duntelco1
مشاوره تحصيلي

سهميه ايثارگران شامل دو دسته سهميه 25 درصد و سهميه 5 درصدي است؛ داوطلبان بر اساس سهميه‌اي كه دارند در يكي از اين دو گروه دسته بندي مي‌شوند و در همان گروه نيز مورد سنجش و ارزيابي قرار مي‌گيرند. داوطلباني كه شرايط استفاده از سهميه ايثارگران را دارند، مي‌توانند در هنگام ثبت نام در كنكور سراسري و در زمان تكميل فرم تقاضانامه اينترنتي، سهميه خود را در فرم اينترنتي وارد كنند. از مزيت‌هاي برخورداري از سهميه ايثارگران اين است كه بر اساس قوانين، 30 درصد از ظرفيت كد رشته محل‌هاي ارائه شده در سراسر كشور، به داوطلبان با اين سهميه اختصاص دارد. در ادامه با مشاوران دانتل كو همراه ما باشيد تا با جزئيات بيشتري از سهميه ايثارگران آشنا شويم.

 منبع: سهميه ايثارگران كنكور سراسري

 

سهميه ايثارگران كنكور سراسري

سازمان سنجش آموزش كشور مجري كنكور سراسري است كه با اختصاص سهميه هاي مختلف به داوطلبان كنكور سراسري، سعي دارد فضاي رقابتي سالم و عادلانه اي را ايجاد كند تا تمامي داوطلبان بر اساس سهميه‌اي كه از آن برخوردار هستند، بتوانند در كد رشته محل مورد علاقه خود پذيرفته شوند.

يكي از سهميه هايي كه در كنكور سراسري اعمال مي شود، سهميه ايثارگران است كه خود به دو دسته سهميه 25 درصد ظرفيت و سهميه 5 درصد ظرفيت تقسيم مي شود. داوطلباني كه داراي شرايط لازم براي استفاده از سهميه ايثارگران باشند، مي توانند در زمان ثبت نام كنكور سراسري، اقدام به درج سهميه خود در فرم تقاضانامه اينترنتي نمايند تا اين سهميه براي آن ها اعمال گردد.

از مزيت هاي استفاده از سهميه اين است كه وقتي داوطلب واجدالشرايط از يك سهميه، مشمول اعمال سهميه ايثارگران باشد، به جاي رقابت كردن با تمامي داوطلبان كنكور سراسري، با داوطلباني كه داراي سهميه مشابه با او هستند، رقابت مي كند. بنابراين مي توان گفت سهميه داراي تاثير مثبتي در انتخاب رشته و كسب نتيجه قبولي داوطلب دارد.

 

مشمولان سهميه ايثارگران در كنكور 1403

در هنگام ثبت نام در كنكور سراسري، متقاضيان بايد سهميه پذيرش خود را مشخص كنند. در قسمت سهميه پذيرش گزينه هايي شامل سهميه مناطق، سهميه ايثارگران، سهميه خانواده شهدا و … وجود دارد. اينكه داوطلب مجاز به استفاده از كدام يك از اين سهميه ها مي باشد، به شرايطي كه از آن برخوردار است، وابسته مي باشد.

داوطلبان واجدالشرايط استفاده از سهميه ايثار گران، با توجه به شرايطي كه دارند، در يكي از دو گروه سهميه 5 درصد ظرفيت و سهميه 25 درصد ظرفيت تقسيم مي شوند.

 

مشمولان سهميه 25 درصد ظرفيت

سهميه ايثارگران 25 درصد ظرفيت از تاثيرگذارترين سهميه هاي كنكور سراسري است؛ چراكه 25 درصد از 100 درصد ظرفيت هر كد رشته محل به مشمولان سهميه 25 درصد ظرفيت اختصاص دارد. داوطلباني كه داراي يكي از شرايط زير باشند، مجاز به استفاده از اين سهميه خواهند بود.

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران

همينطور لازم است اشاره كنيم كه سهميه متقاضيان بايد از سوي ارگان مربوطه تائيد شود و داوطلب نيز موفق به كسب 70 درصد نمره آخرين نفر پذيرفته شده در گزينش آزاد در كد رشته محل مربوطه شود.

در صورتي كه ظرفيت اختصاص داده شده به داوطلبان با سهميه ايثارگران 25 درصدي تكميل نشود، ظرفيت هاي خالي آن به داوطلبان با سهميه 5 درصد ظرفيت اختصاص پيدا مي كند. (در صورتي كه ظرفيت هاي مربوطه با داوطلبان با سهميه 5 درصدي نيز تكميل نشود، ظرفيت هاي باقي مانده به داوطلبان با سهميه آزاد اختصاص پيدا مي‌كند.)

 

مشمولان سهميه 5 درصد ظرفيت

طي چند سال اخير، سهميه ايثارگران 5 درصد ظرفيت نيز به كنكور سراسري اضافه شده است و داوطلبان بسياري با اينكه شرايط استفاده از اين سهميه را دارند، اما از آن بي اطلاع هستند. 

5 درصد از 100 درصد ظرفيت هر كد رشته محل در سراسر كشور به داوطلبان با سهميه ايثارگران 5 درصد ظرفيت اختصاص دارد. داوطلباني كه داراي يكي از شرايط زير باشند، مي توانند از اين سهميه استفاده كنند.

  • جانبازان زير 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

بر اساس دفترچه ثبت نام كنكور سراسري، متقاضيان اين آزمون با سهميه ايثارگران 5 درصد ظرفيت، حداقل بايد 70 درصد از نمره آخرين فرد پذيرفته شده در گزينش آزاد را كسب كرده باشند.

 

تاثير سهميه ايثارگران 25 درصدي در كنكور 

همانطور كه اشاره كرديم، 25 درصد از ظرفيت هر كد رشته محل به داوطلباني كه داراي سهميه ايثارگران 25 درصد هستند، تعلق مي گيرد. بنابراين وقتي داوطلبان سهميه خود را در فرم ثبت نام وارد مي كنند، از ديگر داوطلبان كنكور سراسري جدا مي شوند و در يك سهميه خاص با داوطلبان هم سهميه خود به رقابت مي پردازند.

در سال هاي گذشته سه درصد از جامعه آماري كنكور سراسري، متعلق به داوطلبان به سهميه ايثارگران 25 درصدي بود. در نظر داشته باشيد كه اين سهميه مستقيما بر روي تراز تاثيري ندارد و صرفا حد نصاب نمره قبولي در كد رشته محل را كاهش مي دهد.

بنابراين رتبه اي كه داوطلبان با سهميه 25 درصد ظرفيت كسب مي كنند، در واقع رتبه اي است كه نسبت به رقيبان خود با سهميه مشابه به دست آورده اند. در واقع داوطلبان با سهميه 25 درصد با جامعه آماري كوچكتري رقابت مي‌كنند. بنابراين داوطلباني كه داراي سهميه 25 درصدي هستند، با ظرفيت بالا و كم بودن جامعه آماري مواجه هستند، به همين دليل شانس بيشتري براي قبولي در كد رشته محل هاي انتخابي خود دارند.

 

تاثير سهميه ايثارگران 5 درصدي در كنكور 

داوطلباني كه داراي سهميه ايثارگران پنج درصدي هستند و اين سهميه را در فرم ثبت نام كنكور وارد كرده اند، در صورت تائيد ارگان مربوطه، با داوطلباني كه داراي سهميه مشابه هستند، در يك گروه قرار مي گيرند و نسبت به آن ها سنجيده مي شوند. 

در سال گذشته، ده درصد از جامعه آماري كنكور سراسري متعلق به داوطلبان با سهميه 5 درصد ظرفيت بود. اين سهميه نسبت به سهميه ايثارگران 25 درصدي داراي جامعه آماري بيشتري است به همين دليل رقابت بيشتري در ميان متقاضيان شكل مي گيرد.

اين سهميه نيز مستقيما بر روي تراز داوطلب تاثيري ندارد اما حد نصاب قبولي در هر رشته محل را كمتر مي كند. رتبه نهايي داوطلب در مقايسه با ديگر رقيبان خود با همين عنوان سهميه، در كارنامه اوليه كنكور سراسري درج مي گردد. در صورتي كه داوطلبان با سهميه ايثار گران 5 درصدي در سهميه خود به خاطر كم بودن ظرفيت و بالا بودن جمعيت آماري پذيرفته نشوند، در سهميه مناطق سنجيده مي شوند.

 

نحوه استفاده از سهميه ايثارگران در كنكور سراسري

متقاضيان استفاده از سهميه ايثارگران 25 درصدي، فقط كافي است كه در فرم ثبت نام در كنكور سراسري، گزينه مرتبط با اين سهميه را علامت بزنند. اما داوطلباني كه مي خواهند از سهميه 5 درصد ظرفيت استفاده كنند، علاوه بر تيك زدن گزينه مربوطه، حتما بايد كد رهگيري 12 رقمي خود را نيز در فرم مربوطه درج نمايند.

اگر شما نيز از داوطلبان كنكور سراسري با سهميه ايثار گران 5 درصد ظرفيت هستيد، مي توانيد مطابق مراحل زير اقدام به دريافت كد رهگيري خود نماييد.

  • به صورت حضوري به يكي از ارگان هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، وزارت جهاد كشاورزي، ستاد كل نيروهاي مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، وزارت دفاع، ناجا، نيروي مقاومت بسيج مراجعه كرده و سپس فرم استفاده از سهميه ايثار گران را دريافت كرده و تكميل كنيد.
  • در صورتي كه درخواست شما از طرف سازمان مربوطه تاييد شود، كد رهگيري 12 رقمي برايتان صادر مي گردد.

در نظر داشته باشيد كه جهت شركت در آزمون هاي سراسري، هر سال بايد كد رهگيري جديدي را دريافت كنيد؛ چراكه كد صادر شده در سال هاي گذشته براي سال بعد قابل استفاده نيست.

كد پيگيري ۱۲ رقمي سهميه ايثارگري

افراد مشمول سهميه ايثارگري بايد كد پيگيري ۱۲ رقمي دريافت كرده و آن را در هنگام ثبت نام كنكور در فرم ثبت نام درج نمايند. كد پيگيري ۱۲ رقمي توسط ستاد كل نيروهاي مسلح و يا سازمان بسيج مستضعفين صادر خواهد شد. دريافت كد به صورت اينترنتي از سامانه ستادها مربوطه يعني aja.ir براي ارتش و isaar.ir براي سپاه امكان پذير مي‌باشد. 

 

محدوديت هاي استفاده از سهميه ايثارگران

به منظور پذيرش داوطلبان بر اساس شايستگي هاي فردي در كنكور سراسري، براي متقاضياني كه مي خواهند از سهميه ايثارگران استفاده كنند، قوانين محدود كننده اي در نظر گرفته شده است كه در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  • داوطلبان با سهميه ايثار گران بايد حداقل 70 درصد از نمره آخرين فرد پذيرفته شده در گزينش آزاد را كسب كنند.
  • ظرفيت فقط در برخي كد رشته محل ها كه از نظر رياضي مي توان آن ها را گرد كرد، اعمال مي گردد.
  • در صورتي كه متقاضي از سهميه ايثار گران استفاده كند و جزو اسامي پذيرفته شدگان روزانه و يا غير روزانه باشند، در صورت انصراف حق استفاده مجدد از اين سهميه را نخواهد داشت.

 

تاثير سهميه ايثارگران در شهريه دانشگاه

افراد مشمول سهميه ايثارگري در صورت قبولي در دانشگاه هاي شهريه پرداز از تخفيف شهريه بهره مند خواهند شد. افراد با سهميه ايثارگري ۲۵ درصد، در صورت قبولي در دوره هاي دانشگاه آزاد، شبانه، غيرانتفاعي و پيام نور تخفيف صددرصدي دريافت كرده و نيازي به پرداخت شهريه ندارند. 

چنانچه اين افراد در دوره هاي پرديس خودگردان و بين الملل يا ظرفيت مازاد پذيرفته شوند، بايد ۴۰ درصد شهريه را پرداخت نمايند و امكان استفاده از تخفيف صددرصدي در اين دوره ها را نخواهند داشت. تخفيف شهريه براي داوطلبان سهميه ايثارگران ۵ درصد نيز ۳۰ درصد از كل شهريه مي‌باشد. اين داوطلبان نيز در صورت پذيرش در دوره هاي پرديس و مازاد ظرفيت تحفيف كمتري دريافت خواهند كرد. 

 

ويرايش اطلاعات سهميه در فرم نام نويسي كنكور سراسري

داوطلبان مشمول سهميه ايثارگران مي‌توانند در زمان ويرايش اطلاعات كنكور سراسري كه از طرف سازمان سنجش اعلام مي‌شود، به سامانه sanjesh.org مراجعه كرده و اطلاعات خود را اصلاح نمايند. امكان ويرايش اطلاعات مربوط به سهميه در زمان دريافت كارت ورود به جلسه نيز امكان پذير مي‌باشد. با درج اطلاعات مربوط به سهميه ايثارگران در كارت ورود به جلسه، داوطلب مي‌تواند از سهميه خود در كنكو بهره مند شود. 

 

مشاوره سهميه ايثارگران كنكور

برخورداري از سهميه ايثارگران هم در نتايج كنكور سراسري و قبولي افراد در دانشگاه تاثير گذار مي باشد و هم متقاضيان مي توانند از مزيت هايي كه به مشمولين اين سهميه اختصاص دارد، استفاده كنند. از مهم ترين مزاياي در نظر گرفته شده براي داوطلبان با سهميه ايثارگران تخفيف در ميزان شهريه دانشگاه هاي شهريه پرداز همچون دانشگاه هاي دولتي در دوره نوبت دوم، پيام نور، غير انتفاعي و پرديس خودگردان مي باشد.

براي دارندگان سهميه ايثارگري جانبازان زير 25 درصد و همينطور رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، 30 درصد از شهريه پرداختي كم مي شود. همينطور داوطلباني كه مي خواهند از سهميه ايثارگري خانواده شهدا و مفقودالاثران و همينطور جانبازان بالاي 25 درصد به بالا و آزادگان استفاده  كنند، مي توانند از تخفيف صد در صدي شهريه در اين دانشگاه ها بهره مند شوند و به صورت رايگان به تحصيل خود ادامه دهند.

در صورتي كه داراي يكي از سهميه هاي ايثارگران هستيد اما در هنگام ثبت نام در كنكور سراسري، نسبت به استفاده از آن ها اقدام نكرده ايد، مي توانيد درخواست خود را در سايت سازمان سنجش آموزش كشور ارسال كنيد و پيگيري هاي لازم را در مورد اعمال سهميه خود داشته باشيد.

البته لازم به ذكر است كه امكان ويرايش اطلاعات در زمان دريافت كارت ورود به جلسه كنكور سراسري نيز فراهم است. در صورتي كه در اين زمينه ابهاماتي برايتان وجود دارد، مي توانيد براي دريافت راهنمايي و دريافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل در ارتباط باشيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه سهميه ايثارگران مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. سهميه ايثارگران در كنكور سراسري چه تاثيري دارد؟

    بر اساس قوانين اعمال شده در كنكور سراسري، 30 درصد از ظرفيت هر كد رشته محل به سهميه ايثارگران تعلق مي گيرد.

  2. چه كساني مشمول استفاده از سهميه ايثار گران هستند؟

    دسته اي از داوطلبان كه داراي سهميه ايثار گران 5 درصد ظرفيت و سهميه ايثار گران 25 درصد ظرفيت هستند كه جزئيات مشمولين آن در مقاله فوق آورده شده است.

  3. داوطلبان چند بار مي توانند از سهميه ايثار گران استفاده كنند؟

    هر فرد مجاز است كه فقط يكبار از سهميه استفاده كند.

    منبع: سهميه ايثارگران كنكور سراسري

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۲۷:۰۸ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی