duntelco1
مشاوره تحصيلي

انتخاب رشته پايه نهم به دهم يكي از مهم ترين اقدامات در دوران مدرسه است كه دانش آموزان بايد با آگاهي بالا نسبت به انجام آن اقدام نمايند. انتخاب رشته در پايه نهم مسير دانش آموز در متوسطه دوم و همچنين دانشگاه را تعيين خواهد كرد. با توجه به اهميت بسيار زياد آن لازم است كه دانش آموزان اطلاع كامل در اين زمينه داشته باشند. در ادامه به بررسي كامل انتخاب رشته پايه نهم به دهم خواهيم پرداخت. براي كسب اطلاع بيشتر مي‌توانيد با مجموعه دانتل كو تماس بگيريد. 

 منبع: انتخاب رشته پايه نهم به دهم

انتخاب رشته پايه نهم به دهم

در پايه نهم تحصيلي دانش اموزان بايد اقدام به انتخاب رشته نمايند كه يك قدم بزرگ در مسير زندگي تحصيل و شغلي آن ها مي‌باشد. اهميت انتخاب رشته پايه نهم به دهم بسيار زياد است چراكه رشته تحصيلي كه در اين برهه انتخاب مي‌كند، مسيري است كه بايد تا سال هاي طولاني آن را ادامه دهد و وضعيت شغلي و درآمد او را تعيين خواهد كرد.

به همين دليل بسيار مهم است كه دانش آموزان و والدين آن ها در مورد انتخاب رشته پايه نهم به دهم اطلاع كافي داشته و بر اين اساس اقدامات لازم را انجام دهند تا اين تصميم بزرگ به درستي اتخاذ شود و مسير موفقيت در زندگي فرد هموار گردد.

 

شرايط انتخاب رشته پايه نهم

در سال هاي گذشته تنها نمرات پايه نهم تحصيلي بر انتخاب رشته تاثيرگذار بود اما در حال حاضر مجموع نمرات دروس در پايه هاي هفتم، هشتم و نهم بر انتخاب رشته دانش آموز اعمال اثر مي‌كنند. توجه داشته باشيد كه ضريب همه دروس در انتخاب رشته پايه نهم به دهم يكسان است.

از سوي ديگر انتخاب رشته در سال هاي اخير تا حد زيادي به رتبه دانش آموز و ظرفيت آن رشته بستگي پيدا كرده است. مثلا اگر دانش آموز نمره لازم براي ورود به رشته رياضي را به دست نياورد، بايستي به سراغ ديگر اولويت ها برود. همچنين ممكن است نمره دانش آموز بسيار خوب باشد اما به دليل پايين بودن ظرفيت رشته مورد نظر در آن منطقه امكان ورود به آن رشته وجود نداشته باشد.

 

عوامل موثر در انتخاب رشته پايه نهم به دهم

✔علاقه شخص دانش آموز (۱۰ امتياز)

✔نظر والدين (۵ امتياز)

✔صلاحديد مشاور (۱۰ امتياز)

✔نظر معلم ها (۱۰ امتياز)

✔نمرات و وضعيت درسي دانش آموز (۳۵ امتياز)

✔وضعيت دانش آموز در آزمون هاي برگزار شده (۳۵ امتياز)

 

معرفي رشته هاي پايه نهم

دانش آموزان در پايه نهم تحصيلي امكان ورود به رشته هاي مختلف را دارند. كسب اطلاع از رشته هاي تحصيلي در پايه نهم به دهم به دانش آموزان كمك مي‌كند تا با آگاهي كامل و بررسي تمامي جوانب انتخاب رشته پايه نهم به دهم را انجام دهند. در ادامه به معرفي معرفي رشته هاي پايه نهم مي‌پردازيم.

 

رشته رياضي فيزيك

رياضي فيزيك يكي از رشته هاي محبوب و در عين حال سخت است چراكه دروس رياضي و فيزيك مفاهيم سختي دارند و همه افراد امكان كلنجار رفتن هاي طولاني مدت با اين دروس را ندارند.

دانش آموزان براي ورود به رشته رياضي فيزيك بايد بر اين دروس تسلط نسبي داشته باشند و از طرف ديگر به اين مفاهيم علاقه مند باشند. ديگر توانايي لازم براي ادامه تحصيل در رشته رياضي فيزيك قدرت تجسم بالا مي‌باشد. مهم ترين شرايط انتخاب رشته پايه نهم به دهم در رشته رياضي فيزيك در پايه نهم به شرح زير مي‌باشد.

✅مجموع نمرات دروس رياضي و تجربي در سه سال متوسطه اول بايد حداقل 42 باشد.

✅ضريب دروس رياضي و تجربي در سال اول متوسطه 3 مي‌باشد.

✅معدل دانش آموز نبايد كمتر از 14 باشد.

 

رشته علوم تجربي

رشته تجربي به دليل در بر گرفتن رشته هاي پزشكي جز پرطرفدارترين رشته هاي تحصيلي است و هر ساله نيز تعداد دانش آموز داوطلب كنكور در اين رشته بيشتر از ساير رشته ها مي‌باشد. دانش آموز بايد به دروس زيست شناسي، شيمي، فيزيك و رياضي علاقه داشته و در آن ها عملكرد خوبي نيز داشته باشد.

حفظيات در دروس رشته تجربي بايد قوي باشد و همچنين علاقه به علوم طبيعي و حوزه هاي درماني نيز وجود داشته باشد تا دانش آموز در متوسطه دوم و يا دانشگاه با فرسودگي و دلزدگي تحصيلي مواجه نشود.

متاسفانه بسيار ديده مي‌شود كه دانش آموزان تجربي علاقه زيادي به مطالب درسي ندارند وصرفا به دليل پرستيژ رشته هاي پزشكي وارد اين رشته مي‌شوند؛ مسلم است كه اين دانش آموزان به تدريج با مشكل مواجه خواهند شد. از شرايط انتخاب رشته پايه نهم به دهم در رشته تجربي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

✅مجموع نمرات دروس رياضي و تجربي در سه سال متوسطه اول بايد حداقل 42 باشد.

✅ضريب دروس رياضي و تجربي در سال اول متوسطه 3 مي‌باشد.

✅معدل دانش آموز نبايد كمتر از 14 باشد.

 

رشته علوم انساني

رشته انساني در حوزه شغلي بيشتر مربوط به مسائل مربوط به انسان هاست و در واقع افرادي كه اين رشته را انتخاب مي‌كنند بايد به برقراري ارتباط با ديگران علاقه مند باشند. دروس اين رشته بيشتر حفظي هستند و داشتن حافظه قويت و برقراري ارتباط بين مفاهيم دروس از پيش زمينه هاي اساسي ورود به رشته علوم انساني است. 

ادبيات و زبان عربي از دروس اصلي اين رشته هستند و دانش آموزان متقاضي علوم انساني بايد به اين دروس علاقه مند بوده و در اين زمينه مهارت داشته باشند. از شرايط مهم براي ورود به رشته علوم انساني در انتخاب رشته پايه نهم به دهم مي‌توان به موارد زير اشاره كرد. 

✅مجموع نمرات دروس ادبيات، عربي و مطالعات اجتماعي در سه سال متوسطه اول بايد حداقل 42 باشد.

✅ضريب درس عربي در متوسطه اول 3 مي‌باشد.

✅معدل دانش آموز نبايد كمتر از 14 باشد.

 

رشته هاي فني حرفه اي

يكي ديگر از رشته هايي كه در زمان انتخاب رشته پايه نهم به دهم مشاهده مي‌‌شود رشته فني و حرفه اي است. دانش آموزان مي‌توانند در زير شاخه هاي اين رشته يعني هنر _ صنعت _ مديريت و خدمات _ كشاورزي ادامه تحصيل دهند. افراد فارغ التحصيل در اين رشته امكان ورود به رشته هاي رياضي را خواهند داشت اما به اندازه دانش آموزان رشته رياضي بر دروس مسلط نخواهند شد. 

مهم ترين مزيت رشته فني حرفه اي اين است كه دانش آموزان به صورت علمي تمامي دروس را مي‌آموزند و در نتيجه مهارت بالايي كسب مي‌كنند. بازار كار اين رشته بسيار خوب است و فارغ التحصيلان شانس بالايي براي يافتن كار دارند. از شرايط ورود به رشته فني حرفه اي در زمان انتخاب رشته پايه نهم به دهم مي‌توان به موارد زير اشاره كرد. 

✅مجموع نمرات دروس رياضي و علوم تجربي و حرفه و فن در سه سال متوسطه اول بايد حداقل 30 باشد.

✅در درس رياضي بايد حداقل نمره 10 را كسب كرد. 

✅معدل دانش آموز نبايد كمتر از 12 باشد.

 

رشته هاي كار و دانش

كار و دانش تا حدي شبيه به رشته فني حرفه اي است. تفاوت اين دو در اين است كه برخي رشته هاي جزئي تر در كار و دانش وجود دارد و از سوي ديگر دروس ساده تر هستند و دانش آموزان بدون حضور در كلاس نيز مي‌توانند مدرك خود را دريافت كنند. از سوي ديگر بازار كار رشته هاي كار و دانش نيز نسبت به فني حرفه اي كمتر است. از شرايط ورود به رشته كار و دانش مي‌توان در زمان انتخاب رشته پايه نهم به دهم به موارد زير اشاره كرد. 

✅مجموع نمرات دروس رياضي و كار و فن آوري در سه سال متوسطه اول بايد حداقل 36 باشد.

✅ضريب درس رياضي در متوسطه اول 2 و ضريب درس كار و فن آوري 3 مي‌باشد.

✅معدل دانش آموز نبايد كمتر از 12 باشد. 

رشته علوم و معارف اسلامي

اين رشته نيز همانطور كه از نام آن پيداست بيشتر مربوط به دروس فقه و تفسير قرآن مي‌باشد. عربي از دروس بسيار مهم علوم و معارف اسلامي مي‌باشد و دانش آموز بايستي به اين رشته علاقه مند بوده و حافظه قوي نيز داشته باشيد. 

پس از تحصيل در اين رشته در متوسطه دوم، افراد مي‌توانند براي ادامه تحصيل در دانشگاه هاي علوم و حديث و حوزه علميه اقدام نمايند. از شرايط انتخاب رشته پايه نهم به دهم براي رشته علوم و معارف اسلامي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد. 

✅مجموع نمرات دروس ادبيات، عربي و مطالعات اجتماعي در سه سال متوسطه اول بايد حداقل 42 باشد.

✅ضريب درس عربي در متوسطه اول 2، درس ادبيات 4 و مطالعات اجتماعي 3 مي‌باشد.

✅معدل دانش آموز نبايد كمتر از 14 باشد.

 

مشاوره انتخاب رشته پايه نهم به دهم

دانش آموزان بايد براي انتخاب رشته در آزمون رغبت و توانايي شركت كرده و پس از گذراندن ساير آزمون ها، راهنمايي هاي لازم جهت ورود به رشته تحصيلي خود را انتخاب نمايند. همانطور كه گفته شد انتخاب رشته پايه نهم به دهم بسيار حائز اهميت است و به همين دليل توصيه مي‌شود كه دانش آموزان حتما از مشاوران تحصيلي كمك بگيرند تا در اين زمينه ياري‌شان كنند. 

چنانچه هرگونه سوال و يا ابهامي در زمينه انتخاب رشته پايه نهم به دهم براي تان وجود دارد و يا در اين مسير با مشكلي مواجه شده ايد، مي‌توانيد با مشاوران تحصيلي صحبت كرده و پاسخ سوالات خود را دريافت نماييد. متخصصان مركز  مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته پايه نهم به دهم مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. رشته هايي كه در زمان انتخاب رشته پايه نهم به دهم مي‌توان انتخاب كرد كدامند؟

    از رشته هاي پايه نهم مي‌توان به تجربي، رياضي، انساني، معارف، فني حرفه اي و كار و دانش اشاره كرد.

  2. شرايط انتخاب رشته تجربي چيست؟

    به شرايط انتخاب رشته تجربي در متن مقاله به طور كامل اشاره شده است. 

  3. شرايط انتخاب رشته كار و دانش چيست؟

    به شرايط انتخاب رشته كار و دانش در متن مقاله به طور كامل اشاره شده است. 
    منبع: انتخاب رشته پايه نهم به دهم

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۵۸:۰۹ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی