duntelco1
مشاوره تحصيلي

معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي از دغدغه هاي دانش آموزان و دانشجوياني است كه مشمول خدمت نظام وظيفه هستند و مي خواهند بدانند پس از فارغ التحصيل شدن در هر مقطع تا چه مدت فرصت دارند تا براي ادامه تحصيل اقدام كنند و يا براي رفتن به خدمت سربازي خودشان را آماده كنند. از همين رو قصد داريم در ادامه جزئيات بيشتري از معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي را ارائه دهيم.

 منبع: معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي

 

معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي

بر اساس قوانين نظام وظيفه، آقايان نمي توانند به طور همزمان به تحصيل و همينطور خدمت سربازي بپردازند. بنابراين دانش آموزان و دانشجويان پس از رسيدن به سن 18 سالگي تمام، لازم است كه وضعيت سربازي خود را مشخص كنند. 

طبق اطلاعيه نيروهاي مسلح فارغ التحصيلان آقا مشمول خدمت سربازي پايه دوازدهم سال ۱۴۰۱ كه در كنكور ۱۴۰۲ شركت كرده و در رشته هاي نميسال دوم پذيرفته شده اند، مي توانند در دانشگاه ثبت نام نمايند.

 

اين داوطلبان با ثبت نام درخواست معافيت تحصيلي مي توانند به ادامه تحصيل در دانشگاه بپردازند و غيبت نخواهند خورد.

فارغ التحصيلان در مقطع ديپلم و بالاتر، مي توانند تاريخ اعزام به خدمت سربازي خود را تا يك سال به تعويق بياندازند اما پس از يكسال در صورتي كه ادامه تحصيل ندهند، بايد براي انجام خدمت سربازي اعزام گردند. بر اساس قوانين و مقررات سازمان وظيفه عمومي ناجا، آقاياني كه قصد ادامه تحصيل در هر مقطع دانشگاهي را دارند، لازم است كه مجوز ادامه تحصيل داشته باشند.

به عبارتي اگر اقدام به دريافت معافيت تحصيلي نكنند، به منزله غيبت خواهد بود. در نظر داشته باشيد كه مهلت معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي، حداكثر يك سال پس از فارغ التحصيلي، انصراف و يا اخراج از تحصيل است

 

 

مدت زمان معرفي به نظام وظيفه پس از فارغ التحصيلي

افرادي كه به سن مشموليت اعزام به خدمت سربازي رسيده اند، لازم است براي رفتن به سربازي اعزام شوند تا غيبت نخورند. فرد مشمولي كه در حال درس خواندن است، با گرفتن معافيت تحصيلي مي تواند خدمت سربازي خود را به تعويق بياندازد و در صوررت پايان دوره تحصيل معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي تا ۱ سال بايد اقدام كنند.

براي جلوگيري از غيبت خوردن، فرد بايد پس از رسيدن به سن 18 سالگي تمام، طي مدت زمان 6 ماه براي اعزام به خدمت به پليس +10 مراجعه نمايد. همينطور افرادي كه پس از رسيدن به سن مشموليت، ترك تحصيل كرده اند و يا از تحصيل انصراف داده اند، تا يك سال فرصت دارند تا خودشان را معرفي كنند و غيبت نخورند.

 

حداكثر مدت استفاده از معافيت هاي تحصيلي براي مقاطع مختلف

آقايان در سنين مشموليت و پس از فارغ التحصيلي در مقاطع مختلف، يك سال فرصت خواهند داشت تا از معافيت تحصيلي استفاده كنند. در جدول زير به سنوات مجاز براي هر مقطع تحصيلي جهت دريافت معافيت تحصيلي اشاره كرده ايم:

سنوات تحصيلي مجاز براي هر مقطع تحصيلي
مقطع تحصيلي سنوات تحصيلي مجاز براي اين مقطع تحصيلي
دانش آموزان (پايه تحصيلي ديپلم) حداكثر تا سن 20 سالگي تمام
مقطع كارداني حداكثر 2 سال و نيم
مقطع  كارشناسي ناپيوسته حداكثر 3 سال
مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته حداكثر 3 سال
مقطع كارشناسي پيوسته حداكثر 5 سال
مقطع كارشناسي ارشد پيوسته حداكثر 6 سال
مقطع دكتراي تخصصي حداكثر 6 سال
مقطع دكتراي پزشكي پيوسته حداكثر 8 سال

همينطور افرادي كه پس از ورود به سن مشموليت فارغ التحصيل مي شوند، مدت زمان معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي تا يك سال مي باشد و پس از آن بايد وضعيت خدمت سربازي خود را مشخص كنند. در صورتي كه مشمولان نظام وظيفه بعد از يك سال خود را معرفي نكرده باشند و بيش از سه ماه از مدت يك ساله آن ها گذشته باشد، شش ماه اضافه خدمات را بايد طي كنند.

دسته اي از متقاضيان كه در خارج از كشور مشغول تحصيل مي باشند، پس از رسيدن به سن مشموليت، تا 6 ماه فرصت دارند تا اقدام به اخذ معافيت تحصيلي دارند.

 

 

معافيت تحصيلي دانشجويان

مشمولان فارغ التحصيل با مدرك ديپلم كه غيرغايب هستند و بر اساس مقررات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و همينطور وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و همينطور دانشگاه آزاد، در يكي از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي مورد تائيد وزارت خانه ها پذيرفته شده اند، تا پايان سقف تعيين شده براي هر مقطع داراي معافيت تحصيلي خواهند بود.

پيش تر نيز اشاره كرديم كه سنوات مجاز براي مقطع كارداني 2 سال و نيم، براي مقطع تحصيلي كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي ارشد ناپيوسته، 3 سال، براي مقطع دكتري ناپيوسته حداكثر 6 سال، براي دوره كارشناسي پيوسته حداكثر 5 سال و براي دوره دكتري حرفه اي حداكثر 8 سال است. دانشجوياني كه بيش از سقف مجاز تعيين شده ادامه تحصيل دهند، غايب شناخته مي شوند.

دريافت معافيت تحصيلي براي هر مقطع يكبار امكان پذير است و حداكثر نيز تا زمان اخذ مدرك تحصيلي دكتري صادر مي شود.

 

معافيت تحصيلي طلاب حوزه هاي علميه

مشمولان غيرديپلم كه قبل از ورود به سن مشموليت در سن 19 سالگي در حوزه هاي علميه مشغول به تحصيل هستند، مي توانند حداكثر تا سن 24 سالگي دوره مقدمات را طي كنند و از معافيت تحصيلي برخوردار شوند.

دسته اي از مشمولان كه در دوره دبيرستان ترك تحصيل كرده اند تا مدت يك سال پس از معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي، مي توانند در حوزه علميه مشغول به تحصيل شوند و در صورتي كه دوره مقدماتي را حداكثر تا سن 24 سالگي به پايان برسانند، از معافيت تحصيلي بهره مند مي گردند. برخورداري از معافيت تحصيلي در مقاطع بالاتر از مقدمات در حوزه هاي علميه، مشروط به نداشتن غيب است.

 

 

چگونگي ادامه تحصيل مشمولان در خارج از كشور | معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي

ادامه تحصيل دانشجويان در خارج از كشور با توجه به چند مورد امكان پذير است :

  • اجراي مصوبات مربوط به نخبگان و استعداد هاي برتر
  • قوانين مرتبط به تامين اعضاي هيئت علمي
  • قانون اعزام دانشجو به خارج از كشور 
  • معافيت دانش آموزي
  • معافيت دانشجويي

 

قانون ادامه تحصيل نخبگان

نخبگان در صورتي كه به بنياد ملي نخبگان معرفي شوند، مجاز به خروج از كشور و ادامه تحصيل هستند. نخبگاني هم كه با دريافت موافقت پروژه هاي تحقيقاتي خود را در بنياد نخبگان نيروهاي مسلح انتخاب كرده اند، فقط با دريافت مجوز از اين بنياد مجاز به خروج از كشور هستند.

 

افزايش سنوات مجاز تحصيل | معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي

دانشجوياني كه مشمول نظام وظيفه عمومي هستند و نمي توانند در سنوات مجاز تحصيل، فارغ التحصيل شوند. براي ادامه تحصيل نياز دارند تا با تصويب كميسيون موارد خاص دانشگاه، درخواست افزايش سنوات خود را ثبت كنند.

مشخص است كه اگر دانشجويان در اين مرحله مشمول باشند و مجوز لازم را نداشته باشند، جزو غايبين به شمار مي روند و نمي توانند ادامه تحصيل دهند. همينطور سنوات ارفاقي از سوي پليس +10 صادر مي گردد.

دانشجويان مشمول در كل دوران تحصيل از مقطع كارداني و دكتري، يكبار مي توانند انصراف دهند و با تغيير رشته معافيت تحصيلي جديد را دريافت كنند. مدت تحصيل رشته و مقطع قبلي جزو سنوات رشته و مقطع رشته جديد به شمار نمي رود. 

 

 

مشاوره معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي

دسته اي از دانشجويان كه پس از اتمام سنوات اوليه، فارغ التحصيل نشوند؛ لازم است حداكثر تا سه ماه پس از اتمام سنوات اوليه خود، به دفاتر خدمات الكترونيكي انتظامي (پليس + 10) مراجعه كنند و درخواست خود را با عنوان اخذ سنوات ارفاقي ثبت كنند.

در صورتي كه دانشجو در ترم اول سنوات ارفاقي موفق به گذراندن واحدهاي باقي  مانده خود نشود، در صورتي با ادامه تحصيل او در ترم دوم موافقت مي شود كه تعداد واحد هاي درسي مشخصي را در ترم اول با شرط معدل معيني سپري كرده باشد كه تعداد اين واحد هاي پاس شده در مقاطع مختلف متفاوت خواهد بود.

در صورتي كه در رابطه با معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي ابهاماتي برايتان وجود دارد، مي توانيد از خدمات مشاوره تحصيلي تلفني مركز مشاوره تحصيلي دانتل استفاده كنيد و برترين مشاوران تحصيلي در كشور در ارتباط باشيد و راهنمايي هاي لازم را دريافت كنيد.

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. دريافت معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي در مقطع ديپلم تا چه زماني امكان پذير است؟

    افرادي كه پس از ورود به سن مشموليت فارغ‌التحصيل مي شوند، تا يك سال فرصت دارند كه وضعيت خدمت سربازي خود را مشخص كنند.

  2. آيا دانشجويان اخراجي مي توانند از معافيت تحصيلي استفاده كنند؟

    خير، دانشجويان اخراجي تا پايان خدمت و يا تا زمان اخذ معافيت دائم، مجاز به ادامه تحصيل و دريافت معافيت تحصيلي نخواهند بود.

  3. آيا دانشجوياني كه از سنوات ارفاقي فارغ التحصيلي استفاده مي كنند، مي توانند از مهلت معرفي استفاده كنند ؟

    بله، اين دسته از دانشجويان نيز براي معرفي يكسال مهلت خواهند داشت و در صورت پذيرش در مقاطع بالاتر نيز از معافيت تحصيلي برخوردار هستند.

    منبع: معافيت تحصيلي بعد از فارغ التحصيلي

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۰۳:۰۲:۵۹ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی