duntelco1
مشاوره تحصيلي

فراموشي مطالب درسي يكي از دغدغه هاي دانش آموزان و مخصوصا داوطلبان كنكور است كه مشكلاتي را براي آمادگي امتحان براي شان ايجاد مي‌كند. فراموشي دلايل بسيار زيادي دارد و اكثر مواقع طبيعي است اما به اين معني نيست كه نمي‌توان كاري براي آن انجام داد. تكنيك ها و روش هاي متعددي وجود دارند كه با استفاده از آن ها مي‌توان عمكلرد مغز را افزايش داده و از فراموشي مطالب جلوگيري كرد. در اين مقاله به بررسي فراموشي مطالب درسي مي‌پردازيم. براي كسب اطلاع بيشتر مي‌توانيد با مجموعه دانتل كو تماس بگيريد. 

 منبع: فراموشي مطالب درسي

 

فراموشي مطالب درسي

تقريبا تمامي دانش آموزان فراموشي مطالب‌درسي را تجربه كرده اند. فراموشي يك اختلال در حافظه است كه دلايل زيادي باعث بروز آن مي شود. فراموشي يك مساله كاملا طبيعي است چراكه ذهن در مقابل حجم زياد اطلاعات برخي از آن ها را به فراموشي مي سپارد.

اما فراموشي مطالب درسي براي دانش آموزان يك دغدغه جدي است چراكه در امتحانات و يادگيري دروس براي شان مشكل ايجاد مي كند. دانش آموزان مي توانند با آگاهي از دلايل فراموشي و راهكارهاي تقويت مغز، بر اين مشكل غلبه كرده و توانايي ذهن خود در به يادسپاري دروس را افزايش دهند.

 

دلايل فراموشي مطالب درسي

همانطور كه گفته شد فراموشي دروس براي اكثر افراد اتفاق مي افتد و دلايل بسيار زيادي دارد. آگاهي از دلايل فراموشي به دانش آموزان كمك مي كند تا آن ها را شناسايي كرده و برطرف كنند. برخي از مهم ترين و رايج ترين دلايل فراموشي مطالب درسي به شرح زير هستند.

 

عدم تمركز در هنگام مطالعه

اگر در هنگام مطالعه دروس تمركز كافي نداشته باشيد، برخي از مطالب در مدت كوتاه از ذهنتان فراموش مي شود. سروصدا و مكان نامناسب براي درس خواندن از مهم ترين دلايل عدم تمركز هستند.

 

فراموشي مطالب درسي | مطالعه بدون مرور

خواندن يكباره دروس و عدم مرور باعث فراموشي زودهنگام مي شود. در ابتدا اطلاعات وارد حافظه كوتاه مدت مي شوند و در صورت مرور به حافظه بلندمدت انتقال پيدا مي‌كنند. براي اين منظور بايد مطالب را در بازه هاي زماني مشخص مرور كنيد تا وارد حافظه بلند مدت تان شود.

عدم خواب كافي

نخوابيدن به اندازه كافي در طول شبانه روز يكي از مهم ترين دلايل فراموشي مطالب درسي است. بسياري از دانش آموزان در شب هاي امتحان بي وقفه مطالعه مي كنند و با نخوابيدن فرصت كافي براي تجديد قوا را به مغز نمي دهند. ذهن وقتي خسته باشد مطالب يادگرفته شده را فراموش مي كند.

 

فراموشي مطالب درسي | تغذيه نامناسب

قبل از شروع مطالعه حتما صبحانه كافي و مقوي بخوريد تا انرژي لازم براي مطالعه را در اختيار ذهن قرار دهيد. در طول درس خواندن نيز از خوراكي هاي مقوي مانند گردو و كشمش استفاده كنيد. نوشيدني هايي همچون قهوه را كاهش دهيد چراكه مصرف بيش از حد آن ها باعث اضطراب و كاهش عملكرد ذهن مي شود.

 

استرس و اضطراب

اضطراب و استرس از مهم ترين دلايل فراموشي مطالب درسي در بين دانش آموزان است. مقابله با استرس روش هايي دارد كه مي توانيد با كمك گرفتن از مشاوران و متخصصان آن ها را بياموزيد.

 

مصرف دارو

برخي از داروها در عملكرد مغز تداخل ايجاد مي كنند و در نتيجه مطالب درسي فراموش مي‌شوند. از اين داروها مي‌توان به ضدافسردگي ها و آرامبخش ها اشاره كرد. و البته يكي از مهم ترين اين داروها ريتالين است كه برخي از دانش آموزان در شب هاي امتحان خودسرانه آن را مصرف مي كنند تا عملكرد بهتري داشته باشند در حالي كه مصرف اين دارو بدون تجويز پزشك نتيجه برعكس داشته و مشكلاتي را نيز به وجود مي آورد.

 

راه هاي جلوگيري از فراموشي مطالب درسي

به طور كلي راهكار قطعي و معيني براي جلوگيري از فراموشي مطالب وجود ندارد اما با استفاده از روش ها و تكنيك هاي مختلف مي توان ظرفيت ذهن را گسترش داده و فراموشي مطالب را كاهش داد. راه هاي جلوگيري از فراموشي مطالب درسي به شرح زير هستند.

 

 

ورزش كنيد

طبق تحقيقات ورزش كردن يكي از بهترين راه ها براي بهبود عملكرد مغز و جلوگيري از فراموشي است. حتما نيازي نيست كه ورزش حرفه اي و براي مدت طولاني داشته باشيد؛ روزانه نيم ساعت ورزش را در برنامه خود بگذاريد و تاثير آن را مشاهده كنيد.

 

فراموشي مطالب درسي | خواب شبانه

خواب با كيفيت شبانه را به هيچ عنوان حذف نكنيد و يا مدت زمان آن را كاهش ندهيد. در اكثر افراد 8 ساعت خواب در شب براي ذهن و بدن لازم است و در غير اين صورت عملكرد فرد مختل مي شود. مدت زمان لازم خواب براي برخي از افراد بيشتر و براي برخي كمتر است.

 

تمرين و تكرار

همانطور كه گفته شد يكي از دلايل فراموشي مطالب درسي عدم تمركز و تمرين است. در اين صورت راه هاي ميانبر كمك زيادي به شما نمي كنند و تنها راه، افزايش تمركز و تمرين و تكرار مطالب است تا از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شوند.

 

دسته بندي مطالب

عملكرد مغز به نحوي است كه مطالب نامنظم را سريع تر فراموش مي‌كند. پس براي يادگيري بهتر و جلوگيري از فراموشي، مطالب درسي را دسته بندي كنيد. جدول بندي مطالب يكي از راه‌هاي دسته بندي است كه بسيار كمك كننده مي باشد.

 

استفاده از تمرينات ذهني

تمرينات ذهني جز بهترين راه ها براي بهبود عملكرد مغز هستند. محاسبات ذهني از روش هاي تمرين ذهن اند كه استفاده از آن ها سلول هاي مغز را تقويت كرده و باعث افزايش كاركرد مي‌شود.

 

 

يادگيري روش هاي مطالعه 

مطالعه كردن و يادگيري دروس روش ها و تكنيك هايي دارد كه اكثر دانش آموزان از آن ها بي اطلاع هستند. يادگيري از روش ها مي‌تواند به شما كمك كند تا در زمان كمتر و با كيفيت بهتري مطالب را به يادبسپاريد و از فراموشي مطالب درسي پيشگيري كنيد. 

 

سبك زندگي سالم

و در نهايت سبك زندگي سالم را دنبال كنيد. سبك زندگي علاوه بر فراموشي تمامي جوانب زندگي را تحت تاثير قرار مي دهد. تغذيه سالم، ورزش، خواب كافي و دوري از استرس و اضطراب كيفيت زندگي شما را به طور كل افزايش مي دهند. براي يادگيري روش هاي مقابله با اضطراب و سبك زندگي سالم مي توانيد با مشاور مشورت كنيد.

 

مشاوره در زمينه فراموشي مطالب درسي

براي جلوگيري از فراموشي بايد ابتدا علت آن را شناسايي كنيد و موارد مشكل زا را حذف نماييد. علاوه بر اين يادگيري روش هاي صحيح درس خواندن، به افزايش كيفيت و سرعت يادگيري كمك زيادي كرده و از فراموشي مطالب درسي جلوگيري مي كند.

براي يادگيري روش هاي صحيح مطالعه مي توانيد با مشاوران تحصيلي صحبت كنيد. متخصصان مركز مشاوره دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري تان كنند. در مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو تمامي خدمات به صورت تلفني ارائه مي شود و شما مي توانيد با صرف هزينه و زمان كمتر بهترين خدمات مشاوره را دريافت كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه فراموشي مطالب‌درسي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. علت فراموشي مطالب درسي چيست؟

    فراموشي دروس دلايل بسيار زيادي دارد كه از آن ها مي توان به عدم تمركز، استرس و اضطراب و… اشاره كرد. دلايل فراموشي به طور كامل در متن مقاله آورده شده است.

  2. بهترين راه براي جلوگيري از فراموشي مطالب درسي چيست؟

    از روش هاي جلوگيري از فراموشي مي توان به ورزش، خواب كافي و… اشاره كرد كه به تمامي آن ها در متن اشاره شده است.

  3. آيا مصرف دارو بر فراموشي مطالب تاثير مي‌گذارد؟

    بله و يكي از رايج ترين دارو ها ريتالين است كه بسياري از دانش آموزان به صورت خودسرانه آن را استفاده مي كنند.

    منبع: فراموشي مطالب درسي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فراموشي مطالب درسي،
موضوع:
[ ۲ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۱:۲۳:۴۳ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی