duntelco1
مشاوره تحصيلي

انواع مقالات علمي جز مهم ترين اطلاعاتي است كه دانشجويان بايد از آن اطلاعات داشته باشند. مقاله نويسي براي دانشجويان و پژوهشگران بسيار حائز اهميت است چراكه از اين طريق مي‌توانند دانش خود را با ديگران به اشتراك بگذارند و بار علمي روزمه خود را نيز افزايش بدهند. در اين مطلب به بررسي كامل انواع مقالات علمي پرداخته ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانيد با مجموعه دانتل كو تماس بگيريد. 

منبع: انواع مقالات علمي

 

انواع مقالات علمي

مقالات علمي انواع مختلفي دارند كه دانشجويان بايد از آن ها آگاه باشند. مقاله نويسي يكي از مهارت هاي مورد نياز دانشجويان است كه بايد آن را بدست آورند چراكه در طول دوران تحصيل شان بايد حتما چند مقاله نوشته و آن را منتشر كنند. 

مقاله نويسي در واقع راهي است تا افراد صاحب نظر بتوانند علم و دانش خود را به ديگران نشان داده و اطلاعات شان را با سايرين به اشتراك بگذارند. اطلاع از انواع مقالات علمي به افراد كمك مي‌كند تا با آگاهي بيشتري هدف خود را انتخاب كرده و شروع به تحقيق و نگارش نمايند. 

 

دسته بندي مختلف مقالات علمي

مقالات علمي انواع مختلفي دارند و در دسته بندي هاي متعددي قرار مي‌گيرند. اما به طور كلي دو دسته بندي عمده براي انواع مقالات علمي در نظر گرفته مي‌شود كه مهم ترين مقاله ها نيز در اين دسته بندي ها قرار مي‌گيرند. 

به طور كلي دو دسته بندي بر اساس ساختار و دسته بندي بر اساس محل انتشار و چاپ مقاله وجود دارد. مقالاتي كه در مجلات مختلف منتشر مي‌شوند، ممكن است ساختار آن ها بسته به نوع مقاله پژوهشي، مروري، موردي و يا… باشند. 

 

انواع مقاله علمي بر اساس ساختار

همانطور كه گفته شد يكي از مهم ترين و كلي ترين دسته بندي هاي انواع مقالات علمي، دسته بندي بر اساس ساختار است. مقالات از نظر نوع و ساختار با يكديگر بسيار متفاوت هستند كه در ادامه به توضيح هريك از آن ها خواهيم پرداخت. 

 

مقاله پژوهشي

يكي از معمول ترين و رايج ترين انواع مقاله كه هر ساله توسط افراد بسيار زيادي نگارش شده و به چاپ مي‌رسد، مقالات پژوهشي نام دارد. مقاله هاي پژوهشي به طور كامل توسط خود فرد پژوهشگر انجام مي‌شود. 

يعني يك پژوهشگر در مورد يك موضوع جديد تحقيق كرده و حاصل پژوهش هاي خود را در قالب يك مقاله به نگارش در مي‌آورد. محتواي مقالات پژوهشي بسيار نو و بديع هستند و در نتيجه پژوهشگر با سهولت بيشتري مي‌تواند آن را به چاپ برساند. 

در مقالات پژوهشي بسيار مهم است كه سرقت ادبي انجام نشود و مقاله به طور كامل از پژوهش خود فرد ناشي شده باشد. در صورتي كه با نظرات افراد پيشين مخاف هستيد نيز نبايد آن ها را كوچك كرد چراكه تمامي مقالات جديد با تكيه بر مقالات گذشته حتي به اشتباه به وجود مي‌آيند. 

سرقت ادبي يكي از مهم ترين معضلات و مشكلات انواع مقالات علمي پژوهشي است. هر پژوهشگر بايد در مقاله پژوهشي خود يك محتواي كاملا بديع را استفاده كند و در صورتي كه كه از يافته هاي پژوهش هاي ديگران و مقالات علمي گذشته استفاده كند، سرقت ادبي صورت خواهد گرفت. 
در صورتي كه پژوهشگري بخواهد از حذف ها و نظرات پژوهشگران قبلي استفاده كند، بايد حتما نام آن ها را در مقاله خود ذكر كند تا مقاله از حالت سرقت ادبي خارج شود. سرقت ممكن است به صورت ناآگاهانه اتفاق بيفتد؛ مثلا پژوهشگر از روش ها نقل قول به طور كامل آگاهي نداشته باشد و در نتيجه به صورت ناخواسته دچار سرقت شود. 

براي جلوگيري از سرقت ادبي ناخواسته در انواع مقالات علمي پژوهشي مي‌توان از روش ها و ابزار هاي مختلفي استفاده كرد. برنامه آيتنتيكيت (iThenticate) يكي از بهترين نرم افزار ها در اين زمينه است كه تشابه بين متن مقاله شما و مقالات قبلي را تشخيص داده و آن ها را مشخص مي‌كند. با استفاده از اين ابزارها مي‌توانيد مقاله خود را بدون هيچ مشكلي به چاپ برسانيد. سرفصل هاي مقاله پژوهشي ترتيب مشخصي دارد كه به شرح زير هستند. 

1️⃣عنوان

2️⃣اسامي نويسندگان

3️⃣چكيده

4️⃣كلمه كليدي

5️⃣مقدمه

6️⃣ادبيات پژوهش

7️⃣روش تحقيق

8️⃣نتايج و يافته ها

9️⃣سپاسگذاري

🔟منابع

 

مقاله موردي

يكي ديگر از انواع مقالات علمي بر اساس ساختار مقاله مروري است كه تحقيقات قبلي را خلاصه كرده و جايگاه و موضوع آن در حال حاضر و آينده را بررسي مي‌كند. در اين مقاله مشكلاتي كه مانع از موفقيت شده اند نيز مورد تجزيه و تحليل قرار خواهد گرفت. 

مقاله مروري بايد حتما به دعوت و نظارت مجله انجام شود. قبل از شروع اين مقاله بايد با ويراستار مجله صحبت كرده و با ارسال يك پيشنويس در مورد مقاله خود به او اطلاع دهيد. با توجه به موضوع و مجله مورد نظر ممكن است از شما درخواست شود كه بين ۸ تا ۴۰ هزار كلمه براي مقاله خود در نظر بگيريد.

مقالات مروري حاوي اطلاعات جديد و بديع نيستند و نويسنه برعكس مقاله پژوهشي به بررسي يك موضوع تازه نپرداخته است. در اين مقاله به تجزيه و تحليل و حتي انتقاد از مقالات قبلي پرداخته خواهد شد. مخاطب مقالات مروري دانشجويان و افرادي هستند كه به دنبال شروع و يافتن موضوع براي مقاله اختصاصي خود مي‌باشند. ترتيب سرفصل هاي انواع مقالات علمي مروري به شرح زير هستند. 

1️⃣عنوان

2️⃣چكيده

3️⃣مقدمه

4️⃣روش كار

5️⃣يافته ها

6️⃣نتيجه گيري

7️⃣سپاسگذاري

8️⃣فهرست

 

مقاله گزارشي يا نامه هاي كوتاه

پس از نگارش مقاله پژوهشي مي‌توان يك مقاله گزارشي نوشته و مقاله قبلي را در آن خلاصه كرد. اين مقالات بايد بسيار كوتاه باشند و تعداد كلمات مجاز آن بسيار محدود است. در واقع بدون نگارش و انتشار مقاله پزوهشي امكان به چاپ رساندن مقاله گزارشي وجود نخواهد داشت. در اين نوع از انواع مقالات علمي مي‌توان از نمودار و جدول نيز استفاده كرد تا بيان منظور با سهولت بيشتري انجام شود. 

 

انواع مقالات علمي | مطاعات موردي

مطالعات موردي به پژوهش در باره موارد تازه و بسيار كمياب و جديد مي‌پردازد. معمولا افراد با تجربه مخصوصا در حوزه پزشكي با مواردي مواجه خواهند شد كه مي‌توانند بر اساس آن ها مطالعات موردي انجام دهند.

اين مقالات در مورد تحقيقات ويژه و گسترش علم در زمينه موارد خاص بسيار حائز اهميت هستند. اين مقالات بسيار عميق هستند و شرايط يك بيماري و اختلال خاص، تشخيص، علائم و درمان هاي مورد استفاده را در بر مي‌گيرد. اين مطالعات جز تحقيقات كيفي هستند. 

 

مقاله نظري

در اين نوع از انواع مقالات علمي، فرد يك تحقيق خاص را بررسي كرده و آن را تحليل مي‌نمايد. در اين مقاله مولف اين امكان را دارد كه يك موضوع را نقد كرده و نقاط قوت و ضعف آن را بيان نمايد. مقاله هاي نظري بايد كوتاه بوده و حداكثر ۲ هزار كلمه باشند. نويسنده در اين مقاله دچار محدوديت است و بايد در تعداد كلمات مشخص تمامي دلايل و مدارك مورد نظر خود را بيان كند. بخش هاي مقاله نظري به ترتيب زير هستند. 

1️⃣چكيده

2️⃣موضوع پژوهش

3️⃣هدف و ساختار مقاله

4️⃣منبع 

5️⃣نتيجه گيري

 

نقد كتاب

اين نوع از انواع مقالات علمي بسيار رايج هستند و در اكثر مجلات و پايگاه هاي داده مي‌توان آن ها را چاپ كرد. در اين مقاله نويسنده نظر و بينشي در مورد كتاب هاي علمي به چاپ مي‌رساند. نوشتن اين مقالات بسيار ساده است و مي‌توان در مدت زمان كمي آن را به نگارش دراورده و در عين حال تحقيق مفيدي داشته باشند. نگارش اين مقاله ساده اما بسيار مفيد باعث بهبود و ارتقا روزمه علمي خواهد شد. 

 

 

انواع مقاله علمي بر اساس محل انتشار

يكي ديگر از مهم ترين و كلي ترين دسته بندي هاي انواع مقالات علمي، دسته بندي بر اساس محل چاپ و انتشار است. مقالات با ساختار هاي مختلف در مجلات و نشريه هاي مختلفي به جاپ خواهند رسيد كه انوع آن ها به شرح زير مي‌باشد. 

 

مقاله ISI

يكي از معروف ترين موسسات علمي و مجله چاپ مقاله ISI است كه تقريبا تمامي دانشجويان و افراد صاحب نظر در زمينه هاي علمي مختلف با آن آشنا هستند.  اين موسسه استانداردهاي سخت گيرانه اي دارد و در نتيجه مقالات چاپ شه در آن بسيار غني و بار علمي بالا مي‌باشند. 

افرادي كه موفق به چاپ انواع مقالات علمي در اين پايگاه بشوند، عنوان مقاله ISI را در روزمه خود ثبت خواهند كرد. اين مقاله ارزشي علمي بسيار بالايي دارد و باعث ارتقا رزومه خواهد شد. 

 

انواع مقالات علمي | مقاله ISC

اين نشريه نيز مانند ISI است با اين تفاوت كه به پژوهشگران دنياي اسلام اختصاص دارد. اين پايگاه با اين هدف راه اندازي شده تا دانشمندان جوامع اسلامي بتوانند مقالات خود را نشر داده و با يكديگر ارتباط برقرار كنند.

ISC نيز جز پايگاه هاي داده بسيار معتبر است كه مقالات ان ارزش علمي بالايي دارند. قوانين اين پايگاه بسيار سختگيرانه است و تنها افرادي مي‌توانند انواع مقالات علمي خود را چاپ كنند كه متناسب با اين استاندارها عمل كرده باشند. 

 

انواع مقالات علمي | مقاله اسكوپوس

اكسوپوس يك پايگاه اطلاعاتي است كه توسط ناشر هلندي الزوير راه اندازي شده است. تعامل اين پايگاه با ساير پايگاه ها بسيار بالاست و مي‌توان تعداد استنادات مقالات علمي را از آن دريافت كرد. 

در صورتي كه مقاله اي در اين پايگاه منتشر شود با عنوان مقاله اسكوپوس شناخته مي‌شود. شاخص رتبه بندي مقالات اين پايگاه اطلاعاتي Q است. Q1 بالاترين و رتبه و Q4 پايين ترين رتبه را دارند.

 

مقالات كنفرانسي

 در صورتي كه فردي قصد ارائه يك موضوع در كنفرانس را داشته باشد بايد مقاله كنفرانسي تهيه كند. اين مقالات در مدت زمان كوتاه براي پذيرش داوري مي‌شوند و فرد بايد هزينه اي نيز براي ارائه آن بپردازد. 

اين مقاله نسبت به ساير انواع مقالات علمي اعتبار و ارزشي كمتري دارد و جز مقالات با امتياز پايين در رزومه محسوب مي‌شود. اما با اين حال افرادي كه به تازگي شروع به مقاله نويسي كرده اند، مي‌توانند با نگارش اين مقاله تجربه خود را بالا برده و مقاله نيز به روزمه خود اضافه نمايند. 

جهت عضويت دركانال اطلاع رساني و آخرين اخبار در تلگرام بر روي تلگرام مشاوره تحصيلي كليك كنيد و يا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصيلي دانتل كو ” جست و جو و عضو شويد.

 

مشاوره مقاله علمي

مقاله هاي علمي انواع مختلفي دارند كه دانشجويان بايد نسبت به آن ها آگاهي كامل داشته باشند. بسياري از دانشجويان به دليل عدم آگاهي از انواع مقاله و نحوه نگارش از انجام ان منصرف مي‌شوند و يك امتياز بسيار بزرگ در رزومه خود را از دست مي‌دهند. اين در حاليست كه با كسب اطلاعات كافي مي‌توانيد با سهولت يك مقاله با كيفيت نوشته و آن را به چاپ برسانيد. 

چنانچه هرگونه سوال و يا ابهامي در زمينه انواع مقالات علمي براي تان وجود دارد و يا در نحوه نگارش مقاله با مشكلي مواجه شده ايد، مي‌توانيد با مشاوران تحصيلي صحبت كرده و پاسخ سوالات خود را دريافت نماييد. متخصصان مركز مشاوره تحصيلي تلفني دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع مقالات علمي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. انواع مقالات علمي كدامند؟

    مقالات علمي در دسته بندي هاي مختلفي قرار مي‌گيرند كه در متن مقاله به آن ها اشاره شده است. 

  2. مقاله ISI چيست؟

    ISI يكي از بزرگ ترين و معتبرترين پايگاه هاي اطلاعاتي است كه چاپ مقاله در آن از ارزش بسيار زيادي برخوردار است.

  3. انواع مقالات علمي ISI و ISC چه تفاوتي با هم دارند؟

    تفاوت اين دو در اين است كه پايگاه اطلاعاتي ISC به مقالات دانشمندان جهان اسلام اختصاص دارد و هردو از ارش علمي بسيار بالايي برخوردارند. 

    منبع: انواع مقالات علمي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انواع مقالات علمي،
موضوع:
[ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۰۲:۱۵ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی