duntelco1
مشاوره تحصيلي

 

ترك تحصيل دانش آموزان يكي از معضل هاي جدي براي خانواده و جامعه است كه ميزان آن در بين دانش آموزان روز به روز بيشتر مي‌شود. ترك تحصيل در نتيجه تعامل عوامل مختلفي اتفاق مي‌افتد كه بايد آن ها را شناسايي كرده و براي برطرف كردن آن ها چاره اي انديشيد. در اين مطلب به بررسي دلايل و راهكارهاي جلوگيري از ترك تحصيل مي‌پردازيم. براي كسب اطلاع بيشتر مي‌توانيد با مجموعه دانتل كو تماس بگيريد.

 منبع: ترك تحصيل دانش آموزان | دلايل و راهكار جلوگيري

 

ترك تحصيل دانش آموزان

برخي از دانش‌آموزان به دلايل مختلف تصميم به ترك تحصيل مي گيرند. اين يك اتفاق مخرب است كه مي تواند بر خود دانش آموز، خانواده او و در حالت گسترده تر بر جامعه تاثير بگذارد پس لازم است كه دانش آموزان و خانواده آن ها براي اين تصميم گيري شتابزده عمل نكنند.

معمولا دانش‌آموزاني كه تصميم به ترك تحصيل مي گيرند، نوجواناني هستند كه رشد عادي دارند و از سلامت جسماني و رواني كافي برخوردارند. اما درس خواندن براي آن ها اضطراب آور و فرسوده كننده است و در نتيجه اين دلايل تحصيل را ترك مي كنند.

 

دلايل ترك تحصيل دانش آموزان

دلايل بسيار زيادي هستند كه باعث ترك تحصيل دانش آموزان مي شوند. البته ترك تحصيل معمولا در اثر تعامل عوامل مختلف اتفاق مي افتاد و وضعيت دانش آموز، خانواده و جامعه همگي منجر به اين اتفاق مي گردد. از مهم ترين و شايع ترين دلايل ترك تحصيل دانش آموزان مي توان به موارد زير اشاره كرد.

 

درآمد زايي

اين دليل معمولا بيشتر در پسران ديده مي شود كه براي كسب درآمد سريع و جلوگيري از اتلاف وقت، تحصيل را ترك كرده و وارد بازار كار مي شوند. اين باور در ذهن بسياري از افراد وجود دارد كه مي توانند بدون كسب مهارت لازم و با شركت در دوره هاي كوتاه مدت به درآمد زايي سريع برسند.

 

ترك تحصيل دانش آموزان | افسردگي

يكي از شايع ترين اختلالات رواني افسردگي است كه متاسفانه به دليل بحران هويت و تغييرات خلقي دوران نوجواني، در نوجوانان نيز شيوع بسيار بالايي دارد. افسردگي يكي از عوامل زمينه اي و حتي اصلي ترك تحصيل دانش آموزان است و دانش آموز در نتيجه مشكلات روحي موفق به ادامه تحصيل نشده و تصميم به ترك تحصيل مي گيرد.

 

اختلالات يادگيري

بسياري از دانش آموزان با هوش عادي مبتلا به اختلالات يادگيري هستند. اين اختلال انواع مختلف دارد اما به طور كلي باعث مشكل در فرايند خواندن، نوشتن، محاسبات رياضي و به طور كلي يادگيري مي شود.

برخي از دانش آموزان مبتلا به اين اختلال تصور مي كنند كه ديگر راهي براي آنان وجود ندارد و در زمينه تحصيل موفق نخواهند شد. اين در حاليست كه با مراجعه به روانشناس مي توان اين اختلالات را درمان كرد.

 

ترك تحصيل دانش آموزان | مشكل در مدرسه

بسيار ديده مي شود كه دانش‌آموزان به دليل مشكلات آموزشي و سخت گيري هاي بسيار زياد در مدرسه تصميم به ترك تحصيل مي گيرند. مدارس بايد شرايطي را فراهم كنند تا دانش آموزان در مدرسه احساس راحتي كنند و فشار رواني زيادي بر آن ها نباشد تا اين مشكلات به وجود نيايد.

 

مشكلات خانوادگي

كودكان و نوجواناني كه با مشكلات جدي خانوادگي مواجه هستند، دچار اختلالات روحي مي‌شوند. در بالا گفته شد كه افسردگي يكي از دلايل ترك تحصيل دانش آموزان است و مشكل در خانواده نيز بر بروز افسردگي تاثير مي گذارد.

از طرف ديگر مشكلات خانوادگي ممكن است مشكلات مالي را نيز به همراه داشته باشد و در نتيجه دانش آموز تصميم بگيرد كه براي حل اين مشكل ترك تحصيل كرده و وارد بازار كار شود.

 

تاثير همسالان

بسيار ديده مي شود كه دانش‌آموزان در مدرسه درگير دوستي هاي اشتباه و آسيب زا مي‌شوند و در نتيجه تاثير هم سالان تصميم به ترك تحصيل مي گيرند. هم چنين قلدري و مورد آزار و اذيت قرار گرفتن توسط ديگر هم سالان نيز از ديگر دلايل ترك تحصيل مي باشد.

 

مشكلات جسماني و روحي

دانش آموزان ممكن است با طيف گستره اي از مشكلات جسمي و رواني مواجه شوند. اختلالات شخصيت، اختلال دوقطبي، بيش فعالي و يا هرگونه مشكل جسمي از مواردي است كه وضعيت سلامتي دانش آموز را تحت تاثير قرار داده و منجر به ترك تحصيل دانش آموزان خواهد شد.

 

عواقب ترك تحصيل

دانش‌آموزان و والديني كه قصد ترك تحصيل دارند، بايد از عواقب اينكار آگاه باشند و بر اين اساس با آگاهي كامل تصميم گيري نمايند. ممكن است ترك تحصيل و ورود به بازار كار مزايايي داشته باشد و منجر به كسب درآمد شود ما از طرف ديگر عواقب اينكار نيز بسيار مخرب است. دانش آموزان مي‌توانند با حمايت خانواده خود شرايطي را فراهم كنند تا در كنار ادامه تحصيل مهارت هاي مختلف را يادگرفته و وارد بازار كار نيز بشوند. برخي از مهم ترين عواقب ترك تحصيل دانش آموزان به شرح موارد زير است. 

✅عدم امكان ارتقا و موفقيت شغلي بدون داشتن مدرك تحصيلي

✅كاهش اعتماد به نفس

✅كم بودن اطلاعات عمومي و مشكل در ارتباطات اجتماعي

✅ناتواني در كشف استعداد

✅ازدواج در سن پايين

✅پايين آمدن سطح فرهنگي در جامعه

 

روش هاي پيشگيري از ترك تحصيل دانش آموزان

براي جلوگيري از آسيب مخرب ترك تحصيل بهترين راه پيشگيري از آن است. اولين قدم براي پيشگيري اين است كه دلايل اين آسيب شناسايي شده و تا حد امكان برطرف شوند. والدين و معلمان نقش مستقيم و جدي در پيشگيري از ترك تحصيل و تغيير تصميم دانش‌آموزان ايفا مي كنند. مهم ترين راهكار هاي پيشگيري از ترك تحصيل به شرح موارد زير مي باشد.

 

ارتباط خوب بين اعضا خانواده

همانطور كه گفته شد مشكلات خانوادگي از دلايل مهم ترك تحصيل دانش آموزان هستند. در صورتي كه مشكلات بين اعضا خانواده برطرف نشود، مشكلات روحي بين همه اعضا خانواده افزايش مي‌يابد و با توجه به آسيب پذير بودن نوجوانان، آسيب روحي براي آنان بيشتر خواهد بود. 

والدين بايد بتوانند مشكلات را برطرف كرده و ارتباط موثري با فرزندان خود برقرار كنند. در اين صورت فرزند شما در مواقع بحراني و در صورت احساس فشار رواني به شما پناه خواهد آورد و تصميمات اشتباه نخواهد گرفت. 

 

ترك تحصيل دانش آموزان | تغيير شرايط در مدرسه

در صورتي كه فرزند شما به دليل مشكل در مدرسه قصد ترك تحصيل دارد، بهتر است والدين ابتدا با مدرسه صحبت كرده و مشكلات فرزند خود را بيان كنند. در صورت عدم اصلاح شرايط بهترين راهكار اين است كه مدرسه را تغيير دهيد. 

 

درمان مشكلات جسمي

اگر دچار مشكلات جسماني هستيد و به اين دليل قصد ترك تحصيل داريد، بهتر است به جاي اين كار به دنبال درمان مشكلات جسماني باشيد. توجه داشته باشيد كه مشكلات و بيماري‌هاي جسماني در تمام ابعاد زندگي شما تاثير مي‌گذارند و فقط محدود به درس و مدرسه و ادامه تحصيل نمي‌باشد. 

 

ترك تحصيل دانش آموزان | كمك گرفتن از روانشناس

در نهايت اگر احساس فشار رواني داريد و فكر مي‌كنيد درگير مشكلات روحي و رواني شده‌ايد، حتما با يك روانشناس صحبت كنيد تا مشكلات شما را تشخيص داده و براي درمان كمك تان كند. مشكلات روحي مثل افسردگي، مشكلات خانوادگي، اختلالات يادگيري و… همگي از مواردي هستند كه با كمك گرفتن از روانشناس برطرف خواهند شد. 

 

مشاوره تحصيلي

اگر تصميم به ترك تحصيل داريد قبل از عملي كردن آن حتما با يك روانشناس صحبت كنيد. ممكن است تصميم شما تحت تاثير عواملي باشد كه با حل كردن آن ها تصميم تان نيز تغيير كند. اگر كه ترك تحصيل كرديد نيز حتما به دنبال علاقه و مهارت خود برويد تا امكان موفقيت در يك حرفه را داشته باشيد. 

چنانچه هرگونه ابهام و يا سوالي در زمينه ترك تحصيل دانش آموزان براي تان وجود دارد و يا به مشاوره تحصيلي نياز داريد، مي‌توانيد با متخصصان اين حوزه صحبت كنيد و پاسخ سوالات خود را دريافت نماييد. متخصصان مركز مشاوره تحصيلي تلفني  دانتل كو در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك تحصيل دانش آموزان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره تحصيلي دانتل با شماره 02191005066 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

  1. آيا ترك تحصيل دانش آموزان براي ورود به بازار كار درست است؟

    بهترين كار اين است كه در كنار ادامه تحصيل به يادگيري مهارت بپردازيد. 

  2. دلايل ترك تحصيل دانش آموزان چيست؟

    ترك تحصيل دلايل زيادي دارد كه در متن مقاله به آن اشاره شده است. 

  3. براي پيشگيري از ترك تحصيل چه بايد كرد؟

    بهترين راهكار براي پيشگيري كمك گرفتن از مشاور است. 

    منبع: ترك تحصيل دانش آموزان | دلايل و راهكار جلوگيري

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۳:۱۱:۱۳ ] [ دانتل ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی