duntelco1
مشاوره تحصيلي

انتخاب رشته دندان پزشكي يكي از محبوب‌ترين گزينه‌هاي پيش روي داوطلبان كنكور تجربي است. اين رشته به دليل مزاياي بسيار زيادي همچون بازار كار خوب و مدت تحصيل كمتر نسبت به رشته پزشكي در ميان داوطلبان بسيار محبوب است. اما همين محبوبيت بسيار زياد باعث مي‌شود كه رقابت بسيار شديد شود و افراد كمي بتوانند در دانشگاه قبول شوند. از سوي ديگر رشته دندان پزشكي مانند ديگر رشته‌هاي تحصيلي به توانايي‌ها و استعدادهايي نياز دارد تا فرد بتواند در آن‌ها موفق شود و بدون سنجش اين توانايي‌ها ممكن است در تحصيل اين رشته با مشكل مواجه شويد. در صورتي كه قصد انتخاب رشته داريد توصيه ما به شما اين است كه از مشاوران تحصيلي كمك بگيريد تا همه جوانب را به شما يادآوري كرده و شانس قبولي‌تان را با انتخاب رشته صحيح افزايش دهند.

 منبع: معرفي و انتخاب رشته دندان پزشكي

معرفي رشته دندان پزشكي

رشته دندان پزشكي يكي از محبوب‌ترين رشته‌هاي زيرمجموعه كنكور تجربي است كه داوطلبان كنكور سراسري رقابت تنگاتنگي براي قبولي در اين رشته دارند. دندان پزشكي رشته‌ايست كه به سلامت دهان و دندان و به طور كلي تشخيص، درمان و پيشگيري بيماري‌هاي دهان و دندان مي‌پردازد. دندان پزشكي رشته‌اي بسيار مهم در حوزه پزشكي است كه نقش اساسي در حفظ سلامت، زيبايي و تكلم افراد ايفا مي‌كند. دانشجويان مقطع دكترا عمومي دندانپزشكي آموزش مي‌بينند تا  بيماري‎‌هاي مربوط به دندان و دهان را درمان كنند.

انتخاب رشته دندان پزشكي

پس از گذراندن كنكور سراسري و انتشار نتايج اوليه، داوطلباني كه موفق به كسب رتبه قابل قبول شده‌اند و مجاز به انتخاب رشته در دوره‌هاي روزانه و پرديس خودگردان هستند، مي‌توانند پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته با مراجعه به سايت سنجش اقدام به انتخاب رشته دندان پزشكي كنند. مطالعه دفترچه انتخاب رشته يك امر ضروري است چراكه به داوطلبان كمك مي‌كند تا از شرايط و ضوابط انتخاب رشته و تمام كدهاي رشته‌محل‌ مطلع شوند.

توجه داشته باشيد كه رشته دندان پزشكي تنها در دانشگاه‌هاي سراسري نوبت روزانه، پرديس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه مي‌شود. پرديس خودگردان و دانشگاه آزاد شهريه پرداز هستند پس در هنگام انتخاب رشته اين مساله را مدنظر قرار دهيد.

انتخاب رشته دندان پزشكي دانشگاه آزاد نيز در سايت سنجش انجام مي شود و داوطلبان كدرشته محل هاي انتخابي را فرم خود همراه با دانشگاه هاي سراسري وارد مي كنند. اگر مي‌خواهيد شانس خود را در قبولي اين رشته افزايش دهيد توصيه ما به شما اين است كه از مشاوران تحصيلي دانتل كو كمك بگيريد.

ظرفيت پذيرش رشته دندان پزشكي

در هنگام انتخاب رشته دندان پزشكي يكي از مسائل بسيار مهم آگاهي از ظرفيت پذيرش اين رشته است. دندان پزشكي تنها در دانشگاه‌هاي سراسري، پرديس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه مي‌شود و با توجه به محبوبيت بسيار زياد مي‌توان گفت كه محدوديت در پذيرش دارد. در دفترچه انتخاب رشته ظرفيت رشته دندان پزشكي به طور دقيق ذكر شده است اما براي سهولت كار شما عزيزان ما برخي از دانشگاه‌هاي ارايه دهنده انتخاب رشته دندان پزشكي را در ادامه آورده‌ايم.

نوع دوره دانشگاه ظرفيت
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تهران ۴۸
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تهران ۳۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران ۴۰
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران ۱۶
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ۴۶
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ۲۲
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تبريز ۳۶
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي تبريز ۱۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ۳۰
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ۱۵
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي زاهدان ۳۰
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي زاهدان ۱۳
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي گلستان گرگان ۲۴
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي گلستان گرگان ۱۵
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي مازندران ساري ۲۸
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي مازندران ساري ۱۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشكي مشهد ۴۰
پرديس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشكي مشهد ۲۰
با آزمون – تعهد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان  ۱۰
با آزمون – تعهد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بوشهر ۸
با آزمون – تعهد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي مشهد ۲۰
با آزمون – تعهد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شيراز ۶
براي اطلاع از آخرين رتبه قبولي تمامي رشته ها كنكور سراسري بر روي مقاله زير كلي كنيد

رتبه هاي قبولي انتخاب رشته دندان پزشكي

آگاهي از رتبه قبول شدگان انتخاب رشته دندان پزشكي در سال گذشته به داوطلبان كمك مي‌كند تا شرايط خود را بسنجند و در هنگام انتخاب رشته كدهاي خود را بهتر اولويت بندي كنند. توجه داشته باشيد كه رتبه‌هاي زير مربوط به سال گذشته هستند و در سال جديد احتمالا تغييراتي در ظرفيت دانشگاه‌ها به وجود مي‌آيد.

رتبه دانشگاه قبولي
۹۵ دانشگاه علوم پزشكي تهران
۱۲۹ دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي
۲۶۲ روزانه دانشگاه علوم پزشكي البرز
۲۱۰ دانشگاه علوم پزشكي شيراز
۲۶۶ دانشگاه علوم پزشكي مشهد
۷۶۵ دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
۵۷۳ دانشگاه علوم پزشكي اروميه
۱۵۵۶ دانشگاه علوم پزشكي ارتش جمهوري اسلامي ايران

 

مدت تحصيل در رشته دندانپزشكي

يكي ديگر از موارد تاثيرگذار در انتخاب رشته دندان پزشكي مدت زمان تحصيل در آن است. دانشجويان دكتري عمومي دندان پزشكي بايد ۶ سال تحصيلي را بگذارنند. در دو سال اول دانشجويان بايد علوم پايه را بگذرانند كه همان مباحث عمومي در علم پزشكي است و پس از موفقيت در آزمون علوم پايه مي‌توانند وارد دوره چهارساله تخصصي شوند. در اين چهارسال دانشجويان بايد درس‌هاي تخصصي را مطالعه كنند و دوره‌هاي كارآموزي را نيز بگذرانند. دروس پايه و تخصصي رشته دندان پزشكي به شرح زير مي‌باشد.

دروس پايه

بافت‌شناسي، بيوشيمي، ميكروب‌شناسي، فيزيولوژي نظري و عملي، بهداشت عمومي، ايمني‌شناسي، ژنتيك، آناتومي، بافت‌شناسي، آمار پزشكي‌، دندان پزشكي‌ و روش‌ تحقيق ايمنولوژي

انتخاب رشته دندان پزشكي | دروس تخصصي

راديولوژي دهان، آسيب‌شناسي دهان، پيشگيري مواد دنداني، گوش، حلق و بيني، ارتودنسي، اندودنتيكس، نظام پزشكي و طب قانوني، بيولوژي دهان، بهداشت دهان و تغذيه، پريودنتولوژي، دندان پزشكي كودكان، بهداشت عمومي و اكولوژي، فارماكولوژي، بيماري‌هاي دروني، جراحي دهان و فك و صورت، پريودنتولوژي، پروتزهاي ثابت و اكلوژن، زبان خارجي تخصصي، بيماري‌هاي رواني، دندان پزشكي مجتمعي، بيماري‌هاي دهان و تشخيص، دندان پزشكي ترميمي، بهداشت محيط زيست، كالبدشناسي و مرفولوژي دندان

مهارت‌هاي لازم براي رشته دندان پزشكي

دندان پزشكان بايد افراد هنري باشند چراكه در هنگام درست كردن دندان‌ها بسيار مهم است كه بتوانند با طرافت تمام كار كنند و علاوه بر سلامتي، زيبايي دندان‌ها را نيز حفظ نمايند. از سوي ديگر اين افراد بايد دست‌هاي توانمندي داشته باشند تا از عهده كارهاي بسيار ظريف دندان پزشكي بربيايد. از ديگر مهارت‌هاي مورد نياز در هنگام انتخاب رشته دندان پزشكي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • علاقه به علم پزشكي
  • توانايي ديدن خون و زخم
  • توجه به جزييات
  • توانايي برقراري ارتباط

شرح وظايف دندان پزشك

آگاهي از شرح وظايف در هنگام انتخاب رشته دندان پزشكي امري مهم است. به طور كلي دندان پزشكان با توجه به تخصصي كه دارند وظايف‌شان نيز تغيير مي‌كند براي مثال وظيفه دندان پزشكي كه تخصص جراحي صورت و فك دارد با وظيفه دندانپزشك كودك متفاوت است. اما به طور كلي برخي از وظايف دندان پزشكان به شرح زير مي‎باشد.

جرم گيري دندان

جراحي لثه

ترميم ناهنجاري‌هاي دندان

درمان ريشه دندان

عصب كشي دندان

ترميم و بيلداپ دندان

اصلاح مشكلات مربوط به جويدن

درمان دندان قروچه

ترميم و زيبايي دندان

معالجه مشكلات مربوط به دهان و دندان

تشخيص بيماري‌ها و عفونت‌هاي مربوط به دهان

پيشگيري از گسترش بيماري‌هاي دهان و دندان

 

مزايا و معايب انتخاب رشته دندان پزشكي

يكي از ديگر از موارد تاثيرگذار در هنگام انتخاب رشته دندان پزشكي آگاهي از مزايا و معايب رشته دندان پزشكي است. دندان پزشكي نيز مانند ساير رشته‌ها مزايا و معايبي دارد كه آگاهي از آن‌ها مي‌تواند در هنگام تصميم گيري بسيار كمك كننده باشد. يكي از معايب دندان پزشكي اين است كه رقابت بسيار زيادي بر سر قبولي در دانشگاه وجود دارد به طوري كه داوطلبان براي قبولي در دانشگاه‌هاي برتر بايد زمان زيادي را براي درس خواندن بگذارند.

عيب ديگر اين رشته مربوط به مشكلات سلامتي دندان پزشكان است چراكه بايد در زمان كار مدت زيادي را در بدون حركت بگذرانند و ممكن است به مشكلات كمر و گردن دچار شوند. امكان ابتلا به بيماري‌هاي مسري نيز براي دندان پزشكان زياد است اما با رعايت نكات بهداشتي مي‌توانند آن را تا حد زيادي كنترل كنند. از سوي ديگر دندان پزشكان ارتباط مستقيمي با مردم دارند و در نتيجه ممكن است با اعتراض‌هاي مستقيم زيادي مواجه شوند.

اما دندان پزشكي مزاياي زيادي نيز دارد كه مهم‌ترين آن‌ها بازاركار و درآمد بسيار خوب است.  مدت زمان كمتر تحصيل نسبت به به رشته پزشكي و نداشتن شيفت‌هاي شبانه و اجباري از ديگر مزاياي اين رشته است. 

بازار كار و آينده شغلي دندان پزشكي

آينده شغلي جز مهم‌ترين فاكتورهاي تصميم گيري در هنگام انتخاب رشته دندان پزشكي است. بازار كار رشته دندان پزشكي بسيار خوب است و جز مزاياي آن محسوب مي‌شود. دندان پزشكان مي‌توانند بلافاصله بعد از فارغ التحصيلي شروع به فعاليت كنند و معمولا مشكلي براي پيدا كردن كار ندارند. درآمد دندان پزشكان بسيار خوب است مثلا يك دندان پزشك ماهر مي‌تواند در سال ۱ تا ۲ ميليارد درآمد داشته باشد. دانشجويان در دوران طرح اجباري نيز حقوق دريافت مي‌كنند.

ادامه تحصيل در رشته دندان پزشكي

دانشجويان پذيرفته شده در انتخاب رشته دندان پزشكي پس از اتمام دوره دكتري عمومي مي‌توانند ادامه تحصيل دهند و دكتري تخصصي خود را نيز دريافت كنند. دوره دكتري تخصصي دندان پزشكي ۵ سال به طول مي‌انجامد. داوطلبان مي‌توانند در گرايش‌هاي زير تخصص خود را دريافت كنند.

  • ارتودنتيست: ارتودنسي، ارتودانتيكس، ارتودنتيكس
  • پريودنتيست: لثه، پريودانتيكس، پريودنتيكس
  • پروستودنتيست: پروتزهاي دندان، پرستودانتيكس، پرستودنتيكس
  • اندودنتيست: (درمان ريشه دندان، اندودنتيكس، اندودانتيكس
  • پاتولوژي يا آسيب شناسي
  • ترميمي و زيبايي
  • بيماري هاي دهان، فك و صورت
  • راديولوژي فك و دهان و صورت
  • جراحي فك و دهان و صورت
  • كودكان

 

تفاوت پزشكي و دندان پزشكي

در هنگام انتخاب رشته دندان پزشكي بسياري از داوطلبان در دوراهي انتخاب دندان پزشكي و پزشكي دچار ترديد مي‌شوند. اين دو رشته در طول تحصيل و پس از فارغ التحصيلي تفاوت‌هايي دارند كه آگاهي از آن‌ها باعث سهولت در تصميم گيري مي‌شود.

دندان پزشكي پزشكي
۶ سال تحصيلي ۸ سال تحصيلي
نداشتن شيفت اجباري شيفت اجباري
آسيب جسمي بيشتر در كار آسيب جسمي كمتر در كار
استرس و فشار رواني كمتر استرس و فشار رواني بيشتر
درآمد بالا با مدرك دكترا عمومي درآمد بالا با مدرك دكترا تخصصي
تاسيس مطب با هزينه كمتر تاسيس مطب با هزينه زياد

 

قبولي در رشته دندان پزشكي بدون كنكور

يكي از سوالات پرتكرار داوطلبان كنكور تجربي در هنگام انتخاب رشته دندان پزشكي قبولي بدون كنكور در اين رشته است. بسياري از داوطلبان با توجه به نمره‌هاي خوبشان ترجيح مي‌دهند بدون كنكور و با سوابق تحصيلي وارد اين رشته شوند. اما متاسفانه دندان پزشكي جز رشته‌هاي بدون كنكور نيست و هيچ دانشگاهي در هيچ دوره‌اي بدون كنكور دانشجو پذيرش نمي‌كند.

 

بخوانيد: راهنما ثبت نام بدون كنكور

 

 

مهاجرت با رشته دندان پزشكي

با توجه به محبوبيت و اهميت اين رشته در علم پزشكي بسياري از كشورهاي جهان دندان پزشكان را جذب مي‌كنند. به همين دليل بسياري از افراد ترجيح مي‌دهند پس از فارغ التحصيلي اقدام به مهاجرت كنند. درآمد دندان پزشكان در اكثر كشورها خوب است و به طور كلي رشته عالي براي مهاجرت محسوب مي‌شود. اما بايد برخي نكات را مدنظر قرار دهيد مثلا اكثر كشورها براي پذيرش دندان پزشك محدوديت سني دارند و يا دندان پزشكان ملزم به شركت در دوره‌هايي هستند تا اجازه كار را داشته باشند. از بهترين كشورها براي انتخاب رشته دندان پزشكي مي‌توان به آمريكا، كانادا، آلمان،استراليا، اتريش و دانمارك اشاره كرد.

مشاوره انتخاب رشته دندان پزشكي

انتخاب رشته تحصيلي يكي از انتخاب‌هاي مهم در طول زندگي است كه مسير زندگي افراد را تعيين مي‌كند. با انتخاب رشته نادرست ممكن است مجبور شويد در نهايت تغيير رشته دهيد كه اين خود مشكلات زيادي را به وجود مي‌آورد. اگر قصد انتخاب رشته دندان پزشكي داريد توصيه ما به شما اين است كه از مشاوران تحصيلي كمك بگيريد. متخصصان مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته دندان پزشكي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگيريد.

سوالات متداول

براي انتخاب رشته دندان پزشكي دانشگاه آزاد چه بايد كرد؟

انتخاب رشته دندان پزشكي دانشگاه آزاد نيز از سايت سنجش انجام مي گيرد.

بازار كار رشته دندان پزشكي چگونه است؟

رشته دندان پزشكي بازار كار بسيار خوبي دارد و دندان پزشكان درآمد بسيار خوبي خواهند داشت.

پزشكي بهتر است يا دندان پزشكي؟

هر دو رشته مزايا و معايب خود را دارند كه در مقاله به آن‌ها پرداخته‌ شده است. با آگاهي از مزايا ومعايب اين دو رشته مي‌توانيد بهتر تصميم گيري كنيد.

منبع: معرفي و انتخاب رشته دندان پزشكي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۳۱:۴۰ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی