duntelco1
مشاوره تحصيلي

انتخاب رشته مهندسي هوافضا يكي از گزينه‌هاي پيش روي داوطلبان كنكور رياضي است كه بسيار محبوب نيز مي‌باشد. متقاضيان مي‌توانند پس از شركت در آزمون سراسري و كسب رتبه قابل قبول، مهندسي هوافضا را در فرم انتخاب رشته اينترنتي وارد كنند. اما آنچه اهميت دارد آگاهي كامل از تمام جوانب اين رشته و اطمينان از استعداد و توانايي‌هاي خود براي موفيقت در آن است. با توجه به اهميت بسيار زياد انتخاب رشته و تاثير مستقيم آن بر زندگي تحصيلي و شغلي توصيه مي‌كنيم اين مطلب را تا انتها مطالعه نماييد تا در مورد رشته مهندسي هوافضا اطلاع كامل به دست آوريد.

 منبع: معرفي و انتخاب رشته مهندسي هوافضا

انتخاب رشته مهندسي هوافضا

داوطلبان آزمون رياضي فيزيك مي‌توانند پس از اعلام نتايج اوليه، در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته دفترچه انتخاب رشته را دانلود كرده و آن را مطالعه نمايند. سپس با آگاهي از كدرشته محل‌ها و ظرفيت آن‌ها فرم انتخاب رشته اينترنتي را در سايت سنجش تكميل كنند.

داوطلبان دانشگاه آزاد نيز براي انتخاب رشته مهندسي هوافضا بايد به سايت سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد مراجعه نمايند. توجه داشته باشيد كه دانشگاه‌هاي آزاد و پرديس خودگردان شهريه پرداز هستند پس اين مساله را در هنگام انتخاب رشته مهندسي هوافضا مدنظر قرار دهيد.

معرفي رشته مهندسي هوافضا

در ابتدا بايد گفت رشته هوافضا هيچ ارتباطي با نجوم و ستاره شناسي يا خلباني ندارد و اين يك تصور كاملا اشتباه از اين رشته است. اين رشته با طراحي و ساخت هرگونه ابزار پرنده و به صورت تخصصي‌تر با هواپيما و فضاپيما سروكار دارد. در دوران تحصيل دانشجويان ياد مي‌گيرند كه با استفاده از شبيه‌سازها سيستم يك هواپيما، فضاپيما، هلكوپتر و… را طراحي كنند.

در واقع مهندسي هوافضا زير مجموعه مهندسي مكانيك است و علاوه بر طراحي به ساخت هواپيما نيز مي‌پردازند. انتخاب رشته مهندسي هوافضا 6 سال طول مي‌كشد و دانشجويان در اين دوره ملزم به گذراندن 140 واحد درسي هستند.

دروس رشته هوافضا

از موارد مهم در هنگام انتخاب رشته مهندسي هوافضا آگاهي از دروس است. درس‌هاي پايه اين رشته شامل رياضي عمومي، فيزيك، برنامه نويسي كامپيوتر، آزمايشگاه فيزيك، استاتيك، معادلات ديفرانسيل، محاسبات عددي، رياضيات مهندسي و علم مواد مي‌شود. از دروس اصلي و تخصصي نيز مي‌توان به ترموديناميك،

مكانيك سيالات، ديناميك عمومي، ارتعاشات مكانيكي، آزمايشگاه مكانيك سيالات، كارگاه ورق كاري، انتقال حرارت، ديناميك پرواز، نقشه كشي صنعتي، طراحي به كمك رايانه، كارگاه موتورهاي هواپيما، طراحي سازه‌هاي هوايي، زبان تخصصي، اصول جلو برنده‌ها، مكانيك مدارهاي فضايي، طراحي به كمك رايانه، آيروديناميك، طراحي اجزا ماشين و… اشاره كرد.

ظرفيت پذيرش رشته مهندسي هوافضا

ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها يكي از مهم‌ترين سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته مهندسي هوافضا است و به آن‌ها كمك مي‌كنند تا در هنگام اولويت‌بندي رشته‌هاي انتخابي خود تصميم بهتري بگيرند. شما مي‌توانيد با مطالعه دفترچه كنكور رياضي فيزيك از سايت سنجش منتشر مي‌شود از تمامي رشته‌محل‌ها و ظرفيت آن‌ها مطلع شويد. براي سهولت كار برخي از دانشگاه‌هاي ارائه دهنده هوافضا و ظرفيت آن‌ها را براي شما آورده‌ايم.

دانشگاه ظرفيت پذيرش
دانشگاه صنعتي شريف – تهران 70
دانشگاه اميركبير تهران 90
دانشگاه شهيد بهشتي تهران 20
انشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي تهران 35
دانشگاه فردوسي مشهد 30
دانشگاه صنعتي اروميه 40
دانشگاه صنعتي مالك اشتر 40
موسسه غيرانتفاعي جهاد دانشگاهي اصفهان 60
دانشگاه پيام نور استان اصفهان – مركز اصفهان 40
دانشگاه پيام نور استان خراسان رضوي _مشهد 40
موسسه غيرانتفاعي اوج 40
دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي تهران 2

 

‌رتبه قبولي انتخاب رشته مهندسي هوافضا

داوطلبان پيش از انتخاب رشته مهندسي هوافضا بايد از آخرين رتبه هاي قبولي در سال هاي گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زير آخرين رتبه قبولي در دو سال گذشته در دانشگاه هاي سراسري و دانشگاه آزاد را قرار داده ايم. داوطلبان گرامي براي مشاهد آخرين رتبه هاي قبولي بر روي لينك هاي زير كليك كنيد.

براي اطلاع از آخرين رتبه قبولي تمامي رشته ها كنكور سراسري بر روي مقاله زير كلي كنيد.

توانايي هاي لازم براي موفقيت در انتخاب رشته مهندسي هوافضا

مهندسي هوافضا نيز مانند هر رشته ديگري به مهارت‌ها و استعدادهاي دروني نياز دارد تا فرد بتواند در آن موفق شود. مثلا طراحي و ساخت هواپيما و فضاپيما به صورت تيمي انجام مي‌گيرد و چنانچه برقراري ارتباط موثر و كار گروهي در ويژگي هاي شخصيتي فرد نباشد، در ادامه اين كار به مشكل برمي‌خورد. برخي از مهم‌ترين توانايي‌هاي لازم براي موفقيت در انتخاب رشته مهندسي هوافضا به شرح زير هستند.

_مهارت تجزيه و تحليل و تفكر انتقادي

_مهارت حل مساله

_علاقه به رياضي

_علاقه به انجام كارهاي فني

_مهارت در زبان انگليسي

_داشتن ذهني خلاق

_مهارت در برقراري ارتباط و كار

شرح وظايف مهندس هوافضا

آگاهي از شرح وظايف از موارد مهم در هنگام انتخاب رشته مهندسي هوافضا است. متخصصان هوافضا مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلفي مشغول به كار شوند. از حوزه‌هاي كاري و وظايف مختلف مهندسان هوافضا مي‌توان به طراحي، ساخت و نگهداري از وسايل هوايي، تحقيق و توسعه در زمينه وسايل هوايي، مشاوره فني، شبيه سازي پرواز، نصب و تعمير قطعات هواپيما، ارزيابي محصولات، ناظر در فرودگاه و غيره اشاره كرد.

مزايا و معايب رشته مهندسي هوافضا

هر رشته تحصيلي‌اي مزايا و معايب خاص خود را دارد و داوطلبان بايد از اين موارد آگاه باشند تا بهترين تصميم را در هنگام انتخاب رشته مهندسي هوافضا براي خود بگيرند. از معايب رشته هوافضا اين است كه چندان شناخته شده نيست و داوطلبان زيادي متقاضي تحصيل در آن نيستند. در نتيجه دانشگاه‌هاي ارائه دهنده اين رشته نيز محدود هستند و افراد براي قبولي بايد رتبه بسيار خوبي كسب كنند. از سوي ديگر اين رشته مزيت هايي هم دارد و آن بازار كار و درآمد بسيار خوب است.

محدوديت پذيرش در رشته هوافضا باعث مي شود كه فارغ التحصيلان آن نيز محدود باشند و در نتيجه رقابت زيادي در بازار كار وجود نخواهد داشت. با توجه به سختي و اهميت اين شغل متخصصان هوافضا درآمد بسيار خوبي خواهند داشت. از سوي ديگر اين رشته در كشورهاي خارجي و توسعه يافته بسيار مورد توجه است و متخصصان مي توانند براي مهاجرت اقدام كرده و شرايط بسيار مناسبي را در خارج از كشور براي خود مهيا كنند.

بازار كار و آينده شغلي مهندسي هوافضا

يكي از مهم‌ترين مسائل در هنگام تصميم گيري به ادامه تحصيل و انتخاب رشته مهندسي هوافضا، آينده شغلي و درآمد ناشي از آن است. افراد مدت زيادي به تحصيل مي‌پردازند تا در نهايت بتوانند شغل و درآمد مناسبي پيدا كرده و زندگي خوبي براي خود تشكيل دهند. براي مهندسان هوافضا موقعيت‌هاي شغلي بسيار خوبي مهيا است و در صورتي كه بتوانند مهارت‌خود را در رشته‌شان افزايش دهند درآمد بسيار خوبي نيز خواهند داشت. از برخي حوزه‌هاي كاري مهندسي هوافضا مي‌توان به صنايع هوايي، صنعت خودروسازي، صنايع هوا و فضا، صنايع دفاعي، نيروي هوايي ارتش، شركت هاي بازرسي فني، سازمان هواپيمايي كشور، پژوهشگاه فضايي، ارزيابي وسايل پرنده در شركت بيمه و… اشاره كرد.

نرم افزارهاي مورد نياز مهندسي هوافضا

مهارت استفاده از نرم‌افزارها حرف اول را در انتخاب رشته مهندسي هوافضا مي‌زند. از شروط مهم استخدام در اين رشته تسلط بر نرم افزاهاي تخصصي است به همين دليل توصيه مي‌شود كه دانشجويان با اين نرم افزارها كار كرده و مهارت لازم در اين زمينه را به دست آورند. برخي از نرم افزارهاي مورد نياز رشته مهندسي هوافضا به شرح زير هستند.

XFLR5  موثر در شروع يادگيري هوافضا

Catia مورد استفاده در طراحي قطعات

Matlab  مورد استفاده در نوشتن برنامه و محاسبات رياضي در مهندسي

Ansys مورد استفاده در تحليل مهندسي قطعات در تحليل‌هاي ديناميكي

ABAQUS  مورد استفاده در تحليل‌هاي المان محدود

Inventor مورد استفاده در طراحي‌هاي دو بعدي و سه بعدي

Creo مورد استفاده در آناليز و شبيه سازي

ادامه تحصيل در رشته مهندسي هوافضا

بسياري از افراد قصد دارند كه تحصيلات خود را تا مقاطع دكتري ادامه دهند و به همين دليل وضعيت ادامه تحصيل يكي از سوالات در هنگام انتخاب رشته مهندسي هوافضا است.  برخي از گرايش‌هاي هوافضا در مقطع ارشد عبارتند از گرايش پيشرانش، گرايش سازه‌هاي هوايي، گرايش آيروديناميك، گرايش مهندسي فضايي و بررسي سوانح هوايي و صلاحيت‌هاي پروازي. داوطلبان در مقطع دكتري نيز مي‌توانند به تحصيل در گرايش‌هايي همچون گرايش جلو برندگي، سازه‌هاي هوايي، ديناميك پرواز و كنترل و آيروديناميك بپردازند.

انتخاب رشته مهندسي هوافضا بدون كنكور

ممكن است برخي از داوطلباني كه علاقه بسيار زيادي به رشته مهندسي هوافضا دارند، نتوانند رتبه مناسب براي قبولي و انتخاب رشته مهندسي هوافضا به دست آورند. اما در اين شرايط راهكاري وجود دارد كه افراد مي‌توانند شانس خود را امتحان كرده و به تحصيل در رشته مورد علاقه‌شان بپردازند. برخي از دانشگاه‌هاي پيام نور، غيرانتفاعي و آزاد بدون آزمون دانشجو پذيرش مي‌كنند. البته تحصيل در رشته هوافضا بدون كنكور شرايط خاص خود را دارد بدين صورت كه داوطلب بايد معدل و به طور كلي سابقه علمي خوبي داشته باشد. لازم به ذكر است كه رشته مهندسي هوافضا بدون كنكور در دانشگاه‌هاي دولتي ارائه نمي‌شود.

مهاجرت با رشته تحصيلي هوافضا

در هنگام انتخاب رشته مهندسي هوافضا يكي ديگر از سوالات داوطلبان وضعيت بورسيه و مهاجرت تحصيلي است. در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه رشته مهندسي هوافضا در كشورهاي توسعه يافته بسيار مورد توجه است و بسياري از كشورها به دنبال جذب اين مهندسان هستند. درآمد مهندسان هوافضا در كشورهاي خارجي بسيار بالاست و مي‌توانند زندگي با شرايط عالي در خارج از كشور براي خود مهيا كنند.

براي مهاجرت تحصيلي لازم است فرد نمره و معدل خوبي در طول دوران تحصيل خود داشته باشد. بديهي است كه داشتن مدرك انگليسي نيز براي مهاجرت تحصيلي ضروري مي‌باشد. از بهترين دانشگاه‌هاي ارائه دهنده مهندسي هوافضا مي‌توان به دانشگاه استنفورد، پردو، موسسه فناوري جورجيا، دانشگاه ميشيگان، دانشگاه تگزاس و دانشگاه ايلينوي اشاره كرد.

مشاوره انتخاب رشته مهندسي هوافضا

انتخاب رشته تحصيلي از مهم‌ترين تصميم‌هاي زندگي است كه مي‌تواند مسير هر فرد را تعيين كند. با توجه به اهميت بسيار زياد انتخاب رشته، چنانچه در هنگام تصميم گيري در مورد رشته تحصيلي دچار سردرگمي شديد و يا سوالاتي براي‌تان به وجود آمد، مي‌توانيد با مشاوران تحصيلي مشورت نماييد. متخصصان مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته مهندسي هوافضا مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

سوالات متداول

  1. براي انتخاب رشته مهندسي هوافضا چه بايد كرد؟

    براي انتخاب رشته مهندسي هوافضا پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته از طريق سايت سنجش نسبت به تكميل فرم انتخاب رشته اقدام نماييد.

  2. درس‌هاي مهم براي قبولي در رشته مهندسي هوافضا كدامند؟

    رياضي و فيزيك بيش‌ترين اهميت را در قبولي اين رشته دارند.

  3. بازار كار رشته مهندسي هوافضا چگونه است؟

    اين رشته از بازار كار خوبي برخوردار است و متخصصان مي‌توانند شغل و درآمد بسيار خوبي داشته باشند.

    منبع: معرفي و انتخاب رشته مهندسي هوافضا

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۵۷:۴۲ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی