duntelco1
مشاوره تحصيلي

هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ يكي از فرآيند هاي مهم مي باشد كه هدف از آن راهنمايي دانش آموزان پايه نهم براي انتخاب رشته تحصيلي جهت شروع دوره متوسطه دوم مي باشد. انجام فرآيند هدايت تحصيلي با توجه به عوامل مختلفي شامل آزمون هاي مشاوره اي، نتايج عملكرد هاي تحصيلي، علاقه مندي ها و استعداد هاي دانش آموزان و … صورت مي گيرد و اينگونه دانش آموزان مي توانند رشته هاي انتخابي خود را الويت بندي كنند. در ادامه اطلاعات تكميلي پيرامون شرايط و زمان هدايت تحصيلي و حدنصاب نمره لازم براي رشته هاي مختلف را آورده ايم.

 منبع: هدايت تحصيلي پايه نهم

 

هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانش آموزان پايه نهم براي شروع پايه دهم و دوره متوسطه دوم، بايد اقدام به انتخاب رشته در اين مقطع نمايند. انتخاب رشته طي اين مرحله بسيار حائز اهميت است و به عوامل بسياري وابسته مي باشد؛ به طوري كه اگر دانش آموزان انتخاب رشته نادرستي داشته باشد، شاهد تاثيرات مخرب آن در سال هاي آينده خواهند بود.

از همين رو لازم است تا دانش آموزان در مقطع نهم، بر اساس توانمندي ها، علاقه مندي ها و همينطور عملكرد هاي تحصيلي خود، انتخاب رشته نمايند؛ در غير اينصورت شانس موفقيت بالايي در رشته انتخابي خود نخواهند داشت. با توجه به اينكه موضوع هدايت تحصيلي پايه نهم بسيار موضوع مهمي است، در ادامه به منظور آگاهي والدين و دانش آموزان، اطلاعات جامعي از اين فرآيند ارائه كرده ايم.

زمان هدايت تحصيلي پايه نهم 1402 – 1403

تمامي دانش آموزاني كه در پايه نهم متوسطه اول در حال تحصيل هستند، پس از به پايان رسيدن مهلت امتحانات پاياني خرداد ماه، بايد در انتخاب رشته دهم شركت نمايند. 

بنابراين زمان آخرين امتحان پاياني در خرداد ماه، مهلت دانش آموزان براي انجام هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ مي باشد. لازم است طي اين مرحله تمامي دانش آموزان همسو با علاقه مندي ها و استعداد هاي خود حركت نمايند.

معرفي فرآيند هدايت تحصيلي

هدايت تحصيلي پايه نهم فرآيندي مي باشد كه هدف از آن بهبود عملكرد تحصيلي دانش آموزان و همينطور الويت بندي رشته هاي مورد نظر آن ها بر اساس استعداد و علاقه شان، مي باشد. 

بر اساس تعريف هدايت تحصيلي در آئين نامه، در اين فرآيند دانش آموزان مي توانند با استفاده از خدمات راهنمايي و مشاوره، ابتدا استعداد ها، توانمندي ها، علايق، ويژگي هاي شخصيتي خود، شاخه ها و رشته هاي تحصيلي مختلف، حرفه ها و مشاغل مورد نياز در جامعه را بشناسند و پس از رسيدن به يك شناخت نسبي، جهت انتخاب رشته و الويت بندي كد رشته محل هاي مورد علاقه خود اقدام نمايند.

در واقع هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ فرآيند است كه از سوي آموزش و پرورش به عنوان راهكاري براي آشنايي بيشتر دانش آموزان با استعداد ها و ضعف هاي خود تدبير شده است؛ از سويي ديگر دانش آموزان بايد بر اساس ظرفيت بازارهاي شغلي در رشته هاي مختلف، تقسيم شوند كه اين موضوع به معناي توجه به آينده شغلي آن ها است.

لازم به ذكر است كه متقاضيان بايد براي دريافت فرم هدايت تحصيلي پايه نهم، به سامانه دانش آموزاي پادا، مراجعه كنند. اما آزمون ها و ديگر موارد از طريق سايت همگام انجام مي شود.

اهداف انجام فرآيند هدايت تحصيلي

هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ داراي رويكرد آموزشي و راهنماي تحصيلي است، به همين دليل به گونه اي سازماندهي شده است كه هدف از آن كمك به دانش آموزان است تا بتوانند استعداد ها و توانايي هايشان را كشف كنند و آن ها را ارتقاء بدهند. در ادامه به اهداف هدايت تحصيلي بر اساس آئين نامه هدايت تحصيلي اشاره كرده ايم:

  • كشف و شناسايي علاقه مندي ها، توانايي ها، استعداد ها و ويژگي هاي شخصيتي دانش آموزان
  • راهنمايي دانش آموزان براي انجام يك انتخاب رشته تحصيلي آگاهانه متناسب با استعداد و توانمندي هايشان
  • تقويت روحيه دانش آموزان به جهت رسيدن به آينده شغلي مورد علاقه خود
  • راهنمايي و هدايت دانش آموزان در زمينه انتخاب رشته و تشويق براي دنبال كردن علاقه مندي هاي خود

عوامل تاثير گذار بر فرآيند هدايت تحصيلي

هدايت تحصيلي در واقع برنامه ريزي هدفمندي مي باشد كه وابسته به عوامل بسياري است؛ اين فرآيند علاوه بر اينكه به ويژگي هاي دروني دانش آموزان وابسته است و مطابق استعداد ها و الويت بندي هاي آن ها انجام مي شود؛ وابسته به برخي عوامل بيروني نيز مي باشد كه به نوبه خود داراي تاثير بسياري در الويت هاي انتخابي دانش آموزان است. از مهم ترين عوامل بيروني كه بر روي فرآيند هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ تاثير گذار هستند، مي توان به موارد زير اشاره كرد :

✅ سوابق تحصيلي و نمرات دوره متوسطه اول كه داراي تاثير 35 درصدي در فرآيند هدايت تحصيلي 1402 – 1403 مي باشد.

✅ آزمون استعداد (هوش) كه داراي 15 درصد تاثير در فرآيند هدايت تحصيلي است.

✅ آزمون رغبت كه همانند آزمون استعداد داراي 15 درصد تاثير مي باشد. 

✅ نظر دبيران، نظر مشاور، نظر والدين و نظر داشن آموزان نيز هر يك در فرآيند انتخاب رشته داراي 10 درصد تاثير مي باشند.

 

حدنصاب نمره لازم براي دروس شاخه هاي گروه نظري

پيش تر اشاره كرديم كه هدايت تحصيلي پايه نهم براي شروع پايه دهم، وابسته به علايق و توانمندي هاي دانش آموزان صورت مي گيرد، اما كسب حد نصابي از نمران دروس تحصصي برخي از رشته ها و شاخه هاي تحصيلي نيز بسيار مهم است. به همين دليل در ادامه جدولي را ارائه كرده ايم كه حدود و حداقل ميزان نمرات دريافتي هر يك از رشته ها و شاخه هاي تحصيلي را براي انتخاب رشته هاي نظري به طور كامل نشان مي دهد.

حداقل نمره لازم براي دروس تخصصي شاخه هاي گروه نظري
رياضي فيزيك دروس تخصصي مرتبط  رياضي  علوم تجربي _
حد نصاب ميانگين 3 سال  14 13
علوم تجربي دروس تخصصي مرتبط رياضي  علوم تجربي
حد نصاب ميانگين 3 سال 13 14
علوم و معارف دروس تخصصي مرتبط معارف اسلامي زبان عربي زبان و ادبيات فارسي
حد نصاب ميانگين 3 سال 14 13 12
علوم انساني
 
دروس تخصصي 3 سال  زبان و ادبيات فارسي مطالعات اجتماعي زبان عربي
حد نصاب ميانگين 3 سال 14 13 12

 

 

حدنصاب نمره لازم براي دروس شاخه هاي گروه فني و حرفه اي

جدول زير نشان دهنده حداقل نمره دريافتي براي هدايت تحصيلي پايه نهم و انتخاب رشته هاي گروه فني و حرفه اي است:

حد نصاب نمره لازم براي دروس تخصصي مرتبط با شاخه هاي گروه فني و حرفه اي
رشته هاي زمينه هنر دروس تخصصي مرتبط رياضي  علوم تجربي فرهنگ و هنر كارو فناوري
حد نصاب ميانگين 3 سال  10 10 12 12
رشته هاي زمينه كشاورزي دروس تخصصي مرتبط رياضي علوم تجربي فرهنگ و هنر كارو فناوري

حد نصاب 

ميانگين 3 سال

10 12 12
رشته هاي زمينه خدمات دروس تخصصي مرتبط رياضي علوم تجربي فرهنگ و هنر كارو فناوري
حد نصاب ميانگين 3 سال 10 12 12
رشته هاي زمينه صنعت دروس تخصصي 3 سال  رياضي علوم تجربي فرهنگ و هنر كارو فناوري
حد نصاب ميانگين 3 سال 10 10 12 12

 

 

حدنصاب نمره لازم براي دروس شاخه هاي گروه كاردانش

جدول زير نشان دهنده حداقل نمره دريافتي براي هدايت تحصيلي و انتخاب رشته هاي گروه كاردانش مي باشد :

حد نصاب نمره لازم براي دروس تخصصي مرتبط با شاخه هاي گروه كارو دانش
 رشته هاي زمينه هنر دروس تخصصي مرتبط رياضي  علوم تجربي فرهنگ و هنر كارو فناوري
حد نصاب ميانگين 3 سال  10 12 12
رشته هاي زمينه كشاورزي دروس تخصصي مرتبط رياضي علوم تجربي فرهنگ و هنر كارو فناوري

حد نصاب 

ميانگين 3 سال

10 10 12
رشته هاي زمينه خدمات دروس تخصصي مرتبط رياضي علوم تجربي فرهنگ و هنر كارو فناوري
حد نصاب ميانگين 3 سال 10 12 12
رشته هاي زمينه صنعت دروس تخصصي 3 سال  رياضي علوم تجربي فرهنگ و هنر كارو فناوري
حد نصاب ميانگين 3 سال 10 10 12

 

نحوه انجام هدايت تحصيلي پايه نهم 1402 – 1403

هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ مقطع نهم از طريق سايت همگام به نشاني اينترنتي ” hamgam.medu.ir ” انجام مي شود. تمامي دانش آموزان براي تكميل مراحل خود بايد با در دست داشتن كد ملي و رمز ورود همگام به اين سامانه مراجعه نمايند و مراحل را طي كنند. به منظور راهنمايي شما دانش آموزان عزيز و والدين گرامي، در ادامه راهنماي تصويري نحوه هدايت تحصيلي 1402 – 1403 را آورده ايم :

1️⃣ به سايت همگام به نشاني اينترنتي “hamgam.medu.ir ” مراجعه كنيد.

2️⃣ در كادر هاي مشخص شده، “رمز ورود همگام” و “كد ملي” خود را وارد نماييد و در نهايت بر روي گزينه “ورود” كليك كنيد. (جهت دريافت رمز عبور همگام به مدير مدرسه محل تحصيل خود مراجعه كنيد.)

3️⃣ پس از اينكه وارد صفحه شخصي خود در سامانه همگام شديد، لازم است بر روي گزينه “هدايت تحصيلي” كليك نماييد.

4️⃣ در اين مرحله بر روي گزينه “تكميل فرم الويت” كليك نماييد.

5️⃣ بر روي شكلي كه در زير گزينه مديريت قرار گرفته است، كليك كنيد.

6️⃣ طي اين مرحله الويت هاي خود را وارد كنيد.

7️⃣ در نهايت نيز يك نسخه از فرم الويت بندي هدايت تحصيلي پايه نهم 1402 – 1403 خود را دريافت نماييد.

 

شرايط هدايت تحصيلي دانش آموزان پايه نهم

برخي از دانش آموزان به دليل عدم كسب حداقل نمره، شرايط هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را ندارند و در واقع كل نمره لازم را كسب نكرده اند؛ اين دسته از دانش آموزان بايد در آزمون هاي جبراني كه برگزار مي شود شركت كنند تا بتوانند پس از كسب نمره لازم، هدايت تحصيلي شوند.

بنابراين اين دسته از دانش آموزان لازم است فرم هاي مربوطه را از مدرسه محل تحصيل خود دريافت كنند و سپس با مراجعه به اداره آموزش و پرورش منطقه خود، جهت شركت در آزمون هاي مجدد اقدام نمايند.

تمامي اين دانش آموزان، مجاز هستند پس از اعلام نمران آزمون جبراني، وارد فرآيند انتخاب رشته شوند و نيازي نيست نگران ظرفيت ها باشند، چراكه مشكلي در اين زمينه ايجاد نخواهد شد.

 

آزمون جبراني هدايت تحصيلي

همانطور كه گفته شد، دسته اي از دانش آموزان كه نتوانند نمره قابل قبولي جهت شركت در مرحله هدايت تحصيلي به دست آورند، به شركت در آزمون هاي جبراني هدايت مي شوند. اين دانش آموزان از جمله دانش آموزاني كه در برخي دروس تجديد شده اند، مي توانند برگه تعيين رشته مجدد را تكميل كنند و سپس در آزمون هاي جبراني شركت نمايند.

حد نصاب لازم براي ورود به يك رشته، با توجه به نمرات پاياني سه سال اول دوره متوسطه محاسبه مي شود و افرادي كه موفق به كسب اين حد نصاب نشوند، بايد در آزمون هاي جبراني شركت كنند. 

لازم است اشاره كنيم كه نمرات تعيين رشته همانند امتحانات در شهريور ماه، در معدل متقاضيان تاثيري ندارد و نمره ها صرفا براي هدايت تحصيلي پايه نهم 1402 – 1403 مورد استفاده قرار مي گيرد. برگه هاي تعيين رشته مجدد از سوي مديران در اختيار دانش آموزان متقاضي قرار داده مي شود.

 

نتايج هدايت تحصيلي

دريافت نتايج هدايت تحصيلي براي دانش آموزاني كه قصد دارند با انتخاب رشته در مقطع دهم ثبت نام كنند، بسيار مهم است. نتايج پس از پايان امحتحانات نوبت دوم خرداد ماه يا شهريور ماه منتشر مي شود. دانش آموزان نتايج تاييد شده از سوي مشاور و مدير مدرسه را مي توانند از طريق سايت پادا دزافت كنند. در صورتي كه در اين روند تغييراتي اجرا شود و يا زمان دقيق اعلام نتايج هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به طور دقيق اعلام گردد، در اين قسمت از مقاله اطلاع رساني خواهيم كرد.

زمان اعلام نتايج هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ معمولا در زمان دريافت كارنامه نيمسال تحصيلي دوم پايه نهم مي باشد. 

يكي از موارد مهم فرم شماره ۶ كه امتيازات مشاور مدرسه و سوابق تحصيلي دانش آموز در آن درج شده است. اين فرم جنبه توصيه اي و پيشنهاد را دارد كه دانش آموزان بر اساس آن انتخاب رشته مناسبي داشته باشند.

 

مشاوره زمان هدايت تحصيلي پايه نهم

اولين مرحله از انتخاب رشته تحصيلي افراد در طول تحصيل خود، در پايان مقطع نهم و دوره متوسطه اول صورت مي گيرد. در صورتي كه طي اين مرحله دانش آموزان در مسير درستي قرار بگيرند، مي توانند آينده تحصيلي خوبي را براي خود رقم بزنند اما هر گونه اشتباه طي اين مرحله آينده تحصيلي و در پي آن آينده شغلي آن ها را به خطر مي اندازد.

از همين رو بر اساس سياست هاي آموزش و پرورش شاهد اجراي فرآيند هدايت تحصيلي پايه نهم در مدارس هستيم تا هر دانش آموز متناسب با خواسته و توانمندي هايي كه دارد، در مسير درست قدم بگذارد و بتواند آينده اي درخشان را براي خود رقم بزند. در صورتي كه براي انتخاب رشته نيازمند دريافت راهنمايي از يك مشاور تحصيلي با تجربه هستيد، مي توانيد از خدمات مشاوره مركز مشاوره تحصيلي دانتل و  مشاوره تحصيلي تلفني استفاده كنيد و پاسخ سوالات خود را از كارشناسان مجرب اين مركز دريافت نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه هدايت تحصيلي پايه نهم مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

هدايت تحصيلي پايه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شامل چه فرآيندي مي باشد؟

فرآيندي است كه طي آن دانش آموزان بر اساس استعداد ها و توانايي هايي كه دارند، مي توانند براي شروع متوسطه دوم، انتخاب رشته كنند.

چه عواملي بر نتيجه هدايت تحصيلي تاثير مي گذارند؟

سوابق تحصيلي و نتايج عملكرد او در دوره متوسطه اول، آزمون هاي مشاوره اي و … بر نتيجه تاثير مي گذارد.

هدف از فرآيند پايه نهم چيست؟

دانش آموزان پس از يك شناخت نسبي نسبت به خود و توانمندي هايي كه دارند و همينطور رشته هاي و شاخه هاي مختلف در بازار، قادر خواهند بود تا در مسير درست انتخاب رشته قرار بگيرند.

منبع: هدايت تحصيلي پايه نهم

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۲۳:۵۷ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی