duntelco1
مشاوره تحصيلي

تحصيل مجدد در رشته پزشكي براي داوطلباني كه به اين رشته علاقه دارند، بسيار حائز اهميت است. فارغ التحصيلان رشته ها و مقاطع مختلف تحصيلي در صورت دارا بودن شرايط مي‌توانند به تحصيل در رشته‌هاي گروه پز‌شكي يعني دندان پزشكي، داروسازي و پزشكي بپردازند. بر اساس مصوبات جديد، اين افراد مي‌توانند مجددا در دوره هاي روزانه به تحصيل بپردازند و نيازي به پرداخت شهريه نخواهند داشت. در اين مطلب به بررسي كامل كنكور مجدد رشته پزشكي  مي‌پردازيم. براي كسب اطلاع بيشتر مي‌توانيد با مجموعه دانتل كو تماس بگيريد. 

 منبع: تحصيل مجدد در رشته پزشكي

تحصيل مجدد در رشته پزشكي

برخي از داوطلباني كه از مقاطع مختلف كارشناسي، ارشد و دكتري فارغ التحصيل شده اند، تصميم مي‌گيرند كه به تحصيل مجدد در رشته پزشكي (پزشكي، دندان پزشكي، داروسازي و پيراپزشكي) بپردازند. تحصيل مجدد در رشته‌هاي گروه پزشكي شرايطي دارد كه با توجه به مقاطع تحصيلي مختلف تعيين مي‌شود. 

با توجه به اهمييت بسيار زياد شرايط تحصيل مجدد در رشته‌هاي پزشكي و عدم آگاهي بسياري از داوطلبان نسبت به آن، در اين مطلب به بررسي كامل شرايط تحصيل دوباره در رشته‌پزشكي مي‌‌پردازيم.

متقاضيان شركت در كنكور تجربي براي ورود به رشته‌هاي پزشكي و دندانپزشكي و داروسازي با توجه به رشته و دانشگاه فارغ التحصيلي قبلي خود در 4 دسته كلي قرار مي‌گيرند:

  • فارغ التحصيلان رشته‌هاي علوم پزشكي و پيزاپزشكي
  • فارغ التحصيل رشته‌هاي غيرعلوم پزشكي دوره كارشناسي
  •  فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي ارشد
  •  فارغ التحصيلان مقطع دكتر

 

شرايط تحصيل مجدد در رشته پزشكي فارغ التحصيلان رشته هاي علوم پزشكي و پيراپزشكي

در مقطع كارشناسي رشته ها در دو دسته كلي پزشكي و غيرپزشكي قرار مي‌گيرند. برخي از رشته هاي پزشكي داراي طرح اجباري هستند و داوطلبان پس از فارغ التحصيلي بايد طرح را تمام كنند تا فارغ التحصيلي شان كامل شود. به طور كلي فارغ التحصيلان كارشناسي پزشكي بايد شرايط عمومي را براي كنكور مجدد پزشكي داشته باشند كه به شرح زير مي‌باشد. 

✅داشتن كارت پايان خدمت يا معافيت 

✅عدم تعهد به ارگان هاي مختلف

✅اين داوطلبان نبايد بر اساس راي ۷۳۴ ديوان عدالت اداري، منعي براي ادامه تحصيل در دوره روزانه داشته باشند. 

 

شرايط رشته هاي پزشكي با طرح اجباري

فارغ التخصيلان تمامي رشته‌هاي پزشكي مثل پزشكي، داروسازي و دندان پزشكي كه طرح اجباري دارند، بايد طرح خود را انجام دهند تا پس از اتمام آن اجازه ادامه تحصيل داده شود. اين داوطلبان بايد توجه داشته باشند كه امكان تحصيل دوباره در دوره هاي روزانه را ندارند و براي تحصيل مجدد در رشته پزشكي بايد در دوره هاي دانشگاه آزاد و پرديس خودگردان به صورت مازاد ظرفيت ثبت نام نمايند. 

 

شرايط رشته هاي پيراپزشكي با طرح اجباري

رشته هاي پيراپزشكي مثل مامايي، پرستاري، اتاق عمل، هوشبري، علوم آزمايشگاهي و… نيز داراي طرح اجباري هستند. اين افراد بايد تا آخر شهريور يا بهمن ماه سال جاري طرح خود را تمام كنند. در صورت قبولي در رشته هاي پزشكي، دندان پزشكي و داروسازي براي تحصيل مجدد در رشته پزشكي، اين امكان را دارند كه طرح رشته قبلي خود را بعد از پايان تحصيل همراه با طرح رشته جديد بگذرانند. 

برخلاف فارغ التحصيلان رشته‌هاي گروه‌پزشكي، فارغ التحصيلان پيراپزشكي منعي براي تحصيل مجدد در دانشگاه هاي روزانه ندارند و حتي در صورت تحصيل قبلي در دانشگاه روزانه مي‌توانند مجددا در اين دانشگاه انتخاب رشته كرده و در صورت قبولي ادامه تحصيل دهند. 

 

شرايط تحصيل مجدد در رشته پزشكي فارغ التحصيلان كارشناسي رشته هاي غير پزشكي

رشته هاي پزشكي جز رشته هاي محبوب و پرمتقاضي هستند و در نتيجه ظرفيت محدود آن، تمامي علاقه مندان به اين رشته امكان قبولي در مقطع كارشناسي را ندارند. در نهايت تعداد بسيار زيادي از داوطلباني كه در كنكور موفق به قبولي در رشته هاي پزشكي نشده اند، به دليل علاقه بسيار زياد به اين رشته ها و يا موقعيت شغلي مناسب پزشكي، تصميم به تحصيل مجدد در رشته پزشكي مي‌گيرند.

داوطلباني كه مدرك كارشناسي خود را در رشته‌هاي غير پزشكي گرفته اند، بايد شرايط كنكور مجدد پزشكي را داشته باشند تا بتوانند مجددا در كنكور شركت كرده و به تحصيل در رشته‌هاي پزشكي بپردازند. شرايط تحصيل مجدد رشته پزشكي براي فارغ التحصيلان كارشناسي غيرپزشكي به شرح زير مي‌باشد. 

✅دريافت كارت پايان خدمت و يا معافيت

✅عدم تعهد به ارگان هاي مختلف

✅اين داوطلبان نبايد بر اساس راي ۷۳۴ ديوان عدالت اداري، منعي براي ادامه تحصيل در دوره روزانه داشته باشند. 

داوطلبان در صورت واجد شرايط بودن مي‌توانند در كنكور سراسري شركت كرده و در صورت قبولي در دانشگاه هاي روزانه بدون هيچ محدوديتي به ادامه تحصيل بپردازند. اين دانشجويان نيازي به پرداخت شهريه براي تحصيل در دانشگاه هاي سراسري روزانه ندارند. 

 

شرايط تحصيل مجدد در رشته پزشكي فارغ التحصيلان ارشد و دكتري

برخي از داوطلباني كه در مقاطع ارشد و يا دكتري فارغ التحصيل شده اند نيز تصميم به ادامه تحصيل مجدد در رشته پزشكي مي‌گيرند. در سال هاي گذشته قانون به اين صورت بود كه فارغ التحصيلان مقاطع ارشد و دكتري حتي در صورت عدم تحصيل در دوره هاي روزانه امكان تحصيل در اين دانشگاه ها را نداشتند. 

اما اين قانون در سال ۹۵ تغيير كرد و در نتيجه در حال حاضر افرادي كه در مقاطع ارشد ناپيوسته و پيوسته همه رشته‌ها و دكتري عمومي و حرفه اي پزشكي، دندان‌پزشكي و داروسازي فارغ التحصيل شده اند، مي‌توانند به كنكور مجدد رشته پزشكي بپردازند و در صورت قبولي در دوره روزانه نيازي به پرداخت شهريه ندارند. شرايط تحصيل مجدد پزشكي براي فارغ التحصيلان ارشد و دكتري به شرح زير است. 

✅عدم ممنوعيت از طرف سازمان نظام وظيفه

✅عدم تعهد خدمت به هيچ ارگان و يا سازماني

✅نداشتن تعهد مربوط به سهميه هاي بومي يا سهميه مناطق محروم

✅اين افراد بايد حتما خدمات موضوع قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان را انجام داده باشند. 

 

هزينه تحصيل مجدد رشته پزشكي

مطابق راي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري متقاضيان كنكور مجدد رشته پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي  حتي اگر يكبار از مزاياي تحصيل رايگان دانشگاه روزانه استفاده كرده باشند، براي بار دوم تحصيل مجدد در اين دانشگاه در يكي از سه رشته مذكور، هيچ هزينه اي را پرداخت نمي‌كنند و به صورت رايگان دوره تحصيلي رشته خود را به پايان مي‌رسانند.

بنابراين اگر شما از دانشگاه روزانه فارغ التحصيل شده ايد، اگر براي بار دوم در اين دانشگاه قبول شويد به شرط اينكه رشته قبولي شما يكي از سه رشته پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي باشد، تحصيلتان رايگان خواهد بود. البته طبق آخرين راي ديوان عدالت اداري هر دانشجو در هر مقطع مجاز است دو بار تحصيل رايگان داشته باشد.

 

كنكور مجدد رشته پزشكي دانشگاه آزاد

اگر متقاضي تحصيل در رشته‌هاي پزشكي و پيراپزشكي دانشگاه آزاد هستيد، تفاوتي ندارد كه دانشگاه فارغ التحصيلي قبلي شما چه نوع دانشگاهي بوده است. در هر صورت بايد شهريه پرداخت كنيد و ميزان شهريه دانشجوياني كه يك مدرك كارشناسي يا كارشناسي ارشد دارند با دانشجوياني كه براي اولين بار است وارد دانشگاه شده اند، هيچ فرقي ندارد و يكسان است.

همچنين تحصيل در دانشگاه پرديس خودگردان نيز با پرداخت شهريه همراه است و فرقي‌ نمي‌كند كه شما قبلا تحصيل رايگان داشته ايد يا نه، در هرصورت بايد شهريه مصوب دانشگاه را پرداخت كنيد.

 

مشاوره تحصيل مجدد در رشته پزشكي

دانشجوياني كه در در حال تحصيل در دوره هاي روزانه هستند و فارغ التحصيل نشده اند، در صورتي كه قصد تحصيل مجدد در رشته پزشكي را دارند، بايد از دانشگاه قبلي انصراف داده و جريمه نيز پرداخت كنند. در صورتي كه قصد تحصيل در دانشگاه آزاد را داريد نيز بايد در هر شرايطي شهريه اين دانشگاه را پرداخت نماييد. 

چنانچه هرگونه سوال و يا ابهامي در زمينه تحصيل مجدد در رشته پزشكي براي تان وجود دارد، مي‌توانيد با مشاوران تحصيلي صحبت كرده و پاسخ سوالات خود را دريافت نماييد. متخصصان مركز  مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تحصيل مجدد در رشته پزشكي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. آيا امكان تحصيل مجدد در رشته پزشكي وجود دارد؟

    بله داوطلبان فارغ التحصيل از مقاطع مختلف در صورت واجد شرايط بودن مي‌توانند در كنكور مجدد رشته پزشكي اقدام كنند. 

  2. آيا رشته هاي با طرح اجباري نيز مي‌توانند مجددا در كنكور شركت كنند؟

    بله اما بايد ابتدا طرح خود را به پايان برسانند و سپس به تحصيل در رشته جديد بپردازند. 

  3. اگر براي بار دوم در دانشگاه روزانه پذيرفته شوم بايد شهريه پرداخت كنم؟

    خير بر اساس قوانين جديد داوطلباني كه در كنكور شركت مي‌كنند، نيازي به پرداخت شهريه براي دوره‌هاي روزانه دانشگاه سراسري ندارند. 

    منبع: تحصيل مجدد در رشته پزشكي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۴۵:۰۳ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی