duntelco1
مشاوره تحصيلي

نحوه پرداخت وام دانشجويي يكي از مهم ترين مواردي است كه دانشجويان بايد از آن اطلاع داشته باشند و بر اين اساس اقدامات لازم را انجام دهند چراكه عدم اطلاع از نحوه پرداخت و تاخير در تسويه حساب ممكن است مشكلات جدي را براي فرد به وجود آورد. در اين مطلب به بررسي كامل نحوه پرداختت وام دانشجويي پرداخته شده است. شما مي‌توانيد براي كسب اطلاعات بيشتر با مجموعه دانتل كو تماس بگيريد. 

 منبع: نحوه پرداخت وام دانشجويي

دستورالعمل نحوه پرداخت وام دانشجويي

صندوق رفاه دانشجويي در سال جديد دستورالعملي براي نحوه پرداخت وام دانشجويي در نظر گرفته است كه بر اين اساس دانشجويان دريافت كننده وام بايستي با توجه به شرايط و وضعيت تحصيلي شان يعني فارغ التحصيلي، انصراف، ترك تحصيل و يا اخراج وام خود را پرداخت كنند.

چنانچه دانشجويان مقطع كارداني براي 4 ترم، كارشناسي پيوسته 8 ترم، كارشناسي ناپيوسته 4 ترم، ارشد پيوسته 5 ترم، ارشد ناپيوسته 4 ترم، دكتري ناپيوسته 8 ترم و دكتري تخصصي براي 16 ترم از شروع تحصيل شان گذشته باشد و از تحصيل انصراف نداده يا احراج نشده باشند، مي‌توانند تا 9 ماه بعد، بدهي شان را به صورت قسطي و يا يكجا پرداخت كنند.

صندوق رفاه دانشجويي اين اختيار را دارد كه به ازاي هر روز از زمان دريافت وام تا زمان شروع بازپرداخت، 4 درصد كارمزد دريافت نمايد. مبلغ هر قسط بايد حداقل 200 هزار تومان باشد كه رئيس صندوق مي‌تواند آن را در هر سال بالا ببرد.

 

ميزان و مبلغ اقساط وام

ميزان و مبلغ قسط ها با توجه به شرايط دانشجو توسط صندوق رفاه تعيين مي‌گردد و دانشجو بايد تا حداكثر 5 سال يعني 60 قسط اين بدهي را پرداخت كند. در صورت عدم پرداخت بيش از يكي از اقساط و عدم مراجعه براي تعين وضعيت بدهي و دريافت دفترچه، بر اساس دستورالعمل نحوه پرداخت وام دانشجويي، اسم دانشجو به عنوان بدهكار بانك مركزي ثبت خواهد شد. در صورت عدم پرداخت 10 قسط به صورت متوالي، بدهي به دين تبديل مي‌گردد و دانشجو ملزم است كه آن را هرچه سريع تر و به صورت يكجا بپردازد.

صدور تاييديه تحصيلي و يا گواهي تحصيلي براي ارائه به ساير دانشگاه ها و مراكز تنها پس از استعلام معاونت دانشجويي و فرهنگي و اداره رفاه صادر مي‌شود. در صورتي كه دانشجو بدهي نداشته باشد، مشكلي در فرايند فارغ التحصيلي و دريافت مدرك به وجود نخواهد آمد.

 

نكات نحوه پرداخت وام دانشجويي

صادر شدن تسويه حساب در هر مقطع مشروط به اين است كه دانشجو كل بدهي آن مقطع و مقاطع قبلي را پرداخت كرده باشد. در غير اين صورت ريز نمرات و مدرك تحصيلي به دانشجو تحويل داده نخواهد شد.

اگر دانشجويي كه از وام استفاده كرده است، شرايط ادامه تحصيل و فارغ التحصيلي در مقطع پذيرفته شده خود را نداشته باشد اما بتواند مدرك خود را در دوره معادل و يا مقطع پايين تر دريافت كند، به عنوان دانشجويي انصرافي در نظر گرفته مي‌شود و بايستي كل بدهي را به صورت يكجا بپردازد.

دانشجوياني كه انتقالي گرفته و دوره آموزشي خود را از روزانه به نوبت دوم تغيير داده اند، كل بدهي شان به بعد از زمان فارغ التحصيلي در آن مقطع انتقال پيدا مي‌كند. در صورتي كه در مقاطع بالاتر نيز پذيرفته شوند، شرايط و نحوه پرداخت وام دانشجويي تغيير مي‌كند.

صندوق رفاه دانشجويي اين امكان را دارد كه به صورت قانوني از دانشجوياني كه نسبت به پرداخت بدهي خود كوتاهي كرده و يا امتناع مي‌كنند، شكايت كند. در صورتي كه دانشجويان براي 9 ماه متوالي اقساط خود را پرداخت نكرده باشند، مدت زمان و تعداد قسط هاي آن ها از 60 ماه به 36 ماه تغيير مي‌كند.

در صورتي كه دانشجو ثابت كند كه به دليل مشكلات و عدم بضاعت مالي موفق به پرداخت وام نشده است، صندوق مي‌تواند بدهي را با توجه به شرايط دانشجو مجددا قسط بندي كرده و حداكثر تا 36 ماه پرداخت شود.

 

نحوه پرداخت وام دانشجويي گروه هاي خاص

در دستورالعمل بازپرداخت وام دانشجويي كه از طرف صندوق رفاه دانشجويي منتشر شده است، نحوه پرداخت وام گروه هاي خاص دانشجويي نيز به طور كامل توضيح داده شده است. نحوه پرداخت وام دانشجويي گروه هاي خاص به شرح زير مي‌باشد.

پذيرفته شدگان در مقاطع تحصيلات تكميلي

افرادي كه به صورت بدون توقف يا بدون توقف، موفق به كسب قبولي در مقاطع بالاتر شده اند، شرايط و نحوه پرداخت وام دانشجويي براي شان به صورت زير مي‌باشد.

تحصيل بدون توقف در مقاطع بالاتر
پرداخت كل وام به صورت يكجا در زمان اتمام دوره دريافت وام قبل از تعيين وضعيت بدهكاري بخشيده شدن كارمزد وام
پرداخت 50 درصد از بدهي وام به صورت يكجا در زمان پايان دوره دريافت وام قبل از تعيين وضعيت بدهكاري نرخ كارمزد بدهي وام به 2 درصد كاهش مي‌يابد
پرداخت به صورت اقساطي دفترچه اقساط صادر شده پرداخت بدهي به پايان دوره دريافت وام در مقاطع بالاتر منتقل مي‌گردد
تحصيل با توقف در مقاطع بالاتر
عدم اقساط به تاخير افتاده بدهي به پايان دوره دريافت وام در مقاطع بالاتر منتقل مي‌شود
داشتن اقساط با تاخير افتاده اقساط به تاخير افتاده بروزرساني مي‌شود و بدهي باقي مانده به پايان دوره دريافت وام در مقطع بالاتر متقل مي‌گردد.
امتناع از پرداخت وام تا زمان قبولي در مقطع بالاتر بدهي بايد به صورت يكجا پرداخت گردد.

 

از كار افتادگان و مبتلايان به بيماري هاي خاص

افرادي كه وام دانشجويي از صندوق رفاه دريافت كرده اند و به بيماري هاي خاص و صعب العلاج مبتلا هستند، بايد مطابق با جدول نحوه پرداخت وام دانشجويي، وام خود را بازپس دهند.

زمان و نوع اتفاق اتفاق شرايط پرداخت وام
حين تحصيل-از كارافتادگي دائمي و كلي ضايعه نخاعي گردني، سينه‌اي و كمري و معلوليت ذهني شناختي شديد كل بدهي بخشيده خواهد شد )به جز وام مسكن و جريمه عدم تخليه خوابگاه)
قبل تحصيل-از كار افتادگي ضايعه نخاعي گردني، سينه‌اي و كمري دو سال ديگر براي پرداخت وام مهلت داده مي‌شود
قبل يا حين تحصيل-توان خواهي ناتواني و كم تواني جسمي، نابينايي و يا ناشنوايي دو سال ديگر براي پرداخت وام مهلت داده مي‌شود
قبل يا حين تحصيل- درمان سخت و پرهزينه بيماري هاي سخت و صعب العلاج دو سال ديگر براي پرداخت وام مهلت داده مي‌شود

 

شاغلين بدهكار

همانطور كه مي دانيد يكي از شرايط دريافت وام (به غير از وام شهريه) اين است كه كه دانشجو شغلي نداشته باشد. چنانچه در زمان دريافت وام يا حتي پس از آن دانشگاه متوجه شود كه دانشجو به صورت قراردادي، رسمي، پيماني يا تمام وقت در مراكز دولتي و غير دولتي مشغول به كار بوده است و بيمه اجباري پرداخت مي‌كند،  نحوه پرداخت وام دانشجويي را متوقف كرده و كل مبلغ وام با حساب 4 درصد كارمزد و خسارت به صورت يكجا از دانشجو دريافت مي‌گردد.

 

مشمولين خدمت وظيفه

افرادي كه وام دانشجويي دريافت كرده اند و مشمول خدمت وظيفه هستند، بايد حتما تا سه ماه پس از دريافت وام براي تعيين نحوه پرداخت و قسط بندي وام مراجعه كنند. تاريخ شروع پرداخت وام دانشجويي براي مشمولين خدمت نظام وظيفه، حداكثر 6 ماه بعد از پايان خدمت سربازي مي‌باشد.

 

دانش آموختگان معاف از هزينه هاي تحصيل

نحوه پرداخت وام دانشجويي اين است كه در صورتي كه دانشجوي بهره مند از وام دانشجويي صندوق رفاه، مطابق با قوانين و مقررات خاص كشور، معاف از پرداخت هزينه تحصيل شود (همه هزينه و يا بخشي از آن) بايد كلي بدهي وام خود را همراه با 4 درصد كارمزد و خسارت به صورت يكجا بپردازد.

 

افراد دچار آسيب در حوادث و بلاياي طبيعي

چنانچه دانشجو در آخرين سال تحصيلي و يا حين پرداخت اقساط وام، به دلايل حوادث و بلاياي طبيعي دچار آسيب و خسارت شود، مي‌تواند با دريافت معرفي نامه از استانداري و فرمانداري محل سكونت خود و ارائه آن به صندوق رفاه دانشجويي، پرداخت اقساط وام را تا دو سال به تعويق بيندازد.

 

نحوه پرداخت وام دانشجويي | دريافت وام مسكن صندوق

افرادي كه وام مسكن از صندوق رفاه دانشجويي دريافت كرده اند، بايستي تا حداكثر 9 ماه بعد از پايان دوره دريافت وام، كل مبلغ را به صورت يكجا پرداخت كنند. در صورت استفاده از منابع بانك نيز شرايط پرداخت با توجه به تفاهم نامه تعيين مي‌گردد.

آن دسته از دريافت كنندگان وام مسكن صندوق نيز كه توانايي مالي براي پرداخت يكجاي وام را ندارند، در صورت ارائه مدارك مبني بر ناتواني مالي پس از يك دوره نه ماهه، با نظر رييس صندوق مي‌توانند بازپرداخت وام خود را در 10 قسط انجام دهند.

 

انصراف از تحصيل

چنانچه دانشجو از صندوق رفاه دانشجويي وام دريافت كند اما قبل از پرداخت وام از ادامه تحصيل در دانشگاه و مقطع تحصيلي خود انصراف دهد، بايد در مدت سه ماه بدهي خود را همراه با كارمزد و خسارت به صورت يكجا تسويه نمايد.

 

نحوه پرداخت وام دانشجويي | افراد داراي بورسيه

دانشجوياني كه قصد دريافت بورسيه هاي داخلي و خارجي و يا فرصت هاي تحقيقاتي كوتاه مدت را دارند، بايد حتما قبل از اقدام براي دريافت مجوز، وضعيت بدهي خود را مشخص نمايند. دانشگاه بايد ليست اين دانشجويان را در اختيار صندوق رفاه دانشجويي قرار دهد.

دانشجوياني كه از بورسيه تحصيلي استفاده كرده و ديگر قصد بازگشت به كشور را ندارند و بدهي خود را پرداخت نخواهند كرد، صندوق از طريق استاد ضمانتي دريافت شده، بدهي را وصول خواهد كرد.

 

مهاجرت و ترك تابعيت

دانشجوياني كه قصد دارند از كشور ايران مهاجرت كرده و تابعيت خود را تغيير دهند، بايد ابتدا بدهي خود به صندوق رفاه دانشجويي را به صورت يكجا بپردازند و در غير اين صورت صندوق مي‌تواند از طريق اسناد ضمانتي در اختيار خود، بدهي را وصول نمايند.

 

نحوه پرداخت وام دانشجويي | افراد غيرايراني

افرادي كه تابعيت كشور ايران را ندارند و از وام دانشجويي صندوق رفاه استفاده كرده اند، بايستي قبل از خروج از كشور و دريافت مدارك خود، وضعيت بدهي شان را مشخص كرده و آن را پرداخت نمايند. در صورت لزوم به دريافت مدارك و خروج از كشور بدهي به صورت ييكجا دريافت خواهد شد.

 

نحوه پرداخت وام دانشجويي در سايت

براي پرداخت وام دانشجويي بايد به صورت اينترنتي اقدام كرده و از طريق سايت صندوق رفاه دانشجويان قسط وام خود را بپردازيد. نحوه پرداخت وام دانشجويي در سايت به شرح زير مي‌باشد. 

1️⃣وارد سايت صندوق رفاه دانشجويي شويد. 

 

2️⃣از پايين صفحه بر روي گزينه سامانه يكپارچه صندوق راه دانشجويان كليك كنيد. 

 

3️⃣ در اين مرحله نحوه پرداخت وام دانشجويي كد ملي و رمز عبور خود را در كادرهاي مربوطه درج كرده و وارد شويد. 

 

4️⃣از منوي سمت راست صفجه گزينه پرداخت بدهي را انتخاب كنيد. 

5️⃣در اين قسمت نحوه پرداخت وام دانشجويي اطلاعات مربوط به قسط نشان داده مي‌شود و مي‌توانيد با انتخاب گزينه پرداخت، بدهي خود را تسويه كنيد. 

 

نحوه محاسبه كارمزد وام دانشجويي

افرادي كه وام دانشجويي دريافت كرده اند، بايد در زمان معين بر اساس دستورالعمل نحوه پرداخت وام دانشجويي قسط وام خود را بپردازند. در صورتي كه بدهي در زمان مقرر پرداخت نشود، مبلغي با عنوان كارمزد بر آن اضافه مي‌شود كه دانشجو بايد آن را نيز پرداخت كند. كارمزد به منظور افزايش سرعت پرداخت بدهي ها و تشويق دانشجويان به تسويه بدهي خود با نرخ 12 درصد اعمال مي‌گردد. 

افزايش نرخ وام با توجه به مدت تعويق و ميزان قسط محاسبه مي‌گردد. كارمزد تاخير مستقيما به حساب در آمد اختصاصي صندوق رفاه دانشجويي واريز مي‌شود. در صورتي كه دانشجويان بدهي وام خود را به صورت يكجا بپردازند، جريمه و كارمزد تاخيري براي آن ها حساب نخواهد گشت. 

 

مشاوره وام دانشجويي

دانشجوياني كه وام دانشجويي دريافت مي‌كنند، بايد مطابق با دستورالعمل هاي صندوق رفاه دانشجويي، وام خود را به صورت يكجا و يا اقساطي پرداخت نمايند. نحوه بازپرداخت وام براي برخي از گروه هاي خاص شرايط دستورالعمل متفاوتي دارد. 

چنانچه هرگونه ابهام و يا سوالي در زمينه نحوه پرداخت وام دانشجويي براي تان وجود دارد، مي‌توانيد با مشاوران تحصيلي صحبت كرده و پاسخ سوالات خود را دريافت نماييد. متخصصان مركز  مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه پرداخت وام دانشجويي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. نحوه پرداخت وام دانشجويي به چه صورت است؟

    پرداخت وام به اين صورت است كه دانشجويان بايد حداكثر 9 ماه بعد از اتمام تحصيل نسبت به پرداخت بدهي اقدام كنند. 

  2. افرادي كه دچار آسيب جدي در حين تحصيل شده اند، چگونه بايد وام را برگردانند؟

    افرادي كه دچار آسيب هاي جدي شده باشند، با توجه به شرايط از پرداخت معاف خواهند شد و يا تا دو سال مهلت به آنان داده مي‌شود. 

  3. براي پرداخت قسط وام چه بايد كرد؟

    دانشجويان براي پرداخت وام بايد به سايت صندوق رفاه دانشجويي مراجعه نمايند. 

    منبع: نحوه پرداخت وام دانشجويي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۳:۳۱:۲۴ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی