duntelco1
مشاوره تحصيلي

آيا امكان تغيير رشته در كارشناسي ارشد وجود دارد؟ اين سوالي است كه برخي از دانشجويان پس از شروع به تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد با آن مواجه مي‌شوند. پس از قبولي در كنكور و شروع تحصيل در مقطع ارشد ممكن است دانشجويان متوجه شوند كه به رشته انتخابي خود علاقه‌اي ندارند و يا به هر دليلي نمي‌خواهند در رشته خود ادامه تحصيل دهند. در اين شرايط تغيير رشته يكي از گزينه‌هاي پيش‌روي دانشجويان است كه البته كار چندان راحتي نيست و فراز و نشيب‌هايي خواهد داشت. چنانچه قصد تغيير رشته در كارشناسي‌ ارشد را داريد اين مطلب را تا انتها بخوانيد و يا با مركز مشاوره دانتل كو تماس بگيريد.

منبع: آيا امكان تغيير رشته در كارشناسي ارشد وجود دارد؟

آيا امكان تغيير رشته در كارشناسي ارشد وجود دارد؟

برخي از دانشجويان در مقطع كارشناسي متوجه مي‌شوند كه انتخاب رشته درستي نداشته‌اند و تصميم مي‌گيرند در مقطع كارشناسي ارشد رشته متفاوتي را برگزينند. در اين شرايط ممنوعيتي وجود ندارد و دانشجويان با هر مدرك تحصيلي در مقطع كارشناسي مي‌توانند رشته مورد نظر خود را در كارشناسي ارشد انتخاب كنند.

اما پس از شروع به تحصيل در مقطع ارشد شرايط تغيير خواهد كرد. در اين شرايط بايد از تمام شرايط و قوانين مطلع باشيد تا بتوانيد تغيير رشته در مقطع كارشناسي ارشد را انجام دهيد. براي اين منظور مي‌توانيد از مشاوران تحصيلي دانتل كو مشورت بگيريد تا به طور دقيق شما را راهنمايي كنند.

شرايط تغيير رشته در مقطع كارشناسي ارشد

تغيير رشته در هنگام تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد امري رايج نيست و موانع زيادي نيز دارد. اما اگر فردي بخواهد رشته خود را تغيير دهد، بايستي شرايط لازم را داشته باشد. اين شرايط به شرح زير هستند.

_تغيير رشته در كارشناسي ارشد تنها ميان گرايش‌هاي يك رشته است و به هيچ عنوان امكان تغيير رشته اصلي وجود ندارد.

_دانشجو بايستي حداقل 2 ترم يا 24 واحد درسي در مقطع ارشد را گذرانده باشد.

_معدل دانشجو در رشته فعلي بايد در حد نصاب باشد.

_اگر رشته مقصد شامل مصاحبه باشد، دانشجو بايد مصاحبه را انجام داده و رتبه قابل قبولي نيز كسب نمايد.

_اقدام براي تغيير رشته كارشناسي ارشد تنها ي يكبار امكانپذير است.

_در صورت مشروط شدن در 2 ترم تحصيلي كارشناسي ارشد امكان تغيير رشته وجود نخواهد داشت.

_تغيير رشته از دانشگاه‌هاي آزاد به دولتي و غير حضوري به حضوري غيرممكن است.

_درس‌هاي مشابه‌ گذرانده شده پس از تغيير رشته معادل سازي خواهند شد.

_رتبه فرد در آزمون ورودي بايستي بالاتر از رتبه آخرين نفر پذيرفته شده در رشته مقصد باشد.

_دانشگاه مقصد بايد با تغيير رشته موافقت كند.

_نمره دروس گذرانده شده در رشته قبل نبايد از 12 كمتر باشد.

_پس از موافقت شوراي پزشكي علاوه بر تغيير رشته امكان تغيير گرايش و انتقالي نيز وجود دارد.

روش هاي تغيير رشته در كارشناسي ارشد

تغيير رشته به صورت حضوري انجام مي‌شود و دانشجويان بايد درخواست تغيير رشته را پر كرده و به صورت فيزيكي تحويل مسئولين مربوطه دهند تا مورد بررسي قرار گيرد. درصورتي كه دانشجو تمام شرايط ذكر شده را دارا باشد و از سازمان‌هاي مربوطه مجوز دريافت كرده باشد، از دو روش زير مي‌تواند براي تغيير رشته اقدام كند. براي دريافت مشاوره در زمينه تغيير رشته در كارشناسي ارشد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگيريد.

تغيير رشته از طريق تكميل ظرفيت

در بهمن ماه دانشگاه‌ها براي تكميل ظرفيت فراخوان مي‌دهند و دانشجوياني كه قصد تغيير رشته كارشناسي ارشد دارند، مي‌توانند از اين طريق اقدام كرده و پس از موافقت دانشگاه مبدا و دانشگاه مقصد رشته خود را تغيير دهند.

تغيير رشته از طريق كارنامه سبز

سازمان سنجش چندماه پس از اعلام نتايج نهايي كارنامه‌اي تحت عنوان كارنامه سبز ارائه مي‌دهد كه مشخص مي‌كند دانشجو پس از رشته قبولي خود در كدام رشته‌ها شانس قبولي داشته است. در اين شرايط نيز دانشجو مي‌تواند يكي از رشته‌هاي كارنامه سبز خود را انتخاب كرده و در زمان تكميل ظرفيت اقدام نمايد. همانطور كه گفته شد تغيير رشته كارشناسي ارشد كار چندان راحتي نيست و توصيه مي‌شود براي موفقيت در اين كار با مشاوران تحصيلي دانتل كو مشورت نماييد.

تغيير رشته كارشناسي ارشد و گرفتن انتقالي

پس از تغيير رشته ممكن است وضعيت به نحوي پيش رود كه دانشجو مجبور به گرفتن انتقالي از دانشگاه خود شود. انتقالي پس از تغيير رشته كارشناسي ارشد ممنوعيتي ندارد اما شرايطي دارد كه بايد از آن‌ها آگاه باشيد. مثلا دانشجويان تنها مي‌توانند از دوره روزانه دانشگاه‌هاي سراسري به نوبت دوم انتقالي بگيرند و يا امكان انتقالي از دانشگاه آزاد به دولتي وجود ندارد. به طور كلي شرايط انتقالي در دانشگاه‌هاي آزاد راحت تر است. مشاوران تحصيلي به دليل داشتن آگاهي در اين زمينه به شما كمك مي‌كنند كه بهترين دانشگاه را براي انتقالي پيدا كنيد.

معادل سازي دروس بعد از تغيير رشته

با توجه به اينكه دانشجويان بايد دو ترم تحصيلي را در مقطع ارشد پشت سر بگذارند، برخي از درس‌هاي رشته مورد نظر خود را در رشته قبلي به صورت مشترك مطالعه مي‌كنند. پس از انتخاب رشته نيازي به پاس كردن مجدد اين دروس نيست و درس‌هاي مشترك معادل سازي خواهند شد. در صورت موافقت دانشگاه مقصد با دروس معادل سازي شده نمره آن‌ها در معدل نهايي رشته جديد محاسبه مي‌گردد.

معايب تغيير رشته در كارشناسي ارشد

تغيير رشته يه فرايند زمان بر است و در هر مقطعي انرژي و هزينه تلف شده خواهد داشت. مخصوصا در شرايطي كه در حال تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد هستيد انرژي تلف شده بيش‌تر نيز خواهد شد. در اين بين ممكن است برخي از افراد هنگام تغيير رشته كارشناسي ارشد نيز دقت كافي نداشته باشند و صرفا براي دلايلي همچون درآمد مالي بيشتر اين اقدام را انجام دهند.

در حالي كه هر رشته‌اي مزايا و معايب خود را دارد و براي موفقيت بايد نسبت به آن آگاهي كافي داشته باشيد. به همين دليل توصيه مي‌شود كه قبل از انتخاب رشته و يا هنگام تغيير رشته از مشاوران تحصيلي كمك بگيريد تا تمام جوانب امر را بسنجند و شما را به طور كامل آگاه نمايند. متخصصان مركز مشاوره دانتل كو مي‌توانند در اين زمينه شما را ياري كنند.

مشاوره تغيير رشته كارشناسي ارشد

انتخاب رشته مهم‌ترين قدم در طول دوران تحصيل است كه بخش زيادي از مسير زندگي شما را تعيين خواهد داد. اما اگر در انتخاب رشته اشتباه كرده‌ايد اين پايان مسير شما نيست و همواره مي‌توانيد اشتباه خود را اصلاح كرده و به دنبال علائق‌تان برويد. با اين حال بايد مراقب باشيد كه از چاله به چاه نيفتيد و دوباره اشتباه بزرگ‌تري مرتكب نشويد. توصيه ما به شما اين است كه در هنگام تغيير رشته از مشاوران تحصيلي كمك بگيريد تا تمام جوانب اين مساله را بررسي كنند و در جهت تصميم گيري بهتر ياري‌تان كنند. متخصصان مركز مشاوره تحصيلي دانتل كو در خدمت شما هستند تا در هر كجا كه هستيد به صورت تلفني ياري‌تان كنند.

منبع: آيا امكان تغيير رشته در كارشناسي ارشد وجود دارد؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۰۷:۳۴ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی