duntelco1
مشاوره تحصيلي

انتخاب رشته فيزيوتراپي يكي از گزينه‌هاي پيش‌روي داوطلبان كنكور سراسري تجربي است. اين رشته با داشتن امنيت شغلي بالا و بازار كار خوب ميان داوطلبان از محبوبيت بالايي برخوردار است. براي موفقيت در رشته فيزيوتراپي بايست از مزايا و معايب آن مطلع باشيد و مانند ساير رشته‌ها استعدادها و توانايي‌هايي داشته باشيد. عدم توجه به اين مساله مي‌تواند منجر به انتخاب اشتباه شود. در صورتي كه قصد انتخاب رشته فيزيوتراپي را داريد اين مطلب را تا انتها مطالعه كنيد و يا با شماره‌هاي درج شده در پايين صفحه تماس بگيريد.

 منبع: معرفي و انتخاب رشته فيزيوتراپي

 

معرفي رشته فيزيوتراپي

فيزيوتراپي يكي از رشته‌هاي زيرمجموعه كنكور تجربي است و جز رشته‌هاي پيراپزشكي محسوب مي‌شود. رشته فيزيوتراپي به درمان و رفع مشكلات حركتي افراد كمك مي‌كند. انسان‌ها ممكن است به دلايل مختلفي همچون تصادف دچار مشكلات حركتي، ديسك گردن و كمر، شكستگي استخوان، قطع عضو، پارگي تاندون و… شوند. فيزيوتراپي به اين افراد كمك مي‌كند تا با انجام حركات ورزشي شرايط جسماني خود را بهبود بخشند و تا حد امكان مجبور به مصرف داروهاي شيميايي و جراحي نشوند. انتخاب رشته فيزيوتراپي در مقطع كارشناسي ۴ سال به طول مي‌انجامد و دانشجويان موظف به گذراندن ۱۳۰ واحد درسي هستند.

انتخاب رشته فيزيوتراپي

پس از اعلام نتايج اوليه كنكور سراسري داوطلباني كه موفق به كسب رتبه قابل قبول شده‌اند و مجاز به انتخاب رشته هستند، مي‌توانند از طريق سايت سازمان سنجش فرم انتخاب رشته خود را تكميل كنند. فيزيوتراپي تنها در دانشگاه‌هاي سراسري روزانه، پرديس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه مي‌شود. لازم به ذكر است كه متقاضيان دانشگاه آزاد بايد از طريق سايت سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اقدام به انتخاب رشته نمايند.

داوطلبان متقاضي انتخاب رشته فيزيوتراپي مي توانند در صورت مجاز به انتخاب‌رشته بودن مي توانند كدرشته محل هاي انتخابي را در دفترچه انتخاب رشته تجربي استخراج كرده و در فرم مربوطه در سايت سازمان سنجش همراه با ديگر كدرشه محل هاي انتخابي وارد كنند.  

 

ظرفيت پذيرش رشته فيز‌يوتراپي

ظرفيت پذيرش يكي از موارد مهم در هنگام تصميم گيري براي انتخاب رشته فيزيوتراپي است. در دفترچه انتخاب رشته ظرفيت پذيرش رشته فيزيوتراپي به طور كامل ذكر شده است اما براي سهولت كار و آگاهي شما عزيزان برخي از دانشگاه‌هاي ارائه دهنده و ظرفيت پذيرش آن‌ها را براي شما آورده‌ايم.

رشته نوع دوره دانشگاه ظرفيت
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تهران ۱۸
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي – تهران ۲۳
فيزيوتراپي پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي – تهران ۵
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي – تهران ۲۳
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ۱۹
فيزيوتراپي پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ۳
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تبريز ۲۳
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور – اهواز ۲۰
فيزيوتراپي پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور – اهواز ۵
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شيراز ۲۱
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي مشهد ۱۸
فيزيوتراپي پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي مشهد ۳
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي همدان ۱۲
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي كرمان ۲۰
فيزيوتراپي روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي بابل ۲۲
فيزيوتراپي پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي بابل ۱۰

 

رتبه قبولي رشته فيزيوتراپي

داوطلبان پيش از انتخاب رشته فيزيوتراپي بايد از آخرين رتبه هاي قبولي در سال هاي گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زير آخرين رتبه قبولي در دو سال گذشته در دانشگاه هاي سراسري و دانشگاه آزاد را قرار داده ايم. داوطلبان گرامي براي مشاهد آخرين رتبه هاي قبولي بر روي لينك هاي زير كليك كنيد.

براي اطلاع از آخرين رتبه قبولي تمامي رشته ها كنكور سراسري بر روي مقاله زير كلي كنيد.
 

مزايا و معايب انتخاب رشته فيزيوتراپي

فيزيوتراپي مانند همه رشته‌هاي تحصيلي مزايا و معايبي دارد كه آگاهي از آن‌ها در هنگام انتخاب رشته فيزيوتراپي بسيار كمك كننده خواهد بود. اين رشته بازار كار خوبي دارد و داوطلبان مي‌توانند به راحتي و پس از چهار سال وارد بازار كار شوند. فيزيوتراپي رشته‌ايست با امنيت و آرامش رواني بسيار بالا و استرس‌هاي رشته پزشكي را ندارد. همچنين در رشته فيزيوتراپي رقابت زيادي وجود ندارد و داوطلبان مي‌توانند به راحتي در دانشگاه قبول شوند.

اما از معايب اين رشته مي‌توان به آسيب‌هاي جسمي آن در طول كار اشاره كرد. فيزيوتراپ‌ها در هنگام كار مجبورند تا حدي به صورت فيزيكي به مراجعان خود كمك كنند و به همين دليل در طولاني مدت ممكن است دچار مشكلات جسمي شوند. البته كه اين مساله با استفاده از فعاليت‌هاي ورزشي قابل پيشگيري است. از سوي ديگر دانشجويان فيزيوتراپي شانس كمتري براي كسب بورسيه تحصيلي در كشورهاي خارجي دارند.

 

توانايي هاي لازم براي موفقيت در رشته فيزيوتراپي

در هنگام انتخاب رشته فيزيوتراپي بسيار مهم است كه توانايي‌هاي خود را مدنظر قرار دهيد تا ببينيد آيا شما مناسب اين رشته هستيد يا خير. براي موفقيت در اين رشته بايد به درس زيست شناسي و به طور كلي دروس پزشكي علاقه داشته باشيد. داشتن صبر و تحمل و توانايي برقراري ارتباط با بيماران لازمه درمان مراجعان است. همچنين فيزيوتراپ‌ها بايد توان بدني بالايي نيز داشته باشند زيرا همانطور كه گفته شد بايستي از توان جسمي خود نيز در هنگام فيزيوتراپي استفاده كنند.

 

شرح وظايف فيزيوتراپيست ها

آگاهي از شرح وظايف يكي از فاكتورهاي تاثيرگذار در هنگام انتخاب رشته فيزيوتراپي است. وظيفه فيزيوتراپيست‌ها در حوزه مشكلات و ناتواني‌هاي جسمي است. برخي از وظايف فيزيوتراپ‌ها به شرح زير مي‌باشد.

-ارائه خدمات درماني به مراجعان

-تشخيص محدوديت‌ها و مشكلات حركتي و جسماني بيماران

-آموزش حركات فيزيوتراپي

-ارائه توصيه‌هاي مناسب به بيمار

-استفاده از دستگاه‌هاي مختلف براي درمان

-انجام حركات فيزيوتراپي مثل ماساژ

-بررسي روند پيشرفت و بهبودي بيماران

 

تاسيس كلينيك فيزيوتراپي | انتخاب رشته فيزيوتراپي

براي تاسيس كلينيك بايد مدرك ليسانس فيزيوتراپي و يا دكتراي طب فيزيكي داشته باشيد تا مجوز دريافت كنيد. طب فيزيكي يكي از گرايش‌هاي دكتري تخصصي پزشكي است. هزينه كلينيك در شهرهاي مختلف متفاوت است و مركزشهرها هزينه بيشتري در پي خواهند داشت. همچنين اگر قصد تاسيس كلينيكي با دستگاه‌ها و امكانات كامل داشته باشيد بايد سرمايه اوليه زيادي را در نظر بگيريد.

آينده شغلي و بازار كار رشته فيزيوتراپي

بازار كار انتخاب رشته فيزيوتراپي خوب است و اكثر فارغ التحصيلان مي‌توانند شغلي براي خود پيدا كنند. از موقعيت‌هاي شغلي فيزيوتراپي مي‌توان به بيمارستان‌ها، آسايشگاه‌هاي معلولين، كلينيك‌هاي توانبخشي، هلال احمر، سازمان بهزيستي كشور و مطب خصوصي، درمان بيماري‌هاي مفاصل، روماتيسم و استخوان اشاره كرد. در مورد درآمد بايد گفت كه فيزيوتراپ‌ها درامد بسيار بالايي ندارند اما به طور كلي مي‌توان درآمد خوبي را براي آن در نظر گرفت.

 

فيزيوتراپي در منزل | انتخاب رشته فيزيوتراپي

يكي از موقعيت‌هاي شغلي فيزيوتراپي كار در منزل است. برخي از بيماران به دلايل مختلف همچون ناتواني بسيار زياد و يا علاقه نداشتن به حضور در مطب ترجيح مي‌دهند پزشك به منزل آن‌ها بيايد و فيزيوتراپي را انجام دهد. فيزوتراپيست هايي كه در منزل كار مي‌كنند با توجه به تعداد مشتري‌ها ميزان درآمد متفاوتي دارند. برخي از فيزيوتراپ‌ها نيز به طور كل در زمينه فروش دستگاه‌هاي فيزيوتراپي فعاليت مي‌كنند.

ادامه تحصيل در رشته فيزيوتراپي

برخي از داوطلبان پس از انتخاب رشته فيزيوتراپي و كسب مدرك كارشناسي تصميم به ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر مي‌گيرند. از گرايش‌هاي ارشد فيزوتراپي مي‌توان به فيزيولوژي، مديريت توانبخشي، علوم تشريحي، فيزيوتراپي ورزشي، ارگونومي فيزيك پزشكي و سلامت سالمندي اشاره كرد.

در دوره دكتري نيز داوطلبان مي‌توانند گرايش‌هايي همچون دكتري نانوفناوري پزشكي، بيولوژي توليد مثل، سالمند شناسي، علوم تشريحي،فيزيولوژي ورزشي، تصويربرداري عصبي، علوم اعصاب، كار درماني، فيزيولوژي، پزشكي مولكولي، علوم سلولي كاربردي، مطالعات اعتياد، سياست گذاري سلامت، مشاوره توانبخشي، ارگونومي، مديريت اطلاعات سلامت، مهندسي بافت، بهداشت حرفه‌اي، علوم بيومديكال مقايسه‌اي، مديريت خدمات بهداشتي درماني، علوم تغذيه، بيوالكتريك و رباتيك پزشكي را انتخاب كنند.

 

مقايسه رشته فيزيوتراپي با ساير رشته‌هاي پيراپزشكي

در هنگام انتخاب رشته فيزيوتراپي ممكن است افراد ميان انتخاب اين رشته يا ديگر رشته‌هاي پيراپزشكي سردرگم شوند. مقايسه اين رشته‌ها با يكديگر به شما كمك مي‌كند تا راحت‌تر تصميم گيري كنيد.

پرستاري: پرستاري استرس و خطرات شغلي بيش‌تري نسبت به فيزبوتراپي دارد و با توجه به داشتن شيفت‌هاي اجباري شرايط كار سخت‌تر است اما فيزيوتراپي شيفت اجباري ندارد. درآمد فيزيوتراپ‌ها از پرستاران بيش‌تر است.

راديولوژي: در راديولوژي به دليل سروكار داشتن با اشعه‌ها امكان ابتلا به بيماري افزايش مي‌يابد. همچنين راديولوژي يك رشته مستقل نيست و بايد از طريق ارتباط با پزشكان مراجعان خود را افزايش دهد.

علوم آزمايشگاهي: فعاليت متخصصان علوم آزمايشگاهي بيشتر با خون و ترشحات بدن است و بايد توانايي كار در اين شرايط را داشته باشيد. با مدرك كارشناسي فيزيوتراپي مي‌توان اقدام به تاسيس كلينيك كرد اما براي تاسيس آزمايشگاه به مدرك دكتري علوم آزمايشگاهي نياز است.

 

رشته فيزيوتراپي بدون كنكور

در برخي موارد داوطلبان موفق به كسب رتبه قابل قبول نمي‌شوند و نمي‌توانند در انتخاب رشته فيزيوتراپي و دانشگاه مورد نظر خود قبول شوند. اما به دليل داشتن نمرات و سوابق تحصيلي خوب ترجيح مي‌دهند شانس خود را براي قبولي بدون كنكور نيز امتحان كنند. فيزيوتراپي در هيچكدام يك از دانشگاه سراسري، پرديس خودگردان و دانشگاه آزاد به صورت بدون كنكور ارائه نمي شود.

تنها راه ورود به رشته فيزيوتراپي شركن در كنكور سراسري و انتخاب رشته فيزيوتراپي مي باشد و پذيرش به صورت با آزمون مي باشد. 

 

مهاجرت با رشته فيزيوتراپي

مهاجرت تحصيلي امروزه به يكي از اهداف مهم تبديل شده است و افراد در هنگام انتخاب رشته فيزيوتراپي به بحث مهاجرت نيز توجه مي‌كنند. مها‌جرت با رشته فيزيوتراپي نسبت به ديگر رشته‌هاي پزشكي سخت‌تر است اما غيرممكن نيست. مخصوصا براي داوطلبان مقطع دكتري امكان دريافت بورسيه بيش‌تر است، البته بايد شرايط و قوانين كشور مقصد را مد نظر قرار داد.

از دانشگاه‌هاي برتر در زمينه رشته فيزيوتراپي مي‌توان به دانشگاه پلي تكنيك هنگ كنگ، دانشگاه لاتروب، دانشگاه مريلند، سيدني، بولتون، كارديف، وينچستر و غيره اشاره كرد. با توجه به سختي و پيچيده بودن فرايند مهاجرت، چنانچه قصد مهاجرت تحصيلي را داريد، توصيه مي‌كنيم از مشاوران مركز دانتل كو مشورت بگيريد.

 

مشاوره انتخاب رشته فيزيوتراپي

در هنگام انتخاب رشته تحصيلي ممكن است داوطلبان به دليل دغدغه‌هاي فراوان از برخي نكات غافل شوند و انتخاب رشته خوبي نداشته باشند. توجه داشته باشيد كه انتخاب رشته موفق تحت تاثير فاكتورهاي زيادي قرار دارد كه غلفت از هريك مي‌تواند منجر به تصميم اشتباه شود. مشاوران تحصيلي از ضوابط و قوانين انتخاب رشته آگاهند و نكاتي را مي‌دانند كه داوطلبان از آن‌ها اطلاعي ندارند. متخصصان مركز مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در زمينه انتخاب رشته ياري‌تان كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته فيزيوتراپي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

براي انتخاب رشته فيزيوتراپي چه بايد كرد؟

براي انتخاب رشته فيزيوتراپي در دانشگاه‌هاي دولتي، غيرانتفاعي، پيام‌نور و پرديس خودگردان بايد به سايت سازمان سنجش مراجعه نماييد.

آيا رشته فيزوتراپي طرح اجباري دارد؟

خير فيزيوتراپ‌ها موظف به گذراندن طرح اجباري نيستند و در صورت علاقه مي‌توانند در ازاي دريافت حقوق طرح نيز بگذرانند.

رشته فيزيوتراپي چند سال طول مي‌كشد؟

تحصيل در مقطع كارشناسي فيزويوتراپي ۴ سال به طول مي‌انجامد.

منبع: معرفي و انتخاب رشته فيزيوتراپي

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۴۰:۴۹ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی