراز آن ها مشخص شده است، براي هر كد ضريب ارشد نيز يك رتبه جداگانه منتشر شده است. رتبه مرتبط با هر كد ضريب، نشان دهنده عملكرد داوطلب در همان گرايش هاي زيرمجموعه كد ضريب است. 

براي درك بهتر مجدد رشته حقوق در نظر بگيريد كه اشاره كرديم 8 گرايش از آن در كد ضريب يك قرار دارند. براي كد ضريب ارشد يك در رشته حقوق، در كارنامه اوليه داوطلب يك رتبه درج شده است؛ به اين معني كه داوطلب براي ورود به اين 8 رشته شانس مشابهي دارد و مي تواند به تناسب علاقه مندي خود از ميان آن ها انتخاب كند و فرم انتخاب رشته خود را الويت بندي نمايد.

بنابراين داوطلبي كه در رشته حقوق در كنكور كارشناسي ارشد شركت كرده است، در بخش وضعيت داوطلب در هر كد ضريب رشته امتحاني اول و اصلي مي تواند 12 نمره كل، رتبه در سهميه، رتبه بدون سهميه و مجاز بودن براي دوره هاي مختلف دانشگاه هاي سراسري و آزاد را مشاهده كند.

بنابراين سازمان سنجش آموزش كشور در كارنامه اوليه شركت كنندگان در كنكور ارشد، اقدام به درج نام گرايش نمي كند و از كد ضرايب براي اشاره به آن ها استفاده مي كند و كد ضريب ها نماينده يك و يا تعدادي گرايش از يك مجموعه امتحاني هستند.

تاثير كد ضريب ارشد در انتخاب رشته

داوطلباني كه بر اساس كارنامه اوليه كنكور كارشناسي ارشد، در حداقل يكي از دوره هاي دانشگاه هاي سراسري و يا آزاد مجاز به انتخاب رشته شده اند؛ مي توانند براي انتخاب رشته و انتخاب الويت هاي مورد علاقه خود، از كد ضرايب دروس استفاده كنند و كد رشته محل مرتبط با گرايش مورد علاقه خود را در فرم انتخاب رشته شان درج نمايند.

در هر كد ضريب ارشد وضعيت مجاز بودن و يا نبودن داوطلب و همين طور فاصله او تا آخرين رتبه مجاز براي انتخاب رشته در يك دوره مشخص مي شود و داوطلبان اينگونه مي توانند متوجه شوند كه آيا مجاز هستند گرايش مورد علاقه خود از يك مجموعه امتحاني را در فرم انتخاب رشته درج كنند يا خير. يا متناسب با كد ضرايب درج شده در كارنامه، مجاز به درج كد رشته محل هاي مرتبط با كدام گرايش در فرم انتخاب رشته هستند.

 

مشاوره كد ضريب ارشد

گرايش هايي از يك مجموعه امتحاني كه داراي ضرايب دروس امتحاني مشتركي هستند در يك كد ضريب دسته بندي مي شوند.

برخي از داوطلبان در زمان ثبت نام در يك مجموعه امتحاني، تصميم مي گيرند كه فقط دروس مرتبط با گرايش مورد علاقه خود را مطالعه كنند كه بر اساس تجربه، تصميم اشتباهي است.  توصيه كارشناسان و مشاوران تحصيلي دانتل اين است كه علاوه بر كد ضريب هايي كه به آن ها علاقه داريد، اقدام به مطالعه و تست زني ديگر موارد امتحاني نيز نماييد. چراكه جامعه آماري كه آن گرايش را انتخاب خواهند كرد و عملكرد آن ها بر شما پوشيده است و احتمال دارد به دليل اختلاف رتبه كوچكي، از ورود به گرايش مورد علاقه تان در دانشگاه محروم شويد.

متن مقاله فوق، مقاله كاملي از كد ضريب در كنكور ارشد است؛ با اين حال در صورتي كه نيازمند راهنمايي بيشتري هستيد، مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل در ارتباط باشيد و راهنمايي هاي لازم را دريافت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كد ضريب در كنكور ارشد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

كد ضريب در كنكور ارشد چيست؟

كد ضريب به گرايش هايي از يك مجموعه امتحاني كه داراي ضرايب تاثير مواد امتحاني مشابه هستند، نسبت داده مي شود.

كد ضريب كنكور ارشد را از چه طريقي مي توان بررسي كرد؟

كد ضريب ارشد تمامي مجموعه هاي امتحاني در دفترچه راهنماي ثبت نام كارشناسي ارشد درج گرديده است.

كد ضريب در انتخاب رشته كارشناسي ارشد، چه تاثيري دارد؟

متقاضيان مي توانند گرايش هايي كه داراي كد ضريب ارشد يكسان هستند و مجاز به انتخاب رشته آن ها مي باشند را در فرم انتخاب رشته درج كنند.

منبع: كد ضريب در كنكور ارشد چيست

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۴۲:۵۰ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی