duntelco1
مشاوره تحصيلي

انتخاب رشته داروسازي به چه صورت است؟ داروسازي يكي از رشته‌هاي بسيار محبوب زير شاخه كنكور تجربي است كه داوطلبان بسياري متقاضي تحصيل در اين رشته هستند. داروسازي نيز مانند تمام رشته‌هاي تحصيلي معايب و مزايايي دارد و براي موفقيت لازم است افراد توانمندي‌ها و استعدادهاي ذاتي داشته باشند. انتخاب رشته تحصيلي تغييرات زيادي در مسير زندگي افراد به وجود مي‌آورد پس لازم است داوطلبان تمام جوانب انتخاب خود را بسنجند و تصميم درستي بگيرند. به همين دليل در اين مطلب به بررسي كامل انتخاب رشته داروسازي براي شما عزيزان پرداخته‌ايم.

 منبع: معرفي و انتخاب رشته داروسازي

معرفي رشته داروسازي

داورسازي يكي از زيرشاخه‌هاي علم پزشكي است كه هدف نهايي آن بررسي واكنش‌ داروها و همچنين ساخت دارو مي‌باشد. دارو عضو جداناپذير علم پزشكي است و اكثر بيماران به وسيله دارو تا حد زيادي درمان مي‌شوند. داروسازها در طي دوران تحصيل خود به مطالعه انواع دارو و ماده موثر آن‌ها مي‌پردازند.

با توجه به آگاهي بسياري زيادي كه نسبت به دارو دارند، مي‌توانند در مورد استفاده از دارو براي بيماري خاص با پزشك تبادل نظر كنند. در هنگام انتخاب رشته داروسازي بايد بدانيد كه اين رشته ۶ سال به طول مي‌انجامد و پس از فارغ التحصيلي دانشجويان مدرك دكتري خود را اخذ خواهند كرد.

انتخاب رشته داروسازي

پس از انتشار نتايج اوليه آزمون سراسري، داوطلبان كنكور تجربي مي‌توانند در صورت مجاز شدن براي انتخاب رشته در دوره‌هاي روزانه و پرديس خودگران، دفترچه كنكور را مطالعه كرده و از طريق سايت سنجش اقدام به انتخاب كدرشته محل‌هاي موردنظر خود در نمايند. امكان تحصيل رشته داروسازي تنها در دانشگاه‌هاي سراسري روزانه و پرديس خودگردان و دانشگاه‌هاي آزاد وجود دارد و در دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و پيام نور ارائه نمي‌شود.

لازم به ذكر است كه پرديس خودگردان و دانشگاه آزاد جز دانشگاه‌هاي شهريه پرداز هستند. براي انتخاب رشته داروسازي در دانشگاه‌هاي آزاد نيز بايد از طريق سايت sanjesh.org اقدام نماييد. دانشگاه‌هايي همچون شاهد و دانشگاه علوم پزشكي ارتش علاوه بر آزمون كتبي مصاحبه نيز دارند كه داوطلبان بايد در آن نيز شركت نمايند.

ظرفيت پذيرش رشته داروسازي

ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها براي رشته داروسازي يكي از سوالات متقاضيان اين رشته است و پاسخ آن به داوطلبان كمك مي‌كند تا اولويت‌هاي خود را به صورت بهتري در فرم انتخاب رشته وارد نمايند. مطالعه دفترچه انتخاب رشته به داوطلبان كمك مي‌كند تا اطلاع كاملي از كدرشته محل‌هاي داروسازي و طرفيت آن‌ها به دست آورند. به منظور آشنايي شما عزيزان با ظرفيت پذيرش انتخاب رشته داروسازي برخي از دانشگاه‌ها را در جدول زير براي شما آورده‌ايم.

دوره دانشگاه ظرفيت
روزانه با آزمون علوم پزشكي اردبيل ۲۲
پرديس خودگردان با آزمون علوم پزشكي اردبيل ۱۴
روزانه با آزمون علوم پزشكي اصفهان ۵۰
پرديس خودگردان با آزمون علوم پزشكي اصفهان ۲۵
روزانه با آزمون علوم پزشكي البرز-كرج ۴۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله– تهران ۱۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تبريز ۴۴
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تبريز ۲۵
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تهران ۸۰
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تهران ۴۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور – اهواز ۳۲
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور – اهواز ۱۵
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي – تهران ۴۶
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي – تهران ۲۳
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شيراز ۶۰
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شيراز ۳۲
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي مشهد ۳۲
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي مشهد ۲۴
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي همدان ۳۲
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي همدان ۲۰
با آزمون‌-نيمه متمركز دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله(عج) – تهران ۱۵
با آزمون تعهد وزارت بهداشت علوم پزشكي يزد ۶
براي اطلاع از آخرين رتبه قبولي تمامي رشته ها كنكور سراسري بر روي مقاله زير كلي كنيد.

‌رتبه قبولي انتخاب رشته داروسازي

داوطلبان پيش از انتخاب رشته داروسازي بايد از آخرين رتبه هاي قبولي در سال هاي گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زير آخرين رتبه قبولي در دو سال گذشته در دانشگاه هاي سراسري و دانشگاه آزاد را قرار داده ايم. داوطلبان گرامي براي مشاهد آخرين رتبه هاي قبولي بر روي لينك هاي زير كليك كنيد.

 

انتخاب رشته داروسازي | دروس پايه و تخصصي رشته داروسازي

درس‌هاي پايه انتخاب رشته داروسازي شامل رياضيات‌ پايه‌ و مقدمات‌ آمار، كامپيوتر، بيولوژي‌ نظري‌، فيزيك‌ نظري‌، ميكروب ‌شناسي‌ نظري‌ و عملي‌، شيمي‌ عمومي‌، شيمي‌ آلي‌، ايمونولوژي‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتي‌، آمار حياتي‌، تشريح‌، فيزيولوژي، بيوشيمي‌، شيمي‌ تجزيه‌، انگل‌ شناسي‌ و قارچ ‌شناسي‌، كمك ‌هاي‌ اوليه مي‌شوند.

از دروس تخصصي نيز مي‌توان به فارماكولوژي‌، بيو فارماسي، گياه‌ شناسي‌ دارويي‌، داروسازي‌ صنعتي‌، تغذيه‌ و رژيم‌ درماني‌، اشكال‌ دارويي‌، فيزيكال‌ فارماسي‌، مديريت‌ در داروسازي‌، مواد خوراكي‌ نظري‌‌، مقدمات‌ داروسازي‌‌، درمان‌ شناسي‌، سم ‌شناسي‌، كنترل‌ ميكروبي‌ دارويي‌، اطلاعات‌ دارويي‌، شيمي‌ دارويي‌، مفردات‌ پزشكي‌، گياه ‌شناسي‌ داروسازي، فرآورده‌ هاي‌ دارويي‌ بيولوژيكي‌، روش‌ هاي‌ دستگاهي‌، زبان‌ تخصصي‌، كارآموزي‌ صنعت و كارآموزي‌ داروخانه‌ اشاره كرد.

مهارت لازم براي موفقيت در رشته داروسازي

براي موفقيت در انتخاب رشته داروسازي افراد بايد توانايي‌ها و ويژگي‌هاي ذاتي داشته باشند كه در طول ۶ سال تحصيل و ۲ سال طرح اجباري براي موفقيت در اين زمينه ياري‌شان كند. مهارت‌هاي لازم براي موفقيت در رشته داروسازي به شرح زير هستند.

ـ توانايي يادگيري و حفظ كردن حجم زيادي از مطالب

ـ صبر و حوصله براي گذراندن ۶ سال دوره تحصيلي

ـ مهارت در زبان انگليسي

ـ توانايي برقراري ارتباط موثر با مردم

ـ داشتن علاقه به تحقيق و كارهاي پژوهشي

 

شرح وظايف داروساز

وظايف داروساز يكي از سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته داروسازي است. برخي از وظايف داروساز به اين صورت است كه بايد نسخه تجويز شده توسط پزشك را در داروخانه دريافت كرده و با بررسي داروها اجازه تحويل دارو را صادر كند. به بيماران در مورد داروهاي مصرفي‌شان مشاوره بدهد. موجودي داروهاي داروخانه را كنترل كرده و بر فعاليت ساير كاركنان نظارت داشته باشد. در مورد داروهاي جديد تحقيق كرده و با كشف فورمولاسيون صحيح اقدام به ساخت دارو مي‌كند.

بازار كار و درآمد رشته داروسازي

بازار كار يكي از مهم‌ترين مسائل در مورد انتخاب رشته داروسازي است. داروسازي جز رشته‌هايي است كه بازار كار بسيار خوبي دارد و داروسازان با توجه به حوزه كاري خود مي‌توانند حقوق بالايي دريافت كنند و درآمد خوبي داشته باشند. به طور كلي مي‌توان گفت ميانگين درآمد داروسازها حداقل به ۱۰ ميليون در ماه مي‌رسد. برخي از حوزه‌هاي كاري رشته داروسازي به شرح زير مي‌باشد.

ـ تاسيس داروخانه

ـ فعاليت در داروخانه‌هاي مستقل يا داروخانه‌هاي بيمارستاني به عنوان مسئول فني

ـ كار در كارخانه‌هاي آرايشي و بهداشتي

ـ فعاليت در صنعت (ساخت و كنترل دارو)

ـ فعاليت‌هاي پژوهشي در كارخانه‌ها

ـ فعاليت در دانشگاه‌ها به منظور آموزش

مزايا و معايب رشته داروسازي

داروسازي مزاياي زيادي دارد كه از آن‌ها مي‌توان به بازار كار و درآمد خوب، نياز به فعاليت فيزيكي كم، داشتن حوزه‌هاي كاري گسترده و فعاليت مستقل، ارتباط نسبتا كم با بيماران و غيره اشاره كرد. اما از سوي ديگر اين رشته نيز مانند ساير رشته‌هاي تحصيلي معايبي دارد. از معايب داروسازي مي‌توان گستردگي بسيار زياد داروها و سختي تسلط به آن‌ها خستگي و فشار كاري زياد، رقابت براي داشتن جايگاه‌هاي برتر، مشكلات بازار دارو و… را نام برد. براي آگاهي بيش‌تر از مزايا و معايب انتخاب رشته داروسازي مي‌توانيد با مشاوران ما در مركز دانتل كو مشورت نماييد.

تحصيل در مقاطع بالاتر داروسازي

تحصيل در مقاطع بالاتر يكي از سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته داروسازي است. دانشجويان با معدل بالا مي‌توانند براي تحصيل در مقطع بالاتر يعني دكتري تخصصي اقدام نمايند. اين مقطع ۳ تا ۴ سال طول كشيده و  شامل ۴۰ واحد درسي مي‌باشد كه بيش‌ترين سهم آن متعلق به پايان نامه است.

دانشجويان بايد پس از تكميل پايان‌نامه به دفاع از طرح خود بپردازند. از گرايش‌هاي تخصصي پايان نامه مي‌توان به داروسازي باليني، نانو فناوري دارويي، شيمي دارويي، كنترل دارو، فارما سيوتيكس، فارما كوگنوزي، دارو شناسي، نانو فناوري دارويي، اقتصاد و مديريت و دارو و بيوتكنولوژي دارويي اشاره كرد.

آزمون علوم پايه و طرح اجباري

علوم پايه يكي از آزمون‌هاي مهم انتخاب رشته داروسازي است بدين صورت كه دانشجويان بايست پس از يادگيري دروس پايه در اين آزمون شركت كنند و پس از كسب نمره قابل قبول مي‌توانند وارد دوره بعد يعني آموزش دروس تخصصي و اصلي بشوند.

علاوه بر آزمون علوم پايه داوطلبان بايد در سال‌هاي آخر تحصيل خود در آزمون كاروزي نيز شركت كنند تا اجازه حضور در دوره‌هاي كارورزي را داشته باشند. رشته داروسازي همانند ساير رشته‌هاي پزشكي يك دوره دو ساله طرح اجباري دارد و دانشجويان بايد براي اتمام تحصيل خود طرح را به پايان برسانند. در دوره طرح به دانشجويان حقوق تعلق خواهد گرفت.

تحصيل در رشته داروسازي در خارج از كشور

بسياري از دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته داروسازي تمايل دارند تحصيلات خود را در كشورهاي خارجي ادامه دهند. با توجه به اينكه داروسازي تا حد بسيار زيادي يك رشته پژوهشي است، كشورهاي توسعه يافته مي‌توانند براي مهاجرت بسيار مناسب باشند. از دانشگاه‌هاي برتر در زمينه انتخاب رشته داروسازي مي‌توان به دانشگاه آكسفورد، دانشگاه هاروارد، دانشگاه كمبريج، دانشگاه ناتينگهام، دانشگاه كاليفرنيا، دانشگاه جان هاپكينز، دانشگاه تورنتو، دانشگاه كاروليناي شمالي و دانشگاه موناش اشاره كرد.

مشاوره انتخاب رشته داروسازي

رشته تحصيلي يكي از انتخاب‌هاي مهم در زندگي هر فرد است چراكه مسير زندگي را تغيير خواهد داد. براي انتخاب رشته مناسب لازم است افراد تمام جوانب را به درستي بسنجند و مطمئن شوند كه آيا توانايي‌هاي لازم براي موفقيت در رشته تحصيلي انتخابي خود را دارند يا خير. براي اين منظور توصيه مي‌شود كه با مشاوران تحصيلي مشورت نماييد تا در انتخاب رشته صحيح شما را ياري كنند. متخصصان مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته داروسازي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

سوالات متداول

براي انتخاب رشته داروسازي چه بايد كرد؟

در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته مي‌توانيد با مطالعه دفترچه انتخاب رشته و از طريق سايت سنجش اقدام به انتخاب رشته داروسازي نماييد.

رشته داروسازي چند سال طول مي‌كشد؟

تحصيل در رشته داروسازي ۶ سال طول مي‌كشد و 2 سال نيز طرح اجباري دارد.

آيا رشته داروسازي طرح اجباري دارد؟

بله داروسازان موظف به گذراندن ۲ سال طرح اجباري هستند.

منبع: معرفي و انتخاب رشته داروسازي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۱۹:۲۰ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی