duntelco1
مشاوره تحصيلي

معافيت پزشكي از انواع معافيت از خدمت سربازي است كه مشمولان واجد شرايط مي‌توانند از آن استفاده كرده و بر حسب شرايط از معافيت دائم، موقت يا رزم برخوردار شوند. معافيت‌پزشكي شرايط خاص خود را دارد و مشمولان بايد قبل از اقدام براي اعزام به سربازي به طور كامل از آن مطلع شوند. افراد پس از اعزام براي خدمت نيز مي‌توانند معافيت پزشكي دريافت كنند. براي كسب اطلاع بيشتر مي‌توانيد اين مقاله را تا انتها مطالعه كرده و يا با مجموعه دانتل كو تماس بگيريد. 

 منبع: شرايط معافيت پزشكي

 

شرايط معافيت پزشكي

تمامي آقايان پس از سن ۱۸ سالگي مشمول خدمت سربازي مي‌شوند و بايد براي اعزام به خدمت اقدام كنند. اما برخي از افراد به دليل داشتن برخي از بيماري هاي جسمي و رواني مي‌توانند معافيت پزشكي دريافت نمايند.

معافيت‌پزشكي به بيماري فرد بستگي دارد و بر اين اساس به معافيت دائم و موقت دسته بندي مي‌شود. برخي مواقع نيز معافيت پزشكي تنها شامل معافيت از رزم مي‌شود. انواع معافيت‌پزشكي به شرح زير هستند. 

معافيت دائم: در صورتي كه بيماري فرد حاد و جدي باشد و امكان درمان نيز وجود نداشته باشد، معافيت دائم صادر مي‌شود. 

‌معافيت موقت: در صورتي كه فرد دچار بيماري جدي باشد كه درمان داشته باشد، شوراي پزشكي طول درمان صادر كرده و بر اين اساس فرد معافيت موقت دريافت خواهد كرد. 

معافيت از رزم: به اين معنا كه فرد اعزام به خدمت مي‌شود اما از انجام تمرينات رزمي و فعاليت هاي سنگين معاف خواهد بود.  

مزايا معافيت پزشكي

خدمت سربازي براي اكثر آقايان كار سختي است و دريافت معافيت مزاياي زيادي براي آن ها دارد. اما با اين حال ممكن است معافيت پزشكي در آينده مشكلات و محدوديت هايي را براي فرد به وجود آورد و در نتيجه مي‌توان گفت كه معايبي هم دارد. مزايا ومعايب معافيت‌پزشكي به شرح زير هستند. 

✅صرفه جويي در زمان

✅عدم مشكل براي دريافت پاسپورت و سفر به كشورهاي خارجي بدون نياز به خدمت سربازي

✅دريافت جواز كسب 

✅امكان تحصيل بدون مشكل

 

معايب معافيت پزشكي

به طور كلي هر سازماني شرايط خاص خود را براي استخدام نيرو دارد. سلامت جسماني نيز جز شرايط عمومي بسيار از سازمان هاست و در نتيجه محدوديت هاي جسمي و يا رواني افراد ممكن است مانع از استخدام آن ها شود.

البته همانطور كه گفته شد شرايط هر سازمان و ارگان متفاوت است. مثلا ممكن است فردي با محدوديت هاي جسماني امكان استخدام در نيروي انتظامي را نداشته باشد و ولي بتواند در آموزش و پرورش شروع به فعاليت كند. 

 

بيماري هاي معافيت پزشكي

به طور كلي بيماري هاي مشمول معافيت پزشكي در دسته بندي بيماري هاي عمومي، غدد ترشح داخلي، پوست، مغز و اعصاب و روان، ريه و قفسه سينه، استخوان، گوارش و جراحي عمومي، انكولوژي، ادراري و تناسلي، فك، دهن و دندان، گوش و حلق و بيني، قلب و عرق، روماتورلوژي و بيماري هاي عفوني قرار ميگيرند. ليست برخي از اين بيماري ها به شرح زير هستند. 

 

مشكلات عمومي

افرادي كه در قد و وزن مشكلات جدي و حاد دارند، در صورت درمان پذيري معافيت موقت براي مدت 1 تا 6 ماه دريافت كرده و در غير اين صورت نيز كارت معافيت دائم براي شان صادر مي‌شود. 

 

معافيت پزشكي | بيماري هاي غدد داخلي

🔵سندروم كلاين فلتر

🔵ژنيكوماستي شديد

🔵‌بيماري هاي تغذيه و متابوليك

🔵هرمافروديسم‌ ها

🔵‌تومورهاي هيپوفيز

🔵هيپوانسولينيسم

🔵‌ديابت قندي

 

بيماري هاي پوستي

🔵اگزماهاي شديد

🔵عفونت هاي قارچي وسيع

🔵‌ژنودرماتوز

🔵سالك پوستي

🔵ليكن پلان پوستي و مخاطي

🔵‌ميكوزيس فونكوئيد و ساير لنفوماي پوستي

🔵ساركوئيدوز پوستي

 

بيماري هاي مربوط به ريه

🔵آسم

🔵پيوند ريه

🔵‌آمفيزم ريه

🔵فيبروز ريه

🔵شكستگي دنده‌ها و جناغ سينه

🔵‌آمبولي ريه

🔵كيست هاي مختلف 

🔵‌بيماري هاي قارچي حاد در ريه

 

معافيت پزشكي | بيماري هاي استخوان

🔵تومورهاي مختلف استخواني

🔵شكستگي هاي لگن

🔵‌قطع عضو يكي از اندام‌ها

🔵شكستگي هاي قديمي در حفره استابولوم

🔵اسكوليوز

🔵‌انواع كيست هاي استخواني

🔵كوتاهي اندام‌ها و نبود انگشت

🔵‌مشكل در حركات مفصل

 

معافيت پزشكي | بيماري هاي مغز و اعصاب

🔵شكستگي در مهره ها

🔵مشكلات و تغيير شكل جمجمه مانند ميكروسفالي

🔵‌كيست هاي عصبي و نخاعي

🔵سابقه جراحي مغزي

🔵اختلالات عروق مغزي

🔵‌تومور در سيستم اعصاب محيطي و مركزي

🔵انواع تروما 

 

 

 

مدارك لازم براي دريافت معافيت پزشكي

مشمولان خدمت سربازي براي دريافت معافيت‌پزشكي بايد مداركي را تهيه كرده و ارائه دهند. مدارك مورد نياز براي دريافت معافيت پزشكي به شرح زير هستند. 

✅برگه وضعيت مشمولان به صورت تكميل شده

✅ارائه برگه معاينه اوليه توسط پزشك نظام وظيفه

✅تكميل برگه واكسيناسيون

✅ارائه اصل شناسنامه و كارت ملي به همراه كپي از تمام صفحات آن

✅ارائه اصل آخرين مدرك تحصيلي يا گواهي اشتغال به تحصيل به همراه كپي از آن

 

 

مراحل دريافت معافيت پزشكي

براي دريافت معافيت‌پزشكي بايد پس از آماده كردن مدارك خود طبق مراحل زير عمل كنيد. مراحل دريافت معافيت پزشكي به شرح زير هستند. 

✅مراجعه به دفاتر پليس 10+ و دريافت دفترچه خددمت وظيفه

✅تكميل فرم خود اظهاري سابقه بيماري

✅مراجعه به پزشكي معرفي شده توسط سازمان نظام وظيفه براي معاينه پزشكي

✅ثبت درخواست در دفاتر پليس 10+ و دريافت مدارك براي ارائه به شواري پزشكي توسط خود مشمول

✅برگه معرفي به بيمارستان از طريق پست به داوطلب ارسال مي‌شود.

✅فرد بايد به بيمارستان مراجعه كرده و به صورت دقيق معاينه شود. 

✅جواب از طرف بيمارستان براي سازمان نظام وظيفه ارسال مي‌شود. 

✅براي مشمول دعوت نامه حضور در شوراي پزشكي ارسال مي‌گردد. 

✅در صورت تاييد بيماري، معافيت پزشكي به صورت دائم، موفق يا معافيت از رزم صادر مي‌شود. 

 

اعتراض به راي شوراي پزشكي

در صورتي كه فرد مشمول به راي شوراي پزشكي اعتراض داشته باشد، بايد به صورت حضوري به دفاتر پليس ۱۰+ مراجعه كرده و درخواست اعتراض خود را ثبت نمايد. پرونده مشمولان معترض براي شوراي عالي پزشكي ارسال مي‌شود. اين راي قطعي است و ديگر امكان اعتراض به آن وجود ندارد. 

چنانچه فرد به خدمت سربازي اعزام شده و در حين خدمت شرايط شان حادتر شود، مي‌تواند از طريق يگان معافيت پزشكي خود را دريافت نمايد. 

در صورتي كه درخواست معافيت توسط شوراي پزشكي شهرستان رد شود، فرد مي‌تواند اعتراض كرده و براي معاينات تخصصي درخواست دهد. پس از ثبت درخواست، متقاضي بايد مراكز مجهز وزارت بهداشت يا بيمارستان هاي نظامي مراجعه كند. هزينه معاينات تخصصي بر عهده مشمول مي‌باشد. 

 

لغو معافيت پزشكي

اگر فردي بخواهد معافيت پزشكي خود را لغو كند، بايد به طور كامل معاينه شود تا تاييد شود كه به طور كامل درمان شده است. در صورت تاييد شوراي پزشكي معافيت باطل مي‌شود. البته اعزام به خدمت پس از ابطال معافيت شرايطي دارد كه به شرح زير هستند. 

✅شرط سني افرادي كه مدرك كارداني و يا زير ديپلم دارند، حداكثر ۳۰ سال مي‌باشد. 

✅‌شرط سني افرادي كه مدرك كارشناسي دارند، حداكثر ۳۰ سال مي‌باشد. 

✅شرط سني براي افرادي كه مدرك ارشد دارند حداكثر ۳۶ سال است. 

شرط سني براي افرادي كه مدرك دكترا دارند حداكثر ۴۰ سال است. 

نكته: توجه داشته بااشيد كه در صورت ابطال معافيت پزشكي به طور قطعي به خدمت اعزام خواهيد شد و امكان استفاده از ساير معافيت ها را نخواهيد داشت. همچنين اگر پس از ابطال معافيت‌پزشكي، معافيت از رزم براي فرد صادر شود نيز نمي‌تواند به خدمت سربازي برود. 

معافيت پزشكي در حين تحصيل

طبق قوانين سازمان نظام وظيفه هرچه مدرك  تحصيلي افراد بالاتر باشد، امكان صدور معافيت تحصيلي كاهش پيدا مي‌كند. مشمولان با مدرك كارشناسي و پايين تر شانس بيشتري براي معافيت پزشكي دارند. 

افراد با مدرك تحصيلي بالا كه در حال تحصيل هستند، يا بايد فارغ التحصيل شده باشند و يا از دانشگاه انصراف دهند. براي مثال اگر فردي در مقطع ارشد در حال تحصيل باشد، به دليل صاف بودن كف پا نمي‌توان معافيت تحصيلي دريافت كند. بيماري هايي كه در حين تحصيل شامل معافيت مي‌شوند بسيار محدودند. براي كسب اطلاع از ليست اين بيماري ها مي‌توانيد با مجموعه دانتل كو تماس بگيريد. 

 

بخوانيد: معافيت تحصيلي

 

 

معافيت پزشكي در حين خدمت

برخي مواقع افراد در معاينات اوليه خدمت سربازي از نظر جسماني تاييد شده و به سربازي اعزام مي‌شوند. اما در حين خدمت دچار يك بيماري شده و توانايي اتمام خدمت را از دست مي‌دهند. در اين شرايط مي‌توانند با مراجعه به بهداري يگان درخواست معافيت از خدمت بدهند. يگان درخواست فرد را براي شوراي پزشكي ارسال مي‌كند و پس از انجام معاينات توسط شورا معافيت پزشكي صادر مي‌شود. 

 

خريد معافيت پزشكي

در سال هاي گذشته برخي از افراد با دادن پول به افراد تحت عنوان دلال كارت معافيت موفق به دريافت معافيت‌پزشكي با پول مي‌شدند. اما در حال حاضر به دليل پيگيري هاي بسيار جدي و گسترده قضايي اين امكان وجود ندارد و تمامي مخلفان شناسايي و دستگير مي‎شوند. 

حتي ديده شده است كه برخي از افراد با خريد معافيت پزشكي و گذشت چندين سال شناسايي شده و براي خدمت اعزام شده اند. افراد متخلف بايد علاوه بر گذراندن خدمت سربازي جزيمه نيز پرداخت كنند.

پس توصيه مي‌شود كه براي دريافت معافيت از روش هاي ميانبر غيرقانوني استفاده نكنيد چراكه تبعات آن مي‌تواند بسيار سنگين باشد. علاوه بر معافيت پزشكي روش هاي ديگري نيز براي معافيت از خدمت وجود دارد كه مي‌توانيد باكمك گرفتن از متخصصان مجموعه دانتل كو از آن ها مطلع شويد. 

 

مشاوره معافيت پزشكي 

بسياري از مشمولان خدمت سربازي از معافيت پزشكي اطلاع كامل ندارند و در نتيجه حتي با وجود شرايط جسماني نامساعد براي خدمت اقدام مي‌كنند. اين در حاليست كه با كمك گرفتن از افراد متخصص مي‌توانيد اطلاعات لازم را كسب كرده و به درستي اقدام نماييد. 

چنانچه هرگونه سوال و يا ابهامي در زمينه معافيت‌پزشكي براي تان وجود دارد و يا در فرايند دريافت معافيت با مشكل مواجه شده ايد، مي‌توانيد با مشاوران و متخصصان اين حوزه صحبت كرده و پاسخ سوالات خود را دريافت نماييد. متخصصان مركز مشاوره تحصيلي تلفنيدانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه معافيت پزشكي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. چه افرادي مي‌توانند معافيت پزشكي دريافت كنند؟

    افرادي كه بيماري هاي خاص و حاد داشته باشند و در شوراي معافيت‌پزشكي بيماري آن ها تاييد شود، مشمول دريافت معافيت‌پزشكي خواهند بود. 

  2. مدرك تحصيلي در معافيت پزشكي تاثير دارد؟

    بله به طور كلي هرچه مدرك تحصيلي فرد بالاتر باشد، دريافت معافيت‌پزشكي نيز سخت تر خواهد شد.

  3. آيا در حين خدمت نيز مي‌توان معافيت‌پزشكي دريافت كرد؟

    بله اگر فرد پس از اعزام به خدمت دچار بيماري حاد شود، مي‌تواند با مراجعه به يگان درخواست معافيت‌پزشكي دهد. 

    منبع: شرايط معافيت پزشكي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شرايط معافيت پزشكي،
موضوع:
[ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۲۱:۴۸ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی